itsemurhasta kertominen pienelle lapselle... miten? milloin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja enmä vaantiedä..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

enmä vaantiedä..

Vieras
Meillä uusperhe. lapsipuoleni äiti teki itsarin kun lapsi oli pieni vauva.

Nyt meidän yhteiset lapset ei oikein aina ymmärrä et mä en ole tämän lapsen biologinen äiti. No lapset sit tietty kysyy et miks et oo, kuka se on?

Kerrottu on että on kuollut... mutta tietysti lapset yrittää kysyä että mihin....

Ni voiko 4v. ja 6v. kertoa että tappoi itsensä? hyppäsi ___________ alle...

Miten kantsis toimia?

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Sanoisin että oli sairas ja kuoli siihen.

En mä nyt tiedä onko se hyvä valehdellakaan... Ehkä selittäisin, että oli mieleltään sairas ja ei sitten vaan enää jaksanut elää sen sairautensa kanssa ja kuoli sit niinku tavallaan siihen sairauteen...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Sanoisin että oli sairas ja kuoli siihen.

En mä nyt tiedä onko se hyvä valehdellakaan... Ehkä selittäisin, että oli mieleltään sairas ja ei sitten vaan enää jaksanut elää sen sairautensa kanssa ja kuoli sit niinku tavallaan siihen sairauteen...

Sairaushan se on sekin.

Kannattaa kysyä ammattilaiselta miten menetellä. Mun äiti tappoi itsensä kun olin 9-vuotias ja mua sitten yritettiin suojella tiedolta kertomalla että äiti kuoli nukkuessaan. Mä sitten pitkän aikaa pelkäsin sulkea silmiä nukkumaan mennessä kun ajattelin että voin sitten vaan mystisesti kuolla nukkuessani.

ap, voit näistä kommenteista päätellä, että EI TIEDÄ KUKAAN MUKAAN! B) kysele ihmeessä asiasta vaikka neuvolassa. on sen kaliiberin juttu, että kannattaa ehkä kysyä ammattilaisen mielipidettä. tottakai lapsi haluaa asiasta tietää, mutta kuinka paljon sille voi tosiaan kertoa... :/

Mun elämäni onnistuttiin sotkemaan siltä osin varsin mainiosti salaamalla multa isän itsemurha.
Selittely ja valheet eivät ole lapselle hyväksi.
Sairaus jonka takia vanhempi ei jaksanut elää riittää ehkä aluksi. Ja ehdoton muistutus siitä että syy EI ole lapsen tai kenenkään muun.
Tekotapa yms muut jutut voi odottaa myöhempään.

Nötkötti
Mä muistan kun mun hoitotäti sanoi että hänen miehensä oli nähnyt enkeleitä ja yrittänyt hypätä niiden luo tms. Jäänyt mieleen, oli hyvä selitys lapselle.

tää vois olla hyvä tapa myös

entäs näin
jos kertoisitte että äiti jäi tämän mystisen kulkuneuvon alle. Kertoisitte sitten koko totuuden kun lapset on riittävän isoja.

tätä itse ajattelin ehdottaa

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Ja miksi tota ei-biologinen äiti -juttua pitää alleviivata?

Siis hä? tätä mä en tajunnut..

Siis miehen lapsi on 15v. hän kyllä tietää että äiti hyppäs rekan alle (ei junan)

JA pienet aina selittelee että silloinkuin "RUU" oli sun mahassa, niin oon sanonut että "RUU " ei ole ollut mun masussa... jne....

"RUULLE" on kerrottu aikoinaan valheita asiasta, ja oli aika vihainen kun totuus selvisi.... mä en ollut silloin kuvioissa vielä..

Alkuperäinen kirjoittaja miljoonakala:
Mun elämäni onnistuttiin sotkemaan siltä osin varsin mainiosti salaamalla multa isän itsemurha.
Selittely ja valheet eivät ole lapselle hyväksi.
Sairaus jonka takia vanhempi ei jaksanut elää riittää ehkä aluksi. Ja ehdoton muistutus siitä että syy EI ole lapsen tai kenenkään muun.
Tekotapa yms muut jutut voi odottaa myöhempään.

