kermakakkua puolivuotiaalle

Antaisitko kermakakkua vajaa ½ vuotiaalle, kakku on suklaakakku jossa aprikoosihilloa ja kermavaahtoa ?

Mietin vain kun anoppi oli alkamassa jo syöttämään sitä lapselleni mutta kielsin :x
Meinaten että pitääkö mua tiukkapipona...
Vauva syö kyllä kiinteitä mutta ei tietystikään ole saanut mitään kakkuun viittaavaakaan.

 
Otus
En missään nimessä antaisi!

Todennäköistä on, että vähintäänkin vatsavaivoja tulisi, ja jos jotain vakavampaa, siinähän sitten selvitettäisiin, mistä ainesosasta aiheutui :\|
Eivät neuvolasta saatavat kiinteidenaloitusohjeet ihan tuulesta temmattuja ole. Hiljalleen uutta, eikä mitään syytä syöttää tuon ikäiselle esim. sokeria ja valkoista vehnää.
 
Ei todellakaan. Meidän poika oli tuossa iässä pelkällä rintamaidolla. Hyvin todennäköistä, että kerma ainakin aiheuttaisi mahavaivoja, kun kerran vasta vuoden iässä voi siirtyä tavallisiin maitotuotteisiin..
 
triplamama
joopa jooo...ihanko suomessa kakkuun vauva kuolee? eilen oli äitienpv ja 7 vkoisemme söi kermaa kakun päältä...niinniin, moralisoikaa siellä ihan rauhassa. eipä ollut muuta seuraamusta, kuin iloinen vauva. näin meillä on muutkin syöneet, jätskiä 3kk iässä yms. tervitä lapsia ja niihen maha on huom tehty ruokaa varten, kuten ihmisillä on. jokainen äiti tietty on yhtä tiukka kuin hänen piponsa on, joten mitään neuvoja en jaa, kunhan ilmaisen sen tosiseikan, että jos antaa niin ei vauva siihen kuole, eikä poliisi äitiä pidätä. B)
 
:eek: Käsittämätöntä. Meillä anoppi tuli litran jäätelön kanssa kylään, että 8 kk tyttömmekin saisi herkutella. Minä sanoin, että meillä herkutellaan monta kertaa päivässä äidin tissin äärellä.

Lapsihan saa elämyksiä muutenkin joka päivä, joten mielestäni nuo ruokaherkut saa jäädä myöhempään ajankohtaan.
 
joopa joo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 09:36 triplamama kirjoitti:
joopa jooo...ihanko suomessa kakkuun vauva kuolee? eilen oli äitienpv ja 7 vkoisemme söi kermaa kakun päältä...niinniin, moralisoikaa siellä ihan rauhassa. eipä ollut muuta seuraamusta, kuin iloinen vauva. näin meillä on muutkin syöneet, jätskiä 3kk iässä yms. tervitä lapsia ja niihen maha on huom tehty ruokaa varten, kuten ihmisillä on. jokainen äiti tietty on yhtä tiukka kuin hänen piponsa on, joten mitään neuvoja en jaa, kunhan ilmaisen sen tosiseikan, että jos antaa niin ei vauva siihen kuole, eikä poliisi äitiä pidätä. B)
jaa, että oikeen iloikseksi tuli teidän vauva =)
 
En kyllä antaisi puolivuotiaalle kermakakkua enkä edes pelkkää kermaa. Mun äiti pitää mua liian tiukkana kun en anna 7 1/2 kk vanhalle esim. jätskiä, suklaata, kermaa jne.. Ihan vaan pelkää vauvanruokaa raukka joutuu syömään! :whistle:
 
Nipoäiti
Eilen sain viettää ensimmäistä äitienpäivää ja valitettavasti surullisesti päättyi sekin! Meilläkin kävi niin, että appiukko tunki lusikallaan kermavaahtoa kakun päältä melkein 10 kuisen tyttömme suuhun! Olin todella loukkaantunut, en voi tunteilleni mitää, mutta kun ensinnäkään tyttömme ei vielä ole edes hapanmaitotuotteita testannut (oli tarkoitus tässä aloitella pikku hiljaa) ja toiseksikin otin loukkauksena ettei edes kysynyt meiltä lupaa ennen kuin tuon kermavaahtoklimpin tytön suuhun tunki. Kaiken kukkuraksi oli vielä itse syönyt samasta lusikasta!!!! En ole ikinä itsekään antanut tytölle omalla lusikallani mitään suuhun! (karies tarttuu!!)

