Kelan kanssa takkuaa...

  • Viestiketjun aloittaja Harmittaa
  • Ensimmäinen viesti
Harmittaa
Tämä on sekava sepustus, mutta nyt mua ketuttaa niin saaaaaakelisti!

Meillä on ollut toukokuusta asti hakemus Kelassa. Hain samaan aikaan sekä sairaan lapsen hoitotukea (laajat ruoka-aineallergiat + vaikea atopia) ja maidon erityiskorvattavuutta. Olen joka kuukausi puljuun soittanut ja kysellyt hakemukseni perään, mutta aina on sanottu, että paperit ovat lääkärin pöydällä ja homma etenee vasta sitten, kun lääkäri on lausuntonsa asiasta sanonut.

Elokuussa kun soittelin, niin ilmoitus oli virkailijalta sama. Tulin siinä sitten kysyneeksi, että koska lapsi täyttää vuoden vasta kohta, niin mikäköhän on Kelan kanta, täytyykö maitoaltistus tehdä nyt vuosikkaana, kun testit on otettu puolivuotiaana. Tosin muksu on maidolle varmasti edelleen allerginen, sai tässä jokin aika sitten maitoa päällensä ja reagoi siihen välittömästi ihollaan. Noh, siihen virkailija sanoi, että asiaa täytyy kysyä meidän hoitavalta lääkäriltä, mikä on hänen kantansa. Samaan syssyyn hän kyllä ehdotti, että jos vedettäisiin meidän hakemus lääkärin pöydältä pois, koska hirmu harvoin alle vuoden ikäinen hoitotukea saa (vaikka meillä siis myös vaikea atopia). Että jos sitten vuoden iän jälkeen haen uudestaan, kun jos nyt lääkäriltä tulee kielteinen päätös, niin vuoden ikäisenä päätös on todennäköisesti myönteinen, kun muksu on allerginen viljoille ja maidolle. Että jos ne paperit oltaisiin vedetty pois, niin vältyttäisiin siltä, että joutuisin aloittamaan koko prosessin alusta. (Sekavaa, tiedän..) Minä sanoin, että sitähän ei tehdä, koska paperit ovat olleet lääkärin pöydällä jo kolme kuukautta. Päätös tehdään nyt ja minä toimin jatkossa sitten sen päätöksen mukaan.

Äsken sitten soitin, kun hakemus on ollut nyt neljä kuukautta, että pikku hiljaa pitäisi asian jo edetä. Sain kuulla, että lääkäri oli kyllä kantansa esittänyt jo elokuun alussa, siis ENNÈN KUIN viimeksi soitin.. Ja virkailija pokkana väitti, ettei lääkäri ole päätöstä tehnyt. Virkailija oli silloin puhelun jälkeen naputellut koneellensa, että odotetaan viimeinen ihopolikäynti ja sieltä paperit ja tehdään päätös vasta sitten. Ei se minulle vain moisesta asiasta maininnut. Ja minähän nimenomaan sanoin, ettei nyt odotella tai vedellä hakemuksia mistään, vaan tehdään päätös olemassa olevien papereiden perusteella ja minä toimin sitten sen mukaan jatkossa.

Siis helvata soikoon! Mä olen odottanut päätöksiä kuin kuuta nousevaa ja joku virkailija sooloilee ihan oman päänsä mukaan. Mä olisin niin valmis jo luopumaan tissityksestä, mutta ei meillä ole varaa kalliita maitoja omaan piikkiin ostella.

Kun ihan niin kuin tämä ei riittäisi, myös kuntalisän kanssa oli vaikeuksia. Mun hakemuksessa oli ollut pieni epäselvä kohta. Hakemus oli laitettu sivuun odottamaan, että tajuan itse soittaa ja kysellä sen perään.. Ei kellekään ollut tullut mieleen, että voisivat soittaa minulle ja selvittää epäselvän kohdan.. Sekin hakemus ollut vedossa jo 2.5 kuukautta, kerran olen jo siitäkin soittanut..

Miksei sitä voisi olla niin rikas, että olisi ihan yksi lysti, tuleeko Kelasta tai kunnasta rahaa???? (Tai vielä parempi olisi, ettei muksu olisi noin atooppinen tai allerginen..)
 
