Kerron teillä tytöstäni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja teinin äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja teinin äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä veikkaisin koulukiusaamista.
Yrittää takertua sinuun turvatakseen oloaan, äksyilee pikkusisaruksilleen koska se on hänen tapansa (ainoa sellainen) purkaa pahaa oloaan, yrittää hallita edes jollain tavalla elämäänsä, jota jotkut yrittävät koulussa tuhota (kaikki puhelimessa ylös).

Ei sitä kiusata. Niin opettajat kuin toiset perheemme koululaiset ovat pitäneet tyttöä silmällä ja sillä on oikeasti kivaa koulussa kavereiden kanssa.

Tosi hyvä merkki, että viihtyy koulussa. Minusta on myös outoa tuo pelkästään kotona oleminen. Mutta mesetteleekö kavereiden kanssa tai soittelee? Meidän tyttö on jo vähän vanhempi, mutta muistan että tuon ikäisenä kaverit ovat maailman tärkein asia. Joku harrastus olisi hyvä, mutta eipä sitä väkisin voi tuputtaa.

Yrittää takertua sinuun turvatakseen oloaan, äksyilee pikkusisaruksilleen koska se on hänen tapansa (ainoa sellainen) purkaa pahaa oloaan, yrittää hallita edes jollain tavalla elämäänsä, jota jotkut yrittävät koulussa tuhota (kaikki puhelimessa ylös).

Ei sitä kiusata. Niin opettajat kuin toiset perheemme koululaiset ovat pitäneet tyttöä silmällä ja sillä on oikeasti kivaa koulussa kavereiden kanssa.

Eli sinä ylikontrolloit hänen elämäänsä :o ja lapsi kontrolloi itseään ja tekemisiään!

Miten muka?
Ei tyttö tiedä että olen puhunut näistä asioista opettajien kanssa. Ja toisilta lapsilta olen ihan normaalissa keskustelussa kysellyt päivän kulusta ja silloin tällöin että näkikö hän sen päivän aikana juuri tätä tyttöä ja sieltä tullut nämä kertomukset mitä tyttö tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
no öö? mikä sun pointtis oikein on? hommaa lapselles harrastuksia jos sua ahdistaa että se on aina kotona. munkin 7.luokkalainen tyttö on illat kotona, eikä mua haittaa ollenkaan, päinvastoin. on muuten kuitenkin sosiaalinen, harrastaa tanssia ja ratsastusta, meikkaa, huolehtii ulkonäöstään, on ihastunut johonkin poikaan, on tyttökavereita joiden kanssa pitää yhteyttä koulun ulkopuolella mesellä ja puhelimella jne. tuo pienempien kiusaaminen ja ovien paukuttelu on ihan tuttua meilläkin, siis normaalia murkkuikäiselle.

Minusta ei ole normaalia ensinnäkään se että tuon ikäinen on AINA kotona eikä halua harrastaa mitään eikä halua olla kavereidensa kanssa.

Syytä voi hakea muustakin kuin lapsesta!

Niin voi ja ollaan mietitty päämme puhki mutta ei keksitä missä mättää.
Kaikki ei ole yhtä vilkkaita ja sosiaalisia.
Tyttäresi saa ilmeisesti tarpeeksi sosiaalista puolta elämäänsä koulussa ja haluaa olla vapaa-ajallaan omissa oloissaan,minusta siinä ei ole mitään kummallista.
Mä itse olen samanlainen.Työelämässä ollessa töiden jälkeen mä halusin vaan olla kotona omissa oloissani,omien lasteni kanssa ja rauhassa.

Itse olin masentunut teininä ja kärsin anoreksiasta, isäni käytti minuun henkistä väkivaltaa.. Käytökseni oli juuri samanlaista kun sinun teinisi, tosin itse en kiusannut pienempiä sisaruksia vaan oli ylisuojelevainen heille. Äidissä roikuin kaikki päivät ja tiesin kaikki äidin ystävien asiat yms..

Tosi hyvä merkki, että viihtyy koulussa. Minusta on myös outoa tuo pelkästään kotona oleminen. Mutta mesetteleekö kavereiden kanssa tai soittelee? Meidän tyttö on jo vähän vanhempi, mutta muistan että tuon ikäisenä kaverit ovat maailman tärkein asia. Joku harrastus olisi hyvä, mutta eipä sitä väkisin voi tuputtaa.

