Kenet haluaisit ystäväksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lisää kysymyksiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ntt:
Vaan johan tänne on totisesti taas ketjuja pystyyn pykätty muutaman poissaolopäivän aikana. Eikö se nyt riitä, että eduskunta riitelee ja äänestää ja pääministeri pitää kyselytuntia tässä maassa, riitahan se tulee jo niistäkin…

Ja mistä muusta?

Olen tavannut miettiä tätä elämää ja kanssaeläjiä yleensä siitä vinkkelistä, että jokaisesta meistä löytää kaikki puolet, hyvät ja huonot. Hankalat ja vaikeat itse kustakin, jonakin päivänä helpommin kuin toisena. Mutta ihan yhtä lailla jokaisesta löytää myös ne hyvät puolet, taidot, ne persoonalliset jalokivet. Ihan itse siinä valitsee, millaisten ihmisten kanssa elää! Sen, millaista maisemaa katsoo, eli mitkä piirteet niistä ihan samoista ihmisistä ottaa, mihin keskittyy ja mihin huomion suuntaa.

Minä taas en mieti kanssaeläjistä mitään, kyllähän hän tapansa näyttää ajan kuluessa. Sen jälkeen vain valitsen, olenko hänen kanssaan tekemisissä ja missä määrin, jos ollenkaan.

Peruslaiskana ihmisenä en ihan hirveästi jaksa tulkita ihmisten erilaisia ’roolejakaan’ minkään sortin näyttelemisenä, minusta ne ovat monipuolisuutta! Eihän ihminen ole sitä TAI tätä, vaan sekä sitä että tätä, eri ympäristöissä ja eri asioiden kanssa toimiessaan aina hieman eri pinta esillä. Ei se ole näyttelemistä, se on elämän suurta rikkautta ja ihan normaali ilmiö!

No vaikka vielä jaksaisi lähteä tulkitsemaan, niin kenen energia riittäisi minkään roolin ylläpitoon?

Nykyään tuntuu olevan normaali ilmiö oksentaa kaikki mahdollinen itsestään kaikkialla, netissä ja netin ulkopuolella, vain todistaakseen että tässä sitä nyt ollaan niin aitoa, niin aitoa. Sen ei pitäisi olla mielestäni aivan normaali ilmiö.

Taas niin ihanaa tekstiä Ntt:ltä. En viitsi lainata tuohon ylös koko pitkää, mielettömän mahtavaa tekstiä.Lukekaa edelliseltä sivulta, jos kiinnostaa tietää mitä tarkoitan. Tuo ihminen saa aina hyvälle tuulelle. Minäkin haluan ystäväksi Ntt:n.

Ntt: "Noista muutamista ikitinkaajista en enää hätkähdä, niinkuin alkuaikoina nettiin tottumattomana tein - nyt on jo valjennut, että nehän peijakkaat nauttivat suorastaan tuosta rähinästään."

Niinpä, älykäs ihminen on jo tajunnut mistä on kysymys: Jotkut täällä nauttivat rähinöidessään! Ei ihme etteivät mitkään puheet kiusaamisesta tehoa. Kiusaamisen kieltäminenhän kuuluu osana kiusaamiseen. Ja kiusattavaksi valitaan AINA joku, joka vaikuttaa yksinkertaisemmalta tai vähemmän koulutetulta. Siinä sitten kielenkäytön kanssa pröystäillään ja olantakaa irvitään ja mitä enemmän toinen yrittää puolustautua, sitä enemmän tahti kiihtyy. Ja kun toinen on mollattu maanrakoon, niin nauretaan partaansa kun on niin "hauskaa!" Kouluesimerkki sadistista.

Alkuperäinen kirjoittaja Qiuzaaja:
Jos joku on epämiellyttävä tai tyhmä, niin sitä saa, ja pitääkin kiusata niin oppiipahan olemaan.
Mitäs itse aloitti

Äläs nyt. Ei saa.....ei se silleensä opi olemaan. Vai tarkoitatko että oppii olemaan hiljaa? Mitä se itse aloitti? Ärsytyksen olemalla epämiellyttävä ja tyhmä vai?

Jos joku on epämiellyttävä tai tyhmä, niin sitä saa, ja pitääkin kiusata niin oppiipahan olemaan.
Mitäs itse aloitti

Samaa mieltä! Kiusatuksi tulemiseen on yleensä syynä kiusattu itse. Vaikka vaihtaisi koulua tai nettipalstaa, niin aina tulee turpaan. Miksi? Koettaisi itse ajatella omaa vittumaisuuttaan.

