Kerrostalon piha yleinen leikkipuistoko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiukkisko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eikö se ollut SUN yläasteikäinen lapsesi joka lompakon toiselta nuorelta varasti....?

Niin tai näin, uskoisin että mä ihan itse tiedän millaiset tavat täälläpäin on ollut ihan mun lapsuudesta saakka. Ja alan oikeasti ymmärtää, miksi teillä on aina naapureiden kanssa ongelmia. Ihan järjetöntä nipotusta jopa euron liukurista; siihen ei saa koskea, sillä ei saa laskea vaikka se keskellä pihaa lojuu.
Sinustako on siis silä merkitystä mitä mikäkin maksaa, se liukuri voi olla vaika lapsen mummon ostama ja jos se menee rikki sen ulkopuolisen käytössä nin varmasti se ei tuel sitä sanomaan. lähtee pakoon vaan ja vauhdilla

[QUOTE="vieras";22927931]Sama asia. Ei ne leikkipaikat ole missään kiellettyjä käyttää varsinkaan kerrostalolähiöissä olit sit vuokralla tai omassa! Ja ihan turhaan lässytät siellä. EI oo ihme että ootte ei suosittuja.[/QUOTE]

Vastasit Rollolle mutta kommentoimpa vaan. Kyllä nimenomaan taloyhtiö voi päättää että ulkopuolisia ei suvaita. Ne on yksityisiä pihoja ja piste.

Sinustako on siis silä merkitystä mitä mikäkin maksaa, se liukuri voi olla vaika lapsen mummon ostama ja jos se menee rikki sen ulkopuolisen käytössä nin varmasti se ei tuel sitä sanomaan. lähtee pakoon vaan ja vauhdilla

Jos lelulla on (tunne)arvoa, sitä ei kannata unohdella minnekään, vaan pitää siitä hyvä huoli.

Väärinhän se on, jos joku rikkoo tai varastaa, mutta sellaista tavaraa minkä menettäminen harmittaa ei oikeasti kannata jättää lojumaan pihaan, tms.

Mutta mä puhunkin siitä, että joku vaan lainaa sitä liukuria tai lapiota hetken aikaa, kun se pihaan on jätetty. Tai siitä, että joku keinuu hetken pihakeinussa. Rikkominen on toinen juttu.

Löysin aiheeseen liittyvän jutun: http://www.hs.fi/lakimiesvastaa/artikkeli/Vieraatkin+lapset+saavat+leikki%C3%A4+taloyhti%C3%B6n+pihalla/HA20081012SI1FA03she

Sen mukaan taloyhtiön piha on yksityisaluetta, mutta käytännössä vieraita lapsia ei voi ajaa pois ja lakimies pitää ongelmaa mitättömänä.

Keskustoissa toisinaan piha aidataan ja lukitaan. Se auttaa jonkinverran.

On eri asia mennä leikkimään muiden lasten kanssa, kuin mennä itsekseen omalla porukalla TOISTEN pihoille.

Niin kauan kun mä maksan yhtäkään senttiä yhtiövastikkeessani pihojen huollosta ja leikkikentistä, niin täällä ei leiki kuin talon lapset ja heidän kaverinsa. Muut saa lähdöt.

Tässähän se justiinsa ongelma tiivistyy: kun niitä uusia kavereita ei saa ellei voi lapsena olla kommunisti, niinkuin lasten kuuluu. Lapsilla on kovin vähän keinoja tuntea maailma omakseen, ja niinkuin tässäkin keskustelussa näkyy, huolellisesti rajatuista lapsista tulee kylmiä periaatteen aikuisia, joiden maailmassa vieraan lapsen sydämen saa vapaasti säikyttää, eikä se maksa mitään.

Fuskaatko paljon veroissa? Voisitko mitenkään ajatella olevasi kaikille seudun lapsille ihan pikkuisen velkaa kuitenkin?

peesi tälle. Ihmeen materialisteja. Tavaran hinnalla ei ole mitään väliä. Varastaa ei saa halpaa eikä kallista. Lupa kysytään aina toisten tavaroihin.

Mistäpä se anatoliankaan kakara välttämättä pienenä tietää tavaran hinnan. Hinnalla ei ole mitään väliä. Periaate on se, ja oikein on se että toisten tavaroihin kysytään aina lupa.

