Kaveri valitti, että me matkustellaan liian vähän!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Inka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Inka"

Vieras
Kuulema jää maailman lapsilta kokematta. He käyvät monta kertaa vuodessa ulkomailla. Me ollaan keskitytty lähinnä kotimaan matkailuun. Meillä lapset 7v, 6v ja 2v. Kaksi vanhinta on käynyt 3 kertaa ulkomailla etelänlomalla. Ruotsissa ja virossa muutaman kerran. Suomi ollaan kierretty ympäri kyllä ja 2v on päässyt suomi-kierroksille. Kaverin mukaan kotimaan matkailu ei ole mitään ja he eivät ole käyneet Tampereen yläpuolella eivätkä itä-suomessa. Meille on tärkeää myös, että lapset oopivat kotimaasta ja näkevät kotimaata. Suomi on kuitenkin valtavan kaunis maa ja erilainen. Ollaanko me nyt sitten matkusteltu aivan hirveän vähän? Jääkö meidän lapset nyt jostain paitsi? Olin niin häkeltynyt kaverin vuodatuksesta, että en edes osannut sanoa mitään.

Kukin tekee niin kuin parhaakseen katsoo. Mitä se toisille kuuluu. Oma äitini myös matkusteli ympäri Suomen minä kainalossa. Toki myös ulkomailla käytiin mutta hän halusi lähinnä näyttää minulle Suomea, saisin sitten aikuisena itse mennä sinne mikä minua kiinnostaa.

Mitä ihmettä te vertailette toistenne matkoja. Te käytte missä teitä kiinnostaa ja kaveri missä heitä kiinnostaa. Kummallakin varmasti yhtä hyvät perustelut matkusteluilleen. Mitä väliä, kunhan kaikilla on mukavaa?

Reissaamista on turha vertailla, sillä ulkomaillakin voi elää kuin pussi päässä kokematta yhtään mitään. Lentokentältä hotlaan, siellä turisteille rajattu alue ja parin korttelin päässä hotlasta saa suomalaisia lihapullia. Eipä tee vaikutusta.

Suomi kuuluu eksoottisiin matkakohteisiin. Jos täällä haluaa olla viikon Lapissa kaukana turistirysistä yksinkertaisissa olosuhteissa lähellä paikallisia ja kokea päivittäin ohjattuja luontoelämyksiä nousevat matkojen hinnat ihan samalle tasolle kuin joku Suomesta lähtee Amazoniiin vaellukselle. Ja ihme kyllä eksotiikkaa hakevat ulkomaalaiset haluavat Suomeen talvella. Siellä niitä taas pörhältää tunturien väleissä melko lailla. Maataan hangessa ja katsellaan innolla revontulien ihanuutta. Sitten mennään kotiin ja kehutaan, miten on nähty maailmaa- Suomikin.

Ei kotimaaan matkailussa mitään vikaa ole.Harrastan sitä itsekin ja todennut, että Suomi-kuva on ihan erilainen kuin sellaisilla, jotka eivät ole kotikulmilta osanneet lähteä mihinkään ja nimenomaan kehuvat ulkomaan matkoillaan. KUn tulee vieraita ulkomailta ei osata kertoa ja näyttää mitään Suomesta. Ja sitä taas ei ihan pikku kummassa näe ulkomailla, koska monilla kansallisuuksilla on jonkinlaista kotimaan rakkautta ja ylpeyttä. Sitä sun kaverisi ei osaa opettaa omille lapsilleen ja kuitenkin jonkinlainen identiteetti ihmisellä olisi hyvä olla, että osaisi sitten siellä ulkomaillakin olla tyytyväinen omasta taustastaan.

Yhteistyössä