Kenelläkään kokemusta veripaikan laitosta?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Tiistaina otettiin näyte selkäydinnesteestä ja seur päivänä tuli järkyttävä pääkipu.. Lääkäri sanoi, että jollei perjantaihin mennessä helpota, niin laitetaan veripaikka.. Onko kenelläkään kokemusta tuosta? Näytteen ottokin oli niin hirveää, etten mielllään haluaisi enää selkääni piikkiä, mutta kun ei pysty pystyssä olemaan tämän kivun takia, niin pakko miettiä tuotakin vaihtoehtoa =(...
 
Mulla jäi kans vuotamaan se punktiokohta, sen verran koski päähän kun koitti nousta ylös että taju lähti...
kamalinta siinä veripaikan laitossa oli kun ottivat kädessä olevasta kanyylista verta paikkaa varten ja suonen seinämät kuulemma painuivat yhteen.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Unikuu:
Mulla jäi kans vuotamaan se punktiokohta, sen verran koski päähän kun koitti nousta ylös että taju lähti...
kamalinta siinä veripaikan laitossa oli kun ottivat kädessä olevasta kanyylista verta paikkaa varten ja suonen seinämät kuulemma painuivat yhteen.
Laittavat sen veripaikan siis samasta kohdasta, josta punktio tehty? Tuntuuko samlta kuin itse punktio? Kävikö tuo kipeetä, kun suonen seinämät painui yhteen? Kammottaa jo valmiiksi ajatus ja toivon, että helpottaisi yön aikana....
 
helppoo elämää
Kyllä se veripaikka kannattaa ilman muuta laitatuttaa, oli kuinka epämiellyttävää tahansa! Mun sisko oli kuin raato (selkäydinpunktion jälkeen), ei pystynyt tekemään yhtään mitään päänsäryn vuoksi Ei edes istumaan. Ja syynä siis selkä-aivoydinnesteeseen jäänyt ilmakupla (älkää lahdatko jos meni väärin). Veripaikan jälkeen olo koheni hetkessä.
Ikävää että selkäydinnesteestä joudutaan syystä tai tai toisesta ottamaan näyte, mutta ainakin oman siskon kohdalla veripaikka tuntui olevan pientä lientä päänsärkyyn verrattuna. Eikä sitä näytetettäkääm huvin vuoksi otettu.
 
tietääkseni laittoivat samasta kohdasta ja sen jälkeen piti maata selällään jonkun aikaa. Se suonen seinämien painuminen ei varsinaisesti sattunut, mutta tuntui tosi inhottavalta. Se veripaikan laitto ei kyllä kamalan kipeetä käynyt, mutta mulla oli tosi ihana lääkäri ja hoitajat sitä laittamassa. Sain kipulääkettä ja reilusti rauhoittavia ennen koko hommaa kun kerroin, että mulla on aivan kamala neulakammo...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja helppoo elämää:
Kyllä se veripaikka kannattaa ilman muuta laitatuttaa, oli kuinka epämiellyttävää tahansa! Mun sisko oli kuin raato (selkäydinpunktion jälkeen), ei pystynyt tekemään yhtään mitään päänsäryn vuoksi Ei edes istumaan. Ja syynä siis selkä-aivoydinnesteeseen jäänyt ilmakupla (älkää lahdatko jos meni väärin). Veripaikan jälkeen olo koheni hetkessä.
Ikävää että selkäydinnesteestä joudutaan syystä tai tai toisesta ottamaan näyte, mutta ainakin oman siskon kohdalla veripaikka tuntui olevan pientä lientä päänsärkyyn verrattuna. Eikä sitä näytetettäkääm huvin vuoksi otettu.
Joo kyllä mäkin menen, jos huomenna vielä yhtä kipeä.. alkaa tämä pötköllään oleminen ji riittää.. Paljonko sitä verta laitetaan sinne selkäytimeen? Puudtetaanko? Haluaisin vain tietää kaiken toimenpiteestä, kun tuota neulakammoa on.....
 
janni
Mulle tehty veripaikkaus kun selkäydinpunktion jälkeen jäi vuotamaan ja sain kanssa hillittömän päänsäryn.Veripaikkauksessa otettiin käden suonesta verta noin 5ml ja laitettiin se ruiskulla puntiokohtaan.Sitten piti maata pari tuntia sängyssä paikoillaan ja sen jälkeen sai nousta ylös ja oli ihan mahtava olo kun päänsärky oli poissa. Se veren ottaminen käden suonesta ei sattunu sen enempää kuin mikä tahansa veinäytteen otto ja se n laittaminen punktiokohtaankaan ei tuntunu kipeältä pintapuudutuksen jälkeen.Ja apu oli niin suuri että olisin kyllä vähän enemmänkin kipua kestäny päästäkseni siitä päänsärystä eroon kun tuntui että koko kallo jo halkeaa. Älä pelkää,hyvin se menee! :)
 
