Ei kai se mikään pakko elämässä ole kuin kuolla. Ainahan niitä vaihtoehtoisia tarinoita on olemassa. Voin perustella tietysti, että minun on pakko viedä kaksi ja viisi vuotiaat tarhaan, koska opiskelen. Mutta vaihtoehtoinen tarina olisi, että en veisi, vaan jäisin kotiin. Ei ole myöskään pakko jäädä kotiin, vaan voi valita sen toisen reitin, eli mennä vaikka töihin. Minun valintahan on, että lähdin opiskelemaan, ja jotta voin opiskella, tarvitsen päivähoitopaikan, johon lapseni lykätä koulun ajaksi. (Ja valintaan vaikuttivat dramaattisesti halu kouluttautua loppuun, halu saada ammatti ja työ, halu parantaa taloudellista tilannetta ja kolmenkympin kriisi)
Kyse on siis siitä, mihin suuntaan näillä päätöksillä mennään, ei niinkään pakosta. Tarina muotoutuu päätösten ja valinnan mukaan. Ja yleensä sitä yritetään päästä siihen itselle, perheelle, parisuhteelle jne. parhaaseen tulokseen ja päätökseen. Heti, kun tulee tunne, että jotain on pakko tehdä, vie se jotain pois, eikä silloinkaan ole pakko tehdä mitään, voi valita sen todella paskan vaihtoehdon. Tosin se syö energiaa, se syö elämänhalua, se syö iloa. Vain jos pakko tuntuu itselle mieluisalta vaihtoehdolta, siitä voi nauttia. Pakko vaikuttaa tunteeseen, että emme ole enää vapaita ja vain vapaa ihminen voi tehdä tyydyttäviä päätöksiä.