Kenelle lapsilisät?

Miten teillä käytetään lapsilisät? Meillä ne tulevat minun tililleni (meillä omat tilit), josta ne menevät ruokaan, laskuihin, bensaan jne. Ei todellakaan omiin menoihin. Olen kotona neljän alle kouluikäisen lapsemme kanssa eli minun tuloina on kotihoidontuki ja nämä lapsilisät. Laskuista maksan puolet, myös lainoista ja ruokakaupasta kaikki lämpimän ruuan tarvikkeet, pesuaineet jne. Ja bensaakin menee, kun lähimpään isoon kauppaan on matkaa useita kymmeniä kilometrejä. Mies sanoo, etteivät lapsilisät "kuulu" minulle vaan olisi pistettävä lapsien tilille. Mitenkäs muilla? Niin, ja lasten- ja kodinhoito on oikeastaan täysin minun vastuullani, myös iltaisin. Mies usein vetoaakin juuri näihin rahahommiin "sullehan tästä maksetaan"...
 
Kukkerikuu
Menevät lasten tileille.Sieltä maksetaan vakuutukset ja esim. pyörät ja turvaistuimet. Pari kertaa vuodessa nostan suuremman summan ja käyn ostamassa lapsille uusia vaatteita.
 
amalia05
Älä vaan missään nimessä tunne huonoa omaa tuntoa siitä, että lapsilisät menevät tilillesi eikä lasten. Minulla on kaksi lasta ja meillä on sama käytäntö. Menot on kuitenkin aika suuret kun ajattelee tätä arjen pyörittämistä... Ja varsinkin kun on kodinhoidon tuella niin se on varsinkin ymmärrettävää. Minä saan kuitenkin ansiosidonnaista päivärahaa. Ja luulempa, että suurimmalla osalla vanhemmista on tämä käytäntö. Ja minulla on sellainen käsitys, että se on tarkoitettukin tulemaan ensisijaisesti vanhemmille. Miksipäs muuten vanhemmilla olisi oikeus saada rahat edes käyttöönsä? Tietenkin on näitä paremmin pärjääviä, joilla on vara laittaa ne lapsen tilille. Minun mielestä miehellä ei ole tässä asiassa sanan valtaa ennen kuin on itse muutaman tai edes yhden vuoden koti-isänä!!!
 
Tyttönen
Meillä kaksi lasta ja lapsilisät menevät minun ei käyttötilille, josta siirrän niitä sitten isompina summina lasten tileille. Verottomana kun kolmessa vuodessa saa lapselle lahjoittaa vain noin 3300 euroa. Ja näin teen perinteen mukaan, sillä omat vanhempani säästivät myös minun lapsilisäni minulle, joten haluan jatkaa perinnettä ja säästää lapsieni lapsilisät heille. Vaikka tiukkaa onkin, niin lapsilisiin en koske. Ja suosimalla käytettyjä vaatteita jne. niin säästöön pystyy kyllä pienemmilläkin tuloilla lapsilisien verran laittamaan, eikä mistään tarvitse jäädä paitsi.
 
santra-73
Kyllä meilläkin menee viiden lapsen lapsilisät käyttöön ruokaan, vaatteisiin ym. Joskus kyllä harmittaa et ei jää säästöön. Ois kiva, jos lapsi sais esim.ajokortin säästörahoilla.
 
Ä-i harmiksena
Lapsilisä on tarkoitettu lapsen vanhemmille tai huoltajille korvaamaan lapsesta aiheutuvia kuluja.
Se ei ole tarkoitettu lapsen omaan käyttöön, vaikka monet (teini-ikäiset) niin luulevat. (Tuttavani 16-vuotias poika vaati vanhemmiltaan lapsilisiä itselleen.)

