Kenen mielestä Halloween ei oikein ole suomalaisten juttu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nipsukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hoihhoijaa:
Juhlaa voi katsoa myös syvemmälle kuin pelkkää krääsää katsoen. Se krääsä on sitä pintaa. Juhlia voi ilman krääsääkin.

Juu kannattaa katsoaki halloweenia pintaa syvemmälle ja miettiä mitä siinä oikeastaan juhlitaan! Tiedätkö sä?

Alkuperäinen kirjoittaja ottakaa kaktukset anuksesta:
Miksi ihmisen pitäisi elää vain totisena, ilman juhlia ja hömppää? Kummallista! Mitä elämänhalua enää, jos kaikki kiva kielletään?

Ei tietenkään, kyllä varmaan jotenkin on vietettävä kun tyttö kasvaa isommaksi, mutta minulle koko idea ja halloweenina "tehtävät" asiat ovat minulle vieras asia. Siis toki jotain tiedän, mutta lähinnä amerikkalaisista elokuvista, kotimaan "perinteitä" en tiedä?

Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:
Minusta ei kuulu meidän perinteisiin ja tuntuu, että on väkisin tänne "lanseerattu".En tiedä mikä syy on, miksi sitä tarvitsee Suomessa viettää
"Kiristää pipon kuminauhaa"

samaa mieltä..jaetaan yhessä pipo niin varmasti kiristää.
Jos viettää pyhäinmiesten päivää tai muistelee vainajia niin hartaasti ja rauhalla muistellen ei bilettäen.
Typerä hapatus ja rahantuhlaus juhla.
Lasten kanssa voi juhlia muutenkin kun viettämässä tuotettua juhlaa(impulsiiviset pikku kekkerit on jännempiä kun pakko juhlinta)

Itse en perusta jenkkihömpästä, enkä Halloweenia varsinaisesti juhli. Ajattelen kuitenkin, että miksi viedä lapselta ilo viettää Halloweenia eli annan lapsen rauhassa fanittaa kummituksia yhden päivän vuodessa;)

Meillä mummi on ollut innoissaan Halloweenista jo vuosia. Se meinaa sitä, että hän ostaa Stockalta sellaisia erityisiä suklaita juhlaa varten (silmämunia yms) ja sitten tekee jokaiselle lapselleen ja lapsenlapselleen herkkupussukat. Yleensä roudaa jotain koristeitakin, esim. servettejä ja kynttilöitä aiheeseen liittyen. Lapsille osti tänä vuonna ekaa kertaa naamiaisasut. Esikoinen ekalla luokalla ja aloitti koulun, jossa myös englanninkielisiä luokkia. Heillä oli iltapäiväkerhossa halloween-juhlat; eli lapset naamiaisasuissa, nyyttäriperiaatteella herkkuja ja sitten leikkivät erilaisia lasten leikkejä ryhmässä. Oli pienellä niin mukavaa, että olisi ollut julmaa estää moinen hauskuus.

Perheen kesken emme varsinaisesti mitään erityistä asian tiimoilta tee.

Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:
Minusta ei kuulu meidän perinteisiin ja tuntuu, että on väkisin tänne "lanseerattu".En tiedä mikä syy on, miksi sitä tarvitsee Suomessa viettää
"Kiristää pipon kuminauhaa"

samaa mieltä..jaetaan yhessä pipo niin varmasti kiristää.
Jos viettää pyhäinmiesten päivää tai muistelee vainajia niin hartaasti ja rauhalla muistellen ei bilettäen.
Typerä hapatus ja rahantuhlaus juhla.
Lasten kanssa voi juhlia muutenkin kun viettämässä tuotettua juhlaa(impulsiiviset pikku kekkerit on jännempiä kun pakko juhlinta)

