Kenelle kaikille ostatte lahjoja ja millä summilla?

• Viestiketjun aloittaja hhhhhh
  • Ensimmäinen viesti
hhhhhh
Kenelle kaikille ostatte joululahjoja ja mitä summia kyseisen henkilön lahjoihin laitatte? Tuntuu että on harvinaista että aikuiset ostavat toisilleen, tuntuu hassulta kun meillä on aina ollut tapana.

Lapsi 150 euroa
Mies 100 euroa
Äiti 70 euroa
Isä 70 euroa
Mummi 40 euroa
Kummilapsi 30 euroa x 2
Koira 15 euroa x 2

kulutusjuhla
"Lastenko juhlaa,paljon kun tuhlaa siinäkö joulu on?Joulu saapuu jokaiselle,lapselle ja aikuiselle,sydämiimme joulun lahja seimen luona annetaan"-Jukka Salminen-

Teen lahjat tänä vuonna itse! Toivottavasti ne onnistuu :)

Ainesosiin menee yhteensä maksimissaan joku 70 e, mahdollisesti vähemmän ja niitä jää sen jälkeen runsaasti myös mun käyttöön. Tästä saa lahjansa siis isä, äiti, vanhempipuolet, veljet, isoäiti ja pari koulukaveria.

Poikaystävä saa varmaan lisäksi ostetun lahjan samoin kuin kummipoika, mutta kokonaisbudjetti jää alle 150 e.

//muoks. tarkennan vielä, että kyse ei siis ole ruoasta, vaan tietyistä käyttötuotteista. Mut en kerro mistä, jos vaikka joku tuttu lukee tätä :D

Viimeksi muokattu:
Kummilapsille, sisarusten lapsille ja muutaman ystävän lapsille jokaiselle n 20-30 e lahjat.

Omille lapsille 150-200 e/lapsi.

Omille kummeille, sisaruksille, vanhemmille 10-20 e lahjat.

Läheisimmille ystäville joku pieni muistaminen, 5-10 e lahja.

Rahanmenoa ei voi estää siis.. Aikuisten lahjoista suurin osa on itse tehtyjä/kerättyjä, villasukkia, herkkukoria yms.

Keittiönoita
Myös meillä on ollut tapana ostaa lahjat myös aikuisille ja tällä hetkellähän ei koko porukassa edes ole kuin yksi alaikäinen ja hänkään ei joulusta vielä tajua mitään.

- äiti 87 v noin 100 €
- isä 85 v noin 100 €
- sisko 59 v noin 100 €
- tyttäreni 28 v puolisoineen 36 v noin 300 €. He saivat etukäteen joululahjan 1000 € eli kartutin heidän matkakassaansa (Ovat juuri 3 viikon reissulla Meksikossa)
- poikani 23 v noin 650 €, josta suurin osa rahana
- siskoni poika 28 v puolisoineen 31 v noin 200 €
- siskoni tytär 100 € + 200 € lahjakortti johonkin haluamaansa vaatekauppaan (tämä siksi, että siskontyttö on auttanut mua nyt näiden tyttäreni lemmikkien eli kissojen ja koiran hoidossa tosi paljon, kun mulla on toinen käsi murtunut ja yhdellä kädellä on hankalaa)
- siskoni pojanpoika 2 kk .... jaa-a, voi käydä niin, että hukutan naperon lahjoihin :LOL:

En osaa tarkkoja summia sanoa tosiaankaan vielä, tiedän sitten kun olen lahjat ostanut.
Meillä ei myöskään ole tapana aikuisille mitään isoa ostaa mutta tässä siis oma listani:

Muutaman kympin lahjat jokaiselle:

äiti, isä, siskot x 2, veljet x 2, mies, miehen vanhemmat, omat isovanhemmat, kummilapset.

Kahdelle omalle lapselle, miehelle, äidille, kolmelle siskolle, kolmelle siskojen lapsille, kahdeksalle kummilapselle, anopille, anopin uudelle miehelle, apelle, miehen kahdelle veljelle, miehen veljen kahdelle lapselle. Noin tuhat euroa menee omien lahjoihin (ja miehen) ja joku satanen? Muihin. Ei mitään kallista aikuisille.

"annika"
omille lapsille 80-150 per lapsi, kummilapsille ja sisarusteni lapsille 20-30 per lapsi. aikuisten kesken ei osteta lahjoja tai korkeintaan käyttölahjoja kuten pyykinpesuaineita ja kahvia :)

"Milla"
Summia en vielä tiedä... ei mitään isoja kuitenkaan. Mutta ostan lapsilleni, miehelleni, mun vanhemmille, sisarukselleni, miehen äidille, miehen sisaruksille, läheisille ystäville ja niiden lapsille, läheisille sukulaisille (mun ja miehen), naapurille, kerhon tädeille, ja ehkä joillekin muillekin tutuille, jos vaikka joku tulee sopivasti kyläilemään ennen joulua. :)

"Mymy"
Me päätettiin jo ennen lastensaantia, että max 30€/naama tulee meillä olemaan joululahjat aina, vaikka miten sikarikkaiksi tultaisiin. Jos jotain tarvitsevat, niin sen saavat muutenkin. En halua, että joulusta tulee pelkästään mieletöntä lahjahärdelliä ja vertailua siitä, kuka sai eniten ja parhaita. Omassa lapsuudenkodissa meni jossain välissä siihen, eikä oikein ollut enää hauskaa.

