Kerho vai virikehoito päiväkodissa pian 4v lapselle??

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Kumpi parempi toimintaa, sääntöjä, ohjattua toimintaa ja aktiviteettia tarvitsevalle pian 4-vuotiaalle, 3 tuntia kerhoa 2 kertaa viikossa, vai 5 tuntia päiväkodissa 2-3 päivänä viikossa?
 
Molemmat on varmasti ihan hyviä vaihtoehtoja.

Jos viet lapsesi kerhoon, niin samalla pääsette mukaan moniin koko perheen yhteisiin tapahtumaan jonne kerholaisia ja heidän perheitään kutsutaan.
Äitikin löytää monesti kerhon eteisestä uusia kavereita ja ehkä ihan ystäviä. Ihmiset tulee tutuiksi kun kaks kertaa viikossa lapsia kuljetetaan ja elämäntilanne on yhteinen. (Ehkä sama juttu myös päivähoidossa)

Nyt syksyllä on hyvä aloittaa kerhoilu, kun ryhmät aloittaa toimintaansa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sockervadd:
Tuo virikehoito on sellaisille lapsille sopiva jolla on uusavuttomat ja epäsosiaaliset äidit/isät.
Kiitos :wave:

Kerrotko mulle vielä, mistä löydän kerhon, jossa 4½ v voi käydä ilman vanhempiaan, parina päivänä viikossa, ja missä ei sanallakaan mainita Jeesusta?
 
kerhosta ei tarvii maksaa niin paljon kun phoidosta ja siellä kyllä saa seuraa ja virikkeitä...
Miksi sinä haluat valita uskonnon/ ateismin lapsesi puolesta Ravitettava. Aikuisena hän muodostaa oman maailmankuvansa kuitenkin.....kutona hän oppii sinun ajattelutapaasi ja muualla kuulee ( kuten kerhossa ) että on ihmisiä jotka ajttelevat toisinkin ja sitten kun on kypsä valitsee itse....meilläkään ei lapsista kuulu ev. lut kirkkoon kuin 1 /4:stä ja hän on sen itse valinnu ja kaikki on kerhoa käyny paitsi nuorin kun on kokoajan ollu hoidossa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja sockervadd:
Tuo virikehoito on sellaisille lapsille sopiva jolla on uusavuttomat ja epäsosiaaliset äidit/isät.
Kiitos :wave:

Kerrotko mulle vielä, mistä löydän kerhon, jossa 4½ v voi käydä ilman vanhempiaan, parina päivänä viikossa, ja missä ei sanallakaan mainita Jeesusta?
Päiväkoti järjestää täällä kerhoja.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja iltatähtien äippä:
kerhosta ei tarvii maksaa niin paljon kun phoidosta ja siellä kyllä saa seuraa ja virikkeitä...
Miksi sinä haluat valita uskonnon/ ateismin lapsesi puolesta Ravitettava. Aikuisena hän muodostaa oman maailmankuvansa kuitenkin.....kutona hän oppii sinun ajattelutapaasi ja muualla kuulee ( kuten kerhossa ) että on ihmisiä jotka ajttelevat toisinkin ja sitten kun on kypsä valitsee itse....meilläkään ei lapsista kuulu ev. lut kirkkoon kuin 1 /4:stä ja hän on sen itse valinnu ja kaikki on kerhoa käyny paitsi nuorin kun on kokoajan ollu hoidossa.
Meillä srk:n kerho ilmainen.Eikä tule liikaa jeesusta.

 
Alkuperäinen kirjoittaja iltatähtien äippä:
Miksi sinä haluat valita uskonnon/ ateismin lapsesi puolesta Ravitettava. Aikuisena hän muodostaa oman maailmankuvansa kuitenkin.....kutona hän oppii sinun ajattelutapaasi ja muualla kuulee ( kuten kerhossa ) että on ihmisiä jotka ajttelevat toisinkin ja sitten kun on kypsä valitsee itse....meilläkään ei lapsista kuulu ev. lut kirkkoon kuin 1 /4:stä ja hän on sen itse valinnu ja kaikki on kerhoa käyny paitsi nuorin kun on kokoajan ollu hoidossa.
Valitsevathan kaikki vanhemmat uskonnon tai ateismin lastensa puolesta, tavalla tai toisella. Sitä, että lapsi kastetaan ja hän käy srk:n kerhoa, ei vaan juuri kukaan kyseenalaista.

Meillä kotona kerrotaan eri uskonnoista. Lapset tietävät että äiti ajattelee näin, isä noin, mamma tällä lailla ja joku muu taas tuolla lailla. Mutta seurakunnan kerhoon en lasta halua. En halua, että hän joutuu harjoittamaan uskontoa johon ei kuulu ja johon yksikään meidän perheestämme ei kuulu. Uskonto ja varhaiskasvatus/koulunkäynti eivät mielestäni kuulu yhteen.

