Kuka ei välitä koko Halloweenista yhtään???? Kenestä perinteinen pyhäinmiestenpäivä / pyhäinpäivä....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tyhmä kyselee...mistä kiitospäivä tulee, onko se jenkkien joku historiajuttu? Ja kuka on se Charlie good fellow josta lauletaan melkein jokasessa amerikkalaisessa sarjassa? :xmas:

Jotenkin sillai se menee että alkuperäiset siirtolaiset Amerikassa kärsivät ankarista oloista ja nälästä ja intiaanit sitten auttoi niitä pärjään siellä ja hankkimaan ruokaa. Kiitospäivää vietetään sen muistoksi. Varmaan wikipedia kertoo lisää.

Tyhmä kyselee...mistä kiitospäivä tulee, onko se jenkkien joku historiajuttu? Ja kuka on se Charlie good fellow josta lauletaan melkein jokasessa amerikkalaisessa sarjassa? :xmas:

Kiitospäivä: Kiitospäivä – Wikipedia

Laulussa lauletaan jolly good fellowsta, joka on aikas kiva tyyppi. (For s/he's a jolly good fellow and so say all of us!)

Kiitospäivä: Kiitospäivä – Wikipedia

Laulussa lauletaan jolly good fellowsta, joka on aikas kiva tyyppi. (For s/he's a jolly good fellow and so say all of us!)

Kiitti linkistä. Siis jokin inkkarien ja uudisasukkaiden yhteisestä ruokailusta alkanut juhla. Mä voin juhlia tätä halloweenin sijasta ja herkutella kunnolla (kalkkunaa en jaksa paistaa). :p
Mut siis HÄH, oonko mä kuullut tuon jolly-sanan väärin, mun mielestä siinä lauletaan aina jostain Charliesta. :laugh:

• Tykkää
Reactions: MolliMelooni
Kiitti linkistä. Siis jokin inkkarien ja uudisasukkaiden yhteisestä ruokailusta alkanut juhla. Mä voin juhlia tätä halloweenin sijasta ja herkutella kunnolla (kalkkunaa en jaksa paistaa). :p
Mut siis HÄH, oonko mä kuullut tuon jolly-sanan väärin, mun mielestä siinä lauletaan aina jostain Charliesta. :laugh:

For He's A Jolly Good Fellow - YouTube

Tuolla lauletaan loppuun which nobody can deny, sen taisin muistaa väärin.

* muoks
Monty Python - Life of Brian - For He's a Jolly Good Fellow - YouTube
En muistanut väärin, muistin vain pythoniksi. :D

[QUOTE="vieras";27448896]Kerro ihmeessä mielipiteesi?:)[/QUOTE]

Varo, älä yllytä tiukkapipouskovaa... ;)

Varo, älä yllytä tiukkapipouskovaa... ;)

Hmm.. sanoiko palstalla joku sanan uskonto?:saint::cool:
Mä voin ateistina väitellä sun kanssa halloweenista?:D
Mä en ymmärrä miten tässä asiassa jotkut vetää tiukkaa linjaa, kun onhan kouluissakin jo halloween discoja tai pukeudutaan kouluun teeman mukaisesti? Eikö teidän lapset saa sitten osallistua vai?

Hmm.. sanoiko palstalla joku sanan uskonto?:saint::cool:
Mä voin ateistina väitellä sun kanssa halloweenista?:D
Mä en ymmärrä miten tässä asiassa jotkut vetää tiukkaa linjaa, kun onhan kouluissakin jo halloween discoja tai pukeudutaan kouluun teeman mukaisesti? Eikö teidän lapset saa sitten osallistua vai?

Ei millään pahalla, mutta on aika hyvin, jos olet tänään välttynyt palstalla lukemasta sanaa usko/uskonto.:D Tässä on päivän mittaan tullut haukuttua jooga, reiki-hoito ja muut itämaiden jutut ja voin kyllä pyynnöstäsi haukkua vielä halloweeninkin. Mutta ajattelin tämän ketjun alussa että pitää armahtaa vähän lukijoitakin ja rajoittaa tuputus-ja nipotuskiintiötäni tältä päivältä. :whistle:

Mutta siis: mielestä jokainen halloweenin viettäjä saisi lukea muutaman pätkän spiritismissä mukana olleiden, tai oikeassa kummitustalossa vierailleiden kertomuksia. Sitä en haluaisi että kukin heistä kokeilisi niitä juttuja, koska siten avaisi mielensä näille voimille. Mutta siis oikea kummittelu ja pahojen henkien läsnäolo ei ole mikään lasten "karkki tai kepponen"-juttu, siinä voi mennä mielenterveys.

