Keinohedelmöitykseen vasektomian jälkeen

  • Viestiketjun aloittaja Äidiksi...?
  • Ensimmäinen viesti
Äidiksi...?
Miehelle on tehty vasektomiaedellisen liiton aikana. Nyt haluamme yhteisen lapsen. Lääkäri suosittelee ennemmin keinohedelmöitystä kuin vasektomian purkua. Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa? Kauanko prosessi kesti? Onnistuiko raskautuminen? Millainen prosessi oli? Kunnallisella vai yksityisellä puolella? Mitä maksoi?
 
Saraldo
Mä luulen myös, että kunnallinen pesee kätensä tästä. Vasektomia on tarkoitettu lopulliseksi ratkaisuksi. Kunnallisella puolella hoidetaan niitä, jotka oikeasti kärsivät lapsettomuudesta, niitä joilla ei sterilisaatio kävis mielessäkään. Ylipäätään sitä sterilisaatiota pitäis miettiä siltä kannalta, että haluaako itse ylipäätään enää ikinä lapsia. Eikä niin, että en ainakaan enää tässä suhteessa halua lisää lapsia. Mä olen pitkään sitä harkinnut ja jonain päivänä sen teenkin, sillä mä olen täysin varma siitä, etten koskaan halua lisää lapsia. En, vaikka mies vaihtuisi. Ainoa seikka, mikä voisi saada mut muuttamaan mieleni olis se, että mun ainoa lapseni menehtyisi.
 
Mä luulen myös, että kunnallinen pesee kätensä tästä. Vasektomia on tarkoitettu lopulliseksi ratkaisuksi. Kunnallisella puolella hoidetaan niitä, jotka oikeasti kärsivät lapsettomuudesta, niitä joilla ei sterilisaatio kävis mielessäkään. Ylipäätään sitä sterilisaatiota pitäis miettiä siltä kannalta, että haluaako itse ylipäätään enää ikinä lapsia. Eikä niin, että en ainakaan enää tässä suhteessa halua lisää lapsia. Mä olen pitkään sitä harkinnut ja jonain päivänä sen teenkin, sillä mä olen täysin varma siitä, etten koskaan halua lisää lapsia. En, vaikka mies vaihtuisi. Ainoa seikka, mikä voisi saada mut muuttamaan mieleni olis se, että mun ainoa lapseni menehtyisi.
Sä puhut nyt asiaa :)
 
"Aloittaja"
Älkää kommentoiko sitä oliko vasektomia tyhmä päätös, tms. Siitä aiheesta on keskustelu netti täynnä. kaipaan nyt kokemuksia joista on jotain hyötyä meidän tilanteessamme. Joskus tilanteet voivat muuttua, sitä voi esimerkiksi menettää onnettomuudessa puolisonsa ja kaikki lapsensa tms, mikä pistää asiat uusiin puitteisiin. Joten jos haluatte vain kommentoida sitä miten tyhmiä olemme ollleet, niin ei maksa vaivaa, asia harmittaa muutenkin jo ihan tarpeeks...

t. Aloittaja
 
"Vieras"
Googlaamalla löytyy icsin hinnansi noin 2000e+ lääkekulut, lääkkeet maksaa ehkä noin 500e/kierros. Sitä en tiedä paljonko maksaa miehelle tehtävä toimenpide kun ne siittiöt pitää vissiin käydä hakemassa suoraan kiveksestä.

Miten mä muistelisin että kelan maksamat korvaukset noista keinohedelmöityksistä riippuu hedelmättömyyden syystä, eli esim yksinäinen nainen ei voi hoitoihinsa saada korvausta. En tiedä sitten miten kela suhtautuu teidän tapauksessanne. Kannattaa varmasti rohkeasti soittaa klinikoita läpi ja kysellä.
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";28376081]Googlaamalla löytyy icsin hinnansi noin 2000e+ lääkekulut, lääkkeet maksaa ehkä noin 500e/kierros. Sitä en tiedä paljonko maksaa miehelle tehtävä toimenpide kun ne siittiöt pitää vissiin käydä hakemassa suoraan kiveksestä.

