Kenneli vai ns. kotikoirasta pentu.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hattivatti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hattivatti"

Vieras
Ystäväni ottamassa koiraa ja hän sanoi, ettei halua koiraa kennelistä vaan kotikoirista. Yritin selittää, että hän voisi saada jopa kenties paremman kennelistä..

Mietin, että miksi tuo sana "kenneli" on joillekin mörköpeikko :)
Kasvattajahan silloin nimenomaan voi olla joku oikeasti asiaan paneutunut, joku joka haluaa parantaa rotua ja käyttää vain harkitusti koiraa jalostukseen.

Huonolla tuurilla jotain muuta, mutta netin kautta saa nykyään paljon selville.
Ottaisi vain hyvästä kennelistä.

Ns. kotikoira kasvattaja saattaa pennuttaa, kun se oma on vain niin hyvä ja halutaan itse koirasta jälkeläinen. Vaikka todellisuudessa koira ei olisi rodunomainen (jonka joku toinen jättäisi pennuttamatta).

En nyt oikeen ymmärrä mitä tarkoitat, koska ilman kennel nimeä koiran voi yhä edelleen rekisteröidä liittoon ja tulla yhtä hyvä pentu. Ei se siitä nimestä ole kii... ja ne ns. "kennelit" ovat ihan tavallisesten ihmisten koteja, jopa kerrostalossa. Se että on "nimi" ei takaa pennun paremmuutta, onhan tuota jo nähty... esim tehtailua.

Mutta kennelin taustat on helpompi selvittää, kun koiralla on se ns. sukunimi. Esim joku Wenda.. sillä koirannimellä löytyy varmaan satoja satoja koiria. Mutta jos joku koira on esim. Kaksplus Wenda, ei sillä nimellä toista koiraa ole ja taustat on heti paljon helpompi selvittää :)

Pystyy paremmin erottamaan jyvät akanoista, kun ottaa kennelistä. Ja nimenomaan se kenneli voi olla sitä, että vaikka vain yksi narttu on kotona ja sitä pennutetaan kerran. Tai sitten että kotona on muutama narttu hyvissä oloissa, kasvattaja tekee tarkkaa jalostustyötä, eikä myy pentua kelletahansa..

[QUOTE="Vieras";24605233]Ehkä paras ottaa kotia tarvitseva hyläåtty koira ja hoitaa se kuntoon. Toki vaatii paljon.[/QUOTE]

No suomessa moni hylätty on joku riistaviettinen ajokoira tai pystykorva sekoitus... kaikkia ei nää riistaviettiset seropit kiinnosta :)

Kennelistä ottaessa koirasta saa paljon enemmän tietoa etukäteen, kasvattajan historiasta myöskin.
Nykyään onneksi netti mahdollistaa paljon, jos viitsii hetken tietoa etsiä.
Kennel- nimi ei takaa rehellistä kasvattajaa, ei myöskään kennelliiton hyväksymä kasvattaja.

[QUOTE="vieras";24605281]Kennelistä ottaessa koirasta saa paljon enemmän tietoa etukäteen, kasvattajan historiasta myöskin.
Nykyään onneksi netti mahdollistaa paljon, jos viitsii hetken tietoa etsiä.
Kennel- nimi ei takaa rehellistä kasvattajaa, ei myöskään kennelliiton hyväksymä kasvattaja.[/QUOTE]

Ei takaa rehellisyyttä, mutta ne taustat on paljon helpompi tutkia. Hiukan työtä tekemällä, löytää kyllä rehellisen kasvattajan.

teille ei oikein aukea tämä? Mulla on rotukoira, jos teetän sillä pennut koiran kans joka on rekisteröity kennelliittoon ne pennutkin merkitään sinne. Eli mulla ei tarvitse olla kennelnimeä vaan voin teettää muistaakseni kahdet pentueet ilman sitä ja ne voi liittää liittoon.
Ja yhtä lailla niiden vanhempien taustat saa selville sieltä liitosta.

