Kehitysvammainen lapsi naapurissa, miten puhua pienelle lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikkupiikkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pikkupiikkis

Aktiivinen jäsen
29.11.2009
1 457
0
36
pk-seutu
Meillä siis on naapurissa noin +11 kehitysvammainen lapsi. En tarkkaan tiedä, mikä on, näkyy liikkumisessa ja puheessa (ei saa selvää juurikaan puheesta) ja myös toki sosiaalisessa silmässä. Ei oo pelkkä cp-vamma vaan siis selvästi älyllistäkin vammaa. Yrittää joskus väkisin tunkea meille sisään, jos ollaan yhtä aikaa rapussa. Välillä oikein odottaa rapussa, että tultaisiin että voi yrittää sisään.

Oma 4-v vähän pelkää ja kyselee tuosta, miksi on tällainen ja sellainen. Kaikkiin käytös- osaamis- ym. juttuihin, mitä lapsi ihmettelee, on vastaus tuo kehitysvamma, mutta miten tuo noin pieni ymmärtää sen?

Olen nyt vaan sanonut, että kaikki eivät opi kaikkea samassa tahdissa, kuten päiväkodin kaveri se ja se ei puhu kovin selvästi mutta osaa varmaan jotain muuta hyvin? Ja että x ei vaan ymmärrä, että sinua pelottaa, jos yrittää tänne sisään. Olen sanonut ettei tarvi pelätä, ei tapahdu mitään ja äiti vaan sanoo x:lle että nyt ei käy vierailut.

Oisko neuvoa tai milloin lapsi ymmärtää vähän jo kehitysvamma-asioita, että ei tää toinen pahuuttaan tunge? Esim. liikkumisen vaikeuden tajuaa jo, että tämä x menee taksilla kouluun kun ei voi itse sinne kävellä / pyöräillä.

Meillä lapset on kasvanu yhdessä vammaisen veljensä kanssa ja eivät siksi pidä häntä erillaisena kuin muut. Vaikea sanoa milloin ymmärtää, ehkä teidän pitäisi lukea joku kirja erillaisuudesta. Kirjastossa varmaan löytyy. Keskustelkaa ja aikanaan lapsesi tottuu että on olemassa vamaisia.
En kyllä ymmärrä miksi se lapsi on yksinään rapussa. Aika riskin vanhemat ottavat.
Itse en päästä poikaa yksinään ulos.

Heillä on myös ns. terve lapsi, noin 5-6 v ja tämä isompi ja tuo toinen ovat kyllä yksin useinkin rapussa / pihalla ym. On suht turvallinen piha. Tämä kehitysvammainen osaa kyllä kävellä, mutta se ei näytä "tavalliselta". Hän kulkee taksilla. Hän on välillä puoli tuntiakin rapussa eikä mee sisään. Olen seurannut kun ollaan itse esim. leikkipihalla, siinä on iso ikkuna josta näkee sinne. Odottaa että joku tulee rappuun ja ainakin meille koettaa tunkea sisään.

En viitsi vanhemmilleen valittaa kun äiti vaikuttaa olevan tosi kovilla tuon lapsen kanssa. Täytyy hakea kirjastosta joku kirja. Tuo perhe on asunut naapurissa ainakin sen 7 v, mitä me ollaan tässä asuttu eli koko mun lapsen olemassaoloajan, eikä oo vielä tottunut tuohon.

Yhteistyössä