Kävi tänään kauppakeskuksen lastenhoitohuoneessa seuraavasti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2v5kk tytön äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja 2v5kk tytön äiti;24418919:
Tyttö ilmoitti että on kakkahätä. Siinä sitten mentiin lastenhoitohuoneeseen koska siellä on potta. No astuttiin sisään ja siellä se ainut potta oli käytössä ja siinä istui aikas iso poika. Noin 4vuotias Piti sitten mennä tytön kanssa pöntölle ja pidellä kiinni. Kyllä tuon ikääisen olisi voinut laittaa pöntölle istumaan koska pojalla oli vaikeuksia istua potalla (orthexin potta). Ilmeisesti oli liian pieni. Sanoin kun poistuimme että kyllä tuon ikäinen pitäisi osata käydä jo pytyllä. Vastaus oli että poika pelkää pönttöä.

mikäs ostarikyttä sä oikein luulet olevas? Jos 4v oli potalla niin ei kait sen pitäis sun kullannuppus takia siitä kesken kaiken ponkasta ylös?
Niin ja itselläni myös 4v poika, joka ei kyllä ikinä ole potalla istunut, mutta ei mua vaivaa vaikka siinä istuis 6vuotias.

lähinnä sitä että sinä kehtasit/ilkesit mennä sinne lastenhoitohuoneeseen kun se oli varattu!? Änkeetkö itsekkin aina vessaan jos joku muu on jo sen varannut? Kotona varmaan toimii mut yleisillä paikoilla ei.

Itse olisin tilanteessa pyydellyt anteeksi ja mennyt vähin äänin aikuisten vessaan pissattaan lastani...

Missä se ongelma oikein oli? :D Mun lapset ei ole ikinä käyneet potalla, siirtyivät vaipoista suoraan pöntölle reilu 2 v:n iässä, 2v5kk kumpikin kävi ihan sujuvasti pöntöllä. Joten mihin ap sitä pottaa edes olisi tarvinnut, kun tyttö selvisi pöntölläkin? Ja jos kerran olet sitä mieltä että 4 v pitäisi käydä jo täysin pöntöllä, niin eikö olisi aikaa alkaa harjoittaa omaa tyttöäsikin sitten?

Olen kyllä nähnyt lapsia jotka pelkäävät pönttöä, hyvä että poika kuitenkin potalle suostui eikä alkanut väkisin panttaamaan.

Odotapa ap, että oma lapsesi on 4-vuotias ja tule silloin uudestaan kertomaan osaavatko kaikki 4-vuotiaat käydä pöntöllä vieraassa paikassa. Vai valitsevatko mieluummin potan? Sitä paitsi, eikös pienet lapset kuulu laittaa nimen omaan potalle, jotta se pönttö jää vapaaksi isommille?

Minulla on ollut hoitolapsia ja omiakin ja en ole koskaan tajunnut tätä,
lapsi pelkää pönttöä.
Sellaista pelkoa olekkaan :D kyllä se on mukavuuden hluista monillakin siellä kotona

Luojan kiitos ettei mun lapset ole tuollaisella tumpelolla hoidossa! Mikä sä olet sanomaan ettei joku asia voi pelottaa? Ihan samalla tavalla mä voisin sanoa ettei pimeän pelkoa olekaan kun mun lapset ei satu pelkäämään pimeää. :kieh:
Mitä tulee mukavuudenhaluun niin mun mielestä oli tosi ihanaa kun poika oppi käymään pytyllä. Ei se potan tyjennys ja pesu NIIN hienoa ole. Ja meillä kun on kaksi vessaa, lisäksi pidätyskykyiset aikuisetkin niin ei kellään ole mitään tarvetta omia pyttyä.

Mutta joo, ap:kin on tumpelo. Ei kuulu sulle vaikka siinä potalla olisi istunut kuinka iso lapsi. Jos sun lapses sitä paitsi hoitaa hommansa pyttyyn niin anna toisen istua potalla.