Samoin perheväkivaltaa kokeneet naiset ajautuvat aina ja uudelleen suhteeseen pieksäjämiehen kanssa. Mistähän johtuu? Pieksäjästä vai pieksettävästä. Ei vaan siitä, että pieksettävä nainen tai koulukiusattu itse provosoivat toiset hakkaamaan tai pieksämään!

Alkuperäinen kirjoittaja totuus on tässä:
Mitäs itse aloitti

Samaa mieltä! Kiusatuksi tulemiseen on yleensä syynä kiusattu itse. Vaikka vaihtaisi koulua tai nettipalstaa, niin aina tulee turpaan. Miksi? Koettaisi itse ajatella omaa vittumaisuuttaan.

Samoin perheväkivaltaa kokeneet naiset ajautuvat aina ja uudelleen suhteeseen pieksäjämiehen kanssa. Mistähän johtuu? Pieksäjästä vai pieksettävästä. Ei vaan siitä, että pieksettävä nainen tai koulukiusattu itse provosoivat toiset hakkaamaan tai pieksämään!

Olipa aika erikoinen vastaus. Entä jos se koulukiusattu, pieni lapsi menee rikki, eikä koskaan enää nouse jaloilleen?

Minä ja eräs kaverini olimme koulukiusattuja sekäa ala- että yläasteella. Olimme nörttejä ja huonoja urheilussa, mutta saimme hyviä numeroita muissa kouluaineissa. Lopetin läksyjen teon ja aloin saada ala-arvoisia. Kiusaaminen loppui minun osaltani. En päässyt lukioon, vaan menin amiskaan ja hankin hyväpalkkaisen ammatin.

Tämä kaverini kävi lukion ja opiskeli maisteriksi ja on ollut työttömänä valmistumisestaan asti.

Mitä me tästä opimme?

Alkuperäinen kirjoittaja totuus on tässä:
Mitäs itse aloitti

Meinaatko että koulukiusatut ja pieksetyt saavat sitä mitä ansaitsevat? Voisitko kertoa miten he provosoivat?

Alkuperäinen kirjoittaja duunari***:
Minä ja eräs kaverini olimme koulukiusattuja sekäa ala- että yläasteella. Olimme nörttejä ja huonoja urheilussa, mutta saimme hyviä numeroita muissa kouluaineissa. Lopetin läksyjen teon ja aloin saada ala-arvoisia. Kiusaaminen loppui minun osaltani. En päässyt lukioon, vaan menin amiskaan ja hankin hyväpalkkaisen ammatin.

Tämä kaverini kävi lukion ja opiskeli maisteriksi ja on ollut työttömänä valmistumisestaan asti.

Mitä me tästä opimme?

En tiedä. Kerro.

No alkaa keskustelu saada hiukan mielenkiintoisia sävyjä..

Kukaan ei ansaitse pieksentää, se on selvä. Mutta siinäkin tilanteessa on aina kaksi osapuolta. Hakattu ja pieksetty mahdollistaa oman tilanteensa jäämällä suhteeseen jossa sellaista tapahtuu. Jos tietoisesti valitsee kumppanikseen ihmisen jonka tietää turvautuvan fyysiseen väkivaltaan, niin silloin valitsee olevansa se piesty osapuoli

Parisuhteessa ei kenenkään ole pakko jäädä väkivaltaiseen suhteeseen iskuja odottamaan, tilanteesta voi myös löhteä.

Koulussa taas kiusaamisen kohteeksi voi joutua lähes mistä syystä hyvänsä. Suurin syy on erottua joukosta tavalla tai toisella.

Netissä kiusaamisen kohteeksi näyttää päätyvän samoista syistä. Jos kommenttejaan, vaikka kuinka ilkeitä, heittelee satunnaisen nimimerkin takaa, kiusatuksi tai leimatuksi ei tule. Jos taas kirjoitustyylinsä tai nimimerkkinsä vuoksi erottuu joukosta, leima on helppo lyödä.

Kiusaaminen ei ole, vaikka kuinka asiaa vängätään kuinka monen nimimerkin takaa tahansa, se että vaatii jotakuta kuten tilille sanomisistaan ja ristiriitaisuuksistaan.