Tuntuu mimustakin vähän pahalle, kun ajattelee mikä perinne pyhäinpäivänä on meille suomalaisille. Ihan vastakohtaista tuo haamuluuranko hömppä, jos se olisi joku muu päivä niin olisi ok.
Meilläkin tyyö kysyi, että miten te vietitte pienenä halloweenia (mun aikanahan ei oltu kuullutkaa)... Meillä lapset on käyny jossain halloween bileissä ja jotain pientä ollut kotona, mutta ei me kyllä olla suuremmin juhlittu ja nekin juhlimiset on ollut jo viikolla. Ei tänään.

me ollaan kaveriporukalla "juhlittu" halloweenia jo vuosia...ei joka vuosi mut sillon tällön kun kaikille sopinut, ja esikoiselle olen pitänyt usein synttärit halloween teemalla kun synttärit on tälleen halloween aikaan... :wave:

eihän se ole, mutta lasten sallin pitää hauskaa näissäkin merkeissä. Oli eilen ihan kiva katsella mitä äklötysruokaa kehittelivät ja miten pojatkin oli pukeutuneita kammotusvaatteisiin.
Lapset ei vielä osaa viettää vainajienpäivää ainakaan meidän perheessä ja minusta taas vainajia voi muistella mikä päivä vuodesta vaan (ja se kai se oikeaa muistamista onkin) ja missä vaan vaikka toki se hautausmaa tai kirkko on se paikka missä sitä itse ainakin hiljentyy ja miettii noita vakavia asioita.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Ei se kuulu mitenkään meille

Peesi. :wave:

Oikein pisti ärsyttämään kun eilen uutisten loppukevennyksessä näytettiin kun lapset kiersi talolta talolle "karkki vai kepponen" :kieh:

kävikö ne meidän laumaa kuvaamassa? Oliko siinä haamu ja kaksi niin hyvin naamoitunutta poikaa että en minäkään kuin äänestä tunnistin vain kun tuttuja ovat.
=)

Lapset tykkää. Tuohan se vähän "väriä" ja iloa syksyyn.
Onhan ne meidän joulupukki yms. perinteetkin joskus olleet uusia.
Halloweenissa on kivaa se pukeutuminen (vs. vappu) ja tietysti herkut. Joka jaksaa voi koristella kotia. Kivaa on sekin että koko Halloweenin voi ohittaa jos tahtoo. Eli ole ns. pakollinen juhla kuten esim. joulu.

Juu ei, ei tarttis väkisten tunkea sitä meillekin "juhlittavaksi".. omissa juhlissa ihan tarpeeksi. Johan tuota pääsiäisenä kiertää noitia ja vappuna taas saa leikkiä ulkonäöllään.

"Kuolleiden yö"... Tässä muodossaan Halloween saa minutkin takajaloilleni. Meillä Mannun väkeä muistetaan muutenkin.

Vaan kuinka moni edes tietää tarinan keppostelija-Jackista ja turnipsilyhdystä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse en perusta jenkkihömpästä, enkä Halloweenia varsinaisesti juhli. Ajattelen kuitenkin, että miksi viedä lapselta ilo viettää Halloweenia eli annan lapsen rauhassa fanittaa kummituksia yhden päivän vuodessa;)

peesi!

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
"Kuolleiden yö"... Tässä muodossaan Halloween saa minutkin takajaloilleni. Meillä Mannun väkeä muistetaan muutenkin.

Vaan kuinka moni edes tietää tarinan keppostelija-Jackista ja turnipsilyhdystä?

Minä tiedän =)

Alkuperäinen kirjoittaja ottakaa kaktukset anuksesta:
Miksi ihmisen pitäisi elää vain totisena, ilman juhlia ja hömppää? Kummallista! Mitä elämänhalua enää, jos kaikki kiva kielletään?
Eihän se, ettei vietä halloweenia, tarkoita suinkaan sitä, ettei olisi juhlia. Esim tänään on kekri, meille vuoden tärkein juhlapäivä =) Jo eilen illalla aloitin päivällisen valmistelun ja sitä jatkuu pieniä taukoja lukuunottamatta siihen asti, kun vieraat illalla tulevat. Oikein hyvää kekriä kaikille :hug:

Yhteistyössä