Kaverini syyllistävät minua kun en pääse/halua lähteä illanviettoihin ilman vauvaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Ääh, tämä on ihan tyhmä juttu mutta...
Minulla on 2 kk vauva ja samoin yhdellä puolitutullani on saman ikäinen vauva. Meillä on paljon yhteisiä tuttuja, mutten itse tunne tätä toista äitiä kovin hyvin. Hän ja hänen miehensä ovat kovia bilettäjiä, ja ovat jatkaneet samaan tapaan vauvan syntymän jälkeen, eli olen käsittänyt etteivät olisi olleet juurikaan viikonloppuja kotona yhdessä, mies on joka viikonloppu viihteellä ja nainen myös usein, vauva on yleensä mummolassa viikonloput iltahoidossa.

Meillä taas mies on vauvan syntymän jälkeen käynyt muutaman kerran jossain, itse en ole vielä hennonut lähteä, enkä usko että vähään aikaan hennonkaan. Ei ole mitään tarvetta biletykselle, mutta kavereita tietysti haluaisin nähdä ilta-aikaan jossain vaiheessa, mutta maltan kyllä odottaa, nyt on vauva etusijalla. Me nautimme illanvietosta kotona ja myös ihmisten näkemisestä ja kyläilemme paljon iltaisin ja viikonloppuisin, mutta yleensä sitten on koko porukka mukana, eikä niin että jättäisin vauvan hoitoon ja lähtisin kaksin miehen kanssa.

No, tämä on siis jokaisen oma asia, mutta nyt olen sitten saanut jatkuvasti kuulla kavereiltani että "tämä toinen äiti" oli taas siellä ja siellä ja "tämä toinen äiti" pääsee niin hyvin ja blaa blaa. Ei kukaan ole sanonut suoraan että mikset sinä käy enää baarissa, mutta vihjaillaan jatkuvasti että kun se toinen pääsee niin hyvin. Tekisi mieleni sanoa että minusta lapsi tarvitsee äitiään ja isäänsä vielä aika paljon noin pienenä eikä ole isovanhempien velvollisuus hoitaa häntä aina viikonloppuisin. Mutten viitsi sanoa mitään kun tiedän miten herkkiä nämä asiat ovat. Nyt on vain niin alkanut ärsyttää kun kaikki kaverit tuntuvat olevan sitä mieltä että tämän toisen äidin käytös on jotenkin tosi normaalia ja minun epänormaalia. Ts. mua syyllistetään siitä että asetan vauvan tarpeet etusijalle... näin ainakin itse koen sen. Onko kohtalotovereita?

Alkuperäinen kirjoittaja hih:
Pian 1v synnytyksestä ja en ole käyny edes kaupassa ilman vauvaa :D

no niin, kun tää kuulostaa mun mielest normaalimmalta... Ite oon käynyt kavereiden luona päiväsaikaan ilman vauvaa, salilla ja harrastukisssa jonkin verran mutten iltaisin missään, eikä siis tee mielikään. Harmittaa vaan kun kaveripiirissä ei saa yhtään ymmärrystä ja verrataan vaan tähän toiseen joka käy entiseen malliin.

Mistä tulee ajatus ettei elämä saisi yhtään muuttua kun vauva tulee?

No ensinnäkin ei sun ajatusmaailmassa ole mitään väärää.Menkööt muut jos on tarve.Ilmeisesti olet nuori vielä ja kaverisikin myös.
Itellä kun lapset syntyi ei ole tarvetta juosta illanvietoissa vauva-aikana.Minä olen imettänyt väh 8kk ikään,joten tämän vuoksikaan en ole sitä tehnyt.
Olemme kyllä miehen kanssa saaneet kahdenkeskistä aikaa muuten.Kummallakaan ei ole kosteisiin illanviettoihin tarvetta.

Pienen vauvan äidin ja isän paikka on kotona, siis eihän parin kuukauden ikäistä mihinkään hoitoon viedä jonkun bilettämisen takia. Olisi kannattanut jättää lapset tekemättä jos ei joku tuota tajua...

No ei sekään mun mielestä oo ihan normaalia jos ei ees kaupassa ole käynyt vuoteen yksinään. Ap kuulostaa myös siltä, että se iltaisin lähteminen olisi jotenkin pahempaa kun päivällä..
Mulle on tietysti ihan sama miten muut tekee, tuli vaan mieleen.

Minkä ikäinen olet ap? Ellei sun kavereilla ole vauvoja niin on aika luonnollista etteivät he tajua sitä miten elämä siinä muuttuu. Kahden kuukauden ikäinen on kuitenkin vielä pieni, itselläni on saman ikäinen tuhisija :heart: Mun kavereitten kesken on vauvoihin niin totuttu että on ok että lapsia otetaan mukaan. Ei tietenkään silloin jos on kyse sellaisista pippaloista missä juodaan alkoholia, mutta ihan tavallisille "kahvikesteille", olivat ne mihin aikaan vuorokaudesta tahansa.

