Käykö kellään kotona siivooja? Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja inger
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
:wave: Käynyt nyt viimeiset 5-6 vuotta. Ja nyt kaverikin hankki ja työkavereilla käy...

Miinuksena on se, että siivooja on myös ihminen ja isoa taloa ei tunnissa loihdita putipuhtaaksi. Siisteyden tasoon siis vaikuttaa kuinka paljon viitisii tunteja tilata ja kuinka usein. Meillä mennään kyllä aika minimillä (3h joka toinen viikko). Siivoojia on myös erilaisia, jotkut ovat tarkempia kuin toiset. Meillä ei ole "intohimoinen" siivooja, mutta kyllä se minut/miehen voittaa.

Plussana kotitalousvähennys on iso ja se huomioidaan suoraan verojen määrästä. Vaikutus on ihan merkittävät. Lisäksi siivooja/firma on joustava, että tarpeen mukaan saamme teettää ylimääräistä esim ikkunan pesua tai jotain muuta hinkkausta. Toki maksaa normaalin taksan mukaan enemmän. Itse määrittelemme, mitä siivootaan ja miten tarkkaan. Eri kerroilla voi olla jotain erityistä putsattavaa (joku on kotona siivoojan tullessa ja antaa päivän ohjeet)

Ei ole enää paluuta siivoojattomaan elämään, mikäli kummatkin ovat työelämässä.

Kiitos vastauksestasi! Tuota tahtia mekin ajateltiin, että kahden viikon välein. Vaikka toki useamminkin voisi käydä, mutta se hinta..

Täytyy varmaan ottaa se vasta ensi vuoden alusta, niin täyttyy nopeasti se omavastuun osuus. Tältä vuodelta ei paljoa vähennystä ehtisi saada.

Olen miettiny kanssa siivoojaa kerran kaksi kuukaudessa tuo 3-4 tuntia. Jotkut siivoavat asiakkaan välineillä ja aineilla. Mulla ei ole kunnon ammativälineitä, joten haluisin sellaisen, joka siivoaa omillaan. Meillä kyllä imuroidaan ja pyykätään joka päivä (lapsi ja koira), mutta lattioiden puunaus ja jalkalistat jää sekä pölyjen pyyhintä. Oon ollut joskus himosiivooja, mutta lapsensyntymän jälkeinen unettomuus-loppuunpalaminen osoitti, ettei äiti voi olla se kaiken hallitseva arki-jumala.

Alkuperäinen kirjoittaja Vadelma71:
Olen miettiny kanssa siivoojaa kerran kaksi kuukaudessa tuo 3-4 tuntia. Jotkut siivoavat asiakkaan välineillä ja aineilla. Mulla ei ole kunnon ammativälineitä, joten haluisin sellaisen, joka siivoaa omillaan. Meillä kyllä imuroidaan ja pyykätään joka päivä (lapsi ja koira), mutta lattioiden puunaus ja jalkalistat jää sekä pölyjen pyyhintä. Oon ollut joskus himosiivooja, mutta lapsensyntymän jälkeinen unettomuus-loppuunpalaminen osoitti, ettei äiti voi olla se kaiken hallitseva arki-jumala.

Meillä on omat välineet ja aineet. Nimittäin harva siivooja oikeasti raahaa mukanaan isoa arsenaalia eri pesuaineita eri tarkoituksiin. Lisäksi ihan samat aineet tarvitaan kotona, jos vaikka on tarve itse siivota. Mä ostan aineet&välineet joko Prismasta tai sitten ihan siivoustarvikeliikkeestä.

Mä vertailin netissä eri firmojen hintoja, ja en huomannut suurtakaan eroa niiden välillä, jotka toivat omat välineet ja niiden jotka käyttävät asiakkaan välineitä.

Toisaalta en jaksaisi miettiä, että mitä kaikkea kaapissa pitää olla... Mut toisaalta jos se käyttäisi minun välineitä, tietäisin, että ovat suht puhtaita.

Meillä on käynyt nyt useamman vuoden siivooja pari kertaa kuukaudessa 3 tuntia kerrallaan. Huonona puolena sama kuin joku vastaaja edellä kirjoitti, riippuen siivoojasta, joskus on siistimpää ja joskus taas ei. Nykyään meillä käy aina sama siivoojaa. On melko hyvä, muttei huippu. Tietyt paikat jää aina siivoamatta, joten itse pitäisi ennen siivoojaa laittaa tavarat paikalleen ja kerätä lelut lattialta sekä siivouspäivän jälkeen käydä läpi kohdat, jotka siivoojalta jää, mutta jotka ärsyttää. Välillä luottamus saa kolauksen, kun huomaa, ettei siivooja olekaan laskutettua 3 tuntia paikalla. Tai kun jotain kallista menee rikki, eikä asiasta edes kerrota. Samoin syvät naarmut parketissa eivät lämmitä mieltä. Mutta pienten lasten kanssa siivoojaa on kiva arjen pelastaja.

