Kenellä tässä on vastuu? Turvallisesta autoilusta.. VITUTTAA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väheksytty äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Väheksytty äiti

Vieras
Kinasin eilen mieheni kanssa. Mies oli lähdössä kolmen lapsen kanssa anoppilaan 3km päähän.

Minä: Tyttö (6v) menepä nyt sinen keskelle istumaan, että muutkin pääsee.
Mies: Tyttö voi istua edessä.
Minä: No ei varmana istu.
Mies: Siinä ei ole mitään vaarallista.
Minä: Jos turvatyyny aukeaa niin siltä on niskat nurin.
Mies: No ihan samallalailla on turvatyynyt täällä sivussakin. Ihan samalla tavalla nekin vaikuttaa.
Minä: No voi prkl. Taas minun sana paina mitään.
Mies: No vittuako uskot aina kaikki naurettavat pelottelut.
Minä: No laita nyt edes se penkki mahdolisimman taakse.
Mies: Se on jo. No pitikö vielä mennä sorkkimaan?!
Minä: Mikään mitä minä sanon turvallisuudesta ei paina mitään!
Mies: Turhaa aina vauhkoat.

Ja sitte ne lähti. Ei sattunut mitään, mutta mitä jos olis sattunu? Minun miehen ajotyylillä ei olis mikään ihmekään. Joskus minusta tuntuu, että se toivoo, että sattuis jotain ja pienenis vähän tämä huollettavien joukko. :kieh: 3,5 vuotiaskin on istunu patin päällä jo puol vuotta kun istuin tarvittiin pienemmälle. Sille ei mukamas miehen mielestä tarvi ostaa isompaa istuinta. Ja mulla ei ole ikinä siihen rahaa...

Ja mun kersa ei tollasen pässin kyytiin lähtis. Jos minä sanon että lapsi istuu jossain tietyssä paikassa niin se jumalauta istuu siinä vaikka se olis varattu presidentille. Meidän autossa siis.

Vastuu alle 15-vuotiaiden lasten turvalaitteiden käytöstä on lapsen mukana matkustavalla huoltajalla tai holhoojalla. Jos lapsi matkustaa yksin, vastuu on kuljettajalla.

http://www.liikenneturva.fi/fi/?we_objectID=3568

Jos meillä vastaava kävis niin (eipä mies edes yrittäis moista kun tietää vaarat) ei istuis muksu eteen ei!!! Olis saanu körötellä ihan keskenään vaan sinne anoppilaan ja kertoa miksi ei ole muksut mukana :kieh:

Sanon tässä vähän aiheen vierestä, mutta miehesi toimii myös todella epäreilusti siinä, että lasten edessä jättää sinun sanomiset täysin omaan arvoonsa :(
Ja aiheeseen taas sen verran, että oma lapseni ei lähtis tuollaseen kyytiin. Se ois vaan jyrkkä EI!

Alkuperäinen kirjoittaja Honostooppari:
Mieheni mielestä on saivartelua, että lapsen kuuluu istua oikein kiinnitettynä turvaistuimessaan tai käyttää pyöräilykypärää :headwall:

Idiootteja sanon minä.

Sun tuleva eksä sopisi varmaan hyvin yhteen yhden mun tutun kanssa :whistle:
Pyöräilykypärä on lapsella täysin turha, ja lapsi istuu usein autossa turvaistuimessaan niin ettei vyöt ole kiinni, koska lapsi ei tykkää turvavyöstä, se kuulemma puristaa. Ja usein lapsi saa istua etupenkillä ilman istuinta useamman sadan kilometrin matkan, koska se viihtyy siinä paremmin ja matka sujuu mukavammin :o :headwall: |O . Lapsi on 3 v.

Alkuperäinen kirjoittaja Liinu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on 6-7v istunu edessä pallin päällä....