Tänään Pikku Kakkosessa juontaja kertoi leppoisasti, että halloween-juttujen kautta lapset oppivat pelkäämään turvallisesti, jotta osaavat sitten oikeassa tilanteessa olla pelkäämättä, esimerkkinä oli pimeänpelko. Just. Ei mulla auttanut pienenä pimeän pelkoon se, että mulle oli kerrottu möröistä, vaikka sitten saatettiin sanoa että hei, ei niitä ole olemassa.

Tai miten kauhuleffat edistää turvallista pelkojen käsittelyä? Meidän perheessä ei noudatettu iänmukaista sensuuria ja sain katsella pienenä ties mitkä kauhuleffat, ja kyllä ne kuvat ovat olleet aikuisuudessa riesana öisin tai kulkiessa pimeällä kujalla.

Sitäpaitsi, halloween-hahmot ovat uskonnollista ja yliluonnollista alkuperää. Miksi nykyään valitetaan jopa (joidenkin seurakuntien toteuttamasta) enkeli-heijastimien jakamisesta koululaisille sen enkelinkuvan uskonnolliseen taustaan vedoten, mutta sitten on täysin luvallista pukeutua piruksi, demoniksi, noidaksi? Eikös ne pitäisi kieltää uskontoneutraaliuteen vedoten?

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";27449468]Echo saako sun lapset osallistuu koulussa halloween juttuihin?[/QUOTE]

Mun lapset ei vielä ole koulussa. En ole ajatellut asiaa, varmaan riippuu siitä missä mittakaavassa koulussa sitä tullaan sit viettämään. Mutta perhepäivähoidon halloween-juhlista ollaan kieltäydytty (olivat usein loppupuolella päivää ja pystyin hakemaan lapsen ennen niitä).
Kerran taisin esikoisen pukea ryhmiksen halloween-pippaloihin Nalle Puhiksi. Myönnän että oli multa vähän provosoiva ele, kun muut sentään kulkivat lakanat ja noidanhatut päällä. :rolleyes:

Echo, voisitko rukoilla puolestani? Mulla ei ole ketään uskovaista kelle puhua ongelmastani, koska ne keitä tunnen sanoo että tälläisiä kokeneissa ihmisissä on pahat henget. Mutta mäkin olen uskossa kuitenkin. :(

[QUOTE="vieras";27449548]Echo, voisitko rukoilla puolestani? Mulla ei ole ketään uskovaista kelle puhua ongelmastani, koska ne keitä tunnen sanoo että tälläisiä kokeneissa ihmisissä on pahat henget. Mutta mäkin olen uskossa kuitenkin. :([/QUOTE]

Rukoilen puolestasi. :) Periaatteessa uskovassa ei voi olla pahoja henkiä, koska uskovassa asuva Jeesus ei kelpuuta alivuokralaisia. Mutta pahat henget kyllä vaikuttavat uskovienkin läheisyydessä lähes jatkuvasti, yrittäen saada heitä, ja myös saaden lankeamaan päivittäin syntiin. Tätä ei ole aina, mutta välillä ne saattavat tehdä painostavaa tunnetta, tai suoranaisia fyysisiä tuntemuksia (esim. kuristuksen tunne). Ne fyysiset tuntemukset voi tuntua siltä, kuin jos paha henki asuisi uskovassa, mutta ne tavallaan tulevat vain "iholle".

Miltä tämä kuulosti? Haluatko kertoa omista kokemuksistasi?

Viimeksi muokattu:
Ei millään pahalla, mutta on aika hyvin, jos olet tänään välttynyt palstalla lukemasta sanaa usko/uskonto.:D Tässä on päivän mittaan tullut haukuttua jooga, reiki-hoito ja muut itämaiden jutut ja voin kyllä pyynnöstäsi haukkua vielä halloweeninkin. Mutta ajattelin tämän ketjun alussa että pitää armahtaa vähän lukijoitakin ja rajoittaa tuputus-ja nipotuskiintiötäni tältä päivältä. :whistle:

Mutta siis: mielestä jokainen halloweenin viettäjä saisi lukea muutaman pätkän spiritismissä mukana olleiden, tai oikeassa kummitustalossa vierailleiden kertomuksia. Sitä en haluaisi että kukin heistä kokeilisi niitä juttuja, koska siten avaisi mielensä näille voimille. Mutta siis oikea kummittelu ja pahojen henkien läsnäolo ei ole mikään lasten "karkki tai kepponen"-juttu, siinä voi mennä mielenterveys.

Tänään Pikku Kakkosessa juontaja kertoi leppoisasti, että halloween-juttujen kautta lapset oppivat pelkäämään turvallisesti, jotta osaavat sitten oikeassa tilanteessa olla pelkäämättä, esimerkkinä oli pimeänpelko. Just. Ei mulla auttanut pienenä pimeän pelkoon se, että mulle oli kerrottu möröistä, vaikka sitten saatettiin sanoa että hei, ei niitä ole olemassa.

