Kerrostalon piha yleinen leikkipuistoko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiukkisko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22925775 begin_of_the_skype_highlighting**************22925775******end_of_the_skype_highlighting]Ne on julkisia tiloja, omakotitalon piha taas on yksityinen, ethän sä voi tosissas noita kahta verrata??![/QUOTE]

Tämä piha on TALOYHTIÖN piha, ei siis julkinen tila! Ymmärrätkö? ME jotka asutaan tässä taloyhtiössä, maksetaan leikkipihojen kunnostuksesta ym. Sillon tämä ei ole mikään yleinen leikkipuisto johon kaikki voi tulla viettämään aikaansa. Päiväkodin piha on eri asia.

[QUOTE="minna";22925777]Tässä on neljä rivitaloa ja kaksi yhteisessä käytössä olevaa pihaa. Paljon pieniä lapsia. Mä tässä ajan takaa sitä, että tämä ei ole mikään yleinen leikkipuisto. Ei tänne voi tulla ympäri kylää leikkimään. On eri asia, jos eri taloyhtiöiden lapset leikkivät keskenään toistensa pihoissa.[/QUOTE]

Toistan nyt itseäni toteamalla, että täällä ei ole haitannut, vaikka eri taloyhtiöiden lapset leikkisivät yhdessä myös sellaisen taloyhtiön pihassa, missä ei ketään kaveria asu, tai kun ko. taloissa asuva kaveri ei ole mukana.

Tottakai lapset leikkii kavereiden kanssa toistensa pihoissa, mutta meidän pihassa käy lasten kavereita ja muita lähistön lapsia myös silloin kun meidän talon lapsia ei pihalla ole - enkä ole kuullut kenenkään siitä pahastuneen. Ainoastaan pahantekijät ollaan ajettu pois.

Ei meidän taloyhtiön leikkipihan keinut, liukumäki, kiipeilyteline, leikkimökki tai hiekkalaatikko mene piloille, vaikka esim. viereisten rivitalojen (joissa ei ole omaa leikkipihaa) asukkaita käy pihassa lastensa kanssa aika ajoin leikkimässä (eivätkä ole siis kenenkään vieraina, tai leiki yhdessä pihan lasten kanssa). En ikinä kehtaisi ajaa pois äitiä ja lapsia, joista ei mitään haittaa ole.

[QUOTE="asukas";22925638]Näin itsekin olen ajatellut, vuokratalojen pihat monen talon yhteisiä. Kaikki saavat leikkiä vapaasti kuitenkaan aihettamatta naapuristolle ylenmäärin häiriöö.

Osaketalojen pihat vain ja ainoastaan talon omistajien käytössä, ei siis naapurin lapsille ellei tosiaan ole mukana jokin kyseisestä talosta[/QUOTE]

Vuokratalossa asutaan ja ihan yhtälailla maksamme leikkivälineistä jne. kuin omistusasujatkin.Lisäksi teemme itse talkoilla niin paljon kuin suinkin pystymme....ei ole ihan pikkurahoista enää kysymys.Miksi ihmeessä pihamme olisi siis koko kylän yhteiskäytössä?Laitamme myös hedelmäpuita pihoille joista lapset saavat syödä.

Mites ajetaan sitten ne aikuiset pois taloyhtiön yhteisiltä nurmialueilta? Meillä oli ikkunan edessä ja naapurin terassin vieressä viime kesänä ihan tuntemattomia aikuisia piknikillä, nauttimassa helteestä. Pikkasen ärsytti kun ite oot metrin päässä tekemässä hommia ja toiset kuikuilee parvekkeelle... :D
No minä tietty rupesin kovaäänisen musiikin tahdissa siivoamaan ja koirat partsalle vahtimaan niin johan häipyivät, tosin naapuritalon kulmalle, jossa oli varjoisampaa. Juu, noloa käytöstä minulta, mutta ei se nyt mikään yleinen virkistysaluekaan ole. Sellaiset nimittäin on aivan vieressä, meri, metsä, niityt ja jopa isohko nurmialue, miksi tulla pihoille??