[QUOTE="Jonna";24605329]teille ei oikein aukea tämä? Mulla on rotukoira, jos teetän sillä pennut koiran kans joka on rekisteröity kennelliittoon ne pennutkin merkitään sinne. Eli mulla ei tarvitse olla kennelnimeä vaan voin teettää muistaakseni kahdet pentueet ilman sitä ja ne voi liittää liittoon.
Ja yhtä lailla niiden vanhempien taustat saa selville sieltä liitosta.[/QUOTE]

Ne saa, jos saa ennen ostamista ottaa selvää koiran rekisterinumeron. Mutta jos haluaa googlettaa esim. edellisen pentueen tietoja ilman koiranettiä (vaikka googleen sana Wenda ja shetlanninlammaskoira).. arvaa kuinka monta Wendaa sieltä löytyy. Jos koiralla on se kennelnimi, työ helpottuu huomattavasti. Kokemuksia kasvattajasta voi kysellä vaikka näyttelyissä ko. kennelin jälkeläisten omistajilta.

Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;24605325:
Miksi se kaveri ei halua koiraa kennelistä? Onko hänellä joku kumma mielikuva tusinasta koiria louskuttamassa pienissä häkeissä?

Nimenomaan hänelle tulee mielikuva pentutehtaasta, vaikka olen yrittänyt selvittää hänelle, mitä se sana kennel tarkoittaa :)

[QUOTE="hattivatti";24605366]Nimenomaan hänelle tulee mielikuva pentutehtaasta, vaikka olen yrittänyt selvittää hänelle, mitä se sana kennel tarkoittaa :)[/QUOTE]
Ehkä kaverin pitäisi käydä tutustumassa kennelissä tai parissa ja muodostaa mielipiteensä sen mukaan :)
Itse tunnen kymmenkunta kasvattajaa ja kotioloissa perhekoirina heillä nartut ovat. Tosin olen myös kuullut tapauksista, joissa nartut om myyty/pistetty pois päiviltä, kun ikä alkaa painaa. Mutta tällainen toiminta mielestäni onkin jo tehtailua :(

Olen yrittänyt saada mukaan koirani kasvattajan luo, jossa kaikki koirat asuu sisällä, iso aidattu tontti, oikeasti paneutuu kasvattamiseen ja rotuun. Mutta aina löytyy joku syy, ettei pääse mukaan. Yksi syy on pitkä matka.

[QUOTE="hattivatti";24605405]Olen yrittänyt saada mukaan koirani kasvattajan luo, jossa kaikki koirat asuu sisällä, iso aidattu tontti, oikeasti paneutuu kasvattamiseen ja rotuun. Mutta aina löytyy joku syy, ettei pääse mukaan. Yksi syy on pitkä matka.[/QUOTE]
Onko kaveri siis hankkimassa saman rotuista koiraa kuin sinulla? Olisiko lähempänä joku kasvattaja, jonka luona vierailla? Tai jos hän keskustelisi tämän kasvattajan kanssa aluksi puhelimessa ja hän voisi vähän avata ystävällesi toimintaperiaatteitaan?
Ei sinänsä, että "kotikoirien" pennuissakaan mitään vikaa olisi. Meilläkin asustelee yksi maatilalta ostettu seropi. :D

Rotu ei ole sama, mutta vierailu muuttaisi käsitystä kennelistä. Täällä lähellä on kaksi kenneliä, joista kummastakaan en ostaisi. Ovat esimerkkinä hyvästä kennelistä aika huonoja.. toinen kasvattaa ajokoiria ja toinen montaa erirotua. Täytyy ottaa selvää lähialueen muista kasvattajista ja kysellä, josko vierailu onnistuisi.
Ystävällä on muutama rotu mietittynä, eikä niiden kasvattajia täällä lähellä ole.

Yhteistyössä