Mä käytän lapsilisät itse laskuihin ym., jos niistä on vielä jotain jäljellä kuun vika päivä, niin siirrän pojun tilille säästöön. Pojun tililtä nostamme sitten rahaa, kun tarvitsee jotain kallimpaa hankkia esim. turvaistuin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2006 klo 13:02 vieras kirjoitti:
Miten teillä käytetään lapsilisät? Meillä ne tulevat minun tililleni (meillä omat tilit), josta ne menevät ruokaan, laskuihin, bensaan jne. Ei todellakaan omiin menoihin. Olen kotona neljän alle kouluikäisen lapsemme kanssa eli minun tuloina on kotihoidontuki ja nämä lapsilisät. Laskuista maksan puolet, myös lainoista ja ruokakaupasta kaikki lämpimän ruuan tarvikkeet, pesuaineet jne. Ja bensaakin menee, kun lähimpään isoon kauppaan on matkaa useita kymmeniä kilometrejä. Mies sanoo, etteivät lapsilisät "kuulu" minulle vaan olisi pistettävä lapsien tilille. Mitenkäs muilla? Niin, ja lasten- ja kodinhoito on oikeastaan täysin minun vastuullani, myös iltaisin. Mies usein vetoaakin juuri näihin rahahommiin "sullehan tästä maksetaan"...
Tietenkin jokainen tavallaan ja se siitä, mutta silti jaksan toisinaan ihmetettä B)
Meillä, mieheni kanssa on kaksi tiliä, toiseen tiliin pankkikortti kummallakin ja toiseen ei kummallakaan. Se toinen tili on ns. lainatili. Sinne siirtyy automaattisesti miehen tilipäivän tietty summa ja mikäli joku kuukausi jää jotain yli tai on muita tuloja esim. veronpalautukset ne menee sinne varatilille.
Laskut maksetaan käyttötililtä, tilille menee tällähetkellä miehen tili, mun kotih. tuki sekä lapsilisät. Ei meillä ole mun ja sun laskuja vaan yhteisiä.
:hug: Yhtiestähän tässä kaikki muukin on. Meillä tää systeemi on toiminut hyvin jo vuosia.
 
Ottamatta kantaa koko perheen raha-asioiden järjestelyyn.

Meillä lapsilisä menevät yleiseen kulutukseen sen kummemmin erittelemättä, että ko. summa pitäisi joka kuukausi kohdentaa juuri lapsesta aiheutuneisiin menoihin.
Laitan kuitenkin 17 Euroa (eli vanha sata markkanen) lapsen tilille lähes joka kuukausi. Jos joskus talous on tiukoilla niin jätän ko. kuukauden talletuksen väliin, mutta koitan seuraavassa kuussa laittaa vähän enemmän. Aloittaessani säästön lapsen tilille ajattelin että sieltä voi sitten ottaa rahaa kalliimpiin hankintoihin lapselle. Vielä ei ole kuitenkaan tullut sellaista hankintaa johon olisimme ottaneet rahaa lapsen tililtä. Saas sitten nähdä tuleeko siitä lapsen opintosäästöt : )
 
Minun tilille tulee lapsilisä. Kyllä se raha menee vaippoihin, maitoihin, vaatteisiin, rasvoihin yms. nyt hommataan rattaat.
Tuntuu että rahat menee suoraan kauppaan ja laskuihin. Ei näillä rahoilla paljon mässäillä.
 
Kun oli yksi lapsi, ostettiin oblikaatioita pojalle ja osa säästövakuutukseen ja ja loput säästöön. Nyt kolme lasta, osa lapsilisistä siirtyy jokaisen lapsen tilille, ja pankki sijoittaa ne, ja lapset saavat itselleen säästöt täysi-ikäisinä. Loput sitten normaaliin käyttöön. Jotain yritetään lapsille säästää, että on heillä vähän pesämunaa, kun mualimalle lähtevät!
 
Meillä ainakin on ihan yhteinen yritys tämä perhe, eli kaikki mitä tulee ja menee on yhteistä kaikille sen jäsenille!
Lapsilisiä tai muutakaan tuloa ei sen ihmeemmin korvamerkitä mitä on ja mistä tullut tai kelle kuuluisi, kaikki tulee tarpeeseen ja käytetään yhteiseen hyvään, säästöön ei valitettavasti tällä hetkellä jää mitään! :/

Henk koht en ymmärrä perheitä joissa sinun ja minun rahat ja menot vaikka yhteisiä lapsia on ja vielä jos ollaan naimisissakin!! AIka epäreilua jos mies käy töissä ja tienaa, äiti hoitaa kotona perheen edun hyväksi lapsia saamatta juuri mitään tuloja mutta silti on velvoitettu maksamaan puolet perheen elättämisestä lainoineen ja laskuineen! Miehellekö jää sitten tilistä hieman omaa rahaa jonka käyttää kuinka haluaa, ostelee kenties autoonsa kivoja lisävarusteita tai viettää poikaporukassa baari-iltoja vaimon istuessa kotona parsimassa vaatteita?? Näin kärjistetysti siis!