Itse en kyllä laske lapsia muiden pihoille, oli kysymyksessä sitten omakotitalo tai kerrostalo. Valtaosa kerrostaloistakin on ihan omistusasuntoja. Miten se muka eroaa omakotitalon pihan yksityisyydestä että pihan omistajina on useampi a kuin yksi perhe? Se on kuitenkin heidän piha-aluettaan eikä mitään yleistä puistoaluetta.

[QUOTE="heh";22925873]Itse en kyllä laske lapsia muiden pihoille, oli kysymyksessä sitten omakotitalo tai kerrostalo. Valtaosa kerrostaloistakin on ihan omistusasuntoja. Miten se muka eroaa omakotitalon pihan yksityisyydestä että pihan omistajina on useampi a kuin yksi perhe? Se on kuitenkin heidän piha-aluettaan eikä mitään yleistä puistoaluetta.[/QUOTE]

Aivan: eikä ne vuokratalojenkaan pihat ole julkisia puistoja, kuten joku jo sanoi. Vuokralaisetkin maksaa vuokrassaan pihan hoidosta jne. Jossain tehdään talkootyötä. Miksi vuokrataloja pidetään yleisenä omaisuutena??? Eihän sinne asumaankaan voi mennä kuka vain. Vai soitatteko ovikelloa/murratte oven ja muutatte taloon?

Jos joku vuokraa yksityiseltä ja esim. omakotitalon, ei sekään tee siitä kaikkien omaisuutta. Samoin kunnan vuokratalot on vuokralaisille, pihoineen. Ainakin osa asukeista myös maksaa vuokran itse kokonaisuudessaan.

en tajua miten ihmiset ovat niin idiootteja, että luulevat kaiken kuuluvan heille. totta helvetissä vuokrakerrostalo maksaa itse välineensä yhtä lailla kuin omistuskerrostalokin. siinä vuokrassa. ja helvetin kalliitakin ovat leikkivälineet, hiekka jne.

On se kumma, että ihmiset eivät ymmärrä, että omat kersat pidetään omassa valvonnassa omalla pihalla tai yleisessä puistossa. Ei toisten riesana.

Kyllä mun mielestä naapuritalon leikkipuistossa voi leikkiä. Meidän pihalla ainakaan ei ole mitään sen kummempia välineitä tai tarvikkeita, jokainen kuljettaa omat lelunsa mukanaan. Jos siivosti leikkii, eikä sotke, niin mun puolestani tässä pihalla saa leikkiä kuka vaan.

tuohan on ihan sama kuin veisi omat roskansa naapuritalon jäteastiaan. Saako niin tehdä? No ei! Miksi lapset saisivat mennä toisten pihoille leikkimään. Onko vaikea ymmärtää. Vaikka kyse lapsista niin ei KAIKKI OLE SALLITTUA! Mistä rautalangasta pitää vääntää ja vaikka taloyhtiössä on joku jota asia ei häiritse niin siellä voi olla viisi jota asia häiritsee. Miksi lapsiperheet saa terrorisoida aina. Kyllä minäkin olen perheellinen ihminen ja kahden lapsen äiti, mutta kun me asuttiin taloyhtiössä niin pysyttiin ihan omalla pihalla eikä menty naapuritaloyhtiön pihalle, koska tiedettiin, että niin ei saa tehdä.

Ikuisuuskysymys. Ikuinen tappelun aihe palstalla.

Mutta minä totuin lapsena siihen, että kerrostalojen pihoilla sai leikkiä. Kierreltiin kavereiden kanssa asuinalueellamme pihalta toiselle ja keinuttiin, kiipeiltiin, yms.

Samaa tekevät mun lapset. Käyvät leikkimässä omassa leikkipihassa ja lähistön leikkipihoilla (plus päiväkotien pihoilla). Kuten muutkin tenavat täällä.

