Kaveri tupakoi ja on RASKAANA :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sääliksi käy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun kaveri poltti myös koko odotusajan, ja imetysajan. Miehensäkin polttaa. Ja vauva, nykyään jo taapero, nukkuu heidän keskellään. Tupakoivat pihalla kun lapsi leikkii metrin päässä, tupakoivat vaunuja työntäessään.

Ihmettelevät, miten lapsella on jatkuvasti keuhkoputkentulehduksia ja muita hengitystieongelmia. Jaa-a, miksiköhän?! :headwall:

Pölvästit.

Alkuperäinen kirjoittaja sääliksi käy;25115002:
Niin, kaverini on toisella kuulla raskaana ja tupakoi. Kertoi vasta ylpeänä että on onnistunut vähentämään, mutta silti polttaa kahden tunnin välein