Tuskin hän seurakunnan kerhoon edes pääsisi koska emme kuulu kirkkoon, kerhoihin on tunkua, ja kirkkoon kuulumattomia kuulemma otetaan vain silloin jos ryhmässä on tilaa.

Te teette tavallanne, me omalla tavallamme.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Kerrotko mulle vielä, mistä löydän kerhon, jossa 4½ v voi käydä ilman vanhempiaan, parina päivänä viikossa, ja missä ei sanallakaan mainita Jeesusta?
Esikoinen oli aikoinaan kerran viikossa seurakunnan kerhossa ja siellä ei pahemmin mitään jeeustelua ollut. Pyhäkoulussa taas oli. Voi olla, että ajat ovat muuttuneet.

Meillä ei ollut tarvetta enempään viriketoimintaan, sillä siihen aikaan äitiyslomilla ja hoitovapailla olevien äitien lapset olivat kerhoja lukuunottamatta kotona. Tarkoitti myös sitä, että naapurustossa oli lapsia. Kavereiden takia ei siis tarvinnut mennä kerhoon eikä päiväkotiin.

 
vieras
No sanoisin, että sellaista ei oikeasti ole olemassakaan kuin virikehoito...
Ehdottomasti kerho, jossa koko aika on täyttä toimintaa.Päiväkodissa on odottelua, jonotusta, perustoimintoja, pukemista, syömistä, nukkumista, jotka toki voivat olla jollekin hyvää harjoitusta nekin.Mutta jos virikkeitä kaipaa niin kerho.Päiväkodissa ohjattua toimintaa on aamupäivällä jonkin verran, mutta kerhossa vastaava aika saattaa olla jopa 3 tuntia(toki sisältää myös vapaata leikkiä ja eväiden syöntiä).
 
vieras


Kerrotko mulle vielä, mistä löydän kerhon, jossa 4½ v voi käydä ilman vanhempiaan, parina päivänä viikossa, ja missä ei sanallakaan mainita Jeesusta?[/quote]

Meillä ainakin kaupunki järjestää ja todella hyviä kokemuksia onkin:)
 
koppis
Itse valitsisin kerhon, jos se todellakin on 3 h kahtena päivänä viikossa. Meillä oli esikolla vain 2 h 2 pv:nä viikossa ja seuraavalla vain kerran viikossa 2h (mutta en siltikään harkinnut mitään "viriketarhaa", jossa liikaakin virikkeitä ja pöpöt jyllää).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja iltatähtien äippä:
Miksi sinä haluat valita uskonnon/ ateismin lapsesi puolesta Ravitettava. Aikuisena hän muodostaa oman maailmankuvansa kuitenkin.....kutona hän oppii sinun ajattelutapaasi ja muualla kuulee ( kuten kerhossa ) että on ihmisiä jotka ajttelevat toisinkin ja sitten kun on kypsä valitsee itse....meilläkään ei lapsista kuulu ev. lut kirkkoon kuin 1 /4:stä ja hän on sen itse valinnu ja kaikki on kerhoa käyny paitsi nuorin kun on kokoajan ollu hoidossa.
Valitsevathan kaikki vanhemmat uskonnon tai ateismin lastensa puolesta, tavalla tai toisella. Sitä, että lapsi kastetaan ja hän käy srk:n kerhoa, ei vaan juuri kukaan kyseenalaista.

Meillä kotona kerrotaan eri uskonnoista. Lapset tietävät että äiti ajattelee näin, isä noin, mamma tällä lailla ja joku muu taas tuolla lailla. Mutta seurakunnan kerhoon en lasta halua. En halua, että hän joutuu harjoittamaan uskontoa johon ei kuulu ja johon yksikään meidän perheestämme ei kuulu. Uskonto ja varhaiskasvatus/koulunkäynti eivät mielestäni kuulu yhteen.

Tuskin hän seurakunnan kerhoon edes pääsisi koska emme kuulu kirkkoon, kerhoihin on tunkua, ja kirkkoon kuulumattomia kuulemma otetaan vain silloin jos ryhmässä on tilaa.

Te teette tavallanne, me omalla tavallamme.
mä oon kyllä samaa mieltä.
Mä kuulun ev.luttiin
ja en missään nimessä haluais viedä lastani muslimi päiväkotiin. VAikka lapseni joskus voi kääntyä muslimiksi, se on hänen oikeus,

Mutta kun lapsi elää siinä kodissa, niin yleensä eletään sen kodin mukaan ja sen arvojen mukaan.