EI siinä mitään jos ei ole turvatyynyä

Korokeistuimella istuva lapsi istuu oikealla korkeudella ja selkä menosuuntaan, joten lain mukaan hän voi istua myös etupenkillä vaikka turvatyyny olisikin käytössä. Selkä menosuuntaan kiinnitettäviä istuimia ei voi laittaa etupenkille, jos turvatyyny on käytössä.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:

Korokeistuimella istuva lapsi istuu oikealla korkeudella ja selkä menosuuntaan, joten lain mukaan hän voi istua myös etupenkillä vaikka turvatyyny olisikin käytössä. Selkä menosuuntaan kiinnitettäviä istuimia ei voi laittaa etupenkille, jos turvatyyny on käytössä.
Kasvot menosuuntaanhan se on...

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava omaskakas:

Kasvot menosuuntaanhan se on...

Oho, kirjoitin väärin, tarkoitin kyllä, että selkä ei ole menosuuntaan.

Mun mielestä tuossa vaiheessa siis lapsen ollessa jo 6v niin ei edes pitäisi olle tuollaisia turvallisuus erimielisyyksiä. Me ollaan onneksi miehen kanssa molemmat yhtä neuroottisia lasten kuljetuksen suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanni:
Sanon tässä vähän aiheen vierestä, mutta miehesi toimii myös todella epäreilusti siinä, että lasten edessä jättää sinun sanomiset täysin omaan arvoonsa :(

No niinpä. Tämä on meillä suurin syy, miksi minulla ei ole paljon minkäänlaista arvovaltaa lasten silmissä. Olen vaan se ilkeä akka, joka kieltää kaiken hauskan. Sitten mies ihmettelee, kun talo on sekaisin, kun tulee töistä. Käyttäytyy sitten niin kuin olisi minun syy, että lapset ei tottele minua. :hadwall: Asian vierestä tämäkin...

No sehän riippuu ihan lapsen koosta korottaako se koroke tarpeeksi vai ei!!
Meillä esim jää aika paljon alle sen 135cm.
Eli ei ihan noin yksiselitteistä taas.

Alkuperäinen kirjoittaja nam:
Mutta 6-vuotias, ellei ole pienikokoinen, saa kyllä matkustaa airbagillisella paikalla edessä. Eikö?

Silti on typerää kinastella asiasta lasten nähden :(

Saa, mutta sitä ei todellakaan suositella.
lainaus liikenne turvan sivuilta:

"Liikenneturva suosittelee, ettei lapsia kuljeteta etuistuimella turvatyynypaikalla lainkaan, koska tutkimusten mukaan turvatyynyn poiskytkeminen unohtuu helposti. Onnettomuus-tilanteessa laukeava turvatyyny voi olla lapselle hengenvaarallinen."

ja

". Lasten (alle 135 cm) on 1.5. 2006 alkaen ollut käytettävä lapsen painon perusteella määräytyvää turvalaitetta. Jos turvalaitetta ei poikkeuksellisesti ole käytettävissä, lapsen on istuttava turvavyössä muualla kuin etuistuimella.
"

Ja alle 135 senttinen tarvitsee vielä korokkeen. En tuon kokoista istuttaisi etupenkillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Sanni:

No niinpä. Tämä on meillä suurin syy, miksi minulla ei ole paljon minkäänlaista arvovaltaa lasten silmissä. Olen vaan se ilkeä akka, joka kieltää kaiken hauskan. Sitten mies ihmettelee, kun talo on sekaisin, kun tulee töistä. Käyttäytyy sitten niin kuin olisi minun syy, että lapset ei tottele minua. :hadwall: Asian vierestä tämäkin...

Tosi kurjaa :(
Onko teillä kahdella muuten minkäänlaista puheyhteyttä? Voisitteko vaikka lasten nukkuessa jutella asiasta? Saatko miestäsi millään ymmärtämään kantaasi? Siis lähinnä tuosta, ettei lasten kuullen tyrmättäisi toista.

Alkuperäinen kirjoittaja nam:
Mutta 6-vuotias, ellei ole pienikokoinen, saa kyllä matkustaa airbagillisella paikalla edessä. Eikö?

Silti on typerää kinastella asiasta lasten nähden :(

No kun ei sillä ollut edes sitä pattia pyllyn alla. Luin jotain kauhurtarinoita pari kk sitten siitä mitä tapahtuu, kun se airbag sieltä poksahtaa kauhealla voimalla auki. Se voi tehdä pienikokoiselle aikuisellekin kamalaa jälkeä...

Yhteistyössä