Kaverilla vapaata viikolla ja lapset silti tarhassa koko päivän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämmästynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ainakin ne lapset saavat ruoan ja leikkiseuraa että aikuisen seuraa siellä päiväkodissa.

Kamalaa minusta olisi jos lapset olisivat kotona nälissään, yksin leikkiessään huoneissaan, päivästä toiseen.
Saavat kyllä ruuan kotonaan ja leikkiseuraa. Siksi tarha ei olekaan oikea paikka heille nyt. Ainakaan tuossa määrin. Perhetyöntekijä olisi parempi ratkaisu heille.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
välillä tekisi mieli tehdä sama :whistle: Varsinkin kun tukiverkostoa ei ole. Meillä lapset kotona minun vapaapäivinä, mutta onko äidillä koskaan oikeutta levätä?

Minun mielestä levännyt vanhempi on myös lapsen etu. Eli levon tarpeessa oleva vanhempi voi vapaapäivänään mielestäni ihan hyvin viedä lapsen hoitoon vaikka puoleksi päivää. Saa hetken omaa aikaa palautua ja jaksaa taas paremmin lasten kanssa. Vaikka enhän minä mitään tiedä, kun esikoinen on vasta tulollaan... :whistle:

Yritän noudattaa yhtä elämän perusviisautta eli en mieti tai murehdi tai märehdi muiden asioista. Jokainen perhe ja ihminen tekee valintansa itse ja muilla ei ole niihin nokan koputtamista.

Onpas outo perhe...kaikki ei voi olla kunnossa, jos 4- ja 5-vuotiaat lapset eivät viihdy päiväkodissa vaan menevät sinne itkien joka aamu :whistle: .
T: eräs, jonka 4 v pääsi tänään puolipäiväiseksi tarhaan (vaikka äiti, isä ja pikkuveli ovat kotona) kun uhkaili ettei puhu mitään enää koskaan äidille, iskälle, veljelle, mammalle, ukille, enolle, jne jos ei pääse puolipäiväiseksi, tekemään eilen kesken jäänyttä askartelua loppuun (oli sen verran kova ukaasi, että pääsi puolipäiväiseksi, emmehän me toki halua ottaa sitä riskiä että rakas nelivuotiaamme ei enää puhuisi meille koskaan mitään B) )

No pitäiskö sun ap sitten tehdä asialle jotain jos kerran olet niin läheinen perheen kanssa että tiedät kaiken mitä perheen sisällä tapahtuu? Voisitko sinä auttaa lastenhoidossa tai jeesta perhettä vaikka siivousavulla joskus tms. Vai eivätkö huoli tätäkään apua?

Alkuperäinen kirjoittaja kerro:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
ja sitä paitsi vaik olisit miten läheinen heidän kanssaan niin silti sä et välttämättä tiedä niitä perimmäisiä syitä.
Mitkä sun syyt on, etä lastensuojelu on puuttuunut elämäänne?

minä itse hain apua jaksamiseeni. kun ex ei lapsia tavannut ja muut asiat painoi niskassa niin paloin aikas piippuun. ensin sain apua perhetyöstä ja nyt sit tukiperheestä. minulla ei ole ollut tarvetta pitää keltään salassa mitään tähän asiaan liittyvää, mut tiedän ettei kaikki asioitaan halua levitellä, varsinkin jos ystävänä on ihminen joka tietää aina paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja *_*:
No pitäiskö sun ap sitten tehdä asialle jotain jos kerran olet niin läheinen perheen kanssa että tiedät kaiken mitä perheen sisällä tapahtuu? Voisitko sinä auttaa lastenhoidossa tai jeesta perhettä vaikka siivousavulla joskus tms. Vai eivätkö huoli tätäkään apua?
Autettu on liikaakin. Ei enää omat resurssit riitä, mullakin perhe.