MEillä on kyllä yhteisiä ja omia tilejä, yhteiselle tilille kummallakin kortit ja 'vapaa' käyttö ilman selvitystarpeita mihin on mennyt. Sinne myös tulee molempien tulot. Lapsilla on omat tilit joihin saattaa isovanhemmat tms laittaa rahaa merkkipäivinä tai muulloinkin ja niillä sit kustannetaan jotain isompia lasten hankintoja, turvaistuimia tms. Miehelläni on myös oma tili kuten mullakin yhteisen lisäksi mutta eipä niillä juuri käyttöä ole,lopettaa joutaisi kumpikin. =)
 
Lapsilisät tulevat mun nimelläni olevalle tilille, mutta ne ovat aivan yhtä yhteisiä rahoja kuin miehen palkkakin. Emme merkitse rahoja sinun ja minun rahoiksi. Lapsilisät kuluvat -siinä kuin palkkakin- ruokaan, vaatteisiin, apteekkiin, sairaalaan, harrastuksiin, lainoihin, polttoaineisiin, autoon...

AP:lle rupea vaatimaan mieheltäsi palkkaa kotitöistä, joita teet. Kotihoidontukihan on vain siksi, että ihmisillä olis vara hoitaa lapset kotona eikä se ole palkka kotitöistä tms. Jos siis miehesi ei osallistu, niin maksakoon sulle liksaa, josta pidätytät verot, niin saat kerrytettyä samalla eläkettäkin itsellesi. Hrrr, puistattaa tuollaiset "miehen" asenteet!
 
Lapsilisät menee pojan tilille ja siit lähtee sit joka kuukausi hänen sijoitusrahastoon tietty summa, ja mitä jää jäljelle maksetaan hänen vakuutukset, vaatteet yms.
 
hihi
Lapsilisät menevät yhteiseen hyväämme eli ruokaan, laskuihin ja muihin..hankintoihin.Pienillä tuloillamme elämme kädestä suuhun, mutta hyvin on pärjätty, kun menotkin ovat pienet.
 
Meillä menee lapsen omalle tilille ja käytämme sieltä rahaa vain lapsen vakuutukseen noin 200 euroa vuodessa sekä ostimme esim. turvaistuimen autoon. Tulevaisuudessa sitten vain johonkin jos jotain suurempaa esim. pyörä,ajokortti tai muu sellainen. Kuulostaa aika kauheelta jos käytetään lapsilisät lainanlyhennyksiin. Mites sitten kun lapsi lähtee opiskeleen tai muuten tarvitsee rahaa johonkin harrastukseen tai muuhun. Mistäs sitten rahat otetaan???Sanotaanko sillon vain lapselle ettei ole rahaa. Minusta on ainakin ihana ajatella, että kun lapsi joskus lähtee kotoota pois niin on ainakin turva lapsella. Voi vaikka ajatella,että ostaa pienen asunnon lapselle opiskelupaikkakunnalta,ettei lapsen tarvitse huolehtia suurista vuokrista kuten esim. Helsingissä.Mutta kukin tekee kuten haluaa...
 
meillä lapsilisät tulee mun tilille, josta siirrän kummankin tilille 20 e joka kuukausi. Siitä menee kummaltakin 10e säästövakuutukseen, eli säästämme lapsille sekä tilille että vakuutukseen.
Lopuilla lapsilisillä ostan vaippoja, ruokia, korviketta, vaatetta yms, eli ne ei mene mun omiin menoihin vaan "lastentarvikkeisiin". Jos on sitten jotain tosi isoa ostettavaa, niin ne maksamme yhdessä, läärärit, lääkkeet yms maksan minä.
Aika oudolta kuulostaa toi periaate, että mies pitää oman palkkansa ja vaimo kitkuttaa hoitotuella. Kyllä mä saan mieheltä tarvittaessa rahaa, ja toisinpäin. Ollaan molemmat työttömänä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.02.2006 klo 21:29 tuhkimo kirjoitti:
Kuulostaa aika kauheelta jos käytetään lapsilisät lainanlyhennyksiin. Mites sitten kun lapsi lähtee opiskeleen tai muuten tarvitsee rahaa johonkin harrastukseen tai muuhun. Mistäs sitten rahat otetaan???Sanotaanko sillon vain lapselle ettei ole rahaa.
Ote lapsilisälaista:

