Keisarileikatuilla lapsilla enemmän allergioita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras

Keisarileikatut lapset syövät seitsemänvuotiaana enemmän astmalääkkeitä kuin alateitse syntyneet ikätoverinsa. Heillä on myös enemmän positiivisia allergiatestejä kuin muilla samanikäisillä lapsilla.

Tämä ilmeni suomalaistutkimuksessa, jossa verrattiin yhtenä vuonna syntyneiden lasten tietoja lääkekorvausrekisterin tietoihin seitsemän vuotta myöhemmin. Asiasta kertoi perjantain Mediuutiset.

Immunologinen kehitys viivästynyt

Ilmiön taustalla on probiootteihin liittyviä syitä. Bifidusbakteerikolonisaatio viivästyy keisarileikatuilla lapsilla. Viivästys aiheuttaa puolestaan puolen vuoden viiveen immunologiseen kehitykseen.

Professori Erika Isolaurin mukaan lapset allergisoituvat kolmen neljän kuukauden iässä, jolloin puolen vuoden jälkeisillä toimenpiteillä ei ole merkitystä.

Isolauri kertoi probioottien vaikutuksesta lasten terveyteen viime viikolla Mediuutisten järjestämässä tilaisuudessa. (Ruokatieto)

Lähde: Ruokatieto Uutispalvelu 15.06.2009 http://www.poliklinikka.fi/?page=7874754&id=4765814
Lisätietoja: Lääkärikirja: Allergia - Poliklinikka.fi

Meillä alatiekautta toimitettu tyttö on aivan allerginen. Atopiaa, ruoka-ainejuttuja, siitepölyä. Iho kamala, silmät ummessa. Sitten on meitin pikku sektiovauva jolla ei ole mitään ongelmia. Että jos ei yleistettäisi.

Omat molemmat ovat sektiolapsia, ja ovat onneksi todella harvoin sairaana, koulusta ovat olleet poissa vain muutamia päiviä lukuvuoden aikana. Perustervettä porukkaa, ei mitään allergioita, astmaa tms, onneksi :)
En tiedä onko tuo terveenä pysyminen sitten perinnöllistä? Itse olen todella harvoin sairaana.

Alkuperäinen kirjoittaja pro sectio:
Meillä alatiekautta toimitettu tyttö on aivan allerginen. Atopiaa, ruoka-ainejuttuja, siitepölyä. Iho kamala, silmät ummessa. Sitten on meitin pikku sektiovauva jolla ei ole mitään ongelmia. Että jos ei yleistettäisi.

Kun nämä tutkimusket nimenomaan ovat _yleistyksiä_. Niistä sitten on yksilöllisiä poikkeamia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niinpä, kun ne emättimessä olevat bakteerit jää lapselta saamatta. Ikävää, mutta toisaalta, mieluummin allerginen ja hengissä, kuin kuollut.

Nimenomaan. Allergia on pieni haitta vakavan vammautumisen tai kuoleman rinnalla.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Niinpä, kun ne emättimessä olevat bakteerit jää lapselta saamatta. Ikävää, mutta toisaalta, mieluummin allerginen ja hengissä, kuin kuollut.

Totta... Luulisin.

Joo, kyllä minä luulisin näin. Lapsemme on ihan tyytyväisen ja onnellisen oloinen, vaikka sektiolla syntyikin ja jotain allergiaa on. Ja mieluummin olen minäkin allergisen äiti, kuin kuolleen vauvan äiti.

Minä ja sisarukseni kaikki sektiolla syntyneitä, eikä kenelläkään mitään allergioita ja aina oltu todella terveitä. Myös oma lapseni on sektiolla syntynyt. Kertaakaan ei ole sairastanut vielä mitään ja ikää on jo lähes vuosi.
Ollaan siis tilastollisesti aika huono esimerkki.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Keisarileikatut lapset syövät seitsemänvuotiaana enemmän astmalääkkeitä kuin alateitse syntyneet ikätoverinsa. Heillä on myös enemmän positiivisia allergiatestejä kuin muilla samanikäisillä lapsilla.

Tämä ilmeni suomalaistutkimuksessa, jossa verrattiin yhtenä vuonna syntyneiden lasten tietoja lääkekorvausrekisterin tietoihin seitsemän vuotta myöhemmin. Asiasta kertoi perjantain Mediuutiset.

