et kerro milalisella alueella asut etkä omaa tuloluokkaasi (eli mitä itse pidät huonotuloisena), se helpottaisi selityksen antamista.
Itse asun pääkaupunkiseudun lähistöllä kaupunkialueella .Omana havaintonani toteaisin, että huonoimmin käyttäyvät keskiluokkaisen taustan omaavat lapset (vanhemmat opettajia , sairaanhoitajia jne.).
Akateemisten vanhempien lapset, joita omien lasteni tuttavapiiriin etupäässä kuuluu, käyttäytyvät kylläkin hyvin, mutta elämäntyyli saattaa ärsyttää osaa aikuisia. Tottapuhuen oman esikoisen (15v) elämäntyyliä ja käytöstä on joskus vaikea sietää:
harjoittelee näyttelemistä kotona, luo tyylikuvia tuttavistaan (niiden käytös on esikoisen näyttelemänä kauheaa ja se aloittaa näyttelmisen ilman ennakkovaroitusta.)
Jättää kaverinsa meille ja poistuu itse tyttöystävänsä luokse. Mukavia poikiahan he ovat, mutta kun hekin näyttelevät.
Tuo meille kotiin kammottavan käytöksen mallikappalaita, joita kuljettelee mukanaan harjoitusmielesssä, aikoo opettajaksi.
Nuoremmat (10 v. 8v) ovat kunnollisen urheilijalapsen perikuvia, käytös kohteliasta jne. Mutta oma urheilu ja tanssiharrastus on maailman tärkein asia, josta ei toisten vuoksi jousteta.
Itse sanoisin vanhempien ammattitaustan määräävän käytöksen.
Osalla nykynuorista on hyvin tarkoitushakuinen käytös, jota omassa nuoruudessani esiintyi vain harvoilla. Tulevaa uraa suunnitellaan ja kaikki toiminta ohjataan sen mukaan.