Ok, ei varmaankaan ollut vaarallista tarjota kermavaahtoa melkein 10-kuiselle tytöllemme, mutta kyse oli myös periaatteestani...Olin ajatellut että minä äitinä tai sitten isi olisi ensimmäinen, joka saisi "kunnian" tarjota lapsellemme joskus noita herkkuja, kermavaahtoa tai jäätelöä. Ja ap:lle: en kyllä antaisi puoli-vuotiaallekaan mitään kermakakkuja, meilläkin siinä iässä vasta totuteltiin kiinteisiin, joten et ole nipo vaan lastansa ajatteleva järkevä äiti!:hug:

Lisäksi meille kävi vappuna näin, kun olimme kylässä, emäntänä toiminut 50-kymppinen rouva ihmetteli suureen ääneen että eikö ne sulle pienelle tarjoa mitään muuta kuin tissiä ja tollasta sosetta!!! Tarjolla olis ollut sokerimunkkia ja simaa tai samppanjaa...Että täytyy sen vauvankin saada nauttia!!!
 
Löysis
Itse olin esikoisen ruokailun suhteen tosi tiukka, mutta kuopuksen kanssa aika rennoin menoin mennään. Ehkäpä en ihan kermavaahdon kermaa antaisi 6 kk ikäiselle, mutta kakkupohjaahan voi maistella. Semmoisia hyppysellisiähän ja murusia sitä tulee itse annettua , että ei niistä mitään ole tullut.

Mielestäni silloin kun vauva osoittaa omaa mielenkiintoa ja kerjää aikuiselta ruokaa, hänen voi ja pitääkin antaa sitä maistaa. (Enkä tällä maistamisella tarkoita mitään lusikkakaupalla, vaan ihan maun antamista) Näin vauva saa osallistua ruokailuun, kokee olevansa samanarvoinen ja ennen kaikkea tottuu samaan ruokaan mitä muukin perhe syö.
 
anu
Antaisin maistaa! Viiden kk ikäinen poitsumme oli todella ihastunut kermavaahdon makuun kun eilen sai maistiaisia..

Mutta ymmärrän, jos joku ei halua antaa..ykköseltä olin minäkin aika tarkka, mutta nyt ei puhettakaan, että jaksaisin olla yhtä tarkka tämän toisen kanssa: missään suhteessa. Älkää nyt hyvät äityliinit mieltänne pahoittako, jos joku isovanhemmista tulee tunkemaan lusikalla jos mitä suuhun! He eivät vaan ymmärrä ja varmaan moni luulee että esim. puolivuotias syö jo mitä vaan vaikka todellisuudessa olisikin ihan rintamaidolla vielä!

Esim.anoppi olisi syöttänyt pojallemme jauhelihakastiketta ja muusia, mutta sai silmiään pyöritellä kun sanoin, että ihan vielä maidolla mennään ja että jotain marjasosetta maistellaan vasta..siihen on jo tottunut esikoiselta!

Relatkaa!!! (mikä ei tarkoita, että pitäisi mitään epämääräistä syöttää, vaan, että ei maailma tämmösiin kaadu..) =)
 
Eiköhän niissä suosituksissa ole joitain tutkimuksia takana että miksipä pitäisi kíirehtiä antamaan ruokaa joka ei välttämättä sovi.. hyvä ettei vauvoille, joille aikaisin aletaan antamaan kaikkea, ole tullut mitään, mutta itse en halua testata liian pienellä jos vaikka saa kovatkin kivut aikaiseksi.

Meillä viikkoa vajaa 8 kk tyttö on osoittanut valtavaa mielenkiintoa esim. jäätelöä kohtaan mutta en ole vielä uskaltanut antaa kun korvikekin turvottaa välillä. Olimme lauantaina ulkona syömässä ja tyttö nappasi lautaselta leivän käteensä, sitä annoimme järsiä ja enemmänkin pitäisi ruveta antamaan sormiruokaa. Mutta jäätelöt yms. saa odottaa vielä hetken. Kuuma kesä tulossa.. :D

Mutta ap:n kysymykseen, kyllä se 6 kk on vielä pieni kermakakulle mielestäni.
 
No ei siinä mitään nipoa ole, jos kieltää antamasta. Tosin ei oikeasti yksi lusikallinen mitään haittaakaan tee, mutta miksi nyt kiirehtiä, varsinkaan jos äiti eli sinä itse et halua.

Ekan kanssa sitä on aina nuppi kireämpi :D , niin itsellänikin. Tokalle olen antanut nuolaisun suklaapatukasta 6-kuisena ja pehmiksestä n. 7-kuisena... ja sormen päästä kermavaahtoa kun kovasti sitä halusi.
:p
 
Ei todellakaan ole provo,
eilen anoppilassa tosiaan mummo yritti vielä SALAA minulta sitä kakkua antaa, mutta satuin huomaamaan onneksi.
Päivitteli sitten vaan että "eikö se äiti anna edes äitienpäiväkakkua syödä, voi voi ".

Ja ihan samat filikset kuin jollain aikaisemmin kirjoittajalla että haluan olla kyllä sitten itse se joka pojalle sitä kakkua antaa sitten kun sen aika on.

 
No ei todellakaan, ei edes 6.5kk päässyt äitienpäiväkakun makuun, tuon ikäiselle on muut ruuat :kieh: Sitä kermakakkua ehtii kyllä mässätä loput miljoona vuotta, ekan vuoden tyytykööt siis muihin pöperöihin, joihin ei todellakaan kermakakut kuulu.

