Kenen syy on, että lapset ei saa olla lapsia nykyään?

Ken guru
Kenen vika? Aikuisten vika. Ajat ja tavat muuttuvat kuitenkin ja vanhempina voimme ohjata lapsen valintoja toivomaamme suuntaan. Itse pidän vielä tekniset härpäkkeet kaukana lapsesta ja töllöä katsellaan rajoitetusti. Lapsen kanssa leikitään ja toivottavasti rauhallinen kotona oleilu jatkuu pitkälle kouluikään asti. Leikkiminen on sallittua.
Aikuiset usein mieltävät että se mikä itselle on kivaa on kivaa myös lapselle. Eikä osata enää? asennoitua lapsen asemaan, että lapselle se leikki on sitä kivaa. Jos mielikuvitusta ei tapeta pienestä lähtien, niin kaikkein kivinta.
 
  • Tykkää
Reactions: HopeaToffee
Asiasta kukkaruukkuun, katseltiin yksi päivä teeveetä kun sieltä sattui tulemaan toi uusi Myllyrinne & co. -sarja (K7). Mitä mieltä ootte k-merkinnästä kun eräässäkin sketsissä tyyppi leikkasi parturissaan itseltään korvan irti, ja toisessa sketsissä hoettiin v-sanaa?

Itsellähän siis luonnollisin reaktio oli hyökätä vieressä olevan lapsen silmien eteen.. ja sen jälkeen vaihtui kanava.. Jotenkin sitä haluaa suojella toista "kaikelta pahalta".. Vaikka tosiasiassa voi olla, että lapsi on joskus itsekseen saattanut nähdä tv:stä vielä pahempiakin juttuja..
 
Asiasta kukkaruukkuun, katseltiin yksi päivä teeveetä kun sieltä sattui tulemaan toi uusi Myllyrinne & co. -sarja (K7). Mitä mieltä ootte k-merkinnästä kun eräässäkin sketsissä tyyppi leikkasi parturissaan itseltään korvan irti, ja toisessa sketsissä hoettiin v-sanaa?

Itsellähän siis luonnollisin reaktio oli hyökätä vieressä olevan lapsen silmien eteen.. ja sen jälkeen vaihtui kanava.. Jotenkin sitä haluaa suojella toista "kaikelta pahalta".. Vaikka tosiasiassa voi olla, että lapsi on joskus itsekseen saattanut nähdä tv:stä vielä pahempiakin juttuja..
Seuraan kyllä K-merkintöjä, mutta joustan esim.disneyn elokuvissa että viiis vee saa katsoa K-7 elokuvat mutta esim. K-12 Kuvia ei. Salkkareita ja simpsoneita ei saa katsoa edes yhdeksän vuotias. Toisaalta meillä saa katsoa anatomian kirjaa jossa on kuvia suolista ja aivoista jne Samoin perataan kaloja ja on paloiteltu hirven ruhoa.. Mut sehän on vaan opettavaista.. :whistle:
 
Mä ole saanut paljon "haukkuja" tiukkapipoisuudesta kahdesta asiasta. Meillä ei katsota lapsen aikana töllöä kuin pikkukakkonen ja toinen on kolmen kimppana viihtyminen. Kotiin tullaan ajoissa ja loppuilta touhutaan yhdessä. Koko ajan ei tarvi leuhottaa ympäriinsä. Jos jonnekin mennään niin yhdessä perheenä.
Olen kuulemma vanhanaikainen, mutta viis siitä. Lapsi on hoidossa päivän ja jatkossa koulussa. Muu aika ollaan jouten ja leikitään. Vain joutilaisuudessa syntyy hyvät leikit.
 
  • Tykkää
Reactions: (Laura) ja Phoebsi
Asiasta kukkaruukkuun, katseltiin yksi päivä teeveetä kun sieltä sattui tulemaan toi uusi Myllyrinne & co. -sarja (K7). Mitä mieltä ootte k-merkinnästä kun eräässäkin sketsissä tyyppi leikkasi parturissaan itseltään korvan irti, ja toisessa sketsissä hoettiin v-sanaa?

