Käyttekö te äidit joilla useampia lapsia..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Grace
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Grace

Aktiivinen jäsen
21.07.2007
6 911
3
38
..erikseen jokaisen lapsen jossain vaikka syömässä kahdestaan tai vaikka elokuvissa?

Meillä kun on neljä lasta niin koitan järjestää jotain kivaa ihan kahdestaan kun jotenkin tuntuu että tässä arjen pyörityksessä ei kerkeä niin huomioimaan ja kuuntelemaan jokaisen lapsen asioita niin kuin hyvä olisi.

Eilen olin meidän 3 vuotiaan tytön kanssa kaupungilla ja käytiin kiinalaisessa lounaalla ja shoppailtiin.
Hän oli niin innoissaan kun äiti huomioi vain häntä :heart:
Seuraavaksi on meidän 8v. pojan vuoro viettää äidin kanssa laatuaikaa.Täytyy ihan miettiä mitä se voisi olla.
JOs vaikka menis katsomaan sen uusimman lastenelokuvan tai jotain.

Vanhimman kanssa varsinkin koita järjestää välillä jotain "omaa".
Mutta ei se paljon vaadi, se on ihan intona jo siitä, kun pääsee mun jälkeen hevosen selkään ja talutan sen edestakas postilaatikolle.

Vauvan kanssa nyt tulee muutenkin oltua väkisinkin tiiviisti yhdessä, vaikka isosiskot pyöriikin jaloissa.

Keskimmäisellä on "omaa aikaa" melkein joka aamu, kun isompi ja pienempi nukkuu...

Ei nuo vielä niin vaadi sitä erikseen lähtemistä ja tekemistä, sitäkin varmasti yritetään sitten aikanaan järjestää.

Muoks. Tuli mieleen sekin, että esim. isovanhempien kanssa esikoinen ja keskimmäinen saisivat sitä omaa lellittelyaikaakin, mutta ne on huonoja olemaan esim. yötä erossa toisistaan.
Osaa olla kiinteä sisarussuhde pian 5-vuotiaalla ja 1,5-vuotiaalla, kun kiukkuamiseksi menee jos toinen on pitkään poissa. =)

Yritän kyllä ja usein onnistuukin. Nyt on vielä Hekalla käyttämättä hemmottelu-päivä, tosin mummin kanssa, tytöt jo käyttivät omansa.

Mutta periaatteessa otan yhden kerrallaan mukaan johonkin puuhaan, vaikka ihan kaupassakäymiseen.

Yleensä a ina jossainvälissä teen jotain ihan vaan kahen jonku lapsen kanssa. Mutta en aina kykene noin massiivisiin-kiinalais-shoppailu-reissuihin, vaan se laatuaika on vaikka sitä, että luen kirjan tytölle, vain hänelle ku pikkusisko nukkuu ja muut on koulussa. Tai askartelen nukkekotijuttuja 9-vuotiaan kanssa tai meen pelaa jalkkista 8vuotiaan kans jne.
Kauppaan jos lähen ni joku saa tulla mukaan, yksin, ja seuraavan kerran on toisen vuoro.

Alkuperäinen kirjoittaja anna:
Kuulostat ihanalta äidiltä!!Sun lapset on varmaan onnellisia!

No tuota, ainakin yritän ja näin yritän olla sellainen äiti kun haluaisin.Jotenkin tuntuu että näin voin olla läsnäoleva äiti kun on niin paljon hommaa kotona ja teen keikkahommia pitopalvelussa kotiäitiyden lisäksi.Tuntuu ettei aina jaksa repeytyä samaan aikaa moneen suuntaan.

Tämä vähän auttaa syyllisyyden tunteeseen =)

yritän olla kummankin kanssa kaksinkin välillä. usein ei tietty pysty kun ei ole sitä toista vanhempaa tässä arjessa mukana. mutta esim huomenna poika menee papan kanssa onkikisoihin ja typyn kanssa sit varmaan ihan leikitään vaan kahdestaan tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Tottakai.
Kauppareissu, kirjastokäynti, saunassa käyminen, lenkki, juttelutuokio illalla lapsen kanssa kahden...
Jokainen vuorollaan saa omaa aikaa, vaikka en tykkää sanasta "laatuaika".

