Kehtaisitko sanoa äänen "äiti maksaa meidän loman" "äiti ostaa kaikki lahjat lapsille"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Niina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ensinnäkään minun vanhemmilla ei ole varaa ostella edes itselleen mitään lomamatkoja tms. niin se nyt ei olisi meillä ainakaan "ongelmana", että vanhemmat maksaa kaiken aikuiselle lapselle.

Vaatteita lapset saa meidän molempien vanhemmilta, muulloinkin kuin syntymäpäivinä. Ja jos joku mainitsee jotain vaatteista, sanon kyllä että "äiti osti sen sieltä ja sieltä"

Siitä, että ottaisinko vanhemmilta kalliita lahjoja vastaan jos heillä olisi siihen varaa, niin en osaa sanoa. En kuitenkaan ikimaailmassa sanoisi, että "ku me ei ikinä olla päästy ulkomaille"-vihjailulla, mutta jos jostain syystä nyt vanhemmat tulisivat liput kourassa, että nyt lähdette, niin en varmastikaan kieltäytyisi. Saattaisin kyllä mainita, jos menis aivan tolkuttomuuksiin, ettei voi ottaa vastaan, kun tuntuu liian anteliaalta.

Eipä se sitä tarkoita, että ei itselle ole varaa ostaa lomamatkoja, että ei maksaisi lapsilllen ruokia ja lapsenlapsille kalliita vaatteita ym.

Juurikin nämä pienituloiset jotka ei itseensä törsää, kustantavat usein lapsille todella paljon. Ja monet rikkaat, jotka itse asuvat espanjassa puoli vuotta, eivät välitä vähääkään lapsistaan ja ovat juuri siksi rikkaita, kun ei kiinnosta kuin se oma napa.

Oon mäkin käyny jenkeissä vanhempieni kustannuksella, kesämökki on vanhempien maksama, lapselle ei ole tarvinnut vaatteita montaakaan ostaa, eikä vaunuja ja muuta sälää, tän tietokoneen vanhemmat just osti mulle. Ja mitä sitten? Jos vanhemmat tykkää ostella kaikkea, niin kyllä se mulle passaa. Lapsethan ne vanhempansa joskus perii. Saahan ne nytkin jo jaella rahojansa meille lapsille!?

Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Mä oon ottanut sen periaatteen, että mitään en pyydä (edes lainaan) mutta kun äiti joskus käydessään heittää 20 euroa kouraan, en ala tappelemaan, että en ota... :xmas:

Mutta kyllä mua ihmetyttää eräs tuttu, kelle äiti maksaa "elatusapua" 300 euroa kuussa. Ja ihan siksi ettei rahat muuten riittäisi. Ja ne ei riitä koska on tullut hankittua omakotitalo, auto, mökki järvenrannalta jne... Juuh. Kannattaa ne tulot suhteuttaa menoihin, tekis mieli sanoa. Ja kyse lähes kolmekymppisestä.

Ihan näin kokemuksella voin sanoa että 300?:lla ei taloa, autoa ja mökkiä ylläpidetä...

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Mä oon ottanut sen periaatteen, että mitään en pyydä (edes lainaan) mutta kun äiti joskus käydessään heittää 20 euroa kouraan, en ala tappelemaan, että en ota... :xmas:

Mutta kyllä mua ihmetyttää eräs tuttu, kelle äiti maksaa "elatusapua" 300 euroa kuussa. Ja ihan siksi ettei rahat muuten riittäisi. Ja ne ei riitä koska on tullut hankittua omakotitalo, auto, mökki järvenrannalta jne... Juuh. Kannattaa ne tulot suhteuttaa menoihin, tekis mieli sanoa. Ja kyse lähes kolmekymppisestä.

Ihan näin kokemuksella voin sanoa että 300?:lla ei taloa, autoa ja mökkiä ylläpidetä...

Täh. Ei kai kukaan ole väittänytkään. Mutta kyllä 300 euroa on iso apu.

Mutta eikö tuossa lue, että on otettu velkaa enemmän kuin pystytään maksamaan. Eli, siis tarvitaan omien tulojen lisäksi vielä se 300e.

Koko ketjua en lukenut, mutta kun eräs tuttavani kehuskelee mitä äiti tai isi on milloinkin kustantanut, en tiedä tuntisinko ärtymystä vai myötähäpeää.
Kyse kuitenkin useamman lapsen äidistä! Mutta pappa betalar eikä tämä nainen ymmärrä edes hävetä sitä. On oikein ylpeä siitä, että on oppinut miten isukille puhutaan jotta isi taas raottaisi pussin nyörejä...

Tarkoitin, rahat eivät riitä koska menoja on enemmän kun tuloja. Rahat riittää asunnon, mökin ja auton lyhennykseen, mutta ei elämiseen. Pappa betalar? Näin. Tiedän itsekin, että kolmesataa ei ole raha eikä mikään nykyään. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mutta eikö tuossa lue, että on otettu velkaa enemmän kuin pystytään maksamaan. Eli, siis tarvitaan omien tulojen lisäksi vielä se 300e.

Tätäpä tarkotinkin...

Veikkaan, että 90% aikuisista saa taloudellista apua vanhemmiltaan.

Ja mikä on taloudellista apua? Jos jonkun isä remontoi tai rakentaa apuna tai tekee paljon työtä lapsensa talon tai asunnon hyväksi, se on todella arvokasta nykyään. Noin 50% talon hinnasta ontyötä.

Ja jos joku palkkaa lastenohitajan MLL:stä, se on nykyään yli 6 euroa tunti, eli tosi kallista.

Veikkaan että 90-95% perheistä saa jotain apua, niin miksi ihmetellä sitä? Joillekin maksetaan isoja asuntolainoja, tai autellaan niiden maksussa. Jotkut pääsevät asumaan ilmaiseksi vanhempiensa taloon, näin on ollut aina. Joillekin ostellaan autoja ja maksellaan matkoja, aika monellekin. Monille ostellaan ruokia ja lähes kaikki lapsiperheet saavat vanhemmiltaan kalliita vaatteita lapsilleen.

Ne perheet, jotka eivät saa mitään apua, ja silti pärjäävät, ovat todell pienen pieni vähemmistö. Jotka eivät saa apua sossusta tai vanhemmilta. Itse kuulun näihin.

Yhteistyössä