Eli lyhyesti:
- muutat uudelle paikkakunnalle ja 12 v lapsesi aloittaa uudessa koulussa
- lastasi aletaan kiusaamaan ensin pikkuhiljaa tavallisena lasten nahisteluna ja sitten se karkaa jokapäiväseksi ja pitää sisällään hakkaamista, tönimistä, potkimista, repimistä, katuojaan tönimistä jne jne sekä uhkailuja siitä, että "tämä" kostetaan, hakkaan sut, hankin jonkun muun (isomman ja vahvemman ja pojan) hakkaamaan, ja perättömien, tavattoman ilkeiden juorujen levittämistä pienellä paikkakunnalla, jossa lapsesi siis on ihan uusi ilmiö
- kiusaajana on yksi lapsi, joka on herttainen, kiva, mutta sitten tulee se mutta... ja juuri tästä lapsesta olisit toivonut omalle lapsellesi ystävää samaan kerhoon kuulumisen takia..
- kiusaamisesta puhuvat opettaja, kuraattori, miehesi, lapset keskenään. Kiusaajan vanhemmat sanovat opettajelle, ettei heitä kiinnosta
-opettaja on sitä mieltä että kyseessä on vain kahden lapsen kinastelua eikä ota tosissaan kun opettajalle yritetään kertoa, että oma lapsesi kokee jäävänsä alakynteen, ettei pärjää, siitä syystä, että myös oma lapsenne on isosti äänessä ja huutaa ja tappelee vastaan
Mitä te olisitte tehneet?
Minä olen itse koulukiusattu. En noin pahasti, pelkästään "vain" haukuttu ja jätetty luokan ulkopuolelle seinää vasten yksin seisomaan.
Olin se, joka valittiin viimeisesi tai toiseksi viimeiseksi joukkueeseen. Joka ikinen kerta. Kun opettajan käskystä joukkue muodostettiin 1-2- jne.. se joukkue johon jouduin, oli kauhean pettynyt. Eipä innostanut.
Kun omani kiusattiin aikoinaan uudessa koulussa, riitti kun otin yhteyttä opettajaan. Olin vielä niin ahdistunut, että kun esikoisen luokan 5. luokkalaiset pojat kiusasi kuopusta, 2. luokalla olevaa (nakkelivat pitkin vessan seiniä) , ikäisekseen pienikokoista ja hentoa, ja soitin esikoisen opettajalle, minulta tuli itku.
Kiusaaminen loppui siihen paikkaan. kerrasta, tästä yhdestä puhelusta. Mutta se olikin miesopettaja.
Mitä pitäisi tehdä kun kuraattorit ja opettaja lässyyttää ja vanhemmat ei välitä? Miten kauan te ymmärtäisitte, kuvitelkaa että kohteena olisi teidän oma lapsenne!
Ilmeisesti olette itse kiusaajia, koulussa ja työpaikalla. ? Ette osaa asettua kiusatun asemaan vaan vain kiusaajan.