Jos hiekkalaatikoille on jätetty lapioita, ämpäreitä yms, niin niillä saa leikkiä kunhan ei vie niitä minnekään pois. Näin meidän pihassa, ja tätä samaa oletan muistakin pihoista. Jos ei halua hiekkaleluihinsa koskettavan niin ne kannattaa kerätä pois kun lähtee sisälle, ei hiekkalaatikko mikään säilytyspaikka tai yksityisalue edes ole...

kyllä mä raivostuiisn jos joku kakara ottaisi LUVATTA meidän rattikelkan tai pulkan. vaikka se olis jätetty oven viereen ei sitä KAIKKIEN leikiin ole tarkoitettu.

Ikuisuuskysymys. Ikuinen tappelun aihe palstalla.

Mutta minä totuin lapsena siihen, että kerrostalojen pihoilla sai leikkiä. Kierreltiin kavereiden kanssa asuinalueellamme pihalta toiselle ja keinuttiin, kiipeiltiin, yms.

Samaa tekevät mun lapset. Käyvät leikkimässä omassa leikkipihassa ja lähistön leikkipihoilla (plus päiväkotien pihoilla). Kuten muutkin tenavat täällä.

Jos hiekkalaatikoille on jätetty lapioita, ämpäreitä yms, niin niillä saa leikkiä kunhan ei vie niitä minnekään pois. Näin meidän pihassa, ja tätä samaa oletan muistakin pihoista. Jos ei halua hiekkaleluihinsa koskettavan niin ne kannattaa kerätä pois kun lähtee sisälle, ei hiekkalaatikko mikään säilytyspaikka tai yksityisalue edes ole...

jos lapset ovat epähuomiossa jättäneet lelut hetkeksi ulos, vaikak siski aikaa kun käyvät syömässä niin ei se tarkoita että niitä saa muut ottaa. mun mielestä se on varastamistaa, ne on JONKUN OMIA: samalla lailla voiisn aajatella että toi polkupyörä on kaikkien kun on pihalal etttä otmnopa sen ja ajan sillä. tvaran asrvolla eio ole välioä, mutta MITÄÄN EI SAA MISTÄÄN pihalat ottaa LUVATTA

Periaatteessa jokainen hoitaa itse omalla pihalla kersansa. Kaikkia ei häiritse, jos heidän pihalla toiset käyvät.
Mutta jos se jotain häiritsee, niin silloin kersat kipinkapin pois häiriköimästä.

Minusta on. se on JONKUN OMAIUUTTA JA ON VARASTAMISTA JOS SEN OTTAA ILMAN LUPAA

peesi tälle. Vaikka lapio maksaisi euron, niin sen luvaton käyttöönotto ei eroa mitenkään esim. auton luvattomasta käyttöönotosta.

Ihmeen tyhmiä ihmiset. Kuvitellaan, etttä esim. köyhemmältä saa ottaa : tässäkin ketjussa jotkut idiootit tosissaan väittävät, että vuokrakerrostalon piha ei ole kenenkään pihaa.

Mistä näitä vammaisia sikiää, jotka olettavat, että jotain vain on, ilman että joku aina kustantaa?

No ei meidän kerrostaloalueen pihalle ainakaan ole ulkopuolisilla asiaa (siis että ei ole mikään leikkipuisto, semmonen löytyy tosta vierestä). Ja, meidän kerrostalossa on ainakin ollut tälläinen taktiikka että jos joku jättää hiekkalelunsa pihalle niin niillä saa muutkin leikkiä (toki jos joku juuri tuo kasan leluja siihen jne. niin sillon kannattaa kysyä lupa kun se lelujen omistaja ei aina haluakaan että muut niihin leluihin koskee). Eikä kenelläkään ole ollut asiasta mitään valittamista. Ja tosiaankin kannattaa kerätä omat lelunsa pois jos ei halua muiden niillä leikkivän. Tosin myös pulkkiin liittyy sellainen kirjoittamaton sääntö että ne eivät ole samalla tavalla yhteisessä käytössä jos pihalle jäävät, kuin nuo hiekkalelut.

