Kenen lapsella laktoosi-intorelanssi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja No One
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

No One

Jäsen
25.06.2005
876
0
16
Miten lie kirjotetaan :D

Miten se todetaan vai todetaanko mitenkään, lääkärissä? Entäs maitoallergia, mistä tietää eron..?(muuta kuin että Hyla-tuotteet aiheuttaa myös oireita) onko oireet rajumpia?

Kiitos jos viitsitte vastata! :flower:

mulla ei lapsella ole,ainakaan vielä..mutta itselläni todettiin lapsena laktoosiintoleranssi,näin aikuisempana ei enää tule niinkään oireita ja harvoin ostan mitään hylaa..maidonkin nykyisin melkeen kai voisin juoda normina mutta olen tottunut hylan makuun,eli siihen mitä moni sanoo makeaksi.

tere!
Mulla on laktoosi-intoleranssi. Huomattiin 4v:nä. muistan kun jouduin kokonaan maidottomalle ruokavaliolle ja just oli PÄÄSIÄINEN ja kaikki söi pääsiäismunia :kieh: sit muistan kun jotain helkutin pahan makuista litkua jouduin juomaan ja sairaalassakin olin jotain 4 päivää testeissä....

Meillä pojulla on ja tartti kouluun mennessä tehdä testit, jotta koulussa saa hyla-ruokavalion. Muuten aika selkeesti tiesi ilman testejä, mutta toisaalta oli hyvä käydä lääkärissä ja todeta asia johtuvan todella maitosokerista, eikä mistään muusta. Esim. keliakia, allergia yms.

Alkuperäinen kirjoittaja Sähköjänis:
tere!
Mulla on laktoosi-intoleranssi. Huomattiin 4v:nä. muistan kun jouduin kokonaan maidottomalle ruokavaliolle ja just oli PÄÄSIÄINEN ja kaikki söi pääsiäismunia :kieh: sit muistan kun jotain helkutin pahan makuista litkua jouduin juomaan ja sairaalassakin olin jotain 4 päivää testeissä....

Apua, toivottavasti nykysin testataan toisella tavalla.
:/ Ettei sairaalaan tarttis mennä..

Alkuperäinen kirjoittaja Mitcha:
Alkuperäinen kirjoittaja Sähköjänis:
tere!

Apua, toivottavasti nykysin testataan toisella tavalla.
:/ Ettei sairaalaan tarttis mennä..

tehdään laktoosirasitus, eli ihan saman kaltainen kuin sokerirasituskin. Kestää vaan 40 min. Eli eka otetaan verikoe ja sit juodaan se litku, sitten 20 min ja taas verikoe ja sit 20 minuuttia ja vika verikoe. Nykyään on sellanen DNA testikin olemassa, mutta se ei välttämättä oo ihan lapsille tarkka. Se tehään taas ihan tavallisesta verinäytteestä!

Mein esikolla todettiin verikokeista tehtävällä geeni-testillä ja esikolla on täysin laktoositon ruokavalio,hyla-tuotteet ei sovi yhtään,kuopuksella taas on maito-allergia ja täysin maidottomasti on elelty 1v eikä helpotusta näy tilanteeseen.

Kiitos vastauksista. Meidän esikoisella siis ollut jo lähemmäs vuosi vatsakipuja sillon tällön. Voi olla että useinkin, mutta ei aina valita sitä. Vuosi sitten laitettiin ruoansulatusvaivojen piikkiin. Nyt selvästi puolen vuoden sisällä tullut pahemmaksi, nyt alkanut ripuli myös sillon tällön...
Vähälaktoosisen jäätelön jälkeen meni ihan kuralle. :| Tyhjään mahaan juotu maito on pahin, sillon menee itkuksi. :(

Yhteistyössä