Kaverin mielestä teen väärin vauvan nukuttamisen suhteen, miten on?

  • Viestiketjun aloittaja mitäs mieltä olette?
  • Ensimmäinen viesti
mitäs mieltä olette?
Eli laitan vain vauvan sänkyyn ja sinne se sitten nukahtaa jossain vaiheessa. Saattaa ääntelyä sieltä kuulua, mutta annan olla ja vauva nukahtaa sitten puolen tunnin sisällä. Jos sitten oikea itku tulee, niin toki sitten menen hätiin, mutta harvemmin näin käy.

Itse olen ajatellut, että on vain hyvä että vauva osaa nukahtaa yksin omaan sänkyynsä! Kaverin mielestä taas vauvaa ei saisi noin vain jättää yksin vaan pitäisi olla ainakin samassa huoneessa niin kauan kuin nukahtaa, ettei koe oloaan hylätyksi (tai jotakin sinne päin selitti asiaa.. ) Kuulemma voi olla lapseen pysyvä vaikutus, vähän sama kuin jos äiti ei huomioi lapsen itkua eikä lapsen tarpeita tyydytetä. Minä taas en usko tähän ollenkaan... Eri juttu jos itkuisena ja rauhattomana jäisi sinne sänkyyn, mutta ihan tyytyväisenä jos on siellä niin mitä ihmeen haittaa siitä voi olla? Paremminkin ajattelen, että lapsi luottaa itseensä, kokee ympäristön turvalliseksi ja uskaltaa olla yksin vähän vanhempanakin.
 
vieras
Näin meillä lapset on nukkuneet aina ja ei kyllä mitenkään normaalista poikkeavia ole...itsellä vaan helpompoaa kun nukkuneet 1-kuisina täydet yöt ja aina omissa sängyissään.
 
mie
minkä ikänen vauva siulla on? meillä mennään nukkumaan juuri noin, tyttö nyt 1.5v. ja tämä systeemi alko toimimaan n. 5kk iästä alkaen. ihan pienenä nukuttiin millon mitenki ja yleensä nukahti sohvalle miun viereen, kun oli ilta virkku ja nukahti unille vasta n. 00-00.30..
 
km
No jos se vauva ei oo hätääntyny eikä itke kovasti niin tietenki sen voi jättää sinne yksin nukahtamaan. Eri asia on , jos vauva selvästi pelkää yksinoloa tai itkee muusta syystä kovasti.
 
Humps
Kun lapsi nukahtaa äidin ollessa lähellä, niin mikähän on lapsen hätä kun herätessä äiti onkin hävinnyt :eek:
Kun taas itekseen nukahtanut tietää äidin olevan lähellä, kun on mahdollisesti ennen nukahtamista kuullut äidin ääntö toisesta huoneesta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Näin meillä lapset on nukkuneet aina ja ei kyllä mitenkään normaalista poikkeavia ole...itsellä vaan helpompoaa kun nukkuneet 1-kuisina täydet yöt ja aina omissa sängyissään.
toi tekikin varmaan hyvää imetykselle toi kuvio. nyt sit sanot että maito vaan loppu ja korviketta piti antaa jo alussa..

sit noin yleisesti, mäkään en laittais vauvaa noin nukahtamaan yksikseen vaikka oiskin hiljaa. en todellakaan.
 
Mulla ei olisi sydäntä jättää yksin nukkumaan, varsinkaan jos itkee. Ihminen on niin vähän aikaa vauva ja pieni.

Mutta eihän sitä ole vain yhtä tapaa, jokainen tekee niinku parhaaksi katsoo - kunhan se ei satuta lasta.
 
K
Minun mielestä sinun toimintatavassa ei ole mitään väärää, koska vauva on tyytyväinen ja tosiaan, kuten sanoit, menet kyllä paikalle,jos vauvalla on hätä. Jatkaapi samaan malliin vain!
 
mi
Sinin tavallasihan se juuri pitäisi tehdä:) Niin lapsi oppii nukahtamaan itse, ja osaa nukahtaa yölläkin jos havahtuu hereille. Näitten kaverisi lailla ajattelevien lapsia meillä on unikouluun jonoksi asti.
 
attachment theory
Mun mielestä todella vastenmielistä kuvitella, että joku oikeasti pystyy noin vain jättämään lapsensa yksin. Ihan pieni vauva ei osaa edes protestoida sitä, että hänet jätetään yksin. Onhan se silloin hyvä luulotella, että vauvalla on kaikki hyvin ja hän voi vallan mainiosti.