Miten mä muistelisin että kelan maksamat korvaukset noista keinohedelmöityksistä riippuu hedelmättömyyden syystä, eli esim yksinäinen nainen ei voi hoitoihinsa saada korvausta. En tiedä sitten miten kela suhtautuu teidän tapauksessanne. Kannattaa varmasti rohkeasti soittaa klinikoita läpi ja kysellä.[/QUOTE]

kelakorvauksen saa kolmesta ensimmäisestä hoitokerrasta mutta se korvaus on todella pieni, ehkä viidesosa koko summasta
 
Kokemusta on, joo. Eli Datalta otettiin siittiöitä suoraan kiveksistä biopsialla. Sitten minun hoidoilla kypsytetyt munasolut kerättiin, 20 oli kasvamassa hormoneilla, punktiolla saatiin lopulta 10 kypsää munarakkulaa, joista kuudessa oli munasolu. Ne hedelmöitettiin icsi-menetelmällä eli siittiö suoraan munasoluun. Meillä kaikki hedelmöittyivät ja kaikki selvisivät siirtopäivään elossa. Yksi alkio siirrettiin minuun ja sitten sain 10pv myöhemmin positiivisen raskaustestin.

Hormonilääkitys kesti reilun viikon (menkkojen siirto) ennen pistoshoitoa, sitten pistoksia punktioon asti, jonka jälkeen lugesteronit rv 11 asti.

Onnistui siis kerta yrittämällä ja meidän alkiot ihan huippuja, vaikka Datan siittiöt eivät elonmerkkejä esittäneetkään. 5 alkiota meni pakastimeen.

Hoidot maksoi reilut 4000 euroa yhteensä, sitte matkakulut kun piti käydä jopa joka toinen pv ultrassa ja klinikka 140km päässä, lääkkeet makso liki tonnin, osa meni lääkekattoon muttei kaikki ja sitte alkioiden pakastus parisensataa.
 
Aika paljon kiinni siitäkin miten hedelmällinen sinä olet. Jos miehellä on lapsia edellisestä liitosta, on siittiöt todennäköisesti toimintakykyisiä. Onko sulla lapsia? Onko raskautuminen ollut helppoa? Teidän "yhteensopivuus" on se avain. Yksi hoitokerta ei vielä maksa maltaita mutta esim. viisi, lääkkeineen jne., puhutaan ihan eri hinnoista. Eikä julkinen ole teidän hoitopaikka, toivottavasti itsekin sen ymmärrätte. Onhan tuo nyt ihan järjetöntä kuvitella että yhteiskunnan kuuluisi maksaa teidän hoidot kun miehesi on kuitenkin aiemmin päätöksen tehnyt. Yksityisellä pelkkä gynekäynti maksaa satasen pintaan, lääkkeet ym. päälle, antaahan se suuntaa.

Saanko kysyä ihan suoraan, miksi se yhteinen lapsi on pakko saada?
 
vähän samassa veneessä
Kannattaa katsella klinikoiden sivuja, niillä on usein hinnastot. Jos on mahdollista, niin kannattaa tsekata vaihtoehtona myös virolaiset klinikat. Kela-korvauksia ei luonnollisesti saa mutta mun mielestä on ihan oma asia, mihin ihmiset ansaitsemansa rahat käyttää, ihan turha tulla sanomaan, että olisit miettinyt tarkemmin jne. Ihmisten elämissä tapahtuu muutoksia eikä tulevaa voi ennustaa. Jälkiviisaus ja ilkeily ei auta ketään. Klinikalla, jossa olemme hoidossa, tilanne on ymmärretty hyvin ja olemme saaneet ystävällistä ja asiantuntevaa palvelua. Tsemppiä yritykseen ap!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vähän samassa veneessä;28376625:
Kannattaa katsella klinikoiden sivuja, niillä on usein hinnastot. Jos on mahdollista, niin kannattaa tsekata vaihtoehtona myös virolaiset klinikat. Kela-korvauksia ei luonnollisesti saa mutta mun mielestä on ihan oma asia, mihin ihmiset ansaitsemansa rahat käyttää, ihan turha tulla sanomaan, että olisit miettinyt tarkemmin jne. Ihmisten elämissä tapahtuu muutoksia eikä tulevaa voi ennustaa. Jälkiviisaus ja ilkeily ei auta ketään. Klinikalla, jossa olemme hoidossa, tilanne on ymmärretty hyvin ja olemme saaneet ystävällistä ja asiantuntevaa palvelua. Tsemppiä yritykseen ap!
Millä tavalla tilanne on teillä muuttunut niin, että päätöksestä tehdä sterilisaatio sillä lapsiluku on täynnä eikä lapsia enää haluta, päädytään purkuun tai keinohedelmöitykseen? Ihan yleisestä mielenkiinnosta, hieman ot :)
 