Itsellähän siis luonnollisin reaktio oli hyökätä vieressä olevan lapsen silmien eteen.. ja sen jälkeen vaihtui kanava.. Jotenkin sitä haluaa suojella toista "kaikelta pahalta".. Vaikka tosiasiassa voi olla, että lapsi on joskus itsekseen saattanut nähdä tv:stä vielä pahempiakin juttuja..
nelosen sivuilla myllyrinne on kyllä k-12

Ohjelmaopas | Nelonen.fi

hö, ei tullutkaan suoraan se tiistain ohjelmisto, mut vaihda päivämääräksi 13.5
 
Viimeksi muokattu:
vierass
Äidit varaavat lastensa hammaslääkäriajat parikymppiseksi asti (yksi ystävä jaksaa aina ihmetellä tätä, kun on siis töissä kunnalla terveydenhuollossa!!) ja tulevat kuulemma jopa lääkärikäynnille mukaan..
Myönnän varaavani hammaslääkäriajan 17 v:lle tai paremminkin sen hoitajan tarkastusajan. Lapsi mielellään itse unohtaisi kyllä moisen varauksen tekemisen, jopa jotkut aikuisetkin välttelevät sitä yli kaiken (ihan täällä palstallakin luettua). Itse tuo on sitten jatkoajat varaillut tai saanut paikan päällä. Lääkärissäkin voin olla mukana, viimeksi odottelin ulkopuolella.

Ja täällä saa tuohon kunnallisen hammashoidon ajanvaraukseen varata aikaa ja reilusti, joko jonotat kauan puhelimessa tai sitten joudut vastaamaan silloin kun sattuvat soittamaan, vaikka kesken koulutunnin. Itse pystyn puhelimeen vastaamaan melkein milloin vain ja tekemään sen varauksen. Nykyään täällä ei edes lapsille lähetetä käyntiaikoja, vaan tulee ilmoitus, että varatkaa aika numerosta se ja se. On kuulema paljon tehokkaampaa, kun ei tule soitteluita ajanvaihdoista ja käymättä jääneitä aikojakin on vähemmän.
 
pinn
En ole huomannut tuollaista. Ainakaan, että "nykyään" yleisesti olisi jotenkin erilailla vaikka se tuntuukin olevan melkein sääntö paheksua kaikkea nykyaikaista ja liioitella vähän kaikkea... Olen joskus kokeillut hehkuttaa nykyaikaa, nykyajan äitejä, nuoria, vanhoja ja lapsia sekä kaikenlaisia mullistuksia ja helpotuksia mihin meillä on mahdollisuus vain nykyaikana, mua on katsottu suu auki kiusaantuneen hiljaisina. :LOL: Eihän sellainen nyt sovi, nykyajan äidit on niin hukassa, nykyajan lapset ei osaa leikkiä, nykyajan nuoret on niin huonokäytöksisiä, koneet pilaa kaiken ja kaikki on niin huonosti...nykyaika..valivalivali.
 
joku muu
Mun mielestä ei ole tota että lapset ei saa olla lapsia. Nykyään kun nimenomaan saavat. monet lapset joutuivat kantamaan liikaa vastuu itsestään ja muista. Joutuivat myös tekemään paljon töitä jollloin leikille ei jäänyt aikaa. Nykyään suomessa apset saa olla lapsia niin pitkään kun haluaa! Kukaan aikuinen tuskin pakottaa lapsia meikkaamaan tai värjäämään tukkaa. Miten nämä muka tarkoittavat lapsuuden loppumista. Ja miksi on niin kamalaa että lapset haluaa olla muodikkaita. En kyllä itsekään hyväksyisi omalta lapselta koko tukanvärjäystä ennen 16v enkä jokapäiväistä vahvaa meikkaamista. Mutta ne ajattele että tukanvärjäys tarkoittaa lapsuuden päättymistä. Ei muutenkaan ole mitään tiettyä ikää milloin lapsi lakkaa olemasta lapsi. Muutos tapahtuu pikkuhiljaa. Lapsista kasvaa aikuisia, näin se vain on. Ihan hyvin voi leikkiä värjätyssä kuin värjäämättömässä tukassakin.
 
"carelia"
Vanhemmistahan se on kiinni ja siitä millaiset rajat lapsille ja niiden kavereillekin asettavat(=säännöt meillä kotona). Olen syntynyt 60-luvun lopulla ja mun aikaan alakouluun ei meikattu, lakattu kynsiä, eikä käytetty aikuismaisia vaatteita. Korvikset sai yleensä vitos tai kutos luokalla. Ei silloin kun halusi vaan sitten kun vanhemmat lupasi. Meikeillä leikittiin kotona ja naama putsattiin ennen ihmisten ilmoille menoa. Vitosluokan loppuun kaikki leikkivät vielä barbeilla, kutosella ensimmäisille ilmestyi "poikakaverit".

