Kenelläkään kokemuksia Asperger-aikuisesta (varsinkin jos on epäily tai lievä)???

• Viestiketjun aloittaja Mieki
  • Ensimmäinen viesti
Mieki
Siinäpä se. Tutustunut ihanaan mieheen, mutta mietityttää, kun herra kertoi että häntä tutkitaan ja on epäilty aspergeria. Mutta kun luen oireyhtymän kuvauksia, niin en näin pintapuolisella tuntemisella ainakaan tunnista kyllä mainittuja oireita. Huomasin kyllä ensimmäisenä iltana että on ns. persoonallinen ja enkä edes yllättynyt kun kertoi epäilyistä. Nyt en vaan enää muista miksi en yllättynyt:)

Mulla on miespuolinen kaveri, jolla on asperger. Hän vaikuttaa aluksi ihan normaalilta, mutta kun tarkemmin katsoo, niin alkaa huomata oireita. Hänellä on ongelmia mukautua toisten tunnetiloihin, tai siis lähinnä hän ei tiedä minkälaisen ilmeen kasvoilleen laittaisi, kun esim. hänelle kertoo jotain surullista. Hän tuntee empatiaa, mutta empaattinen ilme ei tule automaattisesti, niin kuin normaalisti.
Asperger-ihmisillä on usein myös jokin asia mikä kiinnostaa yli kaiken ja johon sitten käytetään aikaa todella paljon. Tällä kaverillani se oli ensin englannin kieli, ja oppikin sen koulussa tosi hyvin. Aikuisiällä se on ollut pianon soitto ja nuottien ulkoa opettelu. Hän saattaa käyttää pianon ääressä koko päivän ja yön, eikä huomaa ajan kulua.
Kuitenkin aikuisille asperger-ihmisille voi sanoa tällaisista asioista ja he tajuavat sitten, että olisi aika tehdä jotakin muuta.
Jos mietit seurustelua miehen kanssa niin siitä vaan :) Ainakin tällä minun kaverillani on ollut muutama pitkäkin seurustelusuhde, eikä asperger kovin paljon vaikuta. Hänellä on kylläkin lievä asperger, ja koko ajan paranee vaan, kun hän itse ymmärtää mistä jotkut asiat johtuu.

Yhteistyössä