Alkuperäinen kirjoittaja duunari***:

Mitä me tästä opimme?

HAH HAH HAA, opimme sen että Amissi puhuu pehmeitä!
Kerroppa millä alalla muka näin on, tai kerro ainakin paljonko kuussa tienaat?
Maisterin palkoilla nyt ei leuhkita muutenkaan ja työtönhän se oln muutenkin

Alkuperäinen kirjoittaja eräsperäs:
Hakattu ja pieksetty mahdollistaa oman tilanteensa jäämällä suhteeseen jossa sellaista tapahtuu. Jos tietoisesti valitsee kumppanikseen ihmisen jonka tietää turvautuvan fyysiseen väkivaltaan, niin silloin valitsee olevansa se piesty osapuoli

Aivan. Elämä on täynnä valintoja ja omien ratkaisujensa kanssa on vain opittava elämään tai valittava uudestaan.

Koulussa taas kiusaamisen kohteeksi voi joutua lähes mistä syystä hyvänsä. Suurin syy on erottua joukosta tavalla tai toisella.

Netissä kiusaamisen kohteeksi näyttää päätyvän samoista syistä. Jos kommenttejaan, vaikka kuinka ilkeitä, heittelee satunnaisen nimimerkin takaa, kiusatuksi tai leimatuksi ei tule. Jos taas kirjoitustyylinsä tai nimimerkkinsä vuoksi erottuu joukosta, leima on helppo lyödä.

Murrosikäisillä tai muuten kehittymättömillä on huvittava paradoksi: Omaa yksilöllisyyttään pyritään ilmaisemaan niin vahvasti, että pian kaikki muistuttavat toisiaan...

Kiusaaminen ei ole, vaikka kuinka asiaa vängätään kuinka monen nimimerkin takaa tahansa, se että vaatii jotakuta kuten tilille sanomisistaan ja ristiriitaisuuksistaan.

Vastuuttaa voi vain sellaista, joka vastuun kykenee kantamaan. Se, joka ei siihen pysty, kokee yrityksetkin vastuuttamisesta kiusaamisena.

Eipä taida tämä ikäni riittää sen oivaltamiseen, mitä hyvää joku kiusaamalla oppii ja miten voisi sillä konstin paremmaksi ihmiseksi tulla, vaikka nyt sen satavuotisurani alkajaisiksi tuumaisinkin. Ei liene ketään tässä maailmassa vielä kiusaamalla piirua paremmaksi saatu.

Harva taimi tallaamalla suoristuu, ja harvaa paikkaa on panssarivaunulla ehjemmäksi tehty.

Tarkennuksena: ei yksikään, ei yhtäkään. Kypsymättömyyttä, aina.

Hyvää ja rauhallista yötä.

Siis summa summarum, jokainen pieksetty nainen ja koulukiusattu lapsi ja nettikiusattu saa syyttää kohtelustaan vain itseään????

Mitäs olet olemassa........niinkö?

Eipä taida tämä ikäni riittää sen oivaltamiseen, mitä hyvää joku kiusaamalla oppii ja miten voisi sillä konstin paremmaksi ihmiseksi tulla, vaikka nyt sen satavuotisurani alkajaisiksi tuumaisinkin. Ei liene ketään tässä maailmassa vielä kiusaamalla piirua paremmaksi saatu.

Harva taimi tallaamalla suoristuu, ja harvaa paikkaa on panssarivaunulla ehjemmäksi tehty.

Hyvimpä otti yksi häirikkö opikseen meidän luokalla aikoinaan, kun palautimme sen oikein sakilla ruotuun nimenomaan kiusaamalla, ja sitten vain kiusaamisella uhkaamalla.
Eikä muuttunut piirun verran, vaan kokonaan kiltiksi. Mukava kamu on vieläkin.
Tuo metsätaimien tallaus on jotain käpykaartilaisten touhua, joten ei siitä sen enempää.
Suomi sitävastoin eheytyi, itsenäistyi ja lisäsi uskottavuuttaan oikein kunnolla vaihtaessaan DDR:stä tuotujen romujen tilalle NATO:nkin käyttämät saksalaiset Leopard-panssarivaunut.
Sinulla ei muuten ei ole järjenhäivää yhtään, kypsymättömyyttä sen sijaan oikein reilusti aina ja iankaikkisesti ahven!

