Keisarileikatuilla lapsilla enemmän allergioita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hih:
Sillä että kyseenalaistin tutkimuksen, tarkoitin sitä, että ketä tämä tutkimustulos hyödyttää?? Se, jolle tehdään sektio lääketieteellisestä syystä ei tästä tiedosta hyödy, mutta en myöskään minä, joka halusin sektion pelon takia.

Miksi sen pitäisi hyödyttää ketään? Tutkimuksia tehdään ihan vain siitäkin syystä, että löydettäisiin selittäviä tekijöitä joillekin ilmiöille, joille ei aiemmin ole ollut selitystä.

Otan sitäpaitsi lapselleni paaaaaaljon mielummin allergian kuin hapenpuutteen - sekin on tilastojen mukaan varmasti yleisempää alatiesynnytyksessä syntyneille lapsille kuin sektiolla syntyneille? :D Tilastoahan sekin vain on - VAIKKA teidän yksittäiset synnytykset ovatkin menneet upeasti!!! ;) [/quote]

No itse asiassa hapenpuute ei ole yleisempää alatietä syntyneille lapsille, vaan nimenomaan sektiolla syntyneille..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sillä että kyseenalaistin tutkimuksen, tarkoitin sitä, että ketä tämä tutkimustulos hyödyttää?? Se, jolle tehdään sektio lääketieteellisestä syystä ei tästä tiedosta hyödy, mutta en myöskään minä, joka halusin sektion pelon takia.

Miksi sen pitäisi hyödyttää ketään? Tutkimuksia tehdään ihan vain siitäkin syystä, että löydettäisiin selittäviä tekijöitä joillekin ilmiöille, joille ei aiemmin ole ollut selitystä.

No voi jestas sentään, saa kai sitä pohtia ketä tämä tulos hyödyttää??
Löysääppäs sitä nutturaa... :D

Alkuperäinen kirjoittaja wii:
Otan sitäpaitsi lapselleni paaaaaaljon mielummin allergian kuin hapenpuutteen - sekin on tilastojen mukaan varmasti yleisempää alatiesynnytyksessä syntyneille lapsille kuin sektiolla syntyneille? :D Tilastoahan sekin vain on - VAIKKA teidän yksittäiset synnytykset ovatkin menneet upeasti!!! ;)

No itse asiassa hapenpuute ei ole yleisempää alatietä syntyneille lapsille, vaan nimenomaan sektiolla syntyneille..[/quote]

Ohhoh, perustelehan hieman!
Ihan linkin kanssa, mielellään, kiitos!

Sellaisia, ketkä ihan oikeasti miettii, että haluaako sittenkään sitä sektiota, on valmis kuuntelemaan muitakin pointteja asiaan, kuin vaan "kun MINÄ pelkään"...

Sinähän se kireänä olet, kun tutkimuksia ei saisi tehdä edes, ellei sen voida osoittavan hyödyttävän sinua tai sinun hyväksymääsi tahoa!

Sinähän se kireänä olet, kun tutkimuksia ei saisi tehdä edes, ellei sen voida osoittavan hyödyttävän sinua tai sinun hyväksymääsi tahoa!

Joo, ihan niin... :D
Muistakaas siis muutkin, tästä lähtien pohtiminen keskustelupalstalla kielletty! :D

Lainaan taas itseäni. Miettikää jos se hyöty toteutuu näin:

Onko kukaan miettinyt, että tämäkin tutkimus saattaa vähentää allergioita. Jos todetaan, että sektioidulla lapsilla on enemmän allergioita johtuen puutteellisesta bakteerifloorasta suolistosssa, voidaan sektioidulle lapselle antaa heti syntymästä alkaen hyödyllisiä probiootteja, jotka vähentäisivät allergioiden puhkeamista.
Tarkoituksena siis ei ole sektioiden vähentäminen vaan lasten terveyden parantaminen...

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Nää tutkimukset voi kyllä jättää ihan omaan arvoonsa..

Mä oon itse syntynyt sektiolla eikä ikinä ole mitään allergioita saati astmoja ollut. Mies sen sijaan alateitse ja allergisempaa ihistä en ole tavannut. Oma tyttö syntyi sektiolla ja terve kuin pukki, ei allergioita, ei ikinä edes korvatulehduksia.

Miksi näitä tutkimuksia tehdään? Naurettavaa.

Siis ei missään tutkimuksessa sanota, että automaattisesti kaikki sektoidut vauvat olis allergisia.

Miksi mitään tutkimuksia tehdään ;)

Voi herranjestas mikä möly nousi tästä jutusta. Siinä alkuperäisessä linkissä ei ollut edes viitettä tutkimukseen vaan lyhyeen artikkeliin joka on tehty tutkimuksen perusteella.

Tutkimuksen otanta oli yhdeltä vuodelta ja mitään tarkempaa tietoa ei ollut.

Jokainen joka vähänkin tietää tutkimuksen teosta, niin niitä ensinnäkin voidaan tulkita ihan miten päin kirjoittaja haluaa ja toisekseen jos tuo tutkimus vähänkin näyttää järkevältä niin otantaa laajennetaan useampiin maihin ja useammille vuosille että siitä oikeasti saadaan kunnollinen yleistettävä tulos. Minusta sekä artikkeli, että threadin aloitus oli provo.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Lainaan taas itseäni. Miettikää jos se hyöty toteutuu näin:

Onko kukaan miettinyt, että tämäkin tutkimus saattaa vähentää allergioita. Jos todetaan, että sektioidulla lapsilla on enemmän allergioita johtuen puutteellisesta bakteerifloorasta suolistosssa, voidaan sektioidulle lapselle antaa heti syntymästä alkaen hyödyllisiä probiootteja, jotka vähentäisivät allergioiden puhkeamista.
Tarkoituksena siis ei ole sektioiden vähentäminen vaan lasten terveyden parantaminen...