Tosi upeeta että noinki ison katraan kanssa onnistuu, sen siis täytyy olla vain järjestelykysymys ;)

Meillä noita ei ole kuin kaksi mutta alusta asti päätettiin että halutaan antaa molemmille omaa aikaa vanhemman kanssa. Siksi siis useinkin jaetaan lapset niin että mies ottaa toisen ja minä toisen, vaihdetaan sitten seuraavlla kertaa. Näin ollaan käyty esimerkiksi pikkumatkoilla, risteilyillä, kyläilemässä, uimassa, töissä, kaupungilla, kerhoissa jne.

Ihanaa vanhemmastakin saada keskittyä vain tuohon yhteen lapseen. :heart: Ja toisaalta meillä myös puhdas laiskuus ajaa tuohon, nuo kaksi ovat ajoittain olleet aika raskaita hoidettavia yhteensä joten yhden kanssa liikkuminen on kuin ei olisi lasta ollenkaan.

Mulla on vain yksi sisarus, mutta muistan silti, kuinka tärkeetä oli lapsena se, että sai välillä tehdä jotain kivaa vain kahdestaan isän tai äidin kanssa. :) Eikä sen oikeasti tarvitse olla mitään "laatuaikaa", isän kanssa me käytiin aina kahdestaan viemässä roskat kaatopaikalle ja se oli siis niinkun jotain super-hienoa. :D

Alkuperäinen kirjoittaja moi:
Mulla on vain yksi sisarus, mutta muistan silti, kuinka tärkeetä oli lapsena se, että sai välillä tehdä jotain kivaa vain kahdestaan isän tai äidin kanssa. :) Eikä sen oikeasti tarvitse olla mitään "laatuaikaa", isän kanssa me käytiin aina kahdestaan viemässä roskat kaatopaikalle ja se oli siis niinkun jotain super-hienoa. :D

Näin oli meilläkin ja ehkä sen takia haluan omillekin lapsille samanlaista kokea.Vaikka se ei tosiaankaan tarkoita aina jotain ihan noin spesiaalia kun esim elokuvissa käymistä tai sen sellaista.
Se kaiketi tärkeitä oli tapa mikä tahansa että lapsi saa kokea olevansa erityinen siksi että vaikka sisaruksia on monta hän on omanlaisensa.

Jaa kyllä mä ehdin siinä arjen tuoksinnassakin antaa kaikille sitä aikaa kun lapset olivat pieniä.
Meillä kuljettiin yhdessä ja siksipä kai he toisistaan huolehtivat ja kulkevat edelleenkin yhdessä vaikka ovat jo pikkasen vanhempia.

Kyllä käydään elokuvissa ja yms tehdään kivaa.
Kolme lasta on.
Tänään olin meidän pojan kanssa leffassa katsomassa Kung Fu Pandan, ostettiin leffaan herkkuja ja nautittiin kun saatiin olla kahdestaan pitkästä aikaa. :heart: =)

No just olin esikon kans särkässä kun kupus oli anopilla yötä ja parinviikon päästä toisin päin. Lapset tykkää mummustaan tosi paljon joten ovat innoissaan sinne menosta tai äitin kans olosta. On ihan kivaa olla ihan kahden lapsen kanssa kun saa keskityä täysillä siihen mitä lapsi sanoo ja haluaa =)

Jä mä ison perheen lapsena nautin vieläkin siitä kun meen isän kans kaksin metsään lenkille tai sit äitin kans ostoksille tai kahvitteleen :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kevätaurinko:
Kyllä käydään elokuvissa ja yms tehdään kivaa.
Kolme lasta on.
Tänään olin meidän pojan kanssa leffassa katsomassa Kung Fu Pandan, ostettiin leffaan herkkuja ja nautittiin kun saatiin olla kahdestaan pitkästä aikaa. :heart: =)

Mitä muuten tykkäsit tuosta elokuvasta kun olen miettinyt oisko se kiva mennä pojan kanssa katsomaan?

Ei sen tartte mitään erikoista olla, hetki päivässä riittää, kunhan se on silloin kun lapsi itse sitä tarttee. Meillä kun pienemmät 2 nukkuvat, luemme esikoisen kanssa hänen itse valitsemansa kirjan tai kuuntelemme äänisatua. tai leivomme, tai suunnittelemme joululahjoja. Tai piirrämme. Kyllä tämä arki on nähdäkseni se, mikä kantaa ja minkä muistaa. Reissut on hauskoja, mutta ei niitä tartte joka viikko harrastaa sen takia, että vietetään vähän "laatuaikaa". Ei se shoppailu lapsen mielestä nyt niiiiiiin hauskaa voi olla.

Yhteistyössä