Kasvatuskeinona on jo melekein unohtunu vanahan kansan sakin hivututus. Sillä konstin sitä pistettiin kouhot sun muut, semmoset joella oli pärreitä kaenalossa, ruotuun. Jaohot suuhun ja luu kurkkuun! Ei oltu sillon intivitualistie tae yksilökeskeisie. Temokratia toemi sillä keinon.

Mikä niissä kiusatuissa ärsyttää? Sekö, että he ovat nyhvelöitä, niinkuin joku täällä aiemmin sanoi? Ovatko he nyhvelöitä siksi, että he ovat pieniä, avuttomia, empaattisia, kilttejä, vai mitä? Onko kaikki tuo mitä he ovat, tyhmää? Onko se tyhmää siksi, että on sen siten itse kokenut, kun itse oli kaikkea tuota kauan sitten ja juuri siksi tuli kaltoin kohdelluksi? Kohdelluksi kaltoin niiden taholta, joita eniten rakasti? Kun oma sydän särkyi ja samaistuttiin kiusaajaan, päällekäyjään? Sekö ärsyttää, että ne ryökäleet muistuttvat siitä, mitä itseltä puuttuu, jotain, mitä joskus kauan sitten oli ja jota olisi halunnut edelleen olla? Jotain, jonka se kaikkein rakkain ihminen itsessä tuhosi? Kuinka tuo toinen uskaltaa muistuttaa kiusaajaa siitä, mitä hänelle tapahtui? Kuinka se uskaltaa ja saa olla sitä, mitä itse ei saanut olla?

Mitä kiusattujen pitää oppia kiusaamisen avulla? Sitäkö, ettei saa olla pieni, avuton, empaattinen ja kiltti? Että kukaan muukaan ei saa olla sitä, minkä on itse joutunut menettämään ja siksi tehdään toiselle se, mitä itselle kerran tapahtui. Kun on unohtanut mitä on olla uhri ja kun on itse samaistunut päällekäyjään, joka on vielä opettanut sen, että saat itseäsi syyttää siitä kohtelusta mitä sinulle annetaan, niin oma kohtalo siirretään toiseen. Ehkä se, että samaistui päällekäyjään, oli joillekkin se ainoa tapa selvitä hengissä. Kun vielä kieltää oman taipumuksen kiusata, niin ei tarvitse muistaa mitä itselle tapahtui.

Natsi-Saksan SS-järjestö pyrki rekrytoimaan joukkoihinsa nimenomaan alemman sivistystason ja koulutuksen omaavia miehiä, kuten "toevo", "Taesto","gynther luther", "Tonko-Oeva" tai "Sorsasalon Irwin", jotka pääsivät Valtakunnan eliittiin täysin mitättömillä ansioilla. Kunhan hampaat olivat ehjät, tukka vaalea ja silmät siniset.

Esimerkiksi Buchenwaldin keskitysleirin kommendantti oli siviilissä leipuri, mutta SS-arvoltaan Obersturmbannfuhrer, joka vastaa suunnilleen suomalaista everstiä. Kerran amis, aina amis...

"Sinulla ei muuten ole järjenhäivää yhtään, kypsymättömyyttä sen sijaan oikein reilusti aina ja iankaikkisesti ahven."

Noin sanoit ellien ainoalle, aina järkevälle ja todella viisaalle.Tyhmä ei näköjään tajua milloin tapaa viisaan. Kommenttiasi ei voi ottaa muuten kuin tosi isona pilana tai pähkätyhmyytenä. Taitaapi olla sinulla käsitykset viisaudesta ja kypsymättömyydestä ihan persiistä.

Alkuperäinen kirjoittaja hahahahahaaaa:
"Sinulla ei muuten ole järjenhäivää yhtään, kypsymättömyyttä sen sijaan oikein reilusti aina ja iankaikkisesti ahven."

Noin sanoit ellien ainoalle, aina järkevälle ja todella viisaalle.Tyhmä ei näköjään tajua milloin tapaa viisaan. Kommenttiasi ei voi ottaa muuten kuin tosi isona pilana tai pähkätyhmyytenä. Taitaapi olla sinulla käsitykset viisaudesta ja kypsymättömyydestä ihan persiistä.

Olisit, Ntt, kirjoittanut omalla nimelläsi, etkä noin naurettavalla keksimälläsi nicillä.

Yhteistyössä