Meidän poitsu varmaan vetää pohjat tässä asiassa: ei 4-vuotiaanakaan ollut kertaakaan uskaltanut kakata pönttöön tai pottaan, vaikka sitä yritettiin kuinka. Pissasi kyllä itsenäisesti.
Oli palkkiota, kehumista, loppuvaiheessa turvauduin todellakin laksatiiviin (eräs psykologituttu neuvoi) mutta siitä tuli entistä pahempi kammo. Kunnes sitten oltiin eräillä syntymäpäivillä, poika ilmoitti että on kakkahätä, ja kun vaippoja ei ollut mukana, niin poitsun oli pakko kakata kyläpaikan pyttyyn, senkin teki seisaaltaan...mutta siitä lähtien uskalsi kakata pönttöönkin.
Kuulin jostain että pojilla saattaa olla tämmöistä pyttykammoa, ei ole meidän pikkumies ainoa.

Mun mielestä jokaisella lapsella ikään ja sukupuoleen katsomatta on oikeus käydä potalla jos siltä tuntuu.
a.p harmittaisko sua vähemmän jos se poika oliskin ollu pienempi/nuorempi, vaikka olishan se potta joka tapauksessa ollut varattu, ja sun tyttö olis "joutunu" pöntölle!?

No, meidän pienikokoinen poika jätti vaipat reilu 2-vuotiaana, pituutta silloin alle 85cm ja painoa himpun päälle 10kg. Ja alusta asti kipusi itse pöntölle, eikä apua huolinut. Mites ap sun tyttö ei pysy vielä siellä pöntöllä pitämättä?

Voi kun mun tuli paha mieli sen pienen pojan puolesta noista ap:n sanoista. Ajattele mitä ajattele mutta älä nyt jumalavita ala pojan edessä mielipiteitäsi sanomaan!!!! **ttu mikä akka!!!! Tiä kuinka iso juttu tuo pöntön pelkääminen heille on...

Mä en tajua, miten joku kehtaa mennä lastenhoitohuoneeseen kun siellä on toinen lapsi asioillaan. Ihan peruskäytöstapoihin kuuluu sellainen asia kuin vessarauha.

Niin ja ap, kyllä meillä on 2 v 5 kk ikäiset pöntöllä sujuvasti käyneet, ihan ilman avustamista. Ei siis pitäisi olla suoritus eikä mikään sun lapsellekaan :saint: paitsi jos olet opettanut avuttomaksi.

Niin ja kysyitkö lapsen ikää myös? Kaikki ei ole kirppuja, meilläkin oli 95 cm pitkä 1 v 10 kk ikäinen jota usein luultiin paljon vanhemmaksi.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja 2v5kk tytön äiti;24418919:
Tyttö ilmoitti että on kakkahätä. Siinä sitten mentiin lastenhoitohuoneeseen koska siellä on potta. No astuttiin sisään ja siellä se ainut potta oli käytössä ja siinä istui aikas iso poika. Noin 4vuotias Piti sitten mennä tytön kanssa pöntölle ja pidellä kiinni. Kyllä tuon ikääisen olisi voinut laittaa pöntölle istumaan koska pojalla oli vaikeuksia istua potalla (orthexin potta). Ilmeisesti oli liian pieni. Sanoin kun poistuimme että kyllä tuon ikäinen pitäisi osata käydä jo pytyllä. Vastaus oli että poika pelkää pönttöä.

itiksen hoitohuoneissa on ainakin sellaset lastenpöntöt.

Ensinnäkin, eikö lastenhoitohuoneet ole tarkoitettu yhdelle perheelle kerrallaan eikä kaikille ketkä mahtuu sinne änkeemään? :O
Toisekseen on epäkohteliasta alkaa toisia noin arvostelemaan. Äidin ei olisi tarvinut selittää sinulle mitenkään.
Kolmanneksi, voisit kantaa omaa pottaa mukana jos se on niin tärkee.

Itse mieluumin pitelen vaikka pöntöllä, potat on hankalia julkisilla paikoilla.

No, meidän pienikokoinen poika jätti vaipat reilu 2-vuotiaana, pituutta silloin alle 85cm ja painoa himpun päälle 10kg. Ja alusta asti kipusi itse pöntölle, eikä apua huolinut. Mites ap sun tyttö ei pysy vielä siellä pöntöllä pitämättä?

Mun tyttö on 3v5kk ja ei pysy isolla pöntöllä. Motoriikka on kehittnyt hitaasti, eikä tulis mieleenkään pakottaa pöntölle. Pottaan tekee kaikki tarpeet.
Pk:ssa tekee tarpeet pönttöön kun siellä on sellanen pieni lasten pönttö.