Kävi tänään kauppakeskuksen lastenhoitohuoneessa seuraavasti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2v5kk tytön äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Tintti";24419054]Ollaan kyllä harjoiteltu, rohkaistu yms. mutta ei vaan toimi, niin ei toimi..[/QUOTE]

Meilläkin oli viime kesänä 3-vuotiaan kanssa hankaluuksia Tukholman Skansenilla. Julmetun iso alue ravintoloineen päivineen ja lapsille suunnattua tekemistä. Hoitohuoneita useampia muttei yhtään pottaa. Ja meidän tirppana kun on erittäin pienikokoinen niin suuri pönttö oli vielä tuolloin kauhistus, ei sitä pelännyt muttei myöskään saanut sinne mitään tehtyä vaikka kuinka istutti kainaloista roikottaen. Vielä nyt 4-vuotiaanakin on vähän hankala käydä isolla pöntöllä kun ei meinaa sinne itse päästä.

Minulla on ollut hoitolapsia ja omiakin ja en ole koskaan tajunnut tätä,
lapsi pelkää pönttöä.
Sellaista pelkoa olekkaan :D kyllä se on mukavuuden hluista monillakin siellä kotona halutaan pitää lapsella se potta jotta itsellä saa pidettyä aina sen pytyn. Sitten kun näitä lapsia on tuotu hoitoon on kerrottu kuinka lapset pelkää pönttöä.
Kummasti he oikein itse kysyvät saavatko mennä meillä toiseen vessaan jonne on asennettu pikkuinen wc pytty.
Hetken päästä kyseiset vanhemmat ihmettelee kuinka lapset ei enään halua pottailla ja kuinka se on niin hankalaa laittaa lasta isoon pyttyyn kun joutuu hiukan auttamaan ym.
Tämä taitaa mennä samaan osioon kuin ne mukavuudenhaluiset vanhemmat ketkä kuljettaa terveitä lapsia rattaissa aina 6v asti kun lapsi kulkee niin hitaasti ja meillä ole aikaa odotella.

Puhut asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja pyttyyn pissiä;24419085:
Taitaa olla hankala pissiä noin ison potalle. Vai onko teillä pottatuoli.

Hyvin onnistuu pissiminen potalle! :) Minäkin siihen hätätapauksessa pystyn..

Kotona toki käy pöntöllä, mutta yleisessä wc:ssä ei käy potalla, eikä pöntöllä.

[QUOTE="hmm";24419105]Meillä pojalla (ja monella muulla lapsella päiväkodissa työskennellessän) on ollut vaihe, että ei tykkää käydä pytyllä yleisissä paikoissa tai jos pytty on näkyvästi likainen, eli ei pidä siitä liasta :D[/QUOTE]

Mulla itsellä, vanhalla 40 v:llä, samaa ongelmaa vieläkin ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;24418978:
Mun mielestä outoa ei ole se poika joka istuu potalla vaan ap joka kehtaa lapsen kuullen kritisoida tämän vessakäyttäytymistä.

No nii... varmasti aika moni tuon ikäinen käy potalla.

[QUOTE="Tintti";24419181]Hyvin onnistuu pissiminen potalle! :) Minäkin siihen hätätapauksessa pystyn..

Kotona toki käy pöntöllä, mutta yleisessä wc:ssä ei käy potalla, eikä pöntöllä.[/QUOTE]

Millaiseen pottaan ??

Voi kiva kuulla, että tuollaisilla on hoitolapsia. "Mä en ole koskaan tajunnut..." -lauseet tällaisissa yhteyksissä hoiva-alalla työskenteleviltä eivät lakkaa ihmetyttämästä.

Noh, itse aiheeseen: ap on malliesimerkki egosentriseen vaiheeseen jääneestä vanhemmasta. Kommentii oli superasiaton! Ja alla olevaan kirjoitukseen: on se vaan kumma, jos ei hoitotäti tajua mallioppimisen merkitystä ja ymmärrä, että eri ympäristöissä lapsi toimii eri tavalla.

Minulla on ollut hoitolapsia ja omiakin ja en ole koskaan tajunnut tätä,
lapsi pelkää pönttöä.
Sellaista pelkoa olekkaan :D kyllä se on mukavuuden hluista monillakin siellä kotona halutaan pitää lapsella se potta jotta itsellä saa pidettyä aina sen pytyn. Sitten kun näitä lapsia on tuotu hoitoon on kerrottu kuinka lapset pelkää pönttöä.
Kummasti he oikein itse kysyvät saavatko mennä meillä toiseen vessaan jonne on asennettu pikkuinen wc pytty.
Hetken päästä kyseiset vanhemmat ihmettelee kuinka lapset ei enään halua pottailla ja kuinka se on niin hankalaa laittaa lasta isoon pyttyyn kun joutuu hiukan auttamaan ym.
Tämä taitaa mennä samaan osioon kuin ne mukavuudenhaluiset vanhemmat ketkä kuljettaa terveitä lapsia rattaissa aina 6v asti kun lapsi kulkee niin hitaasti ja meillä ole aikaa odotella.

