Kävin tänään syömässä ulkona kaverin kanssa joka on raskaana ja hän joi lasin viiniä, onko tämä yleistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apila
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
yksi lasillinen sinne tänne. On valitettavasti tullut vastaan ihan räkäkännissä raskaana olevia naisia. Yhden lasin ei tutkitusti pitäisi haitata, mutta jos äiti menee humalaan, lapsikin menee. Lapsen maksa ei vielä osaa pottaa lkoholia, mutta onneksi istukan kautta äidin maksa hoitaa sen homman.

Aina kun tulee mieleen tuomita joku yhdestä viinilasillisesta niin muistakaa: Muissa EU maissa on raskausaikana kahvi kielletty kokonaan eikä alkoholi. Useissa maissa juodaan ruoalla viiniä lähes päivittäin (päivittäinkin)..

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja maritu:
Sanovathan, että viini on terveellistä oikein käytettynä. Lasillinen ruuan kanssa lienee se oikea tapa.

raskaana ei kyllä suositella edes vähäistä määrää, tiedät varmaan.

Raskaana ollessa kun kaikkia suosituksia noudattaisit, niin kuolisit nälkään!

Taitaa olla aika yleistä. Ja ehkä enemmän semmoset, jotka muutenkin käyttää aika kohtuudella, ottaa raskausaikanakin myös vähän.

Mä en itte ottas, mutta monet ottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ei mitään hätää:
Yhden lasin ei tutkitusti pitäisi haitata

laitatko linkin tutkimukseen, kiitti! :)

www.alko.fi

aina lasillisen voi RUUAN kanssa ottaa, ei päihdytä kun hitaasti juo.
hysteria SEIS, kiitos.
on olemassa oikeita ongelmia, ei lasi viiniä odottaessa ole sitä kenellekkään.

Minulle kyllä annettiin neuvolasta lappuja, joissa luki, että yksikin lasillinen voi olla haitaksi sikiölle. Ja täytyy sanoa, että nyt kun muutamaan vuoteen raskauksien ja imetysten vuoksi en ole juonut, niin kyllä yhdestä lasillisesta tulee humalaankin. Ilmeisesti ei ollut ystävälläsi alkoholitonta viiniä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lillu:
Raskaana ollessa kun kaikkia suosituksia noudattaisit, niin kuolisit nälkään!

olen noudattanut. kiitos vaan huolenpidosta, mutta nälkä ei päässyt yllättämään. :)

onko alkoholi välttämätöntä, ettei kuole nälkään?

Niinpa... Taalla espanjassa naiset juovat raskausaikana lasin viinia paivassa, mutta kahvi on kokonaan kielletty virallisten ohjeiden mukaan. Olin juuri Kaliforniassa ja siella myos kahvi on kiellettya, mutta viinia voi vahan juoda.

Juotteko te kahvia raivoraittiin aidit? Miten reagoitte siihen etta se saattaa olla viinia haitallisempaa ainetta?

Itse en ottanu kummassakaan raskaudessani, mutta jotkut ystäväni ovat ottaneet ja heitäkin olin ajatellut "järkeviksi" ihmisiksi, terveysalan koulutuskin taustalla...Mutta mikä minä olen muita tuomitsemaan, tekevät mitä tekevät, vaikka neuvoloissa nykyään suositellaan kyllä nollatoleranssia alkoholin suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja maritu:
Sanovathan, että viini on terveellistä oikein käytettynä. Lasillinen ruuan kanssa lienee se oikea tapa.

raskaana ei kyllä suositella edes vähäistä määrää, tiedät varmaan.

Ei mun ole tarvinnut miettiä raskaudenaikaista viinin juontia, kun en sitä muutenkaan käytä.
Mutta mielestäni raskaus ei ole ääritila. En oikein osaa sitä selittää, mutta uskon että tervejärkinen ihminen osaa elää elämänsä myös siihen kuuluvan raskausajan hänelle oikealla tavalla.

Niin ja aika oleellinen asia on se, missä vaiheessa raskaus on. Töllöstä tuli vasta dokumentti jossa kerrottiin kuinka raskauden alkuvaiheessa (ennen rv 12) nautittu alkoholi voi vaikuttaa lapsen kehitykseen. Varsinkin pojalla..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minulle kyllä annettiin neuvolasta lappuja, joissa luki, että yksikin lasillinen voi olla haitaksi sikiölle. Ja täytyy sanoa, että nyt kun muutamaan vuoteen raskauksien ja imetysten vuoksi en ole juonut, niin kyllä yhdestä lasillisesta tulee humalaankin. Ilmeisesti ei ollut ystävälläsi alkoholitonta viiniä.

Ja taas kerran, humalaan tulo on suhteessa ko ihmisen alkoholinsietoon. Ja tämä ed mainittu taas riippuu mm painosta, fyysisestä kunnosta, tapajuomisesta ym ym.

Yhteistyössä