Kenen lapset eivät virvo ja ketkä eivät ole hankkineet virpojille mitään annettavaa

• Viestiketjun aloittaja ei virpomista
  • Ensimmäinen viesti
"jaaha"
Kyllä ne ihan kerjäläisiin rinnastettavissa on, herkkuja ja rahaahan ne haluavat vaikka olisi kuinka "vaihtokauppa". Vai kenen lapsi menee nykyään virpomaan tuntemattomien oville sillä ajatuksella, että sen siunatun vitsansa kanssa veisi ihmisen kotiin siunauksen ja terveyttä ja pahaa karkottamaan? Eiköhän ne sen "palkan" perässä kuitenikin mene. Tuo on alunperin uskonnollinen tapa mutta idea on vaihtunut kaupalliseksi "mistä saa parhaat palkat" vertailuksi. Eikös tuo sitäpaitsi ollut ortodoksien juttu...
Onko niin kauheeta jos lapset onkin herkkujen perään?Kivahan se on , että rohkenevat menemään ovelta ovelle, ja sanomaan runon!

Voi herran jeesus miten tylsiä ihmisiä täällä on.. Kaikesta kivasta tehdään ongelma.
Ja useinhan uskonnollisesta tavasta tulee kaupallinen, niinkuin esim joulu. teillä ei vissiin juhlita joulua kun on niin kaupallinen???

Ei ole riesaa virpojista. Jotenkin on vaan semmoinen käytäntö ollut, että tuttujen luo voi mennä, ei vieraiden ovien taakse.Jo aikoinaan äiti soittamalla etukäteen varoitti tuttavia kohta tulevista kurakenkäisistä meikkaustaideteoksista, jotka jotain yrittävät ovella lausua.

Eikä se henkilökohtaisestikaan niin kivaa ollut, saati kannattavaa.

"sanna"
Meillä lapset joka vuosi käyneet virpomassa (sukulaisilla ja naapureilla). Tänä vuonna 7v ei halua virpomaan, mutta mukaan lähtee kun pienemmät 4v ja 2v käyvät virpomassa. Me ollaan nyt käyty jo kahdessa paikassa autolla liikutaan kun matkat pitkiä.. Yhteensä tulee ajettua tänään 150km ja ihan vain lasten iloksi! :) Meille kotiin on varattu virpojille paljon suklaamunia! :)

Viime vuonna täällä ei käynyt kukaan, tänä vuonna sattui sopivasti menemään ovikello rikki (ihan oikeasti, se on rikki) enkä kuulisi jos joku oveen kolkuttelee. En ole varannut mitään kenellekään.

Meidän lapset on myös 3- ja 5-vuotiaat, eivätkä ole käyneet koskaan virpomassa. Tänään ajattelin, että ensi vuonna vien heidät virpomaan mutta mummulassa. Puen oikein kunnolla ja maalaan kasvomaaleilla naamat ja tehdään hienot vitsat, ja virvotaan vanhalla lorulla. Mutta vasta ensi vuonna.

kjlkds
Minulle tämä virpominen on outo tapa, ei itäsuomalaiselle tuttu. Lapsena käytiin virpomassa mummot ja ukit, mutta eipä tullut kuuloonkaan, että naapuriin olisi menty. Kukaan ei naapureita virponut. Sitten kylälle muutti perhe hämeestä ja me olimme ihmeissämme, kun lapset kyselivät meitä mukaan virpomaan naapureita palmusunnuntaina. Noidiksi pukeutuneina vielä :D

Anyway, emme ole kristittyjä ja lapset eivät virvo. Enkä muistanut varata mitään karkkejakaan, kun en tajunnut edes, että on palmusunnuntai. Eikä meillä ole ikinä kyllä kukaan käynytkään.

halleluja
[QUOTE="jaaha";29779322]Onko niin kauheeta jos lapset onkin herkkujen perään?Kivahan se on , että rohkenevat menemään ovelta ovelle, ja sanomaan runon!