Lapset saa tahtoa ihan mitä tahansa, mut kyllä aikuinen asettaa rajat. Ongelmia tuottaa minusta esim. se, että vrt. 70-luku on telkkari ja radio ohjelmat muuttuneet aikatavalla. Kiroilua ja seksiin liittyviä juttuja on melkein kaikilla kanavilla olipa kellonaika mikä hyvänsä. Lapset kyydissä ei voi kuunnella SuomiPopin Aamulypsyä kun jutut on musta alaikäisten korviin käymättömiä. "Se on niinku vittu just sellaista vitun paskaa......" Eli paljon enemmältä joutuu tänä päivänä lapsiaan varjelemaan, kuin joskus 70/80 luvulla.
 
"Entinen Ksantippa S."
En ole huomannut tuollaista. Ainakaan, että "nykyään" yleisesti olisi jotenkin erilailla vaikka se tuntuukin olevan melkein sääntö paheksua kaikkea nykyaikaista ja liioitella vähän kaikkea... Olen joskus kokeillut hehkuttaa nykyaikaa, nykyajan äitejä, nuoria, vanhoja ja lapsia sekä kaikenlaisia mullistuksia ja helpotuksia mihin meillä on mahdollisuus vain nykyaikana, mua on katsottu suu auki kiusaantuneen hiljaisina. :LOL: Eihän sellainen nyt sovi, nykyajan äidit on niin hukassa, nykyajan lapset ei osaa leikkiä, nykyajan nuoret on niin huonokäytöksisiä, koneet pilaa kaiken ja kaikki on niin huonosti...nykyaika..valivalivali.
Olen samaa mieltä. Uskoisin että noin keskimäärin vanhemmat hoitavat hommansa paremmin kuin koskaan. On tietoa, ja tosi monet pyrkivät noudattamaan suosituksia, jopa väsymiseen asti.

Ehkä kaipaisin lapsille ja nuorille enemmän tilaa yhteiskunnassa. Siis ihan kaikkialla, ei heille varta vasten rakennetuissa paikoissa.
 
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi
"pin"
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";29877251]Olen samaa mieltä. Uskoisin että noin keskimäärin vanhemmat hoitavat hommansa paremmin kuin koskaan. On tietoa, ja tosi monet pyrkivät noudattamaan suosituksia, jopa väsymiseen asti.

Ehkä kaipaisin lapsille ja nuorille enemmän tilaa yhteiskunnassa. Siis ihan kaikkialla, ei heille varta vasten rakennetuissa paikoissa.[/QUOTE]

Näin.
 
Minä en myöskään ymmärrä miksi lasten hiuksia värjätään, minusta se on vain ja ainoastaan rumaa kun alakouluikäisen (tai päivähoitoikäisen!) hiukset on värjätty. Jo ihan terveydellisistäkin syistä ääliömäistä. Tai että ostetaan 8-vuotiaalle korolliset tennarit, koska neiti 8vee haluaa.

Oma 8-vuotiaani kiukkusi minulle kun ei ole kännykässä Whatsappia, kun ei ole edes nettiliittymääkään. Ja KAIKKI kaverit ovat kuulemma Facebookissakin. Tiedän että moni on, mutta sanoin lapselle että heidän vanhempansa toimivat tyhmästi kun antavat mennä Facebookiin, koska ikärajat ovat ikärajoja. Piste.

Suu auki luin myös erään opiskelukaverini facepäivitystä, jossa hän (th siis) oli tehnyt vitosluokkalaisen terveystarkastusta ja kun lapsi oli kertonut seurustelevansa, se oli kuulemma tosi söpöä. Minusta aikuisen velvollisuus on kertoa lapselle että seurustelemaan ehtii myöhemminkin. Estää ei tietenkään voi, mutta lapsen kanssa voi puhua siitä, kuinka vielä ei ole seurustelun aika. Mutta mitä voi odottaa naiselta, jolla on lapsia useamman miehen kanssa ja taas mentiin kihloihin uuden tyypin kanssa ja hehkutetaan aina uutta onnea kunnes kaikki romahtaa. Jos ei aikuinen osaa käyttäytyä aikuismaisesti niin mitä on lapsille annettavaa? Tässä vanhemmuudessa (tai muussa aikuisen roolissa, kuten kouluterkkana) kun pitäisi kuitenkin osata ottaa tietty rooli, jotta pystyy laittamaan rajat ja ohjaamaan lapsia oikeaan suuntaan. Lapset ovat hukassa jos kukaan ei osaa sitä ottaa.
 
