Kenellä on vastuu????

Alkuperäinen kirjoittaja terra incognita:
Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Mutta jos siis lapsi leikki pihallasi, etkä ole häntä pyytänyt poistumaan se on yhtäkuin lupa hänelle olla siellä, silloin vastuu kuuluu sinulle, näin minä sen ajattelisin. Ja tunnetusti 6-vuotiaat ovat kovin "kaverinälkäisiä" että ei varmaan ole mikään ihme jos haluaa tulla sinun lastesi kanssa leikkimään, jos lähialueella ei muita lapsia mahdollisesti ole.

Kyllähän mä ymmärrän että olenhan mä jollain lailla vastuussa tästä lapsesta ja vahdin kyllä häntä parhaani mukaan mutta ajatellaanpa seuraavanlaista tilannetta: lapset leikkii pihalla kiipeilytelineellä ja mä menen sisälle laittamaan pyykit koneeseen. Sillä aikaa tämä vieras lapsi putoaa ja katkaisee jalkansa. Voiko lapsen vanhemmat syyttää minua että laiminlöin velvollisuuteni vahtia lasta ja voivatko he vaatia minulta korvauksia? Ja edelleen korostan että mistään vahtimisista ei olla sovittu aikuisten kesken..

et tietenkään ole velvollinen vahtimaan jonkun muun lasta jos ei asiasta ole vanhempien kanssa sovittu. Vanhemmathan ovat itse antaneet lapselle luvan poistua näköetäisyydeltä, silloin hän on vanhempiensa vastuulla tietenkin.

Kyllä meidän 6v. tuossa rivarin pihalla on ihan vapaasti.tässä myös omakotitaloja joissa hänen kavereitaan ja loikkivat pihalta toiselle.Aina kuitenkin kertoo mihin ja ketä on menossa hakemaan tai leikkimään niille,en mää eikä varmaan nämä muutkaan äidit,joilla myös pienempiä jaksa jokasesta mukulan vierailusta tehdä mitään hirveetä showta!sitten kun mennään yökylään niin käydään saattamassa jne.tietenkin.Ja jos meidän perheellä menoja,käskemme nätisti naapurin lapset kotiinsa,näin myös muut perheet toimivat(joskus lapsi tullut itkien,kun leikit loppu keskenjne.mutta mielestäni tämäkin opettaa lasta suhtautumaan pettymyksiin ja siihen ettei aina voi olla kivaa)
Näin meillä tampereella!
Jos minä päästän lapseni muiden pihoihin ja siellä jotain sattuisi,niin se olisi VAHINKO,tulis mieleenkään naapurin rouvaa lakitupaan haastaa!
Onnettomuus voi sattua myös meillä lapsen ollessa kotona ja minun täyttäessä pesukonetta.Onko se sitten minun vika jos onnettomuus sattuu??Tai kuten eräällä iltapäiväotsikoihin päässeeltä mutsilta,että kolmivuotias hukkui rantaan,kun äiti hetkeksi kiinnitti huomiota pikkusisarukseen!
Elämä on arvaamaton!!!kaikkine suruineen ja iloineen.
Jos naapurinmukulat noin ahdistaa niin kannattaa sanoa ettei heillä ole mitään asiaa sun maillesi!Sinähän se aikuinen olet!KAI?

Niinpä, oisko nyt tämä nykyaika sellaista että lapsia yritetään pitää pumpulissa vähän liikaa ettei vaan mitään tapahtuisi :/
Mä en näe asiaa ihan noinkaan, että lapsia yritettäisiin pitää pumpulissa. Pikemminkin mun mielestäni on niin, että teknologia on vieraannuttanut meidät luonnosta. Kautta aikojen - ja edelleen teknologiaa tuntemattomilla lajeilla - on luonnollista, joskin surullista, että kaikki jälkeläiset eivät kasva täysi-ikäisiksi ja kaikki eivät elä vanhoiksi. Kun jokin meidän teknologian turvaamassa "meille ei voi tapahtua mitään pahaa" -elämässämme järkkyy, alamme etsiä syyllistä siihen. En pidä sitä yhtään pahana asiana, tällaisia me vaan tänä päivänä olemme.

Alkuperäinen kirjoittaja siis:
mitähän sä ajat nyt takaa. Joillakin on lapsivakuutus.. Mutta kyllä ensisijaisesti VASTUU lapsesta on PERHEELLÄ. Kouluaikana tietysti koulun henkilökunnalla.
Ja lapsillehan sattuu ja tapahtuu kaikenlaista ja kaikenaikaa. Tosin jos se jalka nyt menisi poikki, ilmoittaisit varmaan lapsen vanhemille ja tilaisit taksin hänelle sairaalaan. Itse tuskin pääsisit saattamaan kataraasi kanssa.