Sos 2.22
Lapsilisälaki 21.8.1992/796
. Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
1 § (9.7.2004/642)
Lain tarkoitus ja soveltamisala
Alle 17-vuotiaan lapsen elatusta varten maksetaan tämän
lain mukaisesti valtion varoista lapsilisää. Tämän lain soveltaminen
lapseen ratkaistaan asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön
soveltamisesta annetun lain (1573/1993) mukaan.
. Ks. L asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön soveltamisesta
1573/1993, Sos 6.1.


Eli lapsilisä on tarkoitettu lapsen elättämiseen, ei siihen että se säästetään lapselle itselleen. Toki jos perheellä on siihen varaa niin miksikäs ei, silloin vain kannattaa muistaa lahjaveronmäärät etteivät ylity ja yhtäkkiä onkin lapsella kallispaukku edessä.
Onhan se lainan lyhennyskin tavallaan omaisuuden kerryttämistä lapselle, asunto muuttuu perheen varallisuudeksi jonka lapsi aikanaan perii, joten eipä kovin huono sijoitus mielestäni. Ja onhan myös lapsen etu että hänellä on koti, ruokaa ja varusteita, myös ennen täysi-ikäisyyttä. Aika harvalla taitaa olla varaa oikeasti säästää kaikki lapsilisät lapselle itselleen... =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2006 klo 10:35 Äittä77 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.02.2006 klo 21:29 tuhkimo kirjoitti:
Kuulostaa aika kauheelta jos käytetään lapsilisät lainanlyhennyksiin. Mites sitten kun lapsi lähtee opiskeleen tai muuten tarvitsee rahaa johonkin harrastukseen tai muuhun. Mistäs sitten rahat otetaan???Sanotaanko sillon vain lapselle ettei ole rahaa.
Ote lapsilisälaista:

Sos 2.22
Lapsilisälaki 21.8.1992/796
. Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
1 § (9.7.2004/642)
Lain tarkoitus ja soveltamisala
Alle 17-vuotiaan lapsen elatusta varten maksetaan tämän
lain mukaisesti valtion varoista lapsilisää. Tämän lain soveltaminen
lapseen ratkaistaan asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön
soveltamisesta annetun lain (1573/1993) mukaan.
. Ks. L asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön soveltamisesta
1573/1993, Sos 6.1.


Eli lapsilisä on tarkoitettu lapsen elättämiseen, ei siihen että se säästetään lapselle itselleen. Toki jos perheellä on siihen varaa niin miksikäs ei, silloin vain kannattaa muistaa lahjaveronmäärät etteivät ylity ja yhtäkkiä onkin lapsella kallispaukku edessä.
Onhan se lainan lyhennyskin tavallaan omaisuuden kerryttämistä lapselle, asunto muuttuu perheen varallisuudeksi jonka lapsi aikanaan perii, joten eipä kovin huono sijoitus mielestäni. Ja onhan myös lapsen etu että hänellä on koti, ruokaa ja varusteita, myös ennen täysi-ikäisyyttä. Aika harvalla taitaa olla varaa oikeasti säästää kaikki lapsilisät lapselle itselleen... =)
<mistäköhän lähtien lapsilisä on ollut lahjoitus jos kerran valtio sen maksaa???kylllä meillä jostain kumman syystä on varaa laittaa lapsilisä lapsen omalle tilille vaikka vain mies on töissä ja minä opiskelen. Asutaan omassa asunnossa ja uusi autokin vaihdettiin ja maksettiin vielä käteisellä väliraha..On vain elettävä niin ettei ostele kaikkea turhuuksia. Nyt taitaa tulla kommenttia takaisin, mutta näin se vaan on ja kukin edelleen tavallaan
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2006 klo 14:04 tuhkimo kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2006 klo 10:35 Äittä77 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.02.2006 klo 21:29 tuhkimo kirjoitti:
Kuulostaa aika kauheelta jos käytetään lapsilisät lainanlyhennyksiin. Mites sitten kun lapsi lähtee opiskeleen tai muuten tarvitsee rahaa johonkin harrastukseen tai muuhun. Mistäs sitten rahat otetaan???Sanotaanko sillon vain lapselle ettei ole rahaa.
Ote lapsilisälaista:

