kawasakin tauti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiitu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
sanon suoraan että ei ole mutta epäilys oli, poikamme sairasti ihottumaa jota ei vielä tänäkään päivänä ole selvitetty että mikä oli mutta epäilivät kaikkea, päällimmäisenä oli tuo kawasakintauti..mutta lääkärit tulivat siihen tulokseen että se EHKÄ oli sittenkin lääke aineallergia, ei tiedetä siis mikä pojalla oli...
ja tässäpä kuva siitä ihottumasta...

http://www.aijaa.com/v.php?i=2913909.jpg

Alkuperäinen kirjoittaja Anu-78:
sanon suoraan että ei ole mutta epäilys oli, poikamme sairasti ihottumaa jota ei vielä tänäkään päivänä ole selvitetty että mikä oli mutta epäilivät kaikkea, päällimmäisenä oli tuo kawasakintauti..mutta lääkärit tulivat siihen tulokseen että se EHKÄ oli sittenkin lääke aineallergia, ei tiedetä siis mikä pojalla oli...
ja tässäpä kuva siitä ihottumasta...

http://www.aijaa.com/v.php?i=2913909.jpg

Huih. Kauanko oli tollanen.

Meillä oli lapsella hänen ollessaan vajaa 2v eli nyt taudista noin puolitoista vuotta kulunut. Olin juuri lähdössä koneelta pois kun huomasin tämän ja pakko lyhyesti vastata :) Voin yrittää huomenna uudelleen vastailla jos tulee jotain kysyttävää.

Oireena oli korkea kuume (joka ei tässä ko taudissa laske millään kuumeenalennuslääkkeillä), äärettömän sairas yleisvoinniltaan, kosketusarka, silmän sidekalvot punaiset, suu rakkulainen turvonnut verillä, kirkuvan punainen ihottuma vartalolla erityisesti alapäässä (muistaakseni tässä taudissa ei niinkään kasvoihin tule), kämmenet punoittavat (myöhemmässä vaiheessa sitten se ihon kuorituminen jaloista ja käsistä), korvatulehdus, oksenteli jossain alkuvaiheessa oli muitakin mutta tuossa pääpiirteissä...

Labra-arvoja en tähän hätään tarkalleen muista, mutta niissä on tietyt piirteet Kawasakissa. Esim. Hb laskee tietyssä vaiheessa ja leukkarit vastaavasti nousee. Ja Crp oli kyllä reilusti yli 100.

Saimme tosissaan taistella ensin että pääsimme hoitoon ja sitten sairaalassa hoito oli hyvää ja viime hetkillä sinne sen immunoglobuliini hoidon kannalta päästiinkin. (tiettyyn päivään mennessä taudin alusta täytyy aloittaa tuo lääkitys, että auttaa sydänvaurioita ehkäisevästi).

Onko teillä epäilty Kawasakia?

Kiitos vastannille. Mä itse oon ruvennu miettimään kyseisen taudin mahdollisuutta. Meillä oireina ollut nyt 5 päivää korkea kuume, tulirokon tapainen ihottuma, kurkku aivan punainen ja arka, silmät tulehtuneet,....mutta taudille olennaista "mansikkakieltä" ei ole tullut ja crp oli 38. Olen itse sairastanut taudin pienenä muttä äitini ei enää muista kaikkia oireitani. Olen kyllä sanonut lääkärillekkin "epäilyni" ja saan tänään taas lisää koetuloksia.

Onko ap paikalla? Meillä sairastettiin tuo tauti rajuna tammikuussa...
Meidän tarinaa en jaksa ja kerkeäkkään nyt kirjoittaa, mut se löytyy vauvan keskustelupalstalta osiosta vauvat, terveys allergiat sivu 2. Nimimerkkini myös siellä on kawasaki.
Keskustelen mielelläni lisää asiasta jos haluat.

Käyn täällä myöhemmin kurkkimassa, oletko vastaillut. =)

-kawasaki-

Alkuperäinen kirjoittaja tiitu:
Kiitos vastannille. Mä itse oon ruvennu miettimään kyseisen taudin mahdollisuutta. Meillä oireina ollut nyt 5 päivää korkea kuume, tulirokon tapainen ihottuma, kurkku aivan punainen ja arka, silmät tulehtuneet,....mutta taudille olennaista "mansikkakieltä" ei ole tullut ja crp oli 38. Olen itse sairastanut taudin pienenä muttä äitini ei enää muista kaikkia oireitani. Olen kyllä sanonut lääkärillekkin "epäilyni" ja saan tänään taas lisää koetuloksia.

Ihan niitä kaikkia oireita ei vaadita diagnoosiin, siitä listasta tyyliin seitsemän kahdeksasta. Meilläkin jäi ensin suurentuneet imusolmukkeet pois, mutta löytyi sit kuitenkin yksi suurentunut. Mutta voi niistä oireista olla joku poiskin.

CRP saattaa "laahata perässäkin", mutta jos kyse Kawasakista niin toivottavasti pääsette ajoissa hoitoon, että saatte sen immunoglobuliini tiputuksen ajoissa (8 päivän sisällä oireiden alkamisesta muistaakseni) että ehtii auttaa. Mut tosiaan ne labra-arvot ja niiden muuttunminen (tietyllä lailla) leukkari trombosyytit Hb ym kanssa kertoo..joten odottelehan mitä koetulokset sanovat.

Onko lapsen yleisvointi millainen? Meillä ainakin oltiin ihan ambulanssikunnossa ennen kun päästiin sairaalaan, lapsi ei juuri ajoittain edes vastannut puhutteluun.

Olen 13 vuotias , mulla oli aiempina vuosina ollu semmosta nokkosrokkoa , jouduin melkein joka ilta ottamaan allergialääkkeen että sain nukuttua ... No nytten se on mennyt ohi eikä minulla ole enään sitä ollut. Sairastin pienenä kawasakin taudin. Saako ruveta polttamaan yms, jos on sairastanut tuon taudin ? o: Mitä haittaa siitä on , ja milloin haitat ns. 'näkyvät' jos on polttanut , ja kauanko pitää polttaa että tulee . Kiitti jo etukäteen joka voisi auttaa mua tässä (: !

Meiän poju oli täyttänyt 4 kk kun kawasakin tauti todettiin.alko korvatulehduksella ja sen päälle keuhkokuume.lääkäri totes että jokin laukasee sen..ei siis ilmesty yht äkkiä.oli reilu 2 viikkoa kipeenä ja kuumetta koko ajan.muut oireet punoittavat silmät,kardeologi totes hiukan laajentunut sepelvaltimo ja tulehdusarvot koholla.onnex tutkittiin kunnolla ja saatiin oikee hoito.eka tarkastus käynti tehty ja nyt terve mutta vielä toinen aika jäljellä ja disperiiniä syödään yht. Kuukauden ajan.olen kuullut että hoitamattomana saattaa sydämmeen tulla jotain.

Mulla tuo Kawasaki-kuume yltyy aina kevättä kohden. Pahinta on MP-messut, jolloin kuume käy sietämättömäksi.

2011-kawasaki-ninja-zx-10r.jpg

Tämä on ainoa asia joka sen voi parantaa. Mutta kun se maksaa niin paljon.

Itselläni on paha autokuume aina keväisin ja olen kuullut, että se on perinnöllistä.
Pelkään pahoin, että poikani sairastuu Kawasakin tautiin. Olen kyllä yrittänyt puhua Hondan puolesta, mutta ei taida auttaa. Poika vaan katselee Kawasakien perään. KMX 125 kuutioinen on hänellä kiikarissa.

Yhteistyössä