En ole koskaan tavannu perhettä missä lapsia kiikutetaan uskonnosta toiseen jotta saa kokemusta.

Kyllä lapsi kasvaa perheessä perheen arvojen mukaan ja vanhempana hän joko noudattaa niitä tai ei.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja koppis:
Itse valitsisin kerhon, jos se todellakin on 3 h kahtena päivänä viikossa. Meillä oli esikolla vain 2 h 2 pv:nä viikossa ja seuraavalla vain kerran viikossa 2h (mutta en siltikään harkinnut mitään "viriketarhaa", jossa liikaakin virikkeitä ja pöpöt jyllää).
Likan toimintaterapuetti aikoinaan sanoi, että tulevaisuuden kannalta parhaat virikkeet saa kotoa.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä ainakin kaupunki järjestää ja todella hyviä kokemuksia onkin:)
Meillä ei :| . Kun kysyin, niin ehdottivat puolipäivähoitoa päiväkodissa.
Onko teidän alueella tunkua päivähoitoon?Meillä ainakin sitten järjestivät kun huomasivat, että eivät tule mahtumaan kaikki lapset päiväkotiin ja osalla tosiaan vanhemmat kotona.
 
mekään ei kuuluta kirkkoon ja kyllä sinne ( kerhoon siis) pääsee kaikki lapset ja ei meidän lapsia ole kastettu pienenä..... ja olen kerhossakin pyytänyt että kerrottaisiin esim. kasteopetuksen yht että toiset vaan saavat nimen nimiäisjuhlassa tai heidät siunataan mutta ei kasteta...ei kerhoissa pakoteta "harjoittamaan" uskontoa. Jos siellä nyt esim rukoillaan niin sen tietäminen voi joskus olla hyväkin juttu, lapsesi elämän varrella, hän voi joskus saada siitä apua vaikka se ei sinulle olekaan sitä mihin uskot. Kun uskontoa ei saa levittää fanaattisesti sitä ei myöskän pidä tuomita fanaattisesti. ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko teidän alueella tunkua päivähoitoon?Meillä ainakin sitten järjestivät kun huomasivat, että eivät tule mahtumaan kaikki lapset päiväkotiin ja osalla tosiaan vanhemmat kotona.
Tällä alueella päivähoitotilanne on kai aika hyvä. En ainakaan ole kuullut, että kukaan olisi ilman hoitopaikkaa jäänyt, tai joutunut viemään lapsensa toiselle puolelle kaupunkia. Kaikki tutut ovat vieläpä saaneet lapsensa juuri siihen päiväkotiin johon hakivatkin. Tässä kaupunginosassa on useampi päiväkoti (4 tai 5), ja muutaman kilsan päässä vielä ainakin kuusi lisää. Lisäksi on puistotätitoimintaa joka on passeli vaihtoehto pienemmille lapsille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja iltatähtien äippä:
mekään ei kuuluta kirkkoon ja kyllä sinne ( kerhoon siis) pääsee kaikki lapset ja ei meidän lapsia ole kastettu pienenä..... ja olen kerhossakin pyytänyt että kerrottaisiin esim. kasteopetuksen yht että toiset vaan saavat nimen nimiäisjuhlassa tai heidät siunataan mutta ei kasteta...ei kerhoissa pakoteta "harjoittamaan" uskontoa. Jos siellä nyt esim rukoillaan niin sen tietäminen voi joskus olla hyväkin juttu, lapsesi elämän varrella, hän voi joskus saada siitä apua vaikka se ei sinulle olekaan sitä mihin uskot. Kun uskontoa ei saa levittää fanaattisesti sitä ei myöskän pidä tuomita fanaattisesti. ;)
Siis ilmaisenko mä itseäni jotenkin epäselvästi...?
Kyllä mun lapset tietää mitä rukoilu on. Tietävät, miten kristityt rukoilevat (on esikoinen kirkossa käynyt) ja miten muslimit rukoilevat. Tietävät eri uskonnoista, ehkä enemmän kuin moni uskovaisen kodin lapsi oikeasti tietää.
Ainoa, minkä tuomitsen, on se että joku muu opettaa omaa uskontoaan lapsilleni, mainitsematta muista vaihtoehdoista, ja ilman minun läsnäoloani. Minä olen aikuinen, ja osaan suodattaa osan kuulemastani pois. Lapsi ei osaa.
Ja kyllä mulle sanottiin, että kerhoon otetaan ensisijaisesti kirkkoon kuuluvia lapsia, ja jos tilaa jää niin muutkin pääsee. Ryhmiin on tunkua, kaikki eivät mahtuneet, enkä olisi halunnut omaani sinne viedä vaikka se olisi mahdollista ollutkin.
 

Yhteistyössä