  • Tykkää
Reactions: baby-mama
"huoh"
Joku tuolla jo mainitsikin, että nuoruusikään näyttää olevan kova kiire.

Toisaalta nuoruusiästä ei juurikaan haluta pois. Itse asiassa kaikki haluaisivat olla nuoruusikäisiä. Kahdeksanvuotiaasta 48-vuotiaaksi...

Missä on lapsuuden arvostus, missä aikuisuuden? Johtuuko median ja viihdeteollisuuden esiin nostamasta nuoruusiän yliarvostuksesta, taustalla tietenkin kaupallisten tahojen intressit. Nuoruusikähän on se, johon trendein ja virtauksin voi parhaiten vaikuttaa. Vai onko takana kuolemanpelko?

Ehkä, jos aikusiet lakkaisivat vertailemasta kuinka nuorilta tässä näytetään taas tänään, kuinka en tässä koskaan MEINAAKAAN kasvaa aikuiseksi, ja kuinka tyttömäinen ja nuorekas tässä olenkaan, voisivat lapsetkin rauhassa olla lapsia. Josko aikuiset ottaisivat ylpeänä aikuisuuden ja vastuullisuuden hartioilleen siinä kolmenkympin tietämillä, pelkäämättä sitä mitä se tuo tullessaan. Aikuisuus ei merkitse leikillisyyden loppua, mutta naiiviuden loppua se toki yleensä merkitsee (en ole ikinä käsittänyt mitä ihanaa on naiiviudessa kenenkään mielestä...)
 
[QUOTE="huoh";29878701]Toisaalta nuoruusiästä ei juurikaan haluta pois. Itse asiassa kaikki haluaisivat olla nuoruusikäisiä. Kahdeksanvuotiaasta 48-vuotiaaksi... [/QUOTE]

Tässä yksi syy, miksi Suomen kansa vanhenee, ja lopulta kuolee sukupuuttoon. Lapsia ei enää haluta tehdä, ja jos halutaankin, niin korkeintaan se 1 tai 2 joskus kolmevitosena, kun talous ja ura on taattu.
 
natusan
Totta turiset ap, mutta toisaalta lapset tekivät ennen navettatöitä ja vahtivat pienempiään. Nykyään on tulleet meikit ym tilalle pienille lapsille. Kaverisynttäreitä meillä pidetään 10v asti. Sitten en enää järjestä juhlia. Lapsi saa itse pitää jos haluaa, mutta harva pitää.
Vauvojen farkkupukeutumista tai pienten tyttöjen rintsikoita olen aina karttanut. Ei meille kiitos.
Korvakorut saa heti kun haluaa eli n.7-vuotiaana ovat pyytäneet. Lävistyksen annoin yhden tyttöni ottaa 16v. Olin itse mukana. Nyt 18v hän on ottanut pienen tatskan.
Alkoholia en anna kotona kuin ruuan kanssa vähän ja n.15v jos haluaa maistaa. Tietävät etten hyväksy mitään päihteitä eikä jo aikuiset lapseni käytä yhtään liikaa alkoa.
Pitääkö mennä johonkin 40-50-luvulle asti? Kyllä vielä 70-80-luvullakin on saanut ihan hyvin olla lapsi, ja kaikki talon penskat ovat olleet aikas lapsellisia, ja sehän oli kivaa! Nykyään vain tuntuu siltä, että vanhemmat itse tekevät sen, että lapset eivät saa leikkiä, kun se on liian lapsellista.. Harmillista, kun lapsuus on kuiteskin ainutlaatuista aikaa, ja sehän ei takaisin tule. Itse olen hyvinkin iloinen , että omat lapseni ovat jaksaneet leikkiä ja "olla lapsellisia" jopa ala-asteenkin ajan.. Musta ollut tosi tylsää jo se, että kuopuksella on koulussa ollut disco, johon piti päästä ekaluokalla. Discotkin on mun mielestä vasta ylä-asteella olevile..Taidan olla dino!!
 
niiiiiinnn
Tässä yksi syy, miksi Suomen kansa vanhenee, ja lopulta kuolee sukupuuttoon. Lapsia ei enää haluta tehdä, ja jos halutaankin, niin korkeintaan se 1 tai 2 joskus kolmevitosena, kun talous ja ura on taattu.
Tämä on totta. 20-25v on täydellinen ikä hankkia lapsia niin kehityksen kuin hedelmällisyydenkin puolesta. Aivot ovat juuri siinä vaiheessa tuona ikäkautena ja niin pn tarkoitettukin olevan.
Kuitenkin ympäristö saastuttaa kaiken normaalin meistä ja useat jopa kuvittelee, että 20-25v ei ole sopiva ikä tulla äidiksi, koskaan. :D