Naamakirjan kautta joskus jonkun kanssa jutustelee. Ei soittele kavereille. Tekstarin saattaa laittaa mutta lähinnä kysyy läksyjä jos ei ole muistanut merkata tai muuta ihan asiaa.

en tiedä onko tuo normaalia, mutta hyvin tutulta kuulostaa. Tuttavaperheessä on juuri tuollainen 12vuotias tyttö ja minä olen melkein huolestunut hänestä. En tiedä, mietinkö turhaan toisen perheen lasta, kun oma vanhin ei vielä tuossa iässä, mutta jos oma käyttäytyisi sitten noin niin jotenkin alkaisin asiaa selvittämään....

Oletko sama joka tänään kirjoitti, ettei kestä kuunnella juttuja muiden imettämisestä?

En. Vasta tulin koneelle. En ole edes nähnyt moista keskustelua ja voin kertoa että tykkään imettämisestä =)

onko sulla aikaa hänelle? siis oikeesti. ei mitään shoppailu juttui vaan yhdessä oloa ilman kellon kanssa juoksua. jos kokee tulevansa hyväksytyksi vain kun suoriutuu kaikesta hyvin. siksi moinen selittely.

no hyvänen aika. oli mullakin teininä puhelimen muistissa lähipiirin synttärit ym. kun halusin ne muistaa. nykyään muistan jo lähes kaikki ilman tuotakin, puhelinmuistiossa saattaa olla joittenkin vielä osoitteen vieressä. ja saatoin kirjotella kalenteriini just tollasia lauseita/irrallisia juttuja. ikään kuin muistiinpanona eri tapahtumista/asioista, kun ei halunnut pitkästi vuodattaa etenkään jos joku muu ne lukee.

tuohon harrastamattomuuteen en ota kantaa, enpä itsekään ole mikään aktiivinuori ollut tuossa iässä, ja sisarusten pompottaminenkin kuulostaa ikävältä murrosiän ilmiöltä. joillekin tuo ikä on hankala, ja se täytyy kotona purkaa. voimia, kyllä se iän myötä ohi menee =)

Naamakirjan kautta joskus jonkun kanssa jutustelee. Ei soittele kavereille. Tekstarin saattaa laittaa mutta lähinnä kysyy läksyjä jos ei ole muistanut merkata tai muuta ihan asiaa.

Kuule nyt. Kun kerran tiedät tekstiviestienkin sisällön, niin eikö se ole vähän ylikontrollointia? Mulle ei tulis mieleenkään tarkastaa lasteni puhelimia tai sitä milloin on facebookissa ollut :) Anna sen tytön olla rauhassa, juttele kunnolla pienempien kohtelusta. Ei kaikilla ole tosiaankaan tarvetta hengailla kavereiden kanssa jatkuvasti!

Minusta olet ihana ja huolehtiva äiti.
Ennemminkin lapsella mielestäni identiteettikriisi..Kasvukipuja.On vielä pieni mutta niin iso.

Tekisin näin.

-Ei kiroilua.--> seuraa rangaistus, viikkorahan menetys, telkkarilemppari ohjelman kattominen kielletty tai jotain muuta neidille tärkeää mutta helposti pidettävää rangaistusta.Vaikka niin että pienet saisi viikkorahan neidin tilalla.
-Mene illalla jos mahdollista tytön kanssa lenkille.Puhutte jutut koulusta, muista tytöistä ja pojista.

Mun mielestä tyttö kaipaa turvaa.
Kännykän penkominen hyvä juttu MUTTA ÄLÄ JÄÄ KIINNI!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja itse ollu samanlainen:
onko sulla aikaa hänelle? siis oikeesti. ei mitään shoppailu juttui vaan yhdessä oloa ilman kellon kanssa juoksua. jos kokee tulevansa hyväksytyksi vain kun suoriutuu kaikesta hyvin. siksi moinen selittely.

Olen kotona ja koska toiset lapset harrastaa ja ovat kavereiden kanssa niin minä vietän käytännössä kaiken aikani tytön kanssa.
Leivotaan ja tehdään ruokaa yhdessä, käydään ruokakaupassa ja tehdään pihahommia yhdessä jne.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Ennemminkin lapsella mielestäni identiteettikriisi..Kasvukipuja.On vielä pieni mutta niin iso.

Tekisin näin.

-Ei kiroilua.--> seuraa rangaistus, viikkorahan menetys, telkkarilemppari ohjelman kattominen kielletty tai jotain muuta neidille tärkeää mutta helposti pidettävää rangaistusta.Vaikka niin että pienet saisi viikkorahan neidin tilalla.
-Mene illalla jos mahdollista tytön kanssa lenkille.Puhutte jutut koulusta, muista tytöistä ja pojista.

Siis tarkoitin että menette joka iltalenkille.Eikä lenkin tarvii pitkä olla vaikka vartti.Vie turhat puhdit neidistä.
Tai aamuisin syötte kahden kesken aamupalaa jos mahdollista tai juot kahvet tytön huoneessa kun meikkaa.Kehut tyttöä realisesti ja otat osaa läksyihin ym.