Vaan siltikin ne on meidän kerrostalon asukkaitten leluja (joihinkin vielä oikein merkattu oikean omistajan nimikirjaimet), joten on kurjaa kun eräät ilkikuriset kakarat tästä lähistöltä tulivat tänne leikkimään ja hajottivat ämpäreitä yms. (muut pihan lapset kun kuitenkin tajuavat että niitä leluja kuuluu kohdella nätisti - oli ne omia tai jonkun muun). Ja kaiken huippu oli ehkä se, kun eräs naapurustossa asuva teki joskus _taloyhtiön lasten_ yhteiseen käyttöön puujalat, jotka sitten olivatkin monta vuotta ahkerassa käytössä -kunnes nämä (luultavastikin juurikin samat) "lapsoset" eräänä talvena päättivät hajottaa toisen näistä. No eipä kävelty sen jälkeen puujaloilla ei.

Sitäpaitsi, täälläpäin _puistoista_ löytyy taulut, joissa on ko. paikan osoite, hätänumero ja kieltomerkit koiria ja kissoja varten, mutta kappas - meidän pihasta ei semmoista löydy! Miksi? no koska tää ei edelleenkään mikään puisto ole... jos on jonkun asukkaan kaveri niin toki saa kaverin kanssa tulla leikkimään eikä joku satunnainen kiltisti leikkivä lapsonen nyt mua niin haittaa, mutta niin... Ainakin mut on opetettu pienempänä siihen että toisten pihoille ei mennä leikkimään (paitsi talossa/taloyhtiössä asuvan kanssa).

ja meillä kyllä lapsilta jää välillä rekka-autot ym. hiekkalaatikolle tai lumikasaan, mm. siksi aikaa kun pitää juosta pissalle...ei sekään tee niistä leluista yleisiä!!!

Minusta on. se on JONKUN OMAIUUTTA JA ON VARASTAMISTA JOS SEN OTTAA ILMAN LUPAA

Jos lapset jättää lapion (arvo 50 senttiä) hiekkalaatikolle, ja joku toinen lapsi sitä hetken aikaa leikeissään käyttää, niin on se aika kaukana varastamisesta. Eikä minusta lisää riskiä edes siihen, että lapsi alkaisi toisten fillareita luvatta käyttämään tai isompana syyllistyisi toistuvasti moottoriajoneuvon luvattomaan käyttöönottoon jne... :D

No, onneks en oo teidän naapuri, muuten olisi poliisit pian ovella.

Ajattele, meillä on tässä taloyhtiössä niin hyvät välit naapureiden kesken että pihalle rakennutettiin iso puinen lelulaatikko, missä säilytetään hiekkaleluja, ja ne on kaikkien yhteisessä käytössä, vaikka jokainen niitä alunperin on omille lapsilleen hankkinutkin! Siellä on myös mm. pulkka ja oli ainakin ennen myös rattikelkka. Kenen tahansa pihan lapsen käytettävissä. Löytyy isoa ja pientä lapiota, palloa jos jonkinmoista, ämpäreitä, hiekkakakkumuotteja, autoja, traktoreita...ja lapsilla on kivaa :). Teillä on vissiin aika lailla kireämpi meininki naapurustossa, sen perusteella mitä oon saanut lukea.

meidänkin talon pihassa kävi ulkopuoliisa paskattamassa koiriaan talon nurkalle. Talon asukkailta se on kielletty, mutta ei sitä kyllä muutkaan sa tehdä. nyt on kieltotauluja pitkin pihaa.

jos lapset ovat epähuomiossa jättäneet lelut hetkeksi ulos, vaikak siski aikaa kun käyvät syömässä niin ei se tarkoita että niitä saa muut ottaa. mun mielestä se on varastamistaa, ne on JONKUN OMIA: samalla lailla voiisn aajatella että toi polkupyörä on kaikkien kun on pihalal etttä otmnopa sen ja ajan sillä. tvaran asrvolla eio ole välioä, mutta MITÄÄN EI SAA MISTÄÄN pihalat ottaa LUVATTA

JOS niitä hiekkisleluja EI HALUA muisden leikittäväksi NWE VIEDÄÄN SINNE OMAAN KOTIIN KUN PIHALTA POIS LÄHDETÄÄN. Kyllä minä ainakin selailen esim iltapäivälehden läpi JOS JOKLU ON SEN TUONNE PIHAN PÖYDÄLLE JÄTTÄNYT vaikka kuinka epähuomiossa. ENKÄ KOE VARASTAVANI.