Pitäisi aivan ehdottomasti keskittyä siihen, että nuorena on mahdollisuus hankkia lapsia, opiskella joustavasti. Niin se menisi oikeasti luonnollisesti eikä oltaisi kusessa näiden vanhojen synnyttäjiemme vuoksi. Eikä syytä tässä ketään yksittäistä. Nykyään vaan tosiaankin ollaan teinihupakkoja kolmekymppiseksi ja sitä pidetään normaalina nuoruutena, että on täys idiootti kakskymppisenä. Eli ei ihme jos sitten moni onkin. :D
 
ddfdf
Ei se ole yhdestä jutusta kiinni se lapsena oleminen. Ei lapsuus lopu vaikka laittaisi vauvalle farkut tai värjäisi tukan. Ei edes siihen että laitetaan ne törkeät korvakorut. Ehkä siinä ei myöskään ole kauheasti järkeä, mutta lapselle hiustenvärjäys menee samassa sarjassa kun vaikka kasvomaalaus tai vappunaamio. Lapsi ei myöskään ajattele rintaliivejä erilaisina kun pikkarit. Seurustelukin on ala-asteella on sellaista että pari vain sopii seukkaavansa vaikka viikon, eivätkä parhaimmillaan koskaan edes puhu toisilleen.

Lapsuus loppuu lyhyeen silloin saa huollettavakseen aikuisen tehtäviä, jätetään selviytymään yksin ja hoitamaan itseä ja jopa muita sisaruksia. Tämä on ihan arkipäivää esimerkiksi monissa alkoholistiperheissä.
 
vierass
Mitä pahaa te näette alakoululaisen leikkiseurustelussa? Mun 11-v. seurustelee, ei tod.ole mitään pussailua, ehkä halattu on, tutustutaan toiseen sukupuoleen varovasti jne. Ihan viatonta, osoitetaan että tykkää toisesta. Siis mitä pahaa tässä on?
 
ymmärsinkö tästä
[QUOTE="huoh";29878701]Joku tuolla jo mainitsikin, että nuoruusikään näyttää olevan kova kiire.

Toisaalta nuoruusiästä ei juurikaan haluta pois. Itse asiassa kaikki haluaisivat olla nuoruusikäisiä. Kahdeksanvuotiaasta 48-vuotiaaksi...

Missä on lapsuuden arvostus, missä aikuisuuden? Johtuuko median ja viihdeteollisuuden esiin nostamasta nuoruusiän yliarvostuksesta, taustalla tietenkin kaupallisten tahojen intressit. Nuoruusikähän on se, johon trendein ja virtauksin voi parhaiten vaikuttaa. Vai onko takana kuolemanpelko?

Ehkä, jos aikusiet lakkaisivat vertailemasta kuinka nuorilta tässä näytetään taas tänään, kuinka en tässä koskaan MEINAAKAAN kasvaa aikuiseksi, ja kuinka tyttömäinen ja nuorekas tässä olenkaan, voisivat lapsetkin rauhassa olla lapsia. Josko aikuiset ottaisivat ylpeänä aikuisuuden ja vastuullisuuden hartioilleen siinä kolmenkympin tietämillä, pelkäämättä sitä mitä se tuo tullessaan. Aikuisuus ei merkitse leikillisyyden loppua, mutta naiiviuden loppua se toki yleensä merkitsee (en ole ikinä käsittänyt mitä ihanaa on naiiviudessa kenenkään mielestä...)[/QUOTE]

Niin että jos aikuiset uskaltaisivat olla aikuisia niin lapset saisivat olla lapsia?
 
"Lellu"
Meillä oli pojan 9-vuotissynttärit ja olin järkyttynyt osan juhlaseurueen käytöksestä. Samalla kun osa porukasta oli leikkimässä, juteltiin kovaan ääneen "panemisesta" ja kaljan juonnista. Oma poikani, eikä hänen kavenrinsakaan osallistunut ko. Keskusteluun, joka loppui vasta kun huomautuin kylässä olemisesta.
Ihmetytti mistä noin nuoret lapset saavat keskustelun aiheensa.
 

Yhteistyössä