Ja sille joka 7vkoiselle antoi kermaa kakusta, ihanko pieni ite kiipes kermaa hakemaan :headwall:
 
Olen kyllä sitä mieltä, ettei pieni määrä kermaa ja sokeria makuannoksena ei-allergista puolivuotiasta mitenkään vahingoita, mutta se mikä minua tuossa harmittaisi olisi isovanhempien kunnioituksen puute omaa kasvatusta kohtaan. Itsekin olen noita 'eikö se mitään muuta vielä saa raukka kuin äidinmaitoa' jo monta kertaa joutunut kuuntelemaan.. Se on aika loukkaavaa.

Ja ällöttää minuakin, kun appi on joskus pikkuisen suuhun pistänyt lusikkansa. Hänellä on kyllä muutenkin pöytätavat haussa, pistää veitseä suuhun ja syö omalla haarukallaan tarjoiluastioista.
 
Mä en ole yleensä nipo lasten kanssa, vaikka meillä ei alle vuosikkaille sokerisia herkkuja ole annettukkaan. Ihan vain siitä syystä olen ollut tarkka, koska lapsi oppii nopeasti makean makuun eikä ruoat välttämättä enään maistukkaan. Ja ihan kantapään kautta tämän ole "oppinut".
 
Annetettiin maistaa äitienpäiväkakkua sekä kermaa että pohjaa(oli ihan tavallinen sokerikakunpohja) Ja selvispä että on allerginen kanamunalle sillä kasvoihin tuli nokkosihottumaa ja alkoivat punoittaan. Aikaisemmin oli saanut samanlaisen reaktion kananmunan paistamisesta johtuvasta hajusta/kärystä. Maistaja on nippa nappa ½ vuotias

Eli 1vuotispäiville tulee munaton kakku
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 10:46 d u m b o kirjoitti:
Mä en ole yleensä nipo lasten kanssa, vaikka meillä ei alle vuosikkaille sokerisia herkkuja ole annettukkaan. Ihan vain siitä syystä olen ollut tarkka, koska lapsi oppii nopeasti makean makuun eikä ruoat välttämättä enään maistukkaan. Ja ihan kantapään kautta tämän ole "oppinut".
Tää on vähän hassua juttu... Satunnainen maistelu tuskin opettaa lasta, varsinkaan noin pientä. Ellet sitten koko ajan tarjoile niitä herkkuja...?
Pienet lapset eivät itse osaa kaapista herkkuja ottaa, saati kakkuja valmistella, joten äiti sen päättää, mitä syödään. Miten silloin voisi tottua? Äiti voi katsoa peiliin jos lapsi tottuu makeaan: se tarkoittaa toistuvaa makean tarjoamista!

Joskus siis saa herkkujakin syödä, mutta kyllä meillä lapset ovat seuraavana päivänä palanneet 'ruotuun' kun arki koittaa ja palaamme tavallisten ruokien pariin. Jos ei kelpaa, niin mars pois pöydästä, seuraavaan ruoka-aikaan mennessä varmasti maistuu!
 
Mä en antaisi myöskään sen ikäiselle mitään kakkua, saatikka 7 viikkoiselle!!! :headwall: :headwall:
Turha kai sitä makeaa on syöttää, kun vauvoille voi tarjota muutakin kivaa syötävää, vaikka maissinaksuja, porkkanaa, kurkkua...ja onhan vauvoille jukurtteja ja kaikkia kivoja soseita, jos haluaa herkutella!
Kyläpaikkaan vaan maissinaksupussi mukaan, niin ei turhaan isovanhemmat yms. tuputa kakkua suuhun!
Samalla lusikalla syöttäminen minusta on "pahempi" juttu, ei olisi kiva, jos karies tarttuisi, ollaankin sanottu isovanhemmille, että samalla lusikalla ei sit syötetä!!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 12:28 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 10:46 d u m b o kirjoitti:
Tää on vähän hassua juttu... Satunnainen maistelu tuskin opettaa lasta, varsinkaan noin pientä. Ellet sitten koko ajan tarjoile niitä herkkuja...?
Pienet lapset eivät itse osaa kaapista herkkuja ottaa, saati kakkuja valmistella, joten äiti sen päättää, mitä syödään. Miten silloin voisi tottua? Äiti voi katsoa peiliin jos lapsi tottuu makeaan: se tarkoittaa toistuvaa makean tarjoamista!

Kuopukselle annoin kerran vajaa 1v palan pullaa perhekerhossa ja kyllä vain pääsi makean makuun jo heti yhdellä kertaa. Yleensä annan leipää, omppua tai vastaavaa kun kahvitellaan, mutta tämän jälkeen ei pariin kertaan huolinut vaan makeaa olisi halunnut. Joten pääsen paljon helpommalla, jos en sitä makeaa tarjoa edes sitä yhtä kertaa :whistle:
 

Yhteistyössä