Immunologinen kehitys viivästynyt

Ilmiön taustalla on probiootteihin liittyviä syitä. Bifidusbakteerikolonisaatio viivästyy keisarileikatuilla lapsilla. Viivästys aiheuttaa puolestaan puolen vuoden viiveen immunologiseen kehitykseen.

Professori Erika Isolaurin mukaan lapset allergisoituvat kolmen neljän kuukauden iässä, jolloin puolen vuoden jälkeisillä toimenpiteillä ei ole merkitystä.

Isolauri kertoi probioottien vaikutuksesta lasten terveyteen viime viikolla Mediuutisten järjestämässä tilaisuudessa. (Ruokatieto)

Lähde: Ruokatieto Uutispalvelu 15.06.2009 http://www.poliklinikka.fi/?page=7874754&id=4765814
Lisätietoja: Lääkärikirja: Allergia - Poliklinikka.fi

Tuo voi kyllä olla aivan totta. Kyseessä on kuitenkin vielä aika pieni otanta kun puhutaan yhdestä vuodesta. Kyseisenä vuonna on voinut olla jotain muitakin vaikuttavia tekijöitä. Odotan mielenkiinnolla tutkimuksen jatkumista, varmasti seurantaa tehdään 5-10 vuoden ajalta.

Kyseisen tutkimuksen tulos taitaa olla sattumaa. Mä en usko, että syntymistavalla on asiaan mitään vaikutusta. Mitäs jos sektiolla syntyneiden joukossa on enemmän esim. ennenaikaisesti syntyneitä, joiden vastustuskyky on jäänyt heikommaksi tms.
Meillä sektiolla syntynyt 2-vuotias, joka on ollut elämänsä aikana kerran kuumeessa ja räkätaudissakin huomattavasti harvemmin kuin ystävien lapset. Ja allergioita ei ole - kuten saman suvun alateitse syntyneillä lapsilla.

Alkuperäinen kirjoittaja tyy:
Tilasto on eriasia kuin yksilö. Miksi näistä jaksetaan aina jauhaa.

palstamammat on kouluttamattomia ääliöitä, ketkä luulevat että omien eriävien kokemusten takia tutkimukset eivät ole päteviä. jotenkin naurettavaa.. "ei mun tytöllä oo, mun pojalla ei oo, naapurin alatieJessicalla on miljoona allergiaa.." huoh!!

Alkuperäinen kirjoittaja jukra:
Kyseisen tutkimuksen tulos taitaa olla sattumaa. Mä en usko, että syntymistavalla on asiaan mitään vaikutusta. Mitäs jos sektiolla syntyneiden joukossa on enemmän esim. ennenaikaisesti syntyneitä, joiden vastustuskyky on jäänyt heikommaksi tms.
Meillä sektiolla syntynyt 2-vuotias, joka on ollut elämänsä aikana kerran kuumeessa ja räkätaudissakin huomattavasti harvemmin kuin ystävien lapset. Ja allergioita ei ole - kuten saman suvun alateitse syntyneillä lapsilla.

Veit sanat suustani, esimerkiksi toi voi tosiaan vaikuttaa. Mutta koska aihe on tärkeä, uskon että tutkimusta laajennetaan ja jatketaan. Allergiat ovat niin älyttömän iso riesa lapsilla nykyään.

Hei ootteko lukeneet tutkimuksesta, jossa todettiin jotenkin niin, että sektio saattaisi (yhdessä muiden faktoreiden kanssa) olla jotenkin yhteydessä ylivilkkausdiagnooseihin. Mä en enää muista, mistä tosta luin, olis kiva jos joku löytäisi vähän lähdettä.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:

Totta... Luulisin.

Luulisit? Sä oot kyllä niin outo Baroness mitä mä sun juttuja olen kelannut täällä:)

Meidän ainoa sektiolla syntynyt on kaikista allergisin, muutkin siis ovat myös, mutta tämä pahiten. Lisäksi sekamuotoinen astma, atooppinen iho ja pienestä asti ollut kokoajan kipeä. Korvatulehduskierteestä kun päästiin niin sai infektioastmakohtauksia aina flunssaisena, vauvasta asti saanut kuumepiikkejä ym.ym. Vielä 11 vuotiaanakin on jatkuvasti flunsassa.

Kuumimmat

Yhteistyössä