Pakko myöntää, että joskus olen itsekin hämmästellyt sitä, kun lapset ovat hoidossa vaikka jompikumpi vanhemmista on kotona. Loppujenlopuksi kuitenkin lienee aika harvinaista, että lapset ovat hoidossa ihan ilman syytä. Jos vanhemmat kokevat, että lapsen on hoidossa parempi kuin kotona, todennäköisesti asia on myös niin. Kaikki ongelmat kun eivät näy ulospäin.

Ja ap:n kertoma tapaus kuulostaa ainakin minusta juuri sellaiselta, että lapset olisivat aikalailla pellossa, jos viettäisivät päivät kotona...

Jos kotona on jotenkin vaikea olla vanhemmillakin, niin ehdottomasti lasten on parempi olla päivähoidossa, että saavat olla tekemisissä muidenkin aikuisten ja lasten kanssa. Säännöllinen päivärytmi auttaa myös, kotona ei välttämättä olisi niin säännöllistä sitten, jos vanhemmat eivät jaksa pitää kiinni rutiineista. Kunpa olisi noilla ihmisillä joitain sukulaisia apuna. Meilläkin kävi perhetyöntekijä, mutta eihän hän aikuinen ihminen korvaa toisia lapsia leikkikaverina eikä saa paljoa auttaa kotitöissäkään. Voimia vaan tuolle perheelle, varmasti vaikea tilanne tällä hetkellä, toiv helpottaa joskus.

Alkuperäinen kirjoittaja Kreecher:
Pakko myöntää, että joskus olen itsekin hämmästellyt sitä, kun lapset ovat hoidossa vaikka jompikumpi vanhemmista on kotona. Loppujenlopuksi kuitenkin lienee aika harvinaista, että lapset ovat hoidossa ihan ilman syytä. Jos vanhemmat kokevat, että lapsen on hoidossa parempi kuin kotona, todennäköisesti asia on myös niin. Kaikki ongelmat kun eivät näy ulospäin.

Ja ap:n kertoma tapaus kuulostaa ainakin minusta juuri sellaiselta, että lapset olisivat aikalailla pellossa, jos viettäisivät päivät kotona...

niimpä. mut tosiaan kun niitä perimmäisiä syitä ei välttämättä tiedä edes ne lähimmät.

ihmetyttää tää suomen kansa, kun kenenkään asioihin ei enää saa puuttua!!!!!!!!!! Sehän on juuri sitä toisista huolehtimista.
En voi ymmärtää sitä, että nykyisin kielletään toisten asioihin puuttuminenkin!
Ennen vanhaan asiat oli hyvin, ja silloin puututtiin pienempäänkin asiaan!!!! Siitähän kaikki ongelmat johtuu, kun ei mistään saa sanoa mitään!!
Kummallinen tämä nykymaailma!!
Hyvä hämmästynyt, kun otit puheeksi. ei haittaa yhtään.

Alkuperäinen kirjoittaja aapee:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ainakin ne lapset saavat ruoan ja leikkiseuraa että aikuisen seuraa siellä päiväkodissa.

Kamalaa minusta olisi jos lapset olisivat kotona nälissään, yksin leikkiessään huoneissaan, päivästä toiseen.
Saavat kyllä ruuan kotonaan ja leikkiseuraa. Siksi tarha ei olekaan oikea paikka heille nyt. Ainakaan tuossa määrin. Perhetyöntekijä olisi parempi ratkaisu heille.

Pahantuulisen, väsyneen, pipo kireällä olevan aikuisen kanssa kotona oleminen ei ole mitään herkkua lapsille, edes silloin kun kyse on lasten omasta äidistä.

Meillä on subjektiivinen päivähoito-oikeus, jonka ansiosta lapselle saa hoitopaikan ja lapsen voi viedä hoitoon jo ennen kuin väsähtää lopullisesti.
Ongelmien ennaltaehkäisy on useimmiten varsin fiksua. Jos äiti viettää päivän kotona telkkua katsellen ja tupakoiden, se ei kuulu sinulle ja voi olla keino jolla äiti jaksaa muulloin.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmetyttää:
ihmetyttää tää suomen kansa, kun kenenkään asioihin ei enää saa puuttua!!!!!!!!!! Sehän on juuri sitä toisista huolehtimista.
Ennen vanhaan asiat oli hyvin, ja silloin puututtiin pienempäänkin asiaan!!!! Siitähän kaikki ongelmat johtuu, kun ei mistään saa sanoa mitään!!