vähän samassa veneessä
Tilanteesta, jossa ainoat ehkäisyvaihtoehdot oli kumi, sterilisaatio tai selibaatti ollessani usean pienen (erityis)lapsen totaaliyh, näin sterin ainoa realistisena vaihtoehtona. Vuosien jälkeen tilanne on muuttunut paremmaksi ja uuden puolison kanssa olemme päättäneet yrittää ivf:ää. Uskon että sen 4000e voisi huonomminkin sijoittaa. Ja joo, en ikinä ajatellut, että voisin haluta vielä yhden lapsen mutta nyt kuitenkin tuntuu siltä. Purkua emme yritä, koska todennäköisyys onnistua on hyvin pieni ja edelleen raskauden jälkeen olisi ehkäisyongelma. Iän vuoksi useampi uusi lapsi ei tulisi kysymykseen missään nimessä eikä toki ole varmaa, tuleeko yhtään.
 
Vasektomia on ihan huippu ehkäisymenetelmänä. Suosittelisin että sitä spermaa pakastais vasektomian yhteydessä niin hoidoissa vois sitte päästä helpommalla ja halvemmalla. Data ei ollut ees kolmeakymmentä vasektomian hankkiessaan ja hänen edellisen lapsensa ja tämän tulevan lapsen ikäeroksi tulee yli 9 vuotta. Miltei kymmenessä vuodessa ehtii tapahtua paljon.

Ite maksettiin hoidot ja kävimme yksityisellä, joten kenenkään lapsettoman varpaille ei siinäkään astuttu, että ois viety jonosta paikka tms. Miksi yhteinen lapsi? Miksi lapsia yleensä hankitaan, ihan halusta saada lapsi. Mitäpä se toisille kuuluu miten me omat rahamme käytämme?
 
  • Tykkää
Reactions: Data
Vasektomia on ihan huippu ehkäisymenetelmänä. Suosittelisin että sitä spermaa pakastais vasektomian yhteydessä niin hoidoissa vois sitte päästä helpommalla ja halvemmalla. Data ei ollut ees kolmeakymmentä vasektomian hankkiessaan ja hänen edellisen lapsensa ja tämän tulevan lapsen ikäeroksi tulee yli 9 vuotta. Miltei kymmenessä vuodessa ehtii tapahtua paljon.

Ite maksettiin hoidot ja kävimme yksityisellä, joten kenenkään lapsettoman varpaille ei siinäkään astuttu, että ois viety jonosta paikka tms. Miksi yhteinen lapsi? Miksi lapsia yleensä hankitaan, ihan halusta saada lapsi. Mitäpä se toisille kuuluu miten me omat rahamme käytämme?
Jos se on sellainen päätös jota ei itse pidetä mitenkään kummallisena, miksi siitä hyökätään niin usein puolustuskannalle? Miksi tosiaan lapsia hankitaan, miksi niitä pitää saada ihan hiton monta, miksi pitää saada se yhteinen "rakkauden hedelmä", miksi tehdään päätöksiä steristä miettimättä asiaa useinkaan loppuun saakka, miksi se nähdään ehkäisykeinona eikä pysyvänä ja lopullisena ratkaisuna kuten siihen yleensä ammattilaisten taholta kehotetaan suhtautua? Kyllähän ne mietityttää monia.
 
