Käytitkö jotain lääkettä raskausaikana, jos niin mitä ja miten paljon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja monta raskautta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

monta raskautta

Vieras
Aika paljon ilmeisesti käytetään lääkkeitä raskauden aikana. Mitä käytit, ja mihin vaivaan? Mitä neuvola/lääkäri sanoi lääkityksestä?

Millä mielin itse käytit?

Itse olen joutunut panadolia käyttämään koviin päänsärkyihin ja pahoinvointiin. Hieman ristiriitaisein tuntein.

Jostain luin tiedon, että noin puolet raskaana olevista naista käyttää jossain vaiheessa ainakin yhtä reseptilääkettä. Todennäköisesti suurin osa naisista ainakin jotain lääkettä (käsikauppa tai resepti) käyttää.

Ei mitään lääkitystä.
Periaatteeni on et raskauden ja imetyksen aikana ei käytetä lääkkeitä.

Vaikk en enään ole raskaana niin en syö mitään lääkkeitä.

[QUOTE="Vieras";28145767]Ei mitään lääkitystä.

Vaikk en enään ole raskaana niin en syö mitään lääkkeitä.[/QUOTE]

On hyvä, jos pystyy olemaan lääkkeettä muutenkin kuin raskauden aikana, valitettavasti meillä monella vain on sairauksia joita on lääkittävä.

Oikeasti joku ravintoainekin (tavallisena pitämämme ruoka) voi olla haitallista sikiölle, mutta sitä ei ole vielä vain tajuttu. Jotkut paljon tutkitut lääkkkeet saattavat olla jopa turvallisempia.

Aina vain eletään tämän hetkisen tiedon varassa ja hyvä, jos yritetään parhaamme.

grammasia panadoleja max3kpl/päivä, panacodeja välillä pahimpiin särkyihin, ja rauhottavia satunnaisesti. Ja millä mielellä? No sillä ettei se lapsikaan siellä mahassa voi voida hyvin jos en minäkään voi... joten lääkkeeni söin.

Allergia- ja astmalääkkeitä, ihan pakko. Ja kevätkin juuri siitepölyineen tulossa. Särkylääkkeenä panadolia, niskat ihan jumissa. Refluksitautiin omaa lääkettään erittäin harkitun tarpeen mukaan, muuten rennietä.

Käytin Primaspania myöhemmin injektiona Fragminia, veritulppia ehkäisemään. Pitkä- ja lyhytvaikutteista insuliinia, Adursalia raskaushepatoosin hoitoon ja Panacodia koviin päänsärkyihin. En ole koskaan joutunut noin paljon lääkkeitä syömään kuin raskaana ollessani.

1g Panadolia satunnaisesti kipuihin ja harjoitussupistuksiin.
Keskiraskaudessa muutama Burana 400 mg poskiontelotulehdukseen, neuvolan suosituksesta.
Omeprazolia närästykseen, 1 kapseli päivässä rv 30->

Vyöruusuun sain asikloviiri-kuurin, mutta en sitä aloittanut koska aloitus olisi tapahtunut lääkkeen tuoman avun kannalta liian myöhään.

Käytin Primaspania myöhemmin injektiona Fragminia, veritulppia ehkäisemään. Pitkä- ja lyhytvaikutteista insuliinia, Adursalia raskaushepatoosin hoitoon ja Panacodia koviin päänsärkyihin. En ole koskaan joutunut noin paljon lääkkeitä syömään kuin raskaana ollessani.

Sama täällä, mäkin vedin enemmän lääkkeitä raskaana kuin varmaan koko elämäni aikana yhteensä.. :o
Panadolia ja panacodia liitoskipuihin ja aivan järjettömän koviin päänsärkyihin, insuliinia raskausdiabetekseen, adursalia raskaushepatoosiin(lopussa maksimiannostuksella) ja ataraxia hepatoosikutinaan, opamoxia unettomuuteen (prenataaliosastolla), albetolia satunnaisesti heittelehtiviin verenpaineisiin, rautalääkettä kun hb laahasi jo likemäs 90 ja lisäks vielä thyroxin mitä syön lopun elämääni kilpirauhasen vajaatoimintaan. Juu ei enää ikinä raskaaksi, kauhea kokemus kaikin puolin...

