Kävin tänään syömässä ulkona kaverin kanssa joka on raskaana ja hän joi lasin viiniä, onko tämä yleistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apila
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En usko että yhdestä lasista viiniä on sikiölle haittaa, pahempaa myrkkyä tosiaan esim. tuo kahvi jota itsekin tulee juotua muutama kuppi päivässä. Ja oliko toi Timesin sivuilta toi linkki missä kerrottiin tutkimuksesta että lasi viiniä viikossa saattaisi olla jopa hyväksi raskausaikana?

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja ei mitään hätää:
Yhden lasin ei tutkitusti pitäisi haitata

laitatko linkin tutkimukseen, kiitti! :)

Tässä linkissä kerrotaan mm.

http://www.alko.fi/fi/E5442E1B8FF1BA94C22572B300493C0B/$File/Alkoholi_Raskaus_FIN_lr.pdf

Yhden - kahden viikoittaisen
alkoholiannoksen ei ole todettu
aiheuttaneen haittavaikutuksia raskauden
kulkuun, äidin omaan tai sikiön terveyteen

löytyy kyllä useampiakin, mutten jaksanut itse googlettaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lillu:
Raskaana ollessa kun kaikkia suosituksia noudattaisit, niin kuolisit nälkään!

olen noudattanut. kiitos vaan huolenpidosta, mutta nälkä ei päässyt yllättämään. :)

onko alkoholi välttämätöntä, ettei kuole nälkään?

pösilö

voi sua.

jos sun käsitys on, että raskaudenaikaisten ruokavaliosuositusten noudattaminen on jotenkin mahdotonta tai vaikeaa, niin ehkä se vika ei ole niissä suosituksissa, vaan sun tulkinnassas.

Jaahans. Hysteerikot "kasvatan lapseni pumpulissa"-äidit taas vauhdissa.
Hitto! Esim. Italiassa ei olis yhtään tervettä ihmistä jos alkoholi olisi pahasta sikiölle!
Maalaisjärjen käyttö on sallittua! Mutta ei, neuvolasta saadut laput ovat laki eikä niitä voi mitenkään soveltaa. Hoh-hoijaa!

olen noudattanut. kiitos vaan huolenpidosta, mutta nälkä ei päässyt yllättämään. :)

pösilö

voi sua.

jos sun käsitys on, että raskaudenaikaisten ruokavaliosuositusten noudattaminen on jotenkin mahdotonta tai vaikeaa, niin ehkä se vika ei ole niissä suosituksissa, vaan sun tulkinnassas.

Käänsit sitten asian tuolla tavalla: MAHDOTONTA TAI VAIKEAA, tälläistä en ole sanonut. Ja mihin se alkoholi nyt jäi???

Edelleen, pösilö!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minulle kyllä annettiin neuvolasta lappuja, joissa luki, että yksikin lasillinen voi olla haitaksi sikiölle. Ja täytyy sanoa, että nyt kun muutamaan vuoteen raskauksien ja imetysten vuoksi en ole juonut, niin kyllä yhdestä lasillisesta tulee humalaankin. Ilmeisesti ei ollut ystävälläsi alkoholitonta viiniä.

Meillä puolestaan neuvolan seinällä on juliste, jossa lukee "1-2 pulloa keskiolutta viikossa ei vaikuta sikiöön" :D Että vähän eri tyylillä... :)

Alkuperäinen kirjoittaja tuossa yksi linkki:

Heh, sattuipa Alkon linkki. Ei ihan vakuuttavaa, kun Alko itse tutkii.

Tässä olis britti tutkimus:

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2008/10/740657

Äidin nauttima pieni määrä alkoholia ei ole vaaraksi sikiölle, kertoo tuore brittitutkimus.

Näillä jutuilla lohduttelen itseäni, kun itse raskaana ollessani join useammankin lasin, silloin kun en vielä raskaudestani tiennyt. Että otti päähän jälkeen päin. Oli niin yllätysraskaus etten osannuta aavistellakaan. Joskus vaan tulee tehtyä ihan älyttömän huonoja valintoja.

Jäi kyllä juominen tasan siihen yhteen kertaan, kun raskauteni paljastui. len kuitenkin jälkeenpäin ottanut selvää, pikku paniikissa, mitä tulikaan älmäyksissään tehtyä. Lasillisesta ruuan kanssa ei pitäis olla haittaa, mutta tuo minun kännäys oli kyllä vaikeammin sulateltavissa. En silloin kuitenkaan tilastani tiennyt.

pösilö

voi sua.

Käänsit sitten asian tuolla tavalla: MAHDOTONTA TAI VAIKEAA, tälläistä en ole sanonut. Ja mihin se alkoholi nyt jäi???

Edelleen, pösilö!

niin..? eli se ei ole mahdotonta tai vaikeaa, mutta suosituksia noudattamalla kuolee nälkään? just. :D

Itse en lasiin sylje, mutta raskaana ollessani en juonut. Ihan alkuraskauden aikana sikiö ei ole suorassa yhteydessä äidin verenkiertoon, joten alkoholi ei kuljeudu myöskään sikiöön (ihan alkuvaihe muistaakseni ekat kaksi viikkoa?) sen jälkeen ON AIVAN SAMA kuin juottaisit lapsellesi viiniä, jos itse juot. Raskaana oleva voisi siis miettiä, haluaisiko juottaa viiniä vauvalle, jos se olisi jo siinä sylissä. (Imetyksen aikana taas alkoholia kulkeutuu äidinmaitoon vain erittäin pieniä määriä eli muutama annos lienee vielä turvallista, jos äiti ei ole humalassa. Näitä ei pidä sekoittaa)

Alkuperäinen kirjoittaja tässä toinen:
Alkuperäinen kirjoittaja tuossa yksi linkki:

Heh, sattuipa Alkon linkki. Ei ihan vakuuttavaa, kun Alko itse tutkii.

Tässä olis britti tutkimus:

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2008/10/740657

Äidin nauttima pieni määrä alkoholia ei ole vaaraksi sikiölle, kertoo tuore brittitutkimus.

Näillä jutuilla lohduttelen itseäni, kun itse raskaana ollessani join useammankin lasin, silloin kun en vielä raskaudestani tiennyt. Että otti päähän jälkeen päin. Oli niin yllätysraskaus etten osannuta aavistellakaan. Joskus vaan tulee tehtyä ihan älyttömän huonoja valintoja.

Jäi kyllä juominen tasan siihen yhteen kertaan, kun raskauteni paljastui. len kuitenkin jälkeenpäin ottanut selvää, pikku paniikissa, mitä tulikaan älmäyksissään tehtyä. Lasillisesta ruuan kanssa ei pitäis olla haittaa, mutta tuo minun kännäys oli kyllä vaikeammin sulateltavissa. En silloin kuitenkaan tilastani tiennyt.

Alkon tulee tutkia näitä, koska sillä on monopoliasema. Ja tutkimusten tulee olla totta kai puolueettomia. Alkon tulee myös varoittaa alkoholin vaaroista!

Yhteistyössä