Jos se on sellainen päätös jota ei itse pidetä mitenkään kummallisena, miksi siitä hyökätään niin usein puolustuskannalle? Miksi tosiaan lapsia hankitaan, miksi niitä pitää saada ihan hiton monta, miksi pitää saada se yhteinen "rakkauden hedelmä", miksi tehdään päätöksiä steristä miettimättä asiaa useinkaan loppuun saakka, miksi se nähdään ehkäisykeinona eikä pysyvänä ja lopullisena ratkaisuna kuten siihen yleensä ammattilaisten taholta kehotetaan suhtautua? Kyllähän ne mietityttää monia.
No minuahan ei ole steriloitu, enkä ole koskaan ollut edes osallisena siinä päätöksenteossa. Tavallaan minun on siis vaikea puolustella tai hyökätä sitä ajatusta vastaan. En ole koskaan käyttänyt ehkäisyä avioliitossa, koen, että resurssit riittävät lapsiin mitä nyt on ja mitä tulee. Rakastan miestäni ja koska muut lapset ovat jo isompia niin tuli ajatus vauvasta, yhteisestä lapsesta.
 
No minuahan ei ole steriloitu, enkä ole koskaan ollut edes osallisena siinä päätöksenteossa. Tavallaan minun on siis vaikea puolustella tai hyökätä sitä ajatusta vastaan. En ole koskaan käyttänyt ehkäisyä avioliitossa, koen, että resurssit riittävät lapsiin mitä nyt on ja mitä tulee. Rakastan miestäni ja koska muut lapset ovat jo isompia niin tuli ajatus vauvasta, yhteisestä lapsesta.
Ajatus yhteisestä lapsesta. Mutta mikä saa menemään niin pitkälle että toimii asian eteen kun toinen kuitenkin on steriloitu? Miksi se halu on niin pakottava että lapsi täytyy saada kun kyse ei ole siitä että jäisi muuten lapsettomaksi? Sori lukuisat kysymykset, olen utelias :D
 
Ajatus yhteisestä lapsesta. Mutta mikä saa menemään niin pitkälle että toimii asian eteen kun toinen kuitenkin on steriloitu? Miksi se halu on niin pakottava että lapsi täytyy saada kun kyse ei ole siitä että jäisi muuten lapsettomaksi? Sori lukuisat kysymykset, olen utelias :D
Miltähän meidän yhteinen lapsi näyttäis? Mikä tulisi nimeksi? Ei siinä sen ihmeempää oikeastaan. Datalla oli ollut fixaantunut lapsiluku, että 3 lasta jo ennen kuin hänestä koskaan tuli isä ja teetti vasektomian kolmannen syntymän jälkeen. Vaimonsa otti eron ja Data eleli lastensa kanssa, kunnes kohtasimme ja siinä sitten muuttui yhdessä yössä suunnilleen hänen parikymmenvuotinen vakaumuksensa kolmeen lapseen.

Jos mies sallii kiveksiään puhkottavan suurella poramaisella neulalla niin minulle se on osoitus siitä, että tahtoo lapsen. Pussailee ja halii minun vauvamahaani ja hössää odotuksestani, jää myös vanhempainvapaaksi kotiin lapsen kanssa. Lapsirakas mies, jonka lapsiluku ei ollutkaan vielä täysi.
 
"..."
tää nyt on vähä ohi kysymyksen, mutta mun äidille oltiin tehty steriilisaatio (vai miten se nyt sanotaan :D) se siis tehtiin sen jälkeen kun mun pikkusisko syntyi. sitten mun pikkusisko kuoli vähän vajaa vuoden ikäisenä, ja äidiltä purettiin se, koska he halusivat isäni kanssa tehdä vielä yhden lapsen. parisen vuotta yrittivät, ja äitini sai toisen tytön. :) niin ne elämäntilanteet muuttuu..
 

Yhteistyössä