Voi herran jeesus miten tylsiä ihmisiä täällä on.. Kaikesta kivasta tehdään ongelma.
Ja useinhan uskonnollisesta tavasta tulee kaupallinen, niinkuin esim joulu. teillä ei vissiin juhlita joulua kun on niin kaupallinen???[/QUOTE]

Huoh. Meillä juhlitaan kyllä joulua ja pääsiäistä, nimenomaan kaupallisesti koska meillä ei ole minkäänlaista uskonnollista vakaumusta näihin juhliin liittyen. Pääsiäinen on meille kaupallinen krääsäjuhla suklaamunineen ja koristeluineen.
Virpomisen koen kuitenkin uskonnolliseksi jutuksi, siinähän loruillaan jotain siunausta toisen kotiin. Minä en sitä halua, ei kuulu minun maailmaani ja se on ärsyttävää.
Jos joku tekisi tuota uskonnollisessa merkityksessä, ymmärtäisin asian (halu mennä viemään sitä siunausta ja karkottaa pahaa jne.), mutta silloin käännyttäisin ovelta samoin kuin Jehovan todistajat.
Kotonaan jokainen voi tehdä mitä huvittaa, mutta ei minusta uskonnollisten asioiden nojalla lähdetä kerjäämään toisilta mitään. Ajatus virpomisesta on vaan typerä ja käännetty nurinpäin sen alkuperäisestä ideasta.

Olen varannut
Siis hä!?! Kerjäläisiä, inhottava tapa, en ole varannut mitään, jne.

Minulla ei itselläni ole lapsia (olemme35 v. pariskunta), mutta minusta on ihanaa, kun pienet suloiset puput ja noidat käyvät ujosti virpomassa. Olen varannut pääsiäiskarkkeja, ja vitsojakin tullut jo 4 kpl. Minusta ne ovat kivoja pääsiäiskoristeita. Ei tuo todellakaan mitään kerjäämistä ole, ovat nähneet oikeasti vaivaa niiden vitsojen kanssa.

Miksi pitäisi tehdä Suomesta maailman ankein maa, jossa ei ole mitään yhteisöllisiin traditioihin viittaavaakaan. Toisten yksityisyyttä kunnioitetaan niin paljon, ettei yhtenä sovittuna päivänä vuodessa saa lapset kierrellä. Tapahan on hauska! Pientä rentoutta ja lapsiystävällisyyttä nyt mukaan!

Olen varannut
Niin, ja kiertelin itsekin lapsena virpomassa. Koko proggis oli tosi hauska, kun sai pukeutua ja askarella ja sitten niitä nameja. Eiväthän kaikki avanneet ovea, mutta ei se mitään, pakko ei tietenkään ole. Mutta tosi kivat muistot tuosta jäi. Jos olisi omia lapsia, totta hiivatissa virpoisivat vaikka olisi miten norsun veellä naapurin akan naama.

goop
Voiko lapsille antaa palkaksi rahaa? Onko se ok?
Ja mikä on sopiva summa? 1€? 2 €? Sillähän saa jo suklaamunan, toisella kaksi?

Mulla ei ole mitään varattuna, unohdin koko virpojaiset ja muutimme vähän aikaa sitten enkä tiedä vaikka täälläpäin olisikin paljon virpojia.

Help! Mitä mä niille voisin antaa palkaksi?

mitä sitten
Miksei tästäkin asiasta voi olla montaa eri mieltä?

Ne joiden lapset lähtee virpomaan, menköön. Osa ottaa ne ilolla vastaan, osa ei ota ollenkaan. Muistuttakaa siitä lapsillenne että kaikki eivät niitä ovelleen halua.
Miksi pitäisikään haluta? Miksei voisi ajatella ihan kuten ajattelee? Miksi pitäisi alkaa rakentamaan jotain yhteisöllistä ajatusmaailmaa yhden hiivatin pyhäpäivän ympärille?

Jonkun mielestä se on hauska tapa, mutta jonkun mielestä ei. Yksinkertaista. Kunnioittakaa sitä ettei kaikki halua lapsianne oviensa taakse kerjuulle ja sitä, että toiset haluaa lapsensa lähettää ovien taakse.

Jos ovi ei aukea, virpoja ei ole tervetullut. Simple as that. Motiivit siihen on jokaisella omansa, ihan kuten niiden lasten virpomisellakin.

vlmwhydk
En ole hankkinut mitään, sillä meillä päin ei koskaan virvottu enkä siksi koskaan muista tällaista tapaa etukäteen. Nuutinpäivän muistaisin kyllä, mutta sitä ei sitten taas nykyisessä asuinpaikassani vietetä.

[QUOTE="jaaha";29779088]"Vain arsyttäviä kerjäläisiä"?? Ihan sama mihin uskontokuntaan kuulutaan, mutta miksi pitää viedä ilo lapsilta? Meilläpäin kaikki virpovat, ja virpojat otetaan ilolla vastaan!