Minun perheessä pari ihmistä teki itsemurhan, ja mulle lapsena kerrottiin suoraan että joo, Kalle-setä hirtti itsensä ja siellä se roikkui puun oksassa ja Maija-täti sen sieltä sitten löysi ja meni hulluksi. Kunpa olisivat jättäneet kertomatta. Ei pikkulasten tarvi tietää miksi joku on kuollut, multakin olisi vähentyneet lapsuusajan painajaiset.

Alkuperäinen kirjoittaja Nötkötti:
Mä muistan kun mun hoitotäti sanoi että hänen miehensä oli nähnyt enkeleitä ja yrittänyt hypätä niiden luo tms. Jäänyt mieleen, oli hyvä selitys lapselle.

Joku tällanen olis varmaan ihan hyvä. Ja sit myöhemmin kertoa tarkemmin, jos lapset haluavat tietää.
Mä kans pienestä pitäen olen tiennyt että mun pappa hirtti itsensä, ja olisin ehkä pienenä poikana pärjännyt ilmankin näin tarkkaa selon tekoa. Käytiin vielä joskus perheretkellä kattomassa sitä latoakin missä tää tapahtu :o

Alkuperäinen kirjoittaja entäs näin:
jos kertoisitte että äiti jäi tämän mystisen kulkuneuvon alle. Kertoisitte sitten koko totuuden kun lapset on riittävän isoja.

Mun mielestäni voisitte myös kertoa että jäi sinne rekan alle ja vasta sitten myöhemmin puhua siitä että miksi jäi.. :(
Tulisi mahdollisimman vähän valehtelua.

Alkuperäinen kirjoittaja Carlos74:

Joku tällanen olis varmaan ihan hyvä. Ja sit myöhemmin kertoa tarkemmin, jos lapset haluavat tietää.
Mä kans pienestä pitäen olen tiennyt että mun pappa hirtti itsensä, ja olisin ehkä pienenä poikana pärjännyt ilmankin näin tarkkaa selon tekoa. Käytiin vielä joskus perheretkellä kattomassa sitä latoakin missä tää tapahtu :o

juu. toi selitys kanssa hyvä jos kysyvät että miksi jäi alle?

Carlos.. :hug: ..iloisia perheretkiä.. :/ Ei varmasti tee hyvää lapselle kuulla noin tarkkaa selostusta. :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minun perheessä pari ihmistä teki itsemurhan, ja mulle lapsena kerrottiin suoraan että joo, Kalle-setä hirtti itsensä ja siellä se roikkui puun oksassa ja Maija-täti sen sieltä sitten löysi ja meni hulluksi. Kunpa olisivat jättäneet kertomatta. Ei pikkulasten tarvi tietää miksi joku on kuollut, multakin olisi vähentyneet lapsuusajan painajaiset.

Mulla oli eräs tuollainen allehyppäystapaus toisen vanhemman perheessä vähän ennen kuin synnyin. Omat vanhempani sanoivat muistaakseni, että x jäi junan alle. Mutta sitten oli toisia sukulaisia, jotka eivät omalta kohdaltaan tainneet oikein osata käsitellä asiaa, ja jotka mässäilivät kuulteni (olin 3-5v?) yksityiskohdilla. Niitä en olisi halunnut kuulla, mutta jälkeenpäin ajattelen, että kertojalla itsellään oli surutyö kesken.

Alkuperäinen kirjoittaja Carlos74:

:o Auts. Ihana perheretkí. :/ Mustakin toi enkeliselitys kuulostaa pienelle lapselle ihan hyvältä, toisaalta totuutta tosiaan ei saa liian pitkään pantatakaan ettei tule sellaista tilannetta että lapset kokee että heille on valehdeltu.

Mielestäni ette missään nimessä kerro itsemurhasta. Kerrotte vain kuinka kuoli. Pienen lapsen ei tarvitse tietää, että ihmiset haluavat kuolla ja jättää oman lapsen. Näistä voi tulla painajaisia, pelkoja ja jopa ajatuksia itsensä tappamisesta.

Yhteistyössä