:attn: Meinasinpa juuri sanoa samaa! Sen lisäksi ihan vain huomiona, että allergioista aiheutuu vuosittain paljon harmia ja haittaa yksityisille henkilöille sekä heidän perheilleen puhumattakaan valtavasta lasku valtiolle. Tutkimuksista saadaan vastauksia ja löydetään ehkä keinoja sellaisiin ongelmiin, joita ei vielä ole ratkaistu.

Muusta en tiedä kuin oman perheen kokemuksesta:

Oma poikani syntyi alateitse (ja keskosena rv 32) ja hän on oikeasti terve kuin pukki, ei edes räkätautia tainnut viimeisen vuoden aikana sairastaa.

Sitten on miehen poika, joka on sektiolla syntynyt:

Kahden viikon välein on flunssassa(tai sille se tuntui), oksentelee, korvat tulehtuu..Koko ajan jotain.

Ja ikäeroakaan ei juurikaan ole, reilu puoli vuotta. Samalla tavalla puetaan, samaa ruokaa syövät, samalla tavalla ulkoilevat...

Alkuperäinen kirjoittaja iiris-77:
Minusta sekä artikkeli, että threadin aloitus oli provo.

Sä voit googlata tuon tutkijan nimellä ja huomaat, että tekee laajemminkin tutkimusta lasten ravitsemuksesta ja sen vaikutuksista. Tutkimustuloksista voi raportoida, vaikkei vielä olisikaan laajaa kansainvälistä tutkimuspohjaa, sekin on hyvää tutkimustapaa. Ensin tehdään tutkimusta pienellä joukolla, jos tulokset ovat lupaavia, jatketa n isommalla joukolla jne.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Minusta sekä artikkeli, että threadin aloitus oli provo.

Sä voit googlata tuon tutkijan nimellä ja huomaat, että tekee laajemminkin tutkimusta lasten ravitsemuksesta ja sen vaikutuksista. Tutkimustuloksista voi raportoida, vaikkei vielä olisikaan laajaa kansainvälistä tutkimuspohjaa, sekin on hyvää tutkimustapaa. Ensin tehdään tutkimusta pienellä joukolla, jos tulokset ovat lupaavia, jatketa n isommalla joukolla jne.

Juu, olen samaa mieltä. Nimenomaan tehdään pienellä joukolla ja jään odottelemaan sitä laajempaa tulosta enkä viitsisi vetää johtopäätöksiä ja yleistyksiä tässä vaiheessa.

Mä oon itse syntynyt sektiolla eikä ikinä ole mitään allergioita saati astmoja ollut. Mies sen sijaan alateitse ja allergisempaa ihistä en ole tavannut. Oma tyttö syntyi sektiolla ja terve kuin pukki, ei allergioita, ei ikinä edes korvatulehduksia.

Siis ei missään tutkimuksessa sanota, että automaattisesti kaikki sektoidut vauvat olis allergisia.

Voi herranjestas mikä möly nousi tästä jutusta. Siinä alkuperäisessä linkissä ei ollut edes viitettä tutkimukseen vaan lyhyeen artikkeliin joka on tehty tutkimuksen perusteella.

Jokainen joka vähänkin tietää tutkimuksen teosta, niin niitä ensinnäkin voidaan tulkita ihan miten päin kirjoittaja haluaa ja toisekseen jos tuo tutkimus vähänkin näyttää järkevältä niin otantaa laajennetaan useampiin maihin ja useammille vuosille että siitä oikeasti saadaan kunnollinen yleistettävä tulos. Minusta sekä artikkeli, että threadin aloitus oli provo.

Hyvä kirjoitus!
Peesi tähän!

http://www.reuters.com/article/healthNews/idUSCOL87067720080918

Meillä on kolme "yksilöllistä" poikkeamaa: kolme sektiolla syntynyttä lasta, mutta yhdelläkään heistä ei ole minkäänasteista allergiaa, astmaa eikä muutakaan vaivaa. Ei edes korvatulehduksia ole ollut. Vanhin lapsista menee syksyllä kolmannelle luokalle. Lisäksi meillä on kotona lemmikkieläimiä. Terveitä nekin, samoin kuin me vanhemmat. Uskon geeniperimän vaikutukseen lapsen terveyteen milloin tahansa enemmän kuin esimerkiksi syntymistavan.

Meillä kuusi lasta, esikoinen sektiolla syntynyt, viisi muuta alakautta. Kaikki terveitä, esikoisella (13v) ollut yksi korvatulehdus koko elämänsä aikana. Kenelläkään ei mitään allergioita. Minusta se on myös enemmän geenistä kiinni. Tuttavaperheessä viisi lasta ja heillä jos jonkinlaista tautia ja ongelmaa kaikilla lapsilla. Monesti olen miettinyt, että meillä tuon miehen kanssa vain kohtaa nämä geenit niin pirun hyvin yhteen :)

Mitenkäs kaikki lukuisat muuttujat? Esim. täysimetetäänkö sektiovauvoja vähemmän?

Enpä menisi heti nielaisemaan tätä tulosta tutkimukseen perehtymättä. Meilläkin umpiallerginen, normaalisti syntynyt ja imetetty lapsi.

Kuumimmat

Yhteistyössä