Älä kuitenkaan ihan täysin mökkeydy. Kaverit on myös tärkeitä. Koita löytää jokin kultainen keskitie siihen hommaan ettei käy niin että kohta sulla ei ole vanhoja kavereita laisinkaan.

Ei olla nuoria, tämä toinen äiti on 35-v ja itse olen 33!

Alkuperäinen kirjoittaja pikasesti:
No ensinnäkin ei sun ajatusmaailmassa ole mitään väärää.Menkööt muut jos on tarve.Ilmeisesti olet nuori vielä ja kaverisikin myös.
Itellä kun lapset syntyi ei ole tarvetta juosta illanvietoissa vauva-aikana.Minä olen imettänyt väh 8kk ikään,joten tämän vuoksikaan en ole sitä tehnyt.
Olemme kyllä miehen kanssa saaneet kahdenkeskistä aikaa muuten.Kummallakaan ei ole kosteisiin illanviettoihin tarvetta.

tän mä kokisin itse vähän ahistavaksi. mä ainakin ehdottomasti haluan käydä urheilemassa ja sillon tällön nähdä kavereitakin ilman vauvaa...
mun vauva 7kk ja kerran oon ollut ulkona mutta siis kyllä mä ahdistuisin jos ei ikinä tekis mitään ilman vauvaa....

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

no niin, kun tää kuulostaa mun mielest normaalimmalta... Ite oon käynyt kavereiden luona päiväsaikaan ilman vauvaa, salilla ja harrastukisssa jonkin verran mutten iltaisin missään, eikä siis tee mielikään. Harmittaa vaan kun kaveripiirissä ei saa yhtään ymmärrystä ja verrataan vaan tähän toiseen joka käy entiseen malliin.

Sehän on ihan tutkittu ja todettu juttu että nykyajan vanhemmat on suurelta osin aiempaa sukupolvea itsekkäämpää. Ei olla enää valmiita ottamaan vastuuta lapsesta kuten aiemmat sukupolvet teki. Heti valitetaan jos itsellä ei ole koko ajan kivaa ja jos itse ei koko ajan voi kulkea ja mennä kuten ennen lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja vadelma ballerina:
No ei sekään mun mielestä oo ihan normaalia jos ei ees kaupassa ole käynyt vuoteen yksinään. Ap kuulostaa myös siltä, että se iltaisin lähteminen olisi jotenkin pahempaa kun päivällä..

samaa mieltä. eikö sen verran luottoa löydy isään että hetkeksi hänelle jättää... lapsi joutuu shokkii ku joku toinen häntä joskus hoitaa

Alkuperäinen kirjoittaja vadelma ballerina:

tarkoitan sitä että esim salilla käynti on mun mielestä normaalimpaa kuin baarissa käynti pienen lapsen äidille. Siis ainakin jos baarissa pitää käydä joka viikonloppu.

Alkuperäinen kirjoittaja Huopatossu:
Alkuperäinen kirjoittaja tavallinen äiti:
Pienen vauvan äidin ja isän paikka on kotona, siis eihän parin kuukauden ikäistä mihinkään hoitoon viedä jonkun bilettämisen takia. Olisi kannattanut jättää lapset tekemättä jos ei joku tuota tajua...

:laugh:

tais kolahtaa huopatussun omaan nilkkaan ku noin naurattaa, sääliks käy sun lapsia...

No sano niille ihmetteleville kavereille, että sä itse HALUAT olla vauvan kanssa illalla kotona, kyse ei ole siitä, että olisi jokin pakko, joka estää menemästä. (Jos kerta asia noin on.)

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Huopatossu:
Alkuperäinen kirjoittaja tavallinen äiti:

:laugh:

tais kolahtaa huopatussun omaan nilkkaan ku noin naurattaa, sääliks käy sun lapsia...

Mä lähden vappuna ulos ja laitan 4v ja 2kk mummilaan hoitoon ja pidän hauskaa

Mulla lapset 2v ja 7kk, en ole käynyt missään viihteellä yli kahteenvuoteen, melkein siis kolmeen. Esikoisen olessa isompi olin muutamaan otteeseen kuskina tms. Toki olen lenkillä käynyt ja joskus kaupassakin. Mutta yötä en ole ollut pois lapsien luota, paitsi esikoisen aikana kerran työn takia. Lapsi oli silloin isänsä kanssa. Lapset eivät ole olleet hoidossa isovanhemmillaan ollenkaan, ellei lasketa lähikauppaan piipahtamista kun olllaan kylässä. Mutta isovanhemmat ovat vähän yli 40kymppisiä työssäkäyviä, harrastavia ihmisiä. Ne ei kai sitten ees kerkiäis hoitamaan.
Mielestäni voisin joskus jossain jo kohta käydäkkin. Kaverit on silti säilyny vaikka oikeastaan kellään ei oo lapsia vielä. Joskus on joku vähän painostanu jättämään lapset mutta lähinnä ihan ystävällisesti ja minun jaksamistani ajatellen :)
Kyllä sitä voi pois olla, varsinkin jos lapset on isänsä kanssa kotona eikä missään hoidossa. Ja toki voi ihan hoitookin laittaa välillä :D

