Keliaakikot!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Millainen teillä on päivän ruokalista? Eli aamiainen, lounas jne. Mulle tulossa keliaakikko vieras ja mietin, miten saisin edullista ja maistuvaa ruokaa hälle laitettua.:)

Mun mies on keliaakikko.

Aamulla syö leipää (pakastealtaassa on glut.leipiä), kiusauksia teen paljon, ja riisiruokia. Pastaruokia syödään myös, silloin teen miehelle omat pastat.

Kiitos! Vähän kauhistuttaa, että osaanko ostaa oikeenlaisia ruokia.. Mietinkin, että pitäsikö mun käydä vasta vieraan kanssa kaupassa, niin ei tulisi ainakaan virheostoksia, kun hän itse voisi ottaa sitä mitä yleensäkin on syöny?

Minulla on vilja-allergia ei siis keliaakkia. Mutta minä syön riisi-maissi näkkäriä aamulla, leikkeleet pitää varmistaa,että on gluteeniton. En myöskään voi syödä perunaa joten minä syön päivällisen/ruuan 90 %kasviksia ja 10% lihaa (nauta tai kana). Illalla en syö enää mitään. Jos hänellä on keliakia oikeasti eikä vilja-allergia niin silloin on valinnanvaraa enemmän.Löytyy jopa pullia kahvin kanssa.Marketeissa on hyvä valikoima...kannattaa kuitenkin katsoa tuoteselosteet OIKEIN tarkkaan,ennen kuin ostaa. Esim. ranskikset voivat sisältää ohraa.

kastikkeet saa helposti tehtyä maizenan kastikesuuruksilla, aina varma ratkaisu on liha/kala, salaatti ja perunat:)
pullaa löytyy jo kivasti pakastealtaista ja ainakin itse olen koukussa pikkupuusteihin:)

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Ei gluteiinittoman ruoan tekeminen ole vaikeaa, kunhan tarkistaa tuoteselostukset eikä laita aineksia samaan kaappiin jauhopussien kanssa.

No niin... Valitsin väärän sana muodon tai selitin huonosti. Ei se vaikeampss ole mutta taikinassa ei ole sitkosta. Eli esim. pullaa et voi muovata kuten tavallista... Ja taikina tarttuu käsiin pahasti, auttaa kyllä kun laittaa öljyä käsiin...

Alkuperäinen kirjoittaja anceliq:
ja jos leivot itse, niin on hiukan vaikeampaa... Mutta sunnuntain jauhot erittäin hyviä jos ei ole luontaisesti gluteeniton.

Tulee muuten ihan sairaan hyvää pannaria noista jauhoista.... :p

Paas laittaen ohjetta, en ole saanut KOSKAAN gluteenitonta pannaria onnistumaan.. :wave:

4 dl Sunnuntai glut. jauhoja
1 rkl sokeria
1 tl leivinjauhetta
1 tl suolaa
2 tl vaniliinisokeria
8 dl maitoa
2 munaa
50 g rasvaa tai 1/2 dl öljyä

Munat ja maito sekasin. Sekoita kuivat aineet, maito-muna seokseen. Lisää rasva tai öljy.
Uuniin 225 asteeseen, noin 25 minuuttia.

Jauhot menee helposti kököille, joten siivilää kannattaa käyttää sekä antaa jauhojen vähän turvota. Niin ja yleensä laitan jauhoja vähän vähemmän kuin ton 4dl, mut en osaa sanoo kuinka paljon, yli 3.5 dl kuiteskin....

http://www.hellapoliisi.fi/reseptit/reseptit/kahvikakut/valkosuklaa-jugurttikakku.php

Tostakin tulee ihan sairaan hyvää noilla sunnuntain glut. jauhoilla, pikkasen vähemmän vaan jauhoja. Niin ja oon tehny noilla jauhoilla normi ohjeiden mukaan, vähän vaan jauhoja vähemmän kuin ohjeissa... :p

1 rkl sokeria
1 tl leivinjauhetta
1 tl suolaa
2 tl vaniliinisokeria
8 dl maitoa
2 munaa

Munat ja maito sekasin. Sekoita kuivat aineet, maito-muna seokseen. Lisää rasva tai öljy.

Jauhot menee helposti kököille, joten siivilää kannattaa käyttää sekä antaa jauhojen vähän turvota. Niin ja yleensä laitan jauhoja vähän vähemmän kuin ton 4dl, mut en osaa sanoo kuinka paljon, yli 3.5 dl kuiteskin....

Kiitti! :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
1 rkl sokeria
1 tl leivinjauhetta
1 tl suolaa
2 tl vaniliinisokeria
8 dl maitoa
2 munaa

Kiitti! :wave:

Oleppa hyvä! :)

Keliaatikolle käy liha, kala ja kana ( kunhan ei ole paneroitu, eli osta tuoretta sellaisenaan), perunat, kasvikset, hedelmät, maitotuotteet jos ei ole myös lakstoosi-intoleranssi ja gluteenittomat erityistuotteet. Kannattaa todellakin lukaista tuoteseloste jos ostaa joten einestä tai puolivalmista. Kaikki mikä on tehty vehnästä, ohrasta, rukiista ( ja myös kaurasta jos et ole varma, että vieraasi käyttää kauraa) on kiellettyä, siis jauhot, suurimot, jyvät, mannasuurimot, korppujauhot, mallas, melassi jne. Ei se niin vaikeaa ole. Siis tuore liha, kala, kana, kasvis, hedelmät, marjat jne on turvallisia valintoja, samoin riisi, maissi, hirssi ja tattari viljoista. Rohkeasti vaan tai menkää yhdessä kauppaan.