Kuule nyt. Kun kerran tiedät tekstiviestienkin sisällön, niin eikö se ole vähän ylikontrollointia? Mulle ei tulis mieleenkään tarkastaa lasteni puhelimia tai sitä milloin on facebookissa ollut :) Anna sen tytön olla rauhassa, juttele kunnolla pienempien kohtelusta. Ei kaikilla ole tosiaankaan tarvetta hengailla kavereiden kanssa jatkuvasti!

En tarkasta milloin on facebookissa vaan tiedän milloin on koska meillä on koneen käyttö vuorot jokaisella lapsella. Ei se ole ylikontrollointia vaan vastuuta lasten netin käytöstä!
Enkä tarkoita että tytön pitäisi olla joka päivä menossa mutta olisin niin onnellinen jos edes joskus sanoisi menevänsä kavereiden kanssa jonnekin.

Tekisin näin.

Me käydään lenkillä ja saunassa ja aina jutellaan kaikesta mahdollisesta. Yritän pitää yllä avoimuutta.

En ole ylpeä puhelimen tutkimisesta mutta jotain oli pakko tehdä. Tyttö ei sitä tiedä.

Tekisin näin.

Siis tarkoitin että menette joka iltalenkille.Eikä lenkin tarvii pitkä olla vaikka vartti.Vie turhat puhdit neidistä.
Tai aamuisin syötte kahden kesken aamupalaa jos mahdollista tai juot kahvet tytön huoneessa kun meikkaa.Kehut tyttöä realisesti ja otat osaa läksyihin ym.

Nuo on ihan niitä perus juttuja mitä me tehdään ihan kaikkien lasten kanssa.

No jos vaihe menee ohi?Mielestäni lasten netin käyttöä tulee tarkkailla ja puhelinta.Ei siinä mun mielestä mitn väärää.

Mielummin yikontroloidaan kun vähätellään..

Nimimerkillä ton ikäsenä poltin jo pilveä..

No jos vaihe menee ohi?Mielestäni lasten netin käyttöä tulee tarkkailla ja puhelinta.Ei siinä mun mielestä mitn väärää.

Mielummin yikontroloidaan kun vähätellään..

Nimimerkillä ton ikäsenä poltin jo pilveä..

Sitä tässä olen odotellut pari vuotta.

onko kauankin viihtynyt kotona? mulla oli tuon ikäisenä kausia jolloin vain olin kotona ja kausia jolloin olin aina menossa. ja kun viihdyin kotona niin vanhemmat ihmetteli miksen käy missää ja kun viihdyin poissa kotoa, niin ihmeteltiin miksen ole ikinä kotona :D

Omasta murrosiästä muistan sen että kaikki vitutti ja otti päähän ja olin aina huonolla tuulella.Mun mielestä kuuluu ihan normaalin teinin elämään että pikkusisarukset käy hermoille.
Sekin aika tulee vielä kun haluaa juosta kylillä yökaudet,olisit tyytyväinen että pysyy kotona ja auttaa kotihommissa.
Aika moni teini vaan makaa perseensä päällä osallistumatta yhtään mihinkään mistä vois olla vähääkään apua.

onko kauankin viihtynyt kotona? mulla oli tuon ikäisenä kausia jolloin vain olin kotona ja kausia jolloin olin aina menossa. ja kun viihdyin kotona niin vanhemmat ihmetteli miksen käy missää ja kun viihdyin poissa kotoa, niin ihmeteltiin miksen ole ikinä kotona :D

Kohta kolme vuotta :/

Alkuperäinen kirjoittaja saunan takana tilaa:
Omasta murrosiästä muistan sen että kaikki vitutti ja otti päähän ja olin aina huonolla tuulella.Mun mielestä kuuluu ihan normaalin teinin elämään että pikkusisarukset käy hermoille.
Sekin aika tulee vielä kun haluaa juosta kylillä yökaudet,olisit tyytyväinen että pysyy kotona ja auttaa kotihommissa.
Aika moni teini vaan makaa perseensä päällä osallistumatta yhtään mihinkään mistä vois olla vähääkään apua.

No ei tuo sinällään auta kuin leipomisessa. Siivoaminen ja ruuanlaitto on sitä että minä teen ja teini kulkee perässä ja seuraa kun minä teen.
Ja veikkaan että just tuosta kaikki lähti kun koulusta aikoinaan annettiin lehti joka kertoi teineistä. Siellä oli tuosta raivoamisesta ja "oudosta käytöksestä mitä vanhemmat ei ymmärrä" jne. niin meillä tyttö ikään kuin samastui ja alkoi käyttäytyä niin.

Yhteistyössä