Jos lapset jättää lapion (arvo 50 senttiä) hiekkalaatikolle, ja joku toinen lapsi sitä hetken aikaa leikeissään käyttää, niin on se aika kaukana varastamisesta. Eikä minusta lisää riskiä edes siihen, että lapsi alkaisi toisten fillareita luvatta käyttämään tai isompana syyllistyisi toistuvasti moottoriajoneuvon luvattomaan käyttöönottoon jne... :D

Ajattele, meillä on tässä taloyhtiössä niin hyvät välit naapureiden kesken että pihalle rakennutettiin iso puinen lelulaatikko, missä säilytetään hiekkaleluja, ja ne on kaikkien yhteisessä käytössä, vaikka jokainen niitä alunperin on omille lapsilleen hankkinutkin! Siellä on myös mm. pulkka ja oli ainakin ennen myös rattikelkka. Kenen tahansa pihan lapsen käytettävissä. Löytyy isoa ja pientä lapiota, palloa jos jonkinmoista, ämpäreitä, hiekkakakkumuotteja, autoja, traktoreita...ja lapsilla on kivaa :). Teillä on vissiin aika lailla kireämpi meininki naapurustossa, sen perusteella mitä oon saanut lukea.

itse olet joskus vastaavassa ketjussa kirjotitanut, että kaikki ovat yhteisiä, mutta sinä ITSE et vie puistoon kuin 1 lapion /lapsi ja ämmpärin. ilmeisetsi että ei kukaan vaan koske teidän leluihin. Mutta kuulutkin varmaan näihin, jotka haluavat muiden kustantavan sun lapset. eli käyvät enimmäkseen toisten pihoissa häiriköimässä.

[QUOTE="vieras";22927721]JOS niitä hiekkisleluja EI HALUA muisden leikittäväksi NWE VIEDÄÄN SINNE OMAAN KOTIIN KUN PIHALTA POIS LÄHDETÄÄN. Kyllä minä ainakin selailen esim iltapäivälehden läpi JOS JOKLU ON SEN TUONNE PIHAN PÖYDÄLLE JÄTTÄNYT vaikka kuinka epähuomiossa. ENKÄ KOE VARASTAVANI.[/QUOTE]

lehti on eri asia. se on helpompi kuljettaa mukana kuin kaikki hiekkalelut kerätä ruokailun ajaksi.

onhan se mukavaa kun lapsi unohti liukurinsa pithallae niin sit ei sit enää seuraavana päivänä löytynyt. sit se löytyi muutaman viikon päästä seiskaluokkalisen tytön kädestä. hän oli rikomassa sitä juuri silloin. Kysyin etä miksi noin tekee, että eihän se olut sun oma. No juuri siksi kun se ei o mun oma ja sse oli täällä pihalal, saan silloin rikkoa sen.

[QUOTE="vieras";22927721]JOS niitä hiekkisleluja EI HALUA muisden leikittäväksi NWE VIEDÄÄN SINNE OMAAN KOTIIN KUN PIHALTA POIS LÄHDETÄÄN. Kyllä minä ainakin selailen esim iltapäivälehden läpi JOS JOKLU ON SEN TUONNE PIHAN PÖYDÄLLE JÄTTÄNYT vaikka kuinka epähuomiossa. ENKÄ KOE VARASTAVANI.[/QUOTE]

eli kun lapsi lähtee pissalle/ kakalle tai syömään hän kerää lelut pois?: eli sinä aikana saa tula jossain kauempana asuva ohikulkija leikkimään hänen leluiollaan aj pahimmassa tapauksessa hävittää tai rikkoa ne. Toki jos OMN pihrn laset nillä leikkii on hyväksyttävää, mutta nyt olikin kyse AIVAN VENTOVIERAISTA

Yhteistyössä