Minkä ikäinen on tarpeeksi kypsä leikkimään ulkona yksinään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Meidän tyttö on nyt 5-vuotias, ja on nyt loppukesästä saanut olla pihalla yksinään ja kavereiden kanssa. Pihalla on asunnon autokatokseen ajo sallittu, jotenka autoja kulkee jonkin verran, hiljaisella vauhdilla.

Tyttö on todella sosiaalinen ja rauhallinen, ja osaa katsoa autot hyvin. Silti tuon ikäiselle sattuu erehdyksiä (ei vielä kuitenkaan) .

Tyttö on myös alkanut käymään kavereidensa kotona leikkimässä. Heihin hän on tutustunut ollessaan tuossa meidän kotipihalla, enkä kaikkia naapuritalojen lapsia edes tiedä nimeltä. Kun hän on mennyt kaverin luo, olen saattanut, niin tiedän missä tämä kaveri asuu. Ja siellä on ollut paikalla toinen kaverin vanhemmista.

Huolissani olen, onko hiukan aikaista päästää tyttöä yksinään? Luotan kyllä, mutta mitä jos..? Olen se äiti, joka vuoraa pöydänkulmatkin pumpulilla, ettei vain satu mitään...

Ei se ole niinkään ikäkysymys.

Se on luonnekysymys, ja riippuu hyvin paljon myös asuinympäristöstä.

Minä uskallan päästää 4½ v kuopukseni pihalle (pari leikkipihaa+talojemme ympäristö ) yksin, mutta on paikkoja joissa 6½ v esikoisenikaan ei ulkoilisi yksin.

Tunnen kaikki lasten kaverit nimeltä, tiedän missä he asuvat.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meidän tyttö on nyt 5-vuotias, ja on nyt loppukesästä saanut olla pihalla yksinään ja kavereiden kanssa. Pihalla on asunnon autokatokseen ajo sallittu, jotenka autoja kulkee jonkin verran, hiljaisella vauhdilla.

Tyttö on todella sosiaalinen ja rauhallinen, ja osaa katsoa autot hyvin. Silti tuon ikäiselle sattuu erehdyksiä (ei vielä kuitenkaan) .

Tyttö on myös alkanut käymään kavereidensa kotona leikkimässä. Heihin hän on tutustunut ollessaan tuossa meidän kotipihalla, enkä kaikkia naapuritalojen lapsia edes tiedä nimeltä. Kun hän on mennyt kaverin luo, olen saattanut, niin tiedän missä tämä kaveri asuu. Ja siellä on ollut paikalla toinen kaverin vanhemmista.

Huolissani olen, onko hiukan aikaista päästää tyttöä yksinään? Luotan kyllä, mutta mitä jos..? Olen se äiti, joka vuoraa pöydänkulmatkin pumpulilla, ettei vain satu mitään...

Fiksulta ädiltä kuulostat, huolehdit lapsestasi.

Ihan luonnekysymys. Liikaakin tuijotellaan ikiä. Mun kakkosta en koskaan uskaltaisi päästää mihinkään,edes aikuisena (uskon näin),mutta esikoinen on puolestaan aina ollut äärimmäisen harkitsevainen ja varovainen. Kuopuksesta en vielä tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Mun 3-vuotias on tänä kesänä saanut olla omalla takapihalla yksin. Terassin ovi on koko ajan auki, ja näen/kuulen mitä puuhailee.

Minäkin annoin jo 2½-vuotiaan olla omassa takapihassa yksin.

Ja meilläpä olikin jo 1-vuotias yksin takapihalla!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun 3-vuotias on tänä kesänä saanut olla omalla takapihalla yksin. Terassin ovi on koko ajan auki, ja näen/kuulen mitä puuhailee.

Meillä ei ollut takapihaa kun talossa oli 1-vuotiaita :D, muuten olis varmaan ollutkin 1-veet pihassa yksin.

Pitää nyt lisätä, että meidän takapiha jatkuu suoraan taloyhtiön leikkipaikkana, ja sielläkin saa tämä esikoinen vaeltaa... mutta edelleen näkyy ja kuuluu, on sen sorttinen kaveri ;) Talot on rakennettu tohon ympärille, eli on aika suojaisa paikka eikä autolla ajeta tuossa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Meillä ei ollut takapihaa kun talossa oli 1-vuotiaita :D, muuten olis varmaan ollutkin 1-veet pihassa yksin.

No varmasti!

Ei se ole niinkään ikäkysymys.

Se on luonnekysymys, ja riippuu hyvin paljon myös asuinympäristöstä.

Noin minäkin sen mielessäni järkeilin, kun olen vertaillut omaa lastani muutamaan samanikäiseen. Tyttöni on todella sosiaalinen ja oma-aloitteinen, mutta myöskin kuuliainen (ei poistu kotipihalta lupaa kysymättä). En edes muista onko saanut raivaria tänä vuonna, kuten monella tuntemallani viisivuotiaalla on tapana saada silloin tällöin.

Toisaalta olen kauhean ylpeä lapsestani, kun saa helposti uusia ystäviä ja on noin rohkea menemään, mutta toisaalta huolestuttaa tietysti, joko ne nyt noin äkkiä lähtevät äidin helmoista... :heart:

Meillä 3,5-vuotias alkoi olla taloyhtiön pihalla yksinään. Autoilla on omille pihoilleen ajo sallittu ja ne vähän hermostuttaa. Osa ajaa liian lujaa.

Onneksi pihalla on aina paljon lapsia ja aikuisiakin, joten katsomme yhdessä lapsiemme perään. Olen siis itsekin päivittäin ulkona 1-vuotiaani kanssa.

Minustakaan ei kannata tuijottaa pelkkää ikää. Esikoinen sai leikkiä silloisella pihalla (suojaisa kerrostalon ns sisäpiha) ilman minua 4v iästä alkaen, seuraavaa en uskaltanut laskea yksin tai edes isosiskon kanssa pihalle ilman aikuista valvojaa ennen eskarivuotta kun oli tyhmänrohkea ja arvaamaton, saattoi kavereille suuttessaan mennä piiloon esim roskakatokseen, huoli olisi ollut suuri jos lapsi olisi pihalta itsekseen hävinnyt...

Sitten muutimme rivariin jossa on aidattu takapiha, portissa haka korkealla ja ko pihalla on saannut nuorinkin leikkiä ihan pienestä pitäen (1v->)kun itse esim teen keittiössä ruokaa ja näen lapsen ikkunasta. Taloyhtiön leikkipihalle ei meiltä suoraa näköyhteyttä, isommat saannet leikkiä siellä alusta saakka kun ovat koululaisia mutta nuorimman olen laskenut heidän mukaansa 3v saakka, itsekseen ei vielä haluakaan mennä. Tuosta kuitenkin lyhyt matka autotielle, ihan pientä en sinne laskisikaan yksin.

Yhteistyössä