[QUOTE="vieras";22927880]voi luoja sun ajatuksias. Meillä on kyl periaate se että jos leikkipuistoon mennään niin niillä hiekkaleluilla saa kyllä muutkin leikkiä. En halua opettaa lapsestani itsekästä paskaa joka sanoo aina että et saa ku se on MUN[/QUOTE]

Niin kun opetat hänestä itsekkään paskan, joka luulee, että kaikki mikä on jonkun toisen, on hänen.

Yleensä lapsi lainaa MUTTA lupa kysytään ensin. Riippumatta tavaran hinnasta.

Se liukurihan voi kulua! :O

Niin ja muovilelut menevät todella helposti esim. rikki, pulkat ja liukurit. On naurettavaa naureskella miten on rahaa kuin roskaa. Mulla ei ole. Jos sulle ne on halpoja, miksi sinä et tarjoa ja osta 20 liukuria ja 20 pulkkaa ja 20 ämpäriä ja lapiota ja 20 leikkilumikolaa jotta kaikki pihan ja kulkevat lapset pääsevät leikkimään?

kyllä sitä ollaan sosialisoimassa mutta monikaan ei kauppareissulla osta niitä muille lapsille.

Kyllä kerros- ja rivitalojen leikkipuistot on yleisiä paikkoja, ei sieltä ketään sieltä pois ajaa!

OKT pihat on henk. koht. pihoja ja sinne ei ole luvatta asiaa.

Kuusi sivua riitelyä aiheestä, kyllä huomaa että ollaan Kaksplussalla :laugh:

Olen viettänyt lapsuuteni kerrostalolähiössä, ja sujuvasti leikimme kaikilla pihoilla. Emme rikkoneet tai sotkeneet, mutta eipä tullut mieleenkään että se keinu tai teline voisi KULUA, eikä tullut aikuisillekaan.

Ihan säälittää tämä keskustelu.

Ensinnäkin keskustelu lasten leikkimisestä pihalla ei ole missään nimessä verrattavissa sotkemiseen, varastamiseen tai muuhun ilkivaltaan. Mielestäni järjen saa pitää tälläkin palstalla mukana, eikä mennä liiallisuuksiin. On täysin itsestäänselvyys, että mikäli joku ei noudata hyvän ja turvallisen leikkimisen sääntöjä, hänelle voidaan tarvittaessa huomauttaa tai vaikka sitten häätää pois. Mutta että lapset leikkimässä keskenään on jollekin äärimmäisen puistattavaa, niin kyllä on pienet murheet.

Itse olen lapsuuteni leikkinyt niin omalla kuin toisten pihoilla ja hauskaa on ollut. Ei minusta silti tullut rikollista tai vandalistia, eikä elämässäni muutoinkaan mene huonosti. Lapseni on onnellisia ja itsekin sitä olen. Asumme 104 asunnon taloyhtiössä ja lapsia siihen määrään asuntoja riittää jos jonninmoista. Kukaan ei ole täydellinen mutta ei minulla ainakaan riitä aikaa kytätä ikkunasta onko se meidän naapurin Pekka nyt leikkimässä siinä meidän pihalla vai onko kyseessä joku vieras lapsi. Ja vaikka kyseessä olisikin vieras lapsi niin ei minulla ole sydäntä mennä häätämään LEIKKIVÄÄ lasta pois. Jos hänellä on onni meidän hiekkalaatikolla, niin hieno juttu.

Ja mitä itsekkyyteen tulee, niin kumman lapsesta se itsekäs kasvaa; minun, joka osaa jakaa vai sinun, jolle opetetaan vain ja ainoastaan itsekeskeisyyttä ja jakamisen jalon taidon kieltämistä? Ei nimittäin ole itsekeskeisyyttä haluta leikkiä muuallakin kuin omassa pihassa. Ei lapsi ole itsekäs, jos se haluaa leikkiä muidenkin lasten kanssa tai muiden pihojen hiekkalaatikolla. Ei lapsi ole itsekäs, jos hänen maailmaansa kuuluu muutakin oma piha. Hän on silloin lapsi!

