Kerrostalon piha yleinen leikkipuistoko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiukkisko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
onhan se mukavaa kun lapsi unohti liukurinsa pithallae niin sit ei sit enää seuraavana päivänä löytynyt. sit se löytyi muutaman viikon päästä seiskaluokkalisen tytön kädestä. hän oli rikomassa sitä juuri silloin. Kysyin etä miksi noin tekee, että eihän se olut sun oma. No juuri siksi kun se ei o mun oma ja sse oli täällä pihalal, saan silloin rikkoa sen.

just noin nuo kakarat ajattelevat, joiden vanhemmat luulevat että kaikki kuuuluu heille. Koulun pihat, sisätilat, pikaruokapaikkojen edustat sotketaan ja tuhotaan.

Toisetn koteihin mennään taaperoina kkylään, ja kakara penkoo toisten leluja ja kaappeja ksyymättä lupaa.

aina jos jollain on aikomus koskea toisen omaan, siihen kysytään lupa. jos kersa ei osaa, nin vanhemmat kieltävät kunnes lupa on kysytty. ja jos lupaa ei heltyä käyttäytä kuin kotonaan, niin sitten istutaan ja opetellaan istumista.

itse olet joskus vastaavassa ketjussa kirjotitanut, että kaikki ovat yhteisiä, mutta sinä ITSE et vie puistoon kuin 1 lapion /lapsi ja ämmpärin. ilmeisetsi että ei kukaan vaan koske teidän leluihin. Mutta kuulutkin varmaan näihin, jotka haluavat muiden kustantavan sun lapset. eli käyvät enimmäkseen toisten pihoissa häiriköimässä.

Leikkipiha ja puisto on kaksi eri asiaa.

Jos mennään lasten kanssa leikkipuistoon (joka siis on hieman kauempana), niin ei me kanneta mukanamme isoa lelukassia, vaan lasten pyörän korissa (ja aikaisemmin rattaiden tavarakorissa) saattaa olla se 1 lapio per lapsi.

Kotipihassa, leikkipihassa, mistä siis tässä ketjussa on puhuttu jos et ole tajunnut, on määrittelemätön määrä mun alunperin lapsilleni hankkimia leluja. Ämpäreitä, lapioita...en tiedä mitä. Ja se, kuka niillä leikkii, on ihan yks ja sama.

En tiedä sun lapsista, mutta mun lapset ei häiriköi missään. Leikkivät kesäaikaan enimmäkseen omalla takapihalla tai taloyhtiömme jommallakummalla leikkipihalla, viereisellä pallokentällä, pk:n pihalla tai naapuritalon pihassa jossa tytön bestis asuu. Näin talvisin käyvät pulkkamäessä ei-kenenkään-pihalla tai tonkivat lumikasoja oman talon edessä.

onhan se mukavaa kun lapsi unohti liukurinsa pithallae niin sit ei sit enää seuraavana päivänä löytynyt. sit se löytyi muutaman viikon päästä seiskaluokkalisen tytön kädestä. hän oli rikomassa sitä juuri silloin. Kysyin etä miksi noin tekee, että eihän se olut sun oma. No juuri siksi kun se ei o mun oma ja sse oli täällä pihalal, saan silloin rikkoa sen.

Ja sä et näe eroa rikkomisella/varastamisella ja sillä, että pihaan jätetyllä liukurilla joku lapsi pari kertaa laskee mäestä ja jättää sen siihen mistä sen löysikin?

Jos lapset jättää lapion (arvo 50 senttiä) hiekkalaatikolle, ja joku toinen lapsi sitä hetken aikaa leikeissään käyttää, niin on se aika kaukana varastamisesta. Eikä minusta lisää riskiä edes siihen, että lapsi alkaisi toisten fillareita luvatta käyttämään tai isompana syyllistyisi toistuvasti moottoriajoneuvon luvattomaan käyttöönottoon jne... :D

No, onneks en oo teidän naapuri, muuten olisi poliisit pian ovella.