Mulle laitettiin se puudutusvoide pistokohtaan ja sain tosiaan ihan kunnon annoksen noita kipu- ja rauhoittavia lääkkeitä. En muista verimäärää minkä laittoivat mutta kämmenselässä olevasta kanyylista ne sitä ruiskuun otti ja siitä sen paikan laittoivat.
Kannattaa kertoo siitä neulakammosta, ainakin täällä on joka kerta otettu asia huomioon tosi hyvin kun mua on tarvinnu neuloilla tökkiä.
 
Ap kiittää =)
No niin, eilen siis tehtiin tuo veripaikkaus ja pääkipu jäi suorilta sinne leikkaussaliin =). Tilalle tosin tuli kova selkäsärky pistokohtaan, mutta sekin jo helpottamaan päin ja aina tuollaisen kuitenkin kestää =). Kiitokset siis kaikille tsempanneille ja tietoa antaneille =).
 
laitettu
mulle aikanaan laitettiin veripaikka. Ei tunnu punktiota kummemmalta. ei se kivaa ole mutta ei kyllä satukkaan. Kämmenen suonesta siirreettiin verta punktio kohtaan ja tsadam saman iltana järkyttävä pääkipu oli tiessään
 
lvm
Tutkimusten mukaan jos veripaikka laitetaan alle 48 tunnin kuluessa punktiosta niin tällöin siitä avun saa alle puolet potilaista. Jos taas paikka tehdään yli 48 tunnin jälkeen niin 70-90% potilaista se auttaa. Tämän takis sitä ei heti laiteta.
 
vierailija
Moikka,¨

Minulla otetiin Likvor näyte viime torstaina. Istualteen selkäkyyryssä. Toimenpide meni hyvin ja näyte saatiin ensi yrittämällä. Sattui vähemmän mitä ajattelin, enemmän tuntuu inhottavalta kuin sattuu. Varoittelivat, että kyseisenä päivänä voi olla vähän pääkipua ja sanoivat, että töihin takaisin vain. Onneksi jo kanttiinissa huomasin, että päänsärky alkaa ja tajusin mennä kotiin suoraan. Pääkipu on kestänyt nyt yhteensä 7päivää. toisena päivänä soitin neuropoliklinikalle ja kysyin, että kauan tämä kestää ja muten toimitaan. kehottivat tulemaan illalla Peijaksen päivystykseen jos ei mene ohi. Kipu oli itsellä 1-10 semmosta 8 luokkaa. Pystyin jonkin aikaa olemaan ylhäällä tai istualteen, mutta sitten kipu yltyi niin, että piti mennä makaamaan. (makuu asennossa kipu loppui) Kipu ei loppunut ja sitten pe iltana Peijaksen päivystykseen. Siellä pääsin tarkkailu osastolle pötköttelemään. Sain pe iltana kofeiini tipan ja la aamuna toisen. (laitetaan suoraa suoneen). Olin yötä peijaksessa. Lauantaina olo oli jo melko hyvä kipu 1-2 luokkaa. Pääsin kotiin, mutta su aamuna jyskytys taas alkoi. Soitin Peijakseen ja antoivat ma-ti sairaslomaa jos menisi levolla ja makoillen ohi. Tiiistaina kun edelleen kipu jatkui aaltoilevasti välillä tuntikin oli ilman kipua ja sitten taas alkoi. Aaltoillen 1-8. Keskiviikkona sitten taas Peijakseen ja veripaikka päätettiin laittaa. Tälläkertaa olin kyljellään selkäkippurassa. Veripaikan laitto oli mieluisampi kokemus kuin Likvor näytteen otto. Hetken vain nipisti ja se oli siinä. Kädestä otettiin verta, joka laitettiin selkään. Hetken tuntui painetta päässä ja tuli vihaisuja. Mutta noin tunnin päästä pää oli kivuton. Pääsin kotiin ja pää oli koko päivän kunnossa. Selkä taas oli niin kipeä ettei voinut kumartua, mutta tänään sekin on jo melkein kadonnut. Tänään on taas tuntunut pieniä kipuja päässä 1 luokkaa ja aivastaminen/ yskiminen sattuu. Toivon, että nämö on vain jotain loppu "järistyksiä" eikä toista veripaikkaa tarvita.
 

Yhteistyössä