On se kumma, kun ennen vanhaa lapset saivat olla lapsia... niin meidän kuin teidänkin pihallanne ;)

monet on sanonu, että lasten kaverit saavat tulla leikkimään sinne pihoille. miten niitä kavereita saa, jos ei voi mennä tutustumaan toiselle pihalle ennenkun on joku kaveri sieltä?

miten ne lapset tutustuu esim kolme kerrostaloa tuonnempana asuviin lapsiin jos eivät saa mennä koskaan tapaamaan niitä?

esimerkkinä, pieni tyttö 6v ei ole vielä koulussa, ei ole montakaan kaveria hänellä, kävelee kävelytiellä, näkee kerrostalon pihassa toisen tytön leikkimässä. Saako tämä tyttö mennä sinne pihalle tervehtimään toista tyttöä? vai onko se luvatonta olemista sit kun eivät kerta ole kavereita vielä?

vai onko tässä nyt ideana se, että jos on menossa tekemään uusia kavereita sinne pihalle niin sit saa mennä ja jos on menossa leikkimään omien kavereiden kanssa, jotka kans väärästä talosta, niin sit ei saa mennä? Entäs jos leikkiessään törmäävät uuteen lapseen joka onkin tästä talosta minkä pihalla ovat ja tutustuvat sitten, niin sittenhän he taas saavat sielä leikkiä.
kyllä usein jos lapset leikkivät jonkun toisen talon pihassa niin äkkiä tutustuvat johonkin lapseen joka asuu kyseisessä talossa..

puhun tässä nyt sitten kerros-rivi- ja luhtitaloista.
en omakotitaloista enkä kesämökeistä.
paitsi etten panisi pahakseni jos oltais omalla pihalla ja joku meidän lapsen siin näkis ja tahtois hänen kans tulla leikkiin.
lapsilla on vähän mahdollisuuksia tutustua toisiin lapsiin, miksi rajottaa niitä lähes ainoita keinoja?
kaikki lapset eivät ole päiväkodeissa tai kerhoissa.

en tietenkään hyväksy missään nimessä toisten tavaroiden (enkä omienkaan) tahallista rikkomista.

jos ollaan hiekkiksellä ja siel on joku jättänyt leluja (kyse leikkipuistosta siis, kun meidän kylässä ei ole kun kaks tai kolme kerrostaloa eikä niiden pihoilla pyöritä..) niin niitä hiekkalaatikon leluja jos tekee mieli lainata ja joku ne on siihen jättänyt niin sit niistä pidetään huolta niin et ne ovat leikin loppuessa samassa paikassa kun mistä ne löytyivät ja samassa kunnossa tai paremmassa.
Ei ole mun mielestä varastamista, koska kaikki tietävät, että jos vievät puistoon leluja ja jättävät ne sinne hiekkalaatikolle niin niillä silloin saa leikkiä. en minäkään vie hiekkalaatikon päälle pressua ja sitten seiso vieressä enkä anna kenenkään koskea siihen, sehän on minun!
eli ei voi viedä leluja puistoon ja jättää niitä sinne ja olettaa ettei kukaan saa koskea niihin.
rikkoa ei saa mutta siirtää ja ottaa leikkiin saa. se on ihan yleinen käytäntö julkisissa leikkipuistoissa. niitä leluja on vaan kannettava mmukana jos ei tahdo et niillä joku muu leikkii.

Asumme rivitalossa jossa leikkipaikkaa on pikkuhiljaa kunnostettu yhtiövastikerahoilla talon lapsille. Uutta hiekkaa hankittiin ja sovittiin yhtiökokouksessa että jokainen teroittaa sitten lapsilleen että pressu pitää laittaa hiekkalaatikkoon takaisin käytön jälkeen jotta hiekka pysyy puhtaana. Jos lapset ei itse saa niin vanhemmat huolehtii.
No kukas sen huolehtii kun leikkimässä käy joku ulkopuolinen lapsi? Joku meistä vanhemmista varmaan sitten. Ei se iso homma ole mutta huolehtia pitää silti koska ellei sitä laiteta takaisin, hiekka on taas sotkuista ja meidän rahat meni aivan hukkaan.

Minusta kerrostalon piha ei ole yleinen leikkipuisto, vaan kuuluu asukkaille ja heidän vierailleen.

Itse olen joskus miettinyt, voinko mennä lapseni kanssa leikkimään sen talon leikkialueelle, jossa meillä on autotalli vuokralla, kun emme asu talossa. Mutta koska maksamme tallista vuokraa, niin mielestäni saamme mennä. Ei ole kukaan ainakaan tullut ajamaan pois.

Mutta ihan vieraan talon pihalle en lapseni kanssa menisi. Päiväkodin pihalle sen sijaan menisin, kun pk on kiinni, ja ollaan nyt kesällä aina välillä käytykin.

Yhteistyössä