Todellisuudessa ihmisen vauvat eivät voi hyvin ollessaan erossa äidistään. Sinä sivuutat nyt sen tarpeen mutta älä kuvittele, että se mystisesti häviää. Se tulee takaisin jossain muodossa joskus.

Virheesi on kovin tyypillistä tälle ajalle. Otapa selvää kiintymysteoriasta, kiintymysvanhemmuudesta jne. Tekisi teille hyvää.
 
Meil kaikki kolme on laitettu nuin nukkuun vauvoina. Maha täyteen, kuivat alle ja omaan sänkyyn. Ittekseen nukahtivat. Tietty jos itki, iski hätä niin menin luo! Mutta pääsääntösesti ittekseen nukahtivat sänkyyn. Omaa unilauluaan jokainen lauleli ja sit nukahti.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Näin meillä lapset on nukkuneet aina ja ei kyllä mitenkään normaalista poikkeavia ole...itsellä vaan helpompoaa kun nukkuneet 1-kuisina täydet yöt ja aina omissa sängyissään.
toi tekikin varmaan hyvää imetykselle toi kuvio. nyt sit sanot että maito vaan loppu ja korviketta piti antaa jo alussa..

sit noin yleisesti, mäkään en laittais vauvaa noin nukahtamaan yksikseen vaikka oiskin hiljaa. en todellakaan.
Siis mikset jättäis?
 
attachment theory
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva:
Minkä ikäinen vauva?
Muutaman kuukauden. Näin on nukahtanut oikeastaan ihan parin viikon ikäisestä asti.
Yök :( Miten sä pystyt? Ei parin viikon ikäinen vauva edes osaa vaatia äidin läsnäoloa kun luulee sen olevan itsestäänselvyys. Vittu kun en ymmärrä mikä ihmisiin on mennyt!!!! Miten voi edes tulla mieleen hylätä lapsi noin?
 
attachment theory
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Näin meillä lapset on nukkuneet aina ja ei kyllä mitenkään normaalista poikkeavia ole...itsellä vaan helpompoaa kun nukkuneet 1-kuisina täydet yöt ja aina omissa sängyissään.
toi tekikin varmaan hyvää imetykselle toi kuvio. nyt sit sanot että maito vaan loppu ja korviketta piti antaa jo alussa..

sit noin yleisesti, mäkään en laittais vauvaa noin nukahtamaan yksikseen vaikka oiskin hiljaa. en todellakaan.
Siis mikset jättäis?
Miksi ihmeessä kukaan jättäisi parin viikon ikäisen lapsen yksin?!

Ja miten imetyksen käy jos siitä pyrkii heti kättelyssä eroon?
 
Mari
Meillä on lapsi aina, ihan pienestä vauvasta asti nukahtanut itsekseen. Uskoisin, että lapsella on turvallinen olo kun uskaltaa nukahtaa yksinäänkin. Nytkin meidän yksivuotias nukkuu omassa huoneessaan ihan yksin ja siellä hän on nukkunut kahden kuukauden iästä asti. Ei mun mielestä siinä ole mitään väärää :)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja attachment theory:
Mun mielestä todella vastenmielistä kuvitella, että joku oikeasti pystyy noin vain jättämään lapsensa yksin. Ihan pieni vauva ei osaa edes protestoida sitä, että hänet jätetään yksin. Onhan se silloin hyvä luulotella, että vauvalla on kaikki hyvin ja hän voi vallan mainiosti.
Osaahan vauva protestoida, itkemällä. Jos on jokin hätä niin vauva kyllä itkee ja toki silloin menen heti paikalle.

Ja mitä sanoin ääntelystä ennen nukahtamista niin ei siis ole itkua tai kitinää, vaan sellaista vauvan juttelua.
 

Yhteistyössä