Ihan älytöntä paapomista nykyään!!!

Jos kerran lapset ovat niin iso rasite perheelle,että tärkeämpää on oma napa kuin lapsien oikeus olla vanhempiensa seurassa. Jos vanhemmilla kiinnostaa vain oma vapaus ja yhteinen aika niin pitäisiköhän ne lapset antaa vaikka sijoitukseen.

Jumal....et ihmiset on nykyään itsekkäitä.

tottakai pitää puuttua jos on oikeasti syytä, ei siksi että itseä ei satu miellyttämään naapurin tapa toimia. on eriasia jos jätetään puuttumatta heitteille jättöön tai pahoinpitelyyn kuin siihen että omasta mielestä joku toimii väärin kun vie lapset hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja kiehuu...:

Ihan älytöntä paapomista nykyään!!!

Jos kerran lapset ovat niin iso rasite perheelle,että tärkeämpää on oma napa kuin lapsien oikeus olla vanhempiensa seurassa. Jos vanhemmilla kiinnostaa vain oma vapaus ja yhteinen aika niin pitäisiköhän ne lapset antaa vaikka sijoitukseen.

Jumal....et ihmiset on nykyään itsekkäitä.
Mun on pakko olla samaa mieltä.

no kyllä mun äiti pisti meijän kolme lasta päiväkotiin vaikka ite oli päivät aina kotona.
Mun mielestä siinä ei ollut mitään pahaa, jos en sielä olisi ollut ni varmaa olisin sosiaalisesti vielä vammaisempi, niinkun äitini on. Hän oli pienenä vaan kotona, ja isompana ei sitten osannut oikeen sosiaalisia taitoja.

Alkuperäinen kirjoittaja mimomamo:
no kyllä mun äiti pisti meijän kolme lasta päiväkotiin vaikka ite oli päivät aina kotona.
Mun mielestä siinä ei ollut mitään pahaa, jos en sielä olisi ollut ni varmaa olisin sosiaalisesti vielä vammaisempi, niinkun äitini on. Hän oli pienenä vaan kotona, ja isompana ei sitten osannut oikeen sosiaalisia taitoja.

Joo ihan varmasti olisit ihan...... "takoo päätään seinään"
Siis tää perhe tarvitsis muutakin tukea kuin päiväkodin että saisivat asiansa kuntoon. Ihan hirvittää mitä tapahtuu kun noi lapset menee kouluun kun putoaa se lasten ainoa tukiverkko pois. Silloin kyllä tarvitsevat läsnäolevan aikuisen apua ja tukea.

Vien minäkin joskus lapset hoitoon, vaikka mulla olisikin vapaapäivä.
So what?? Olenhan koko kuukaudesta maksanutkin.
Meillä lapset jäävät hyvillä mielin hoitoon ja saavat leikkiseuraakin.
Ja minä saan rauhassa siivota kotona ja voin vaikka rauhassa kerran olla kaupassakin ilman, että joku haluaa sitä ja tätä.

Alkuperäinen kirjoittaja hämmästynyt:
Tiedän todellisen syyn. Äiti on itse sanonut ettei pää kestä kotonaoloa. Laittanut lapset tarhaan heti kun ollut mahdollista. Mies on psyykkisesti sairas ja ei aina hyvä isä lapsilleen. Ihmettelen lähinnä etteivät hae apua lastensuojelusta, koska tuosta kärsivät jo lapsetkin. Olen tarjonnut apua heille ja olen ehdottanut lastensuojelun puuttumista peliin.

Eikö se sitten ole ihan hyvä, että ne lapset SAA olla tarhassa...

Yhteistyössä