Tai miten kauhuleffat edistää turvallista pelkojen käsittelyä? Meidän perheessä ei noudatettu iänmukaista sensuuria ja sain katsella pienenä ties mitkä kauhuleffat, ja kyllä ne kuvat ovat olleet aikuisuudessa riesana öisin tai kulkiessa pimeällä kujalla.

Sitäpaitsi, halloween-hahmot ovat uskonnollista ja yliluonnollista alkuperää. Miksi nykyään valitetaan jopa (joidenkin seurakuntien toteuttamasta) enkeli-heijastimien jakamisesta koululaisille sen enkelinkuvan uskonnolliseen taustaan vedoten, mutta sitten on täysin luvallista pukeutua piruksi, demoniksi, noidaksi? Eikös ne pitäisi kieltää uskontoneutraaliuteen vedoten?

Olen aika vähän palstaillu tänään, mutta mulla on kehittynyt suodatin sanalle uskonto, välillä provosoidun herkästikin uskovaisten paasauksesta, välillä taas en edes huomioi uskonto aiheisia keskusteluja täällä?:D

Mulle halloween on lastenjuhla naamiaisasuineen, koristeineen, ja tarjoiluneen, meille tulee silloin aina liuta lasten kavereita yökylään ja miehen kanssa keksitään sopivia leikkejä ja pelejä lapsille. Mulle spiritismi ei merkitse mitään? Kuten ei jeesuskaan! Musta on vapauttavaa olla ateisti.:)

Kauhuleffoista olen kanssasi samaa mieltä, minäkin sain katsoa vaikka mitä kauhuleffoja siskoni kanssa pienestä pitäen, niin traumathan siittä jäi.:( Nyt osaankin sitten itse äitinä olla tarkempi noiden ikärajojen kanssa, mitä lasteni annan katsoa.:)

ystävänpäivä on kyllä pikkasen ymmärretty väärin. Sen pitäisi olla rakastavaisten juhla eikä kaikkien. Joten täällä oli sellainen kulttuurishokki kun mies huomasi että kaikille jaetaan "ystävänpäiväkortteja" postissa yms. mikä meille on ns.outoa.

Ei se ole mitenkään väärin ymmärretty. Asiat muuttuu siirtyessään kulttuurista toiseen. Ei jouluakaan ole kumpikaan maa väärin ymmärtänyt vaikka meillä vietetäänkin 24. päivä ja USA:ssa 25. Kyllän tuo nimikin jo kertoo, että Suomessa kyse on ystävänpäivästä, ei rakastavaisten päivästä.

Olen aika vähän palstaillu tänään, mutta mulla on kehittynyt suodatin sanalle uskonto, välillä provosoidun herkästikin uskovaisten paasauksesta, välillä taas en edes huomioi uskonto aiheisia keskusteluja täällä?:D

Mulle halloween on lastenjuhla naamiaisasuineen, koristeineen, ja tarjoiluneen, meille tulee silloin aina liuta lasten kavereita yökylään ja miehen kanssa keksitään sopivia leikkejä ja pelejä lapsille. Mulle spiritismi ei merkitse mitään? Kuten ei jeesuskaan! Musta on vapauttavaa olla ateisti.:)

Kauhuleffoista olen kanssasi samaa mieltä, minäkin sain katsoa vaikka mitä kauhuleffoja siskoni kanssa pienestä pitäen, niin traumathan siittä jäi.:( Nyt osaankin sitten itse äitinä olla tarkempi noiden ikärajojen kanssa, mitä lasteni annan katsoa.:)

Niin no, tavallisiin naamiaisiin ja lastenjuhliin olen kans aina valmis, mutta en oikein halloweeniin haluaisi sitä liittää, mieluummin naamiaiset vaikka vappuna. :)

Heh, olet kyllä piinkova ateisti, kun sua ei hetkauta yhtään spiritismiharrastajien eikä uskovaisten kokemukset ja kertomukset. :D Kannattaa kuitenkin muistaa että heille ne ovat kuitenkin todellisia asioita...Mutta nyt menen nukkumaan, huomenna ehkä jossain vaiheessa lisää. Hyvää yötä! :)

• Tykkää
Reactions: Rockwood
Rukoilen puolestasi. :) Periaatteessa uskovassa ei voi olla pahoja henkiä, koska uskovassa asuva Jeesus ei kelpuuta alivuokralaisia. Mutta pahat henget kyllä vaikuttavat uskovienkin läheisyydessä lähes jatkuvasti, yrittäen saada heitä, ja myös saaden lankeamaan päivittäin syntiin. Tätä ei ole aina, mutta välillä ne saattavat tehdä painostavaa tunnetta, tai suoranaisia fyysisiä tuntemuksia (esim. kuristuksen tunne). Ne fyysiset tuntemukset voi tuntua siltä, kuin jos paha henki asuisi uskovassa, mutta ne tavallaan tulevat vain "iholle".