Ootte te kummaa sakkia. Jos joku oikeasti ajattelee että virpojat ovat kerjäläisiä, niin ehkä pitäisi mennä tutkituttamaan oma pää?[/QUOTE]

Onhan se kerjäämistä että kierretään ovelta ovelle tuntemattomien luona. Eri asia jos käy vain tuttujen luona. Väitätkö, että omat lapsesi lähtevät ensisijaisesti jakamaan pääsiäismieltä ja pääsiäisen sanomaa vai lähtisivätkö kumminkin liikkeelle enempi hyötymielessä?

• Tykkää
Reactions: Kellie
"hei"
Meillä on karkkia ja pieniä suklaamunia sitä varten, että joku tulee virpomaan. Mutta tuskin tulee, asutaan syrjässä ja täällä on käynyt yhdesti kaksi virpojaa. Omat teki monta oksaa ja virpoivat mummolassa ja kotona, minä palkitsin joka oksasta :) Eivät käy muualla, koska asutaan syrjässä ja matkat pitkiä, enkä päästä tuntemattomille "naapureille" (eivätkä edes uskaltaisi/haluaisi vieraille virpoa).

trulli
Mulla ikää 35 ja miehellä 36. Lapset 5 ja 6.

Me vanhemmat emme ole ikinä virponeet, emmekä edes nähneet virpojia. Meidän lapsemmekaan eivät tiedä virpomisesta mitään.

Ihan kristittyjä ja kirkkoon kuuluvia ollaan.

Meillä ei virvota eikä meillä kukaan käy virpomassa.

Asutaan rannikolla, vähän Turusta pohjoiseen.

[QUOTE="jaaha";29779029]No sellaisen äidin joka on itsekäs ja tylsä. Tylsä: omat lapset ei pääse virpomaan. Itsekäs: Ei ole hankkinut muille virpojille mitään.[/QUOTE]

Saa tuo mennä muttei mene. Mulla taas ei varattuna oo kun ei täälä virpojiakaan näy koskaan. Kai se sitte on tylsää.

[QUOTE="jaaha";29779029]No sellaisen äidin joka on itsekäs ja tylsä. Tylsä: omat lapset ei pääse virpomaan. Itsekäs: Ei ole hankkinut muille virpojille mitään.[/QUOTE]

Itsekäs ja tylsä? :LOL:Mun mielestä se menee enemmänkin toisinpäin..
Miksi pitäis ostaa vierailla kersoille karkkia/suklaata tai antaa rahaa? Ahneuksissaan parhaassa tapauksessa herättävät talonväen ja seisovat tuppisuuna nenä punaisena ovella..

Sitä vaan tarkoitan et mun mielestä siinä ei ole mitään itsekästä eikä tylsää jos ei harrasta tätä "perinnettä".. Täähän on kumminkin kerjäämistä enemmän kuin hyvien aikojen toivottelua..

Ja, sit kun tulen joskus äidiksi niin en rohkaise lastani virpomaan. Jokaisella on omat mielipiteensä =)

kahvikirahvi
Unohda hankkia pääsiäisnamuja, check!
Laita oveen lappu "ei virpojia kiitos" välttääksesi kiusallisen tilanteen jossa myönnät mukuloille ja vanhemmille ettei namusia tai rahaa ole, check!
Ruuvaa ovikello irti välttääksesi tyhmät ja/tai lukutaidottomat yksilöt, check!

Olishan se kivaa jos joku vuosi muistais hankkia ne namuset, oli itelle lapsena tärkeä perinne ja iso ilo, tuntuu tyhmältä ja vähän nolottaa kun ei näin aikuisena siihen muista varautua. Ehkä ens vuonna sitten paremmalla onnella.

Ja oma lapsi ei ainakaan tänä vuonna vielä virvo, on sen verran pieni ja kaiken lisäksi isällään viikonloppua viettämässä.

Minulle aivan vieras tapa
[QUOTE="vieras.";29779630]mistäpäin suomea te "virpominen on kerjäämistä" ja "me emme ikinä virvo" ihmiset olette??? osaa välttää sitten seutuja :)[/QUOTE]

No esim. minun kotipaikkakunnallani Satakunnassa ei koskaan virvottu. Nykytavoista en tiedä, sillä asun nykyään toisaalla.

Yhteistyössä