Edellisessä raskaudessa käytin adursalia ja albetolia viimeisinä raskausviikkoina hepatoosin ja raskausmyrkytyksen hoitoon. Eipä siinä ollut paljon valinnanvaraa käyttääkö vai ei, onneksi niistä ei näyttänyt mitään haittaa olevan.

Toinen raskaus on nyt meneillään, rv10 jouduin aloittamaan albetolin. Sen suhteen lääkäri oli vähän varovainen, sitä ei aloitettu heti vaikka minulla oli vp-lääke käytössä ennen raskautta. Albetolia menee tällä hetkellä 6 tabua päivässä ja vielä viimeisiksi viikoiksi otettiin rinnalle toinen vp-lääke, Adalat Oros. Albetolia on kuulemma käytetty paljon eikä siitä pitäisi mitää haittaa olla ja siihen on sitten vain luotettava, paineet on niin kovat että ilmankaan ei selviä.

Rennietä ja panadolia on tullut käytettyä molemmissa raskauksissa, muutaman panacodin olen ottanut kovaan päänsärkyyn.

Adursalia täälläkin 6/päivä hepatoosiin ja tarvittaessa ataraxia yökutinaan. Edes panadolia ei enää tuon maksan vuoksi joten pää/niskasärkyjen kanssa elellään..

Panadol, panacod, oxanest, oxynorm, opamox, sittten useampaa antibioottia suonensisäisesti, klexane jne. en varmasti muista kaikkia. olin myös nukutettuna 3krt raskauden aikana ja tehtiin 3 isoa leikkausta. Suuri huoli ja hätä vauvasta, mutta ilmankaan en olisi pystynyt olemaan :(

Kaikista hurjista, vahvoista lääkemääristä ja leikkauksista huolimatta vauva syntyi täysiaikaisena ja täysin terveenä <3 Nyt ikää 1v8kk ja voi sanoa että on tosi fiksun oloinen lapsi. Kiitollinen joka ainoa päivä siitä että lapsi on terve. Olisin tuntenut syyllisyyttä jos vauvalla olisi todettu jokin sairaus. Vaikka enhän voinut valita itse sairastumista ja leikkausten ja kipulääkkeiden tarvetta. Kaikki ihan läkärin päätöksiä.

Esikoista odottaessa Fragminea ( vkolta 12 loppuun asti ) , ilman sitä oli veritulpan riski

Kuopusta odottaessa Klexanea alusta loppuun ja loppuajasta tarvittaessa selkäsärkyyn panadol 1 mg, kummatkin lääkärin määrämiä ja ilman klexanea taas se veritulppa riski.

[QUOTE="Vieras";28145767]Ei mitään lääkitystä.

Vaikk en enään ole raskaana niin en syö mitään lääkkeitä.[/QUOTE]

Et siis ole ollut siinä tilanteessa jossa lääkkeitä olisi ollut PAKKO ottaa. Niin minäkin olin päättänyt, mutta toisin kävi. :(

Säännöllisesti Thyroxinia normaalia suuremmalla annoksella ja Cymbaltaa 30 mg/pv. Jälkimmäinen tarttis tosin vissiin lopettaa titraten ennen laskettua aikaa... Pitänee kysyä asiasta äitiyspolilla, kun seuraavan kerran käyn siellä.

Yhden antibioottikuurin (muistaakseni Amoxinia) söin poskiontelontulehdukseen, lisäksi oon ottanut satunnaisesti Heinixiä nenän tukkoisuuteen (Duactia ja Cirrusta kun ei saa raskaana ollessa ottaa), grammasta Panadolia päänsärkyyn ja Rennietä närästykseen. Niin ja Nasonexiä, A-vitatippoja ja avaavia suihkeita tukkoisen nenän auki saamiseksi/pitämiseksi.

Litalginia munuasikiviin, oli pakko, kun kivut oli sitä luokkaa et oksensin vaan kivusta. En oo muulloin sellasta kipua kokenut vaikka oon kaksi isoa vauvaa alakautta synnyttänyt. Apteekissa ei meinannut antaa mulle sitä kun mun maha näkyi jo, rv 20+.

Yhteistyössä