Miltä tämä kuulosti? Haluatko kertoa omista kokemuksistasi?

Kiitti sulle.:) olis ollut helpottavaa kuulla silloin ettei uskovaisessa ole pahoja henkiä, kun se mahdollisuus vaan lisäs mun taakkaa kauheest. Mä olin masentunut, ja mulle sanottiin että masentuneessa on paha henki ja sitä ajettiin huutaen pois joka kokouksessa ja mun olo meni siinä pahemmaksi mutta ns maalllisessa terapiassa paranin. Mut olen adhd ja mulla on edellee siihen liittyviä ongelmia. :/

[QUOTE="vieras";27449699]Kiitti sulle.:) olis ollut helpottavaa kuulla silloin ettei uskovaisessa ole pahoja henkiä, kun se mahdollisuus vaan lisäs mun taakkaa kauheest. Mä olin masentunut, ja mulle sanottiin että masentuneessa on paha henki ja sitä ajettiin huutaen pois joka kokouksessa ja mun olo meni siinä pahemmaksi mutta ns maalllisessa terapiassa paranin. Mut olen adhd ja mulla on edellee siihen liittyviä ongelmia. :/[/QUOTE]

Huomasin vielä sun viestisi ennen nukkumaanmenoa. :) Aikamoista "puoskarointia" olet saanut seurakunnassa osaksesi. : / Juu, uskova voi ja saa olla masentunut, ja saa käyttää vaikka masennuslääkkeitäkin. Masennuksen syy on usein ihan aivokemiallinen tai vaikeaan menneisyyteen tai tavallisiin elämän ongelmiin liittyvä, ja hoito on sen mukainen.

Tietty pahat henget saattavat pahentaa sitä masennusta (sielunvihollinen pyrkii aina lannistamaan ja syyttämään), mutta sitä ne tekevät kuitenkin vain uskovan ulkopuolelta käsin, ja kaikkien uskovien kohdalla. Varsinaisesti pahojen henkien riivaamia on harvemmin Suomessa, heistä kuulee enemmän tuolta Afrikan suunnalta jossa noituus on yleistä.

Hieno juttu että olet saanut avun terapiasta! Olen itsekin add, ja suvussani on ad/hd:ta; nämä neurologiset jutut osaavat kyllä vaikuttaa ikävällä tavalla niin moneen elämän asiaan...: /
Rukoilen että Herra saa edelleen koskettaa ja eheyttää sinua. :)
Öitä sinullekin!

Viimeksi muokattu:
Huomasin vielä sun viestisi ennen nukkumaanmenoa. :) Aikamoista "puoskarointia" olet saanut seurakunnassa osaksesi. : / Juu, uskova voi ja saa olla masentunut, ja saa käyttää vaikka masennuslääkkeitäkin. Masennuksen syy on usein ihan aivokemiallinen tai vaikeaan menneisyyteen tai tavallisiin elämän ongelmiin liittyvä, ja hoito on sen mukainen.

Tietty pahat henget saattavat pahentaa sitä masennusta (sielunvihollinen pyrkii aina lannistamaan ja syyttämään), mutta sitä ne tekevät kuitenkin vain uskovan ulkopuolelta käsin, ja kaikkien uskovien kohdalla. Varsinaisesti pahojen henkien riivaamia on harvemmin Suomessa, heistä kuulee enemmän tuolta Afrikan suunnalta jossa noituus on yleistä.

Hieno juttu että olet saanut avun terapiasta! Olen itsekin add, ja suvussani on ad/hd:ta; nämä neurologiset jutut osaavat kyllä vaikuttaa ikävällä tavalla niin moneen elämän asiaan...: /
Rukoilen että Herra saa edelleen koskettaa ja eheyttää sinua. :)
Öitä sinullekin!

Kiitti vastauksestas. pistää ajattelemaa.:) munki pitäs mennä nukkumaa mut ei iknä malttais..:D Öitä!.:)

Se on muuten kiva kun sä tajuat tän ahdh:n, vaikkei se tietty ole kivaa kun sieki olet tällänen. Ja kiitti viel ku rukoilet. :) on vaikeeta ja ei ketään jolle puhuu...:(

Plääh mun ajatukset poukkoilee ku pallot...:/

Yhteistyössä