Kelle kaikille pomo saa kertoa sairasloman syyn?

  • Viestiketjun aloittaja "titta"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="titta";24707521]Saako kertoa mun lähimmmälle esimiehelle syytä?[/QUOTE]

Jos se vaikuttaa töiden suunnitteluun jatkossa niin pienin varauksin kyllä.

Kannattaa pyytää luottaria selvittämään tiedonannon perusteet.
 
"vieras"
Ei ole mitään erityistä lakia asiasta. Tämä riippuu niin paljon yrityksen organisaatiosta ja toimintatavoista sekä yrityksen koosta. Pomokin on niin venyvä käsite. Kaikissa firmoissa ei ole myöskään erillisiä palkanlaskijoita, vaikka lähes kaikki täälä niin olettavat. Jos palkanlasku on ulkoistettu vaikkapa tilitoimistoon, niin jopa toisen yrityksen työntekijä saattaa saada syyn tietoonsa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24707535]Miksi ET halua että lähin esimiehesi tietää?[/QUOTE]

No jos nyt vaikka joku keskenmeno tai keskeytys, ja ollut sutinaa pomon kans, niin ehkä sitä ei halua tiedottaa.

No toi nyt oli vähän provoa.., mutta ei minustakaan olis kiva, et pomo tietäis mun taudit kovin tarkalleen.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24707615]Ei ole mitään erityistä lakia asiasta. Tämä riippuu niin paljon yrityksen organisaatiosta ja toimintatavoista sekä yrityksen koosta. Pomokin on niin venyvä käsite. Kaikissa firmoissa ei ole myöskään erillisiä palkanlaskijoita, vaikka lähes kaikki täälä niin olettavat. Jos palkanlasku on ulkoistettu vaikkapa tilitoimistoon, niin jopa toisen yrityksen työntekijä saattaa saada syyn tietoonsa.[/QUOTE]

Aivan niin, kaikilla työpaikoilla ei tosiaan ole edes niitä "luottareita" eli luottamusmiehiä, jos pieni työpaikka.
 
"titta"
[QUOTE="vieras";24707627]No jos nyt vaikka joku keskenmeno tai keskeytys, ja ollut sutinaa pomon kans, niin ehkä sitä ei halua tiedottaa.

No toi nyt oli vähän provoa.., mutta ei minustakaan olis kiva, et pomo tietäis mun taudit kovin tarkalleen.[/QUOTE]

kas kun arvasit...no ei vaan ;)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24707780]Ei kenellekkään, eikä pomonkaan tarvitse syytä tietää. Sairaustodistukseen voi pyytää syyn pelkkänä numerokoodina joka riittää palkanlaskentaan.[/QUOTE]

Näin, mutta ne numerokoodit on helposti googlattavissa. (Itsekin jouduin goolaamaan, että mikä mulla niinku oli :D)
 
Fossiili harmailee
Itte oon nyt sairaslomalla keskiviikkon asti, ja sairaslomalapussa luki minkä vein työnjohtajalle, että määrittelemätön ulkopuolinen raskaus... Eikös siinä lapussa aina lue se sairasloman syy? Ja tietty toivon että työnjohtaja ei mun sairasloman syytä kerro mun työkavereille. Vaikka en ole siitä erikseen sille sanonut, että on hyshys juttu...
 
veikkaanpa
[QUOTE="vieras";24707627]No jos nyt vaikka joku keskenmeno tai keskeytys, ja ollut sutinaa pomon kans, niin ehkä sitä ei halua tiedottaa.

No toi nyt oli vähän provoa.., mutta ei minustakaan olis kiva, et pomo tietäis mun taudit kovin tarkalleen.[/QUOTE]

No se pomohan tiedettävästi tuollases tapaukses kertois asiasta mahdollisimman monelle.NOT!
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24707780]Ei kenellekkään, eikä pomonkaan tarvitse syytä tietää. Sairaustodistukseen voi pyytää syyn pelkkänä numerokoodina joka riittää palkanlaskentaan.[/QUOTE]

Ennenkaikkea sen pomon, joka vastaa saikkutodistuksen syyn hyväksymisestä palkanmaksun tai maksamattomuuden perusteeksi, täytyy tietää syy. Joskus työnantaja maksaa palkan, vaikka todistuksessa on ns. Z-syy, joka ei edellytä palkanmakusa. Lääkäri päättää vain siitä, onko työntekijä sairas vai ei, työnantaja taas palkanmaksusta. Siinä pomo on useimmiten se avainhenkilö palkanmaksusta päätettäessä, ei joku palkanlaskija vaikka pääkonttorissa toisella paikkakunnalla. Vähän järkeä peliin. Vaitiolovelvollisuus koskee taas terveydenhoitohenkilökuntaa.
 
pomo
Sairasloman pituus on sellainen, mikä on työsuunnitelun vuoksi yleensä kerrottava. Syytä ei. Usein ihmiset lähtevät arvailemaan syytä, jolloin sen kertominen voisi monessa tilanteessa olla aika paljon helpottavampaa sairastajalle itselleen. Erästäkin epäiltiin burn outista ja vaikka mistä, vaikka oikeasti oli kotona kahden vesirokkoa sairastavan kanssa. Mutta esimiehenä helpompaa ja yksiselitteisempää, kun ei koskaan kommentoi, edes sitä vatsatautia, niin eipä tule ihmetyksiä, kun jättää kertomatta sensitiivisempiä syitä. Niitä kuitenkin tulee enemmin tai myöhemmin.
 

Yhteistyössä