Ajattele, meillä on tässä taloyhtiössä niin hyvät välit naapureiden kesken että pihalle rakennutettiin iso puinen lelulaatikko, missä säilytetään hiekkaleluja, ja ne on kaikkien yhteisessä käytössä, vaikka jokainen niitä alunperin on omille lapsilleen hankkinutkin! Siellä on myös mm. pulkka ja oli ainakin ennen myös rattikelkka. Kenen tahansa pihan lapsen käytettävissä. Löytyy isoa ja pientä lapiota, palloa jos jonkinmoista, ämpäreitä, hiekkakakkumuotteja, autoja, traktoreita...ja lapsilla on kivaa :). Teillä on vissiin aika lailla kireämpi meininki naapurustossa, sen perusteella mitä oon saanut lukea.

Kauheen kiva että teillä on noin. Ymmärtänet kuitenkin (?) että et silti voi mennä lapsinesi ventovieraaseen pihaan leikkimään. Mikä tässä on niin hankala tajuta?

Samalla periaatteella tosiaan voitais lainata toisen talon parkkipaikkaa, grillikatosta, roskakatosta jne. Ai katsos, naapurilla on uusi ruohonleikkuri, menempä ja otan lainaan.

Ja sä et näe eroa rikkomisella/varastamisella ja sillä, että pihaan jätetyllä liukurilla joku lapsi pari kertaa laskee mäestä ja jättää sen siihen mistä sen löysikin?

silä EI LASKETA ILMAN LUPAA, se on jonkun omaisuutta. Jos sula on lupa nii on eri asia.a ei varsinkaan ULKOPUOLISET-ei talon asukkaat voi noin van laskea pari kertaa ja lähteä jatkammaan matkaa

Kauheen kiva että teillä on noin. Ymmärtänet kuitenkin (?) että et silti voi mennä lapsinesi ventovieraaseen pihaan leikkimään. Mikä tässä on niin hankala tajuta?

Samalla periaatteella tosiaan voitais lainata toisen talon parkkipaikkaa, grillikatosta, roskakatosta jne. Ai katsos, naapurilla on uusi ruohonleikkuri, menempä ja otan lainaan.

Me ollaan monen monta kertaa poikettu lasten kanssa "ventovieraaseen" pihaan hetkeksi keinumaan tai laskemaan mäkeä (esim. kauppareissun yhteydessä tai kävelylenkin yhteydessä). Eikä kukaan siitä ole mitään tullut sanomaan. Samaan tapaan muutkin toimii.

Ilmeisesti täälläpäin sitten on erilainen leikkipihakulttuuri, koska jo mun lapsuudessa oli ihan selvää että lapset leikki muuallakin kuin omalla pihalla.

silä EI LASKETA ILMAN LUPAA, se on jonkun omaisuutta. Jos sula on lupa nii on eri asia.a ei varsinkaan ULKOPUOLISET-ei talon asukkaat voi noin van laskea pari kertaa ja lähteä jatkammaan matkaa

voi luoja sun ajatuksias. Meillä on kyl periaate se että jos leikkipuistoon mennään niin niillä hiekkaleluilla saa kyllä muutkin leikkiä. En halua opettaa lapsestani itsekästä paskaa joka sanoo aina että et saa ku se on MUN

Noiinpä. en mä voi roskia viedä vaikka tuon viereisen kerrosttalon roskikseen, en vaikka oma olis täynnä. Roskikset ovat taloyhtiökohtaisia.
erään puusepän verstaan pikupoo kerran yllätti erään rouvan tuovan roskapusseja s siihen yrityksen roskikseen. no tää pikkupomo sitten käski sen naisen halkea roskapussit takaisin ja vied ne omaan laatikkoonsa. tää sit kehtas sanoa että säästän jätelkuluissa kun vien toisten roskikiisn, asun omakotitalossa. Siis eik hän ajatellut että myös se yritys maksaa niistä jätteistä

[QUOTE="vieras";22927880]voi luoja sun ajatuksias. Meillä on kyl periaate se että jos leikkipuistoon mennään niin niillä hiekkaleluilla saa kyllä muutkin leikkiä. En halua opettaa lapsestani itsekästä paskaa joka sanoo aina että et saa ku se on MUN[/QUOTE]

Tässä oli nyt KYSE TALOYHTIÖN PIHASTA, ei leikipuistosta.