Mielellään myös tehdään ite ajatuksella ja sydämellä tai ostetaan jotain erikoisempaa kirpparilta.

Keittiönoita
[QUOTE="Milla";30419821]Niin ja lemmikeille herkkuja lahjaksi. :) Ystävienkin lemmikeille saatan laittaa niitten herkkuruokia ystävien lahjojen joukkoon. :)[/QUOTE]
Ai niin lemmikit! Kolmelle koiralle ja neljälle kissalle vielä lahjat.

Keittiönoita
[QUOTE="Mymy";30419834]Me päätettiin jo ennen lastensaantia, että max 30€/naama tulee meillä olemaan joululahjat aina, vaikka miten sikarikkaiksi tultaisiin. Jos jotain tarvitsevat, niin sen saavat muutenkin. En halua, että joulusta tulee pelkästään mieletöntä lahjahärdelliä ja vertailua siitä, kuka sai eniten ja parhaita. Omassa lapsuudenkodissa meni jossain välissä siihen, eikä oikein ollut enää hauskaa.

Mielellään myös tehdään ite ajatuksella ja sydämellä tai ostetaan jotain erikoisempaa kirpparilta.[/QUOTE]
Meillä taas on ollut juuri päinvastoin eli ne tietokoneet, telkkarit, kännykät jne on aina saatu joko synttäri- tai joululahjaksi. Lapset ovat joutuneet odottamaan siihen asti.

"Mymy"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;30419857:
Meillä taas on ollut juuri päinvastoin eli ne tietokoneet, telkkarit, kännykät jne on aina saatu joko synttäri- tai joululahjaksi. Lapset ovat joutuneet odottamaan siihen asti.
Kun taas meidän lapset on vielä niin pieniä, ettei niille tietokoneita, telkkareita tai kännyköitä muutenkaan ostella. 4v on nyt vanhin :D. Katsotaan, muuttuuko tää meidän hieno periaate joskus. Tuskin nyt sellaseenkaan aletaan, että "Äiti hei mä tartten kännykän!" "Ok, lähdetäänpäs heti ostamaan."

Jos jotain oikeasti tarttee, niin miksi oikeastaan pitäisi odottaa? Me ollaan kyllä sellasia pihistelijöitä ja tavaranvälttelijöitä muutenkin, että ostetaan vain todelliseen tarpeeseen. Joululahjojakaan en halua antaa, ellen ole aika varma, että saaja sitä jotenkin käyttää.

Keittiönoita
[QUOTE="Mymy";30419909]Kun taas meidän lapset on vielä niin pieniä, ettei niille tietokoneita, telkkareita tai kännyköitä muutenkaan ostella. 4v on nyt vanhin :D. Katsotaan, muuttuuko tää meidän hieno periaate joskus. Tuskin nyt sellaseenkaan aletaan, että "Äiti hei mä tartten kännykän!" "Ok, lähdetäänpäs heti ostamaan."

Jos jotain oikeasti tarttee, niin miksi oikeastaan pitäisi odottaa? Me ollaan kyllä sellasia pihistelijöitä ja tavaranvälttelijöitä muutenkin, että ostetaan vain todelliseen tarpeeseen. Joululahjojakaan en halua antaa, ellen ole aika varma, että saaja sitä jotenkin käyttää.[/QUOTE]
Pienten lasten kanssa tilanne on tietysti vähän eri. Silloin, kun omat lapseni olivat pieniä, ilmestyi uusi Disneyn piirretty vhs-kasetille yleensä loppukesästä. Ja aina joutuivat lapseni odottamaan jouluun, ennenkuin saivat sen elokuvan. Saatoin kyllä ostaa ko leffan silloin, kun se ilmestyi, mutta lapsi sai sen vasta joululahjaksi. Ja tosiaan nukkekodit, autoradat, nukenvaunut, lego-linnat....en mä niitä pitkin vuotta ostellut vaan synttäreiksi ja jouluksi.

"northern soul"
Siskolle 16v rahaa jonkun verran. Koska tuon ikaisena raha nyt vaan on paras lahja.

Muille en lahjoja osta. En lahjo aikuisia ja sisko on ainoa alaikainen perheenjasen. Miehen kanssa mennaan Dubaihin lomailemaan jouluttomasti.

Nap
Jaa-a, saa nähdä mitä innostun tekemään/hankkimaan.

Lahjottavina mies, miun vanhemmat, paras ystävä ja kummituslapsi. Miehen lahja tulee olemaan kallein. Niin ja miehen äidille & hänen miehelle teen sukat ja lapaset, mies saa sitten heille itse jotain keksiä.

Omille ja appivanhemmille varataan noin 15e /hlö, sisaruksen perheen kanssa ollut vuosia sopimus ettei aikuisia lahjota vaan lapset vain eli 3 lapselle lahja noin 20e per lapsi. Omille lapsille noin 50e per nuppi ja miehen kanssa on sovittu max 20e puolison lahjan hinnaksi. Mummolle jotain pientä mutta hän täyttää vuoden alussa pyöreitä niin säästän sinne isomman summan. Koirille pari euroa per kuono.

Niin ja kummilapset saa parinkympin lahjat.

Yhteistyössä