Siis mietin sitä että olenko mä vastuussa tästä lapsesta silloin kun hän on täällä meillä??? Kun kuitenkaan kukaan ei ole häntä tähän pyytänyt eikä olla vanhempien kesken sovittu yhtään mitään yhtään mistään.. :whistle:

Voisitko laittaa tämän vieraan lapsen mukana vanhemmille viestin jossa kerrot että lapsi leikkii usein teillä, ja sinusta olisi hyvä jos saisit heidän yhteystietonsa, jotta voit ottaa yhteyttä heihin mahdollisten tapaturmien sattuessa ja varmistaaksesi onko lapsella lupa kyläillä ym. ? ja laitat siis omat yhteystiedot myös mukaan.. onko ihan hölmö idea?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos naapurinmukulat noin ahdistaa niin kannattaa sanoa ettei heillä ole mitään asiaa sun maillesi!Sinähän se aikuinen olet!KAI?
Näin juuri :flower: :flower: Meille ei ole lasten kaverit saaneet tulla, jos itse olen ollut esim lähdössä kauppaan. Ihan sitä varten, että en halua edes käydä läpi sitä prosessia, jossa mua syytettäisiin lapselle sattuneesta tapaturmasta. Ihan riippumatta siitä, todettaisiinko mut syyttömäksi vai syylliseksi. Eli jos annan lasteni kavereiden tulla meille, silloin otan heistä myös vastuun. Jos sitä vastuuta en juuri sillä hetkellä halua ottaa, ne kaverit eivät silloin myöskään tule meille. Yleiset piha-alueet ovat asia erikseen, niissä jokainen vahtii ja vastaa omista lapsistaan. Paitsi se, mitä laki sanelee kansalaisvelvollisuudesta ja heitteillejätöstä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä meidän 6v. tuossa rivarin pihalla on ihan vapaasti.tässä myös omakotitaloja joissa hänen kavereitaan ja loikkivat pihalta toiselle.Aina kuitenkin kertoo mihin ja ketä on menossa hakemaan tai leikkimään niille,en mää eikä varmaan nämä muutkaan äidit,joilla myös pienempiä jaksa jokasesta mukulan vierailusta tehdä mitään hirveetä showta!sitten kun mennään yökylään niin käydään saattamassa jne.tietenkin.Ja jos meidän perheellä menoja,käskemme nätisti naapurin lapset kotiinsa,näin myös muut perheet toimivat(joskus lapsi tullut itkien,kun leikit loppu keskenjne.mutta mielestäni tämäkin opettaa lasta suhtautumaan pettymyksiin ja siihen ettei aina voi olla kivaa)
Näin meillä tampereella!
Jos minä päästän lapseni muiden pihoihin ja siellä jotain sattuisi,niin se olisi VAHINKO,tulis mieleenkään naapurin rouvaa lakitupaan haastaa!
Onnettomuus voi sattua myös meillä lapsen ollessa kotona ja minun täyttäessä pesukonetta.Onko se sitten minun vika jos onnettomuus sattuu??Tai kuten eräällä iltapäiväotsikoihin päässeeltä mutsilta,että kolmivuotias hukkui rantaan,kun äiti hetkeksi kiinnitti huomiota pikkusisarukseen!
Elämä on arvaamaton!!!kaikkine suruineen ja iloineen.

Jos minun lapselle sattuu vahinko jossain kylässä ollessa niin se on sitten vahinko ja sillä siisti. MUTTA kaikki eivät ajattele noin.. Valitettavasti.. Toiset vanhemmat eivät koskaan näe mitään virheitä itsessään vaan syyttävät aina muita ja jos heidän lapselleen jotain sattuu niin syyllinen kyllä kaivetaan esiin.. Minä en tiedä millainen ajatusmaailma tämän lapsen vanhemmilla on.. Ja sen takia minusta olisi hyvä tietää että olenko minä vastuussa lapsesta jota en ole luvannut vahtia mutta jonka olen päästänyt pihalleni leikkimään.. :whistle: Ja miten paljon minä olen vastuussa? Laiminlyönkö minä velvollisuuteni jos poistun ulkoa välillä vessaan ja sillä aikaa sattuu vahinko? Pitääkö minun vahtia lapsia yhtä tarkasti kuin päiväkodeissa vahditaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Naapurin täti:
Alkuperäinen kirjoittaja Naapurin täti:
Alkuperäinen kirjoittaja Miina:
Meillä tyttö kysyy voiko mennä hakemaan sitä ja sitä ulos ja olla siellä pihassa. Yleensä kyllä olen antanut luvan. Asumme muuten hiljaisella alueella jos se asiaan vaikutta.. Kun minä olen antanut luvan mennä, olen myös vastuussa.
Ja että ihan heitteillejättö???

Miina, onko pakko käsittää väärin tahallaan?

Jos et tiedä, missä lapsesi kulkee, yksin, se on heitteillejättö.
Sitten niitä lapsia on meinaan paljon jotka ovat heitteille jätetty

:/

Onko teidän mielestä oikeasti ok, että 6-vuotias kulkee omilla teillään? Minun ystäväpiirissä ei ole ketään, joka noin pienen reissuja ei valvoisi. Kamala maailma, lapset joutuvat kyllä liian varhain ottamaan vastuun itsestään.