Me ollaan monen monta kertaa poikettu lasten kanssa "ventovieraaseen" pihaan hetkeksi keinumaan tai laskemaan mäkeä (esim. kauppareissun yhteydessä tai kävelylenkin yhteydessä). Eikä kukaan siitä ole mitään tullut sanomaan. Samaan tapaan muutkin toimii.

Ilmeisesti täälläpäin sitten on erilainen leikkipihakulttuuri, koska jo mun lapsuudessa oli ihan selvää että lapset leikki muuallakin kuin omalla pihalla.

No on todella outo kulttuuri. Meillä kun on itsestään selvyys että toisten omaa ei oteta missään muodossa, kaupungin puistot on kaikkia varten, ei vieraat pihat.

[QUOTE="vieras";22927880]voi luoja sun ajatuksias. Meillä on kyl periaate se että jos leikkipuistoon mennään niin niillä hiekkaleluilla saa kyllä muutkin leikkiä. En halua opettaa lapsestani itsekästä paskaa joka sanoo aina että et saa ku se on MUN[/QUOTE]

Tietysti se on kaiketi vanhempien asia riippuen lapsen iästä jo pienestä pitäen opettaa se että saako niillä leikkiä. Tai Laskea jonkun muun liukurilla. Mutta opeta lapsesi paremmin pitään huolta tavaroistaan ettei unhoitu ulos ettei vaan ketään koske niihin!

Tässä juurikin muuten mietittiin koulussa tätä, kun lapsilta katoaa leikkimisen taito. Lapset eivät leiki pihoilla enää. Perinneleikkien käyttö häviää. Ihmeteltiin, että mihin on kadonnut yksilöllisyys. Tähän näköjään. :) Täällä meillä ainakin on ihan normaalia ja tavallista, että naapurikerrostalonkin pihalla leikitään. Ei ne keinut siitä kulu jos niitä joku käyttää. :)

kyllä meidän talon pihalta talkkari käännytti älkkiä pois jos ulkopuolisia näki pihalla. tää piha oli kahden tallon yhteinen. Talkkari tunsi aika hyvin asukkaat,ja kyllä kyseli vierailta millä asioilla siellä liikkuivat, tietenkin jos oli kylässä jonkun luona niin sai tietenkin leikkiä pihalla

No on todella outo kulttuuri. Meillä kun on itsestään selvyys että toisten omaa ei oteta missään muodossa, kaupungin puistot on kaikkia varten, ei vieraat pihat.

Minusta taas olisi outoa mennä häätämään pihasta pois lapsi, joka siinä ihan kauniisti leikkii ja keinuu. Viis siitä, ettei hän asu tässä talossa :)

No, eri puolella Suomea on erilaiset tavat näissäkin asioissa näemmä.

Minusta taas olisi outoa mennä häätämään pihasta pois lapsi, joka siinä ihan kauniisti leikkii ja keinuu. Viis siitä, ettei hän asu tässä talossa :)

No, eri puolella Suomea on erilaiset tavat näissäkin asioissa näemmä.
Ei ole siitä kiinni missäpäin asu vaan sitä KUINKA LEVÄPERÄISIÄ VNHEMMAT OVAT... lasten kun pitää saada kaikki mitä haluavat, vaika se olis toisen omaa. TOISTEN PIHOILLA EI LEIKITÄ TOISTEN LELUILLA; ILMAN LUPAA.

Niin voi! Ja...mieti nyt, MÄKI voi kulua myös.

Joo. :D Siis... jos palstan sääntöjen mukaan eletään... niin mun lapset saa tulla sun lasten kanssa teidän pihalle leikkimään? Mutta entäs jos sun lapset menee sisälle syömään tai vaikka pissalla käymään, niin pitääkö mun lasten sitten mennä tielle seisomaan siksi aikaa, ettei ne vaan leiki teidän pihalla yksikseen? :D Mihinköhän rikokseen mä olen syyllistynyt, kun mä olen kerran yksin kulkiessani istuskellut ihan vieraan kerrostalon pihalla olleella penkillä? :O