...ja aloituksen pointi oli se että lastenhoitohuoneita kuuluu käyttää vain alle 2v5kk ikäisten lasten kanssa? (Täälläpäin lähes poikkeuksetta lastenhoitohuoneet on inva vessoja joissa saa ja minusta kuuluu laittaa ovu lukkoon.) Tosin tuon ikäisenäkään omat lapseni eivät ole suostuneet istumaan potalla.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;24419220:
No kyllä munkin mielestä 4v voi jo vallan hyvin käydä pytyllä..

No mutta tietääkö ap mikä ikäinen toi muksu edes oli? Käy aukeemaan ventovieraalle. Jeps, itsekin olen 2,5v äiti ja tuo poju on pituudeltaan 104 cm, saman verran kuin naapurin 4v2kk tyttö...

Malttia: en oo ikinä ajatellut että se potta olis jotenkin HELPOMPI, päinvastoin! helpompihan se pytty on vetää kun pestä kakkaa potasta pois.

TODELLAKIN! ei kukaan mukavuudenhalusta lapsiaan potalla kakata.

Ja ap:lle, sun lapsi on nyt yli 2v eikä osaa istua pytyllä. Poika ostoskeskuksen vessassa oli 4v, kakkaa pottaan ja oli sun mielestä siihen yli-ikäinen. Ton logiikan mukaan sun pitää nyt alkaa opettamaan siihen pytylle, koska sovelias pottaikä loppuu pian.

Helpompaa minusta on, kun lapsi käy pöntöllä entä potalla, joten tuskin on mukavuudenhalusta kiinni. Joitakin tosiaan vaan pelottaa, että humpsahtaa siitä isosta aukosta. Kyllähän meitä aikuisiakin pelottaa ja jännittää monet asiat esim. korkeat paikat, ahtaat paikat, lentäminen, hämähäkit jne.

no mä en olis edes menny jos siel joku toinen istuu asioimassa.. olisin menny sit ihan naistenvessaankun pöntölle joutu joka tapauksessa. Eikä se ole sun eikä kenenkään asia mennä kritisoimaan toisten, varsinkaan LAPSEN vessakäytäntöä.

[QUOTE="...";24419299]Voi kiva kuulla, että tuollaisilla on hoitolapsia. "Mä en ole koskaan tajunnut..." -lauseet tällaisissa yhteyksissä hoiva-alalla työskenteleviltä eivät lakkaa ihmetyttämästä.

Noh, itse aiheeseen: ap on malliesimerkki egosentriseen vaiheeseen jääneestä vanhemmasta. Kommentii oli superasiaton! Ja alla olevaan kirjoitukseen: on se vaan kumma, jos ei hoitotäti tajua mallioppimisen merkitystä ja ymmärrä, että eri ympäristöissä lapsi toimii eri tavalla.[/QUOTE]

Aamen. Se mitä lapsi tekee kotona ei ole aina sama mitä muualla. Siskoni muksut on ujoja, niin kuin siskonikin on aina ollut. Kotona ovat kovinkin reippaita ja touhuavaisia, mutta vieraissa paikoissa hyvinkin arkoja. Hyvät vanhemmat osaa tulkata lastaan ja tukea noissa oudoissa tilanteissa. Eriasia jos käytös kotonakin on selkeesti normaalista poikkeavaa...

Veljelläni taas on lievästi kehitysvammainen lapsi, hän on aina kehittynyt hieman hitaammin kuin muut (syntyi rv 25). Päältä päin katsottuna hän on kuin kuka tahansa lapsi, eikä puheestakaan heti huomaa eroa. HALUAISINKIN AP tietää, kävikö sulla lainkaa mielessä tälläinenkin seikka? Vai pitäskö mun veljellä lukea otsassa lappu että lapsemme on hieman jälkeen jäännyt, siksi käytaytyy hieman eritavoin kuin muut ikäiset? Ihan sun kaltaste - anteeks vaan hieman myös jälkeen jäänneiden - ei tartte vaivautua arvosteleen tuntemattomia...

No omani ovat käyneet 4v uotiaana vessassa ilman muuta , siis omat terveet lapseni....ja yleisesti olen sitä mieltä, että normaali 4v käy vessassa, eikä potalla. mutta sitten on lukuisia muita tilanteita ja tiloja tmv, mitä lapsilla perheillä voi olla eikä se kuulu minulle tai muille. EN IKIMAAILMASSA huomauttaisi kenellekään tuollaisesta tai edes ajattelisi mitään, veisin omani sitten vessaan ilman muuta (mullakin on tällä hetkellä 2,5v) Tosi noloa ja röyhkeää huomauttaa tuntemattomalle...

Onneksi niissä huoneissa on yleensä ovissa lukot, näin välttyy ap:n vessapoliisn kohtaamiselta. :D
Tyyliin minkäs ikäisiä sitä ollaan ja missä sitä istutaan... potan luvaton käyttöönotto.
Lisäksi oma lapseni on pitkä ikäisekseen monett luulevat 1-2 vuotta vanhemmaksi.