Vähän samalla asialla ollaan.. Kelalle laitoin hakemuksen heinäkuun alussa eikä vieläkään ole tullut päätöstä hoitotuesta :( Tässä on muutenkin kestänyt ihan luvattoman kauan ennen kuin lääkärinlausunto saatiin! Sekin piti hakea yksityiseltä kuin kunnallisella (sairaalan lastenpoli) vaan vetkuteltiin sen kirjoittamisen kanssa ("katsotaan sitä hoitotukiasiaa seuraavalla käynnillä"...). Minusta on alkanut hiljalleen tuntumaan siltä ettei mitään tukea edes saada, saati sitten että saataisiin sitä takautuvasti kun ei olla lausuntoa ajallaan saatu. :( Lapsikin on saanut tässä riittämiin kärsiä kun eivät ole osanneet siellä lastenpolilla edes häntä hoitaa ja liian kauan kesti ennen kuin sinnekään edes päästiin, kun neuvolassa sanoivat vaan ettei lapsella mitään allergioita ole, kunhan vaan kuvitellaan.. :ashamed: :( :headwall:

Toivon mukaan teillä asia selviää pian ja parhain päin!! :hug: <br><br>
 
kokemusta kelasta
Juuri edellinen kirjoittaja sanoi sen mitä itsekin ajattelein. Minullakin on niin hyvää kuin myös pahaa sanottavaa kelasta. Senverran aina että nimi ylös! Jos sen ekaks kysyy sitten aletaan heti ajattelemaan toisessapäässä mitä suusta päästetään.
 
Toi kuulostaa niin tutulta! Miksi ihmeessä KELAn kanssa on niin hemmetin vaikea asioida??!!! Ja miksi kaikki kestää niin sairaan kauan? Meille on kyllä korvauspäätökset erityisravintovalmisteista tullu suht nopeesti, mut muitten asioiden kanssa on joskus takunnut niin maan perusteellisesti. Aina saa olla soittamassa ja kysymässä. Mutta ei toi erikoislääkärin lausunnon/päätöksen teko voi viedä ku korkeintaan kuukauden päivät! Kyl niitten täytyy hukata paperit jos menee tollaseen asiaan monta kuukautta.

Tänään just sanoin miehelle (sen jälkeen, kun olin soittanu KELAan ja vakuutusyhtiöön ja yksityiselle klinikalle), et miksei kaikki terveydenhuoltoa koskeva paperisota voisi mennä yhden puljun kautta. Esim. yksityiseltä klinikalta laitettaisiin korvaus halemukset suoraan KELAan ja vakuutusyhtiöön sen sijaan, et jokainen ihminen hakis erikseen korvaikset/päätökset Kelasta ja vakuutusyhtiöltä?!?!?!?!?!?! GRRRRR kyl joku täs systeemis mättää.

JA TODELLAKIN, MIKSEI VOIS OLLA NIIN RIKAS, ETTEI TARVIS OLLA RIIPPUVAINEN KELASTA JA VAKUUTUSYHTIÖISTÄ \|O
 
Kela-asiaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.09.2006 klo 15:54 Epskeps kirjoitti:
Vähän samalla asialla ollaan.. Kelalle laitoin hakemuksen heinäkuun alussa eikä vieläkään ole tullut päätöstä hoitotuesta :(
Asian vierestä mutta itse laitoin hakemuksen heinäkuun kymmenen päivän teinoilla ja eilen tuli päätös postissa.
 
Mikään ei ärsytä niin paljoa kuin Kelan hakemusten täyttäminen. Joka ikinen vuosi sama ruljanssi, olisi niin paljon helpompaa kun saisi kerralla päätöksen vaikka parin vuoden osalta, lääkärinlausunnossa kun lukee ettei tilanne muutu moneen vuoteen...Kela on kiristänyt hoitotukien myöntämistä todella paljon, sekin ikävää niiden osalta joilla ihan oikeasti sairas lapsi. viimeksi evättiin korotettu hoitotuki, ei auttanut edes valitus.Saatiin siis alin hoitotuki ja nyt odotellaan saadaanko sitäkään vaikka lapsella on ihan tarpeeksi sairauksia.
 

Yhteistyössä