Meillä on käynyt nyt useamman vuoden siivooja pari kertaa kuukaudessa 3 tuntia kerrallaan. Huonona puolena sama kuin joku vastaaja edellä kirjoitti, riippuen siivoojasta, joskus on siistimpää ja joskus taas ei. Nykyään meillä käy aina sama siivoojaa. On melko hyvä, muttei huippu. Tietyt paikat jää aina siivoamatta, joten itse pitäisi ennen siivoojaa laittaa tavarat paikalleen ja kerätä lelut lattialta sekä siivouspäivän jälkeen käydä läpi kohdat, jotka siivoojalta jää, mutta jotka ärsyttää. Välillä luottamus saa kolauksen, kun huomaa, ettei siivooja olekaan laskutettua 3 tuntia paikalla. Tai kun jotain kallista menee rikki, eikä asiasta edes kerrota. Samoin syvät naarmut parketissa eivät lämmitä mieltä. Mutta pienten lasten kanssa siivoojaa on kiva arjen pelastaja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Huonona puolena sama kuin joku vastaaja edellä kirjoitti, riippuen siivoojasta, joskus on siistimpää ja joskus taas ei. Nykyään meillä käy aina sama siivoojaa.

Meillä on siistimpää aina, kun on vakiosiivoojalla lomittaja ;) Mutta lomittajilta menee kuitenkin extratunteja, kun ne tajuaa puolivälissä, että varattu aika on turhan lyhyt isoon taloon... Mutta aina joskus mietin, että auttaisiko pidempi aika vai toinen kokonaan siivooja. Kynnys vaihtaa yritystä on iso, koska hinta on kilpailukykyinen (yhä alle 30e) ja sama siivooja on käynyt meillä toisiaan alusta alkaen ja mitään ei ole viety/hajotettu/yms. Siis luotettava näyttää olevan.

Mutta uskon, että yksi tärkeä asia on kyky antaa palautetta siivoojalle. Eivät he osaa lukea ajatuksia ja ihmisille on eri asiat tärkeitä. Pitää kyetä sanomaan, että haluaa paikan X kiiltävän puhtautta, jos niin on. Meillä esim on toive, että kylpyhuone ja vessat saavat eniten huomiota. Pölypallerot nurkissa, jos aikaa jää...

Meillä siivoaja tuo välineet. Imurinkin tuo jos pyydän. Esim kun omassa imurissa oli vikaa... En ole kauhean tarkka ja aina olen ollut tyytyväinen. Alussa kävi joku jonka siivous jälki ei tyydyttänyt mua. Mutta vaihdoin firmaa... Tämä nykyinen on hyvä ja siivoajatkin melkein aina samat. Ihanaa tulla puhtaaseen kotiin. =)

Sitä piti vielä lisätä, että aina silloin tällöin ostan tehosiivouksen. Silloin tulee enemmän siivoajia kerralla ja ottavat joka paikan suurennuslasinkanssa... :whistle:
muoks... tehosiivous esim keväällä tai nyt viimeksi otin ennen ristiäisiä. Pesivät seinät ja ikkunatkin....

Meillä on käynyt reilun vuoden. Nyt ei enää käy kun jäin juuri äitiyslomalle, mutta tarkoitus ottaa sitten taas kun palaan töihin. Meillä käy kanssa joka toinen viikko, kolme tuntia kerrallaan. Minä ehkä siivoan kahdessa tunnissa sen, mihin hänellä menee kolme, mutta toisaalta en jaksaisi sitä omaa tahtia 40 h/vko, eli ihan ymmärrettävää.

Hyviä puolia on vaikka mitä, ihana tunne tulla töistä puhtaaseen kotiin, siivooja siivoaa osan paikoista paremmin kuin minä, ja yleisesti helpottaa arkea huimasti.

Huonoja en oikein keksi mitään, ehkä alkuun tuntui oudolta, että vieras ihminen tulee kotiin ja tavallaan näkee kaiken meidän perheestä. Mutta siihenkin tottui. Niin, ja tämä nykyinen käyttää aika paljon pesuaineita, eli niitä kuluu paljon enemmän mitä itsellä siivottaessa. Meillä siivooja tulee ison firman kautta, eli sen saa vaihdettua haluttaessa, niin tehtiinkin kerran. Tämä nykyinen on kyllä ihan loistava.

Niin, ja minä haluan ilman muuta että käytetään omia välineitä. Puistattaakin ajatus, että samat rätit olisi käytössä jonkun muunkin kotona, kun ei tiedä millaisia koteja siivotaan ennen meitä.

Meillä käy siivooja joka toinen viikko neljä tuntia kerrallaan. Hintaa on 27 euroa/tunti, mistä saa sitten sen kotitalousvähennyksen.
Lisäksi sovitaan erikseen esim. ikkunanpesuista ja suursiivouksista.
Suosittelen ihan ehdottomasti! Aiemmin tunsin jatkuvaa huonoa omatuntoa kodinhoidon tilasta. No, ei koti vieläkään siistinä pysy mutta ainakin se on puhdas.
Tämä on minun "paheeni", rahaa ei lopulta mene edes tupakka-askin vertaa päivässä.

Mulla tää olis käytännössä sellainen päivä, että pitäis ottaa aina vapaaksi muutenkin. Meillä on koira ja olen varma, että kaikki siivoojat ei tykkää jos on eläin huushollissa, jossa siivotaan eli mun pitäis mennä koiran kanssa 3-4 tunnin lenkille (päiväkahvit termarissa ja reppu selässä). Olishan se oma liikuntapäivä sitten ja kivempaa kuin siivoaminen.

Yhteistyössä