[QUOTE="vieras";22927931]Sama asia. Ei ne leikkipaikat ole missään kiellettyjä käyttää varsinkaan kerrostalolähiöissä olit sit vuokralla tai omassa! Ja ihan turhaan lässytät siellä. EI oo ihme että ootte ei suosittuja.[/QUOTE]

eli jos taloyhtiössö on geillikatos niin tuolla ajatukesella sinne saa tulla akikki kaupungin juopot ryyppäämään. leikkipaikka on TALON LASTEN PAIKKA MISSÄ VOI TEHSDÄ kaikkea kiva. tottaki jos on kylässä saa leikkiä pihalla mutta ohikulkumatkalla ei se ole sooveliasta, varsinkaan jos ei tunne KETÄN koko talosta.
Päiväkotien pihat ovat ylsieiä pihoja joissa saa käydä leikkimässä silloin kun siellä ei oel lapsia.
monesti se vaan on niin että ne ulkopuoliset rikkoo niiitä leikivälineitä ja me asukkaat maksetaan.

Ei ole siitä kiinni missäpäin asu vaan sitä KUINKA LEVÄPERÄISIÄ VNHEMMAT OVAT... lasten kun pitää saada kaikki mitä haluavat, vaika se olis toisen omaa. TOISTEN PIHOILLA EI LEIKITÄ TOISTEN LELUILLA; ILMAN LUPAA.

Eikö se ollut SUN yläasteikäinen lapsesi joka lompakon toiselta nuorelta varasti....?

Niin tai näin, uskoisin että mä ihan itse tiedän millaiset tavat täälläpäin on ollut ihan mun lapsuudesta saakka. Ja alan oikeasti ymmärtää, miksi teillä on aina naapureiden kanssa ongelmia. Ihan järjetöntä nipotusta jopa euron liukurista; siihen ei saa koskea, sillä ei saa laskea vaikka se keskellä pihaa lojuu.

Joo. :D Siis... jos palstan sääntöjen mukaan eletään... niin mun lapset saa tulla sun lasten kanssa teidän pihalle leikkimään? Mutta entäs jos sun lapset menee sisälle syömään tai vaikka pissalla käymään, niin pitääkö mun lasten sitten mennä tielle seisomaan siksi aikaa, ettei ne vaan leiki teidän pihalla yksikseen? :D Mihinköhän rikokseen mä olen syyllistynyt, kun mä olen kerran yksin kulkiessani istuskellut ihan vieraan kerrostalon pihalla olleella penkillä? :O

kyse oli TÄYSIN ULKOPUOLIISSTA; jotka ovat vaika vai läpikulkumatkalla. meidänkin pihen läpi useinkin kulkee jos jonkinmoistta porukkaa, pitävät pihaa oikoreittinä. varmaan kävelisivät siltikin jos tässä olis omakotitalo, kukapa nyt haluaa tien reunaa kävellä, kun siinä ei ole edes pyörätietä. se on vaarallinenkin.

eli jos taloyhtiössö on geillikatos niin tuolla ajatukesella sinne saa tulla akikki kaupungin juopot ryyppäämään. leikkipaikka on TALON LASTEN PAIKKA MISSÄ VOI TEHSDÄ kaikkea kiva. tottaki jos on kylässä saa leikkiä pihalla mutta ohikulkumatkalla ei se ole sooveliasta, varsinkaan jos ei tunne KETÄN koko talosta.
Päiväkotien pihat ovat ylsieiä pihoja joissa saa käydä leikkimässä silloin kun siellä ei oel lapsia.
monesti se vaan on niin että ne ulkopuoliset rikkoo niiitä leikivälineitä ja me asukkaat maksetaan.

Meidän talon järjestyssäännöissä on erikseen kielletty grillipaikalla juopottelu ja ulkopuolisten oleskelu grillikatoksessa. :) Leikkipaikasta ei näin todeta, leikkipaikalla saavat siis leikkiä naapuritalojenkin tai vaikka naapurikunnan lapset. Meillä ei kukaan ole välineitä rikkonut kun eivät ne ole mitään kosketuksesta kiellettyä omaisuutta, vaan jokainen saa vapaasti käyttää, silloin niitä välineitä myös kunnioitetaan.

Yhteistyössä