Noh,maailma on julmaa ja täällä jopa 3v:t kulkevat kerrostalo-alueella vanhempien lasten mukana(max.8v) tietyllä rajatulla alueella porukassa,mitään ei ole tapahtunut ainakaan viimiseen 17 vuoteen!
Näistä lapsista on kasvanut sosiaalisia ja pienemmistään huolta pitäviä,empaattisia nuoria!
Mistäköhän olosuhteista ne pienempiään kiusaavat,pahoinpitelevät lapset sitten tuleekaan!?Voisin kuvitella,että näistä ylisuojelevista perheistä joissa lapsen kanssakäyminen ikätovereitten kanssa linjataan harrastuksiin,tarhaan yms.
Lapset tarvii vapautta itsenäistyäkseen ja se ei ole heitteile jättöä jos opettaa lastaan tämän ajan maailmaan.mielestäni lapsuuteen kuuluu Vapaus ja tiettyyn pisteeseen asti vanhempien(mm.naapurin setä,jota haukutaan ja luikitaan pakoon=))kiusaaminen!
Missä helkkarin vaiheessa vanhemmilta on lähteny terve järki päästä!!!???

Jos minun lapselle sattuu vahinko jossain kylässä ollessa niin se on sitten vahinko ja sillä siisti. MUTTA kaikki eivät ajattele noin.. Valitettavasti.. Toiset vanhemmat eivät koskaan näe mitään virheitä itsessään vaan syyttävät aina muita ja jos heidän lapselleen jotain sattuu niin syyllinen kyllä kaivetaan esiin.. Minä en tiedä millainen ajatusmaailma tämän lapsen vanhemmilla on.. Ja sen takia minusta olisi hyvä tietää että olenko minä vastuussa lapsesta jota en ole luvannut vahtia mutta jonka olen päästänyt pihalleni leikkimään.. :whistle: Ja miten paljon minä olen vastuussa? Laiminlyönkö minä velvollisuuteni jos poistun ulkoa välillä vessaan ja sillä aikaa sattuu vahinko? Pitääkö minun vahtia lapsia yhtä tarkasti kuin päiväkodeissa vahditaan?
No mä esitän vähän vastaavan tilanteen, josta voinee jo päätellä jotain. Oletetaan...tämä on siis vain oletus...että asuisin omakotitalossa, jossa koko tonttiani ympäröisi korkea aita. Porttini ei olisi lukossa, mutta portin kyljessä kyltti "Täällä vartiojn minä" ja kyltissä koiran kuva. Joku avaa portin, tulee tontilleni ja koirani käy kiinni. Arvaa kuka maksaa? Minä. Koska koira ei saa olla siten, että se pääsee muita vahingoittamaan. Porttini olisi siis pitänyt olla lukossa, jotta välttyisin vastuusta.

Joten....ihan ekana sun kannattaa ottaa yhteys tämän lapsen vanhempiin ja sopia, miten asiat on. Sanot vanhemmille, että lapsi saa tulla teidän pihaanne, mutta omalla vastuulla eli sinä et ehdi etkä voi häntä vahtia. Tämän jälkeen, jos vanhemmat edelleen antavat lapsensa tulla pihallesi, vastuu on vanhemmilla eikä sinulla. Oma piha on käytännössä sama kuin oma kotikin. Vahinkoja sattuu, mutta valitettavasti homma menee niin, että tontin tai kiinteistön omistaja yleensä vastaa siitä, mitä tontilla tai kiinteistössä tapahtuu, jos vaaranpaikka ei ole ollut siihen joutuvan tiedossa. Jo pelkästään kaikenmaailman oikeudenkäynnit ovat ikäviä, joten siksikin kannattaa joko pitää niitä vieraitakin lapsia silmällä tai sopia asioista lapsen vanhempien kanssa tai olla päästämättä vieraita lapsia omalle pihalleen/kotiinsa.

Jos lapseni hukkuu naapurin pihalla uima-altaaseen, niin vika on vain ja ainoastaan minun. Kun päästän lapseni jonnekin kylään, niin en laita häntä sinne muiden vahdittavaksi vaan teen kotona jo pelisäännöt selväksi. Eli kiellän lapsiani esim. menemästä uimaan, jos en itse ole paikalla vahtimassa ja mietin kaksi kertaa kenen luokse uskallan lapseni päästää.
Meillä ainakin on joka päivä joku naapurin lapsi kylässä eikä kävis mielessäkään että menisin lasten vanhempien luokse jonkun ihmeellisen sopimuksen kanssa, että allekirjoittakaa tämä, jotta lapsenne voi käydä meillä kylässä.

Laiminlyönkö minä velvollisuuteni jos poistun ulkoa välillä vessaan ja sillä aikaa sattuu vahinko? Pitääkö minun vahtia lapsia yhtä tarkasti kuin päiväkodeissa vahditaan?
En minä ainakaan vahdi. Pieniä lapsia voin ottaa hoitoon, mutta muuten teen vanhemmille selväksi että en kovin tarkasti vahdi. Kysyn: "sopiiko että huolehdin kuin omistani...." ja selvennän, että saavat olla pihalla vaikka olisin sisällä tms. Jotkut vanhemmat sanovat,että heidän lapset eivät saa mennä pihalle ilman aikuista. Ihan ok, ollaan sitten sisällä.

Yhteistyössä