Alkuperäinen kirjoittaja vain ja ainoastaan mun mielipide:

tän mä kokisin itse vähän ahistavaksi. mä ainakin ehdottomasti haluan käydä urheilemassa ja sillon tällön nähdä kavereitakin ilman vauvaa...
mun vauva 7kk ja kerran oon ollut ulkona mutta siis kyllä mä ahdistuisin jos ei ikinä tekis mitään ilman vauvaa....

No itse olen aika lailla samoilla linjoilla. Käyn siis pari krt viikossa salilla ja mies myös. Mies myös jäämässä luultavasti kotihoidontuelle sit kun palaan töihin. Kumpikin hoitaa vauvaa välillä yksin mutta näin pientä vauvaa en vielä jättäisi toistuvasti hoitoon ulkopuolisille. Ollaan käyty pari kertaa miehen kanssa kahdestaan esim kävelyllä jolloin isoäiti/täti on hoitanut vauvaa, mutta en haluaisi koko illaksi jättää, tossa siis kyse vain tunnista, eikä vauvaa ole tarvinnut syöttää sen aikana.

Tarkoitin vain sitä että mun mielestä kuitenkin kuulostaa normaalimmalta ettei ole vielä päässyt minnekään ilman vauvaa, kuin se, että käytetään isoäitiä automaattisena hoitopalveluna joka perjantai ja lauantai-ilta.

Alkuperäinen kirjoittaja km:

Sehän on ihan tutkittu ja todettu juttu että nykyajan vanhemmat on suurelta osin aiempaa sukupolvea itsekkäämpää. Ei olla enää valmiita ottamaan vastuuta lapsesta kuten aiemmat sukupolvet teki. Heti valitetaan jos itsellä ei ole koko ajan kivaa ja jos itse ei koko ajan voi kulkea ja mennä kuten ennen lasta.

onko tosiaan näin? eivätkö nykyvanhemmat ole valmiita luopumaan elämäntyylistään lasten takia?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :

onko tosiaan näin? eivätkö nykyvanhemmat ole valmiita luopumaan elämäntyylistään lasten takia?

Ja musta tuntuu että mun kaverien tapauksessa tätä itsekkyyttä juuri ihannoidaan ja mun valintaani kyseenalaistetaan :(

Heillä ei kellään lapsia, kaikki ollaan yli kolmekymppisiä.

Ja musta tuntuu että mun kaverien tapauksessa tätä itsekkyyttä juuri ihannoidaan ja mun valintaani kyseenalaistetaan :(

hmm... ehkä pitäisi miettiä sitten miksi niitä lapsia edes haluaa. Olisiko itsestä kivaa jos olisi lapsi ja äiti ja isä eivät koskaan viettäisi aikaa yhdessä tai perheellä?

hmm... ehkä pitäisi miettiä sitten miksi niitä lapsia edes haluaa. Olisiko itsestä kivaa jos olisi lapsi ja äiti ja isä eivät koskaan viettäisi aikaa yhdessä tai perheellä?

Täällä yksi kohtalotoveri :wave:

Minulla poika, ikää 6kk. On siis vanhempi kuin sinun ap joten siltä kantilta asia kuitenkin on erilainen että mielestäni kyllä tämän ikäsen äiti lähteä tuulettumassa käymään, kuhan ei nyt kovin tiheästi...

Mutta siis ite aiheeseen...Mua kans syyllistetään siitä etten ole vielä halunnut lähteä baariin...
Synnttäreinäni kovasti tivattiin enkö lähtisi eikä tunnuttu tajuavan etten ole lähdössä...

Kuulemma erakoidun kun en käy baareissa :laugh:
Just :whistle: Sitähän se tietenkin tekee, ihan kun äidillä ei olisi muuta...
Harrastan kumminkin liikuntaa, käyn perhekahvilassa yms... Tosin sillon kyllä yleensä vauva on mukana... :D

Sitä en kuitenkaan ymmärrä jos oikeesti ei voi edes kauppaan mennä ilman vauvaa...
Saati sitten paskalle :laugh:

Mutta miksi äitiä syyllistetään jos hän ei halua lähteä baariin ryyppäämään?

Yhteistyössä