Sos 2.22
Lapsilisälaki 21.8.1992/796
. Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
1 § (9.7.2004/642)
Lain tarkoitus ja soveltamisala
Alle 17-vuotiaan lapsen elatusta varten maksetaan tämän
lain mukaisesti valtion varoista lapsilisää. Tämän lain soveltaminen
lapseen ratkaistaan asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön
soveltamisesta annetun lain (1573/1993) mukaan.
. Ks. L asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön soveltamisesta
1573/1993, Sos 6.1.


Eli lapsilisä on tarkoitettu lapsen elättämiseen, ei siihen että se säästetään lapselle itselleen. Toki jos perheellä on siihen varaa niin miksikäs ei, silloin vain kannattaa muistaa lahjaveronmäärät etteivät ylity ja yhtäkkiä onkin lapsella kallispaukku edessä.
Onhan se lainan lyhennyskin tavallaan omaisuuden kerryttämistä lapselle, asunto muuttuu perheen varallisuudeksi jonka lapsi aikanaan perii, joten eipä kovin huono sijoitus mielestäni. Ja onhan myös lapsen etu että hänellä on koti, ruokaa ja varusteita, myös ennen täysi-ikäisyyttä. Aika harvalla taitaa olla varaa oikeasti säästää kaikki lapsilisät lapselle itselleen... =)
<mistäköhän lähtien lapsilisä on ollut lahjoitus jos kerran valtio sen maksaa???kylllä meillä jostain kumman syystä on varaa laittaa lapsilisä lapsen omalle tilille vaikka vain mies on töissä ja minä opiskelen
Eli lapsilisä ei ole lahjoitus kun se maksetaan vanhemmille Kelalta, mutta siinä vaiheessa kun vanhemmat siirtää sen lapselle se on lahja josta menee lahjaverot mikäli summat ylittyy! Juuri siitä syystä että lapsilisä on tarkoitettu lapsen elatukseen, ei lapselle sijoitettavaksi tai säästöön. Siksi se maksetaan vanhemmille eikä suoraan lapselle.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2006 klo 17:32 tuhkimo kirjoitti:
mutta jos lapsilisä menee suoraan lapsen nimissä olevalle tilille niin eihän se ole silloin lahjoitus????
Kannattaa ihan oman edun vuoksi tarkistaa tuo www.vero.fi sillä eihän lapsella ole tavallaan mitään tuloja vielä tuossa vaiheessa (lapsilisäähän ei myönnetä Kelalta lapselle vaan vanhemmalle lapsesta).
Summa on aika pieni ja monille tosiaan tulee yllärinä sitten verottajalta lappua jossain vaiheessa kun ei ole huomioinut asiaa.

Summat taitaa olla 3400euroa kolmessa vuodessa, eli jos lapsi saa kaikki lapsilisät niin silloin tuo summa ylittyy (lapsilisät vuodessa 1320euroa eli kolmessa vuodessa 3960euroa!! ).
Eli kikkailla kannattaa ja tarkkana olla, samoin noissa osakesijoituksissa ja sit aikanaan jos ostaa lapselle asuntoa vaikka opiskelemaan lähtiessä.

Mutta tosiaan kikkailulla selviää kunhan muistaa tarkastella ja siinä tapauksessa jos on varaa säästää lapsilisät niin ihan tavallinen tili ei liene kannattavin vaihtoehto vaan joku just rahasto/sijoitus/osake tili, tosin niissä on sitten vielä lisätuotto josta myös verottaja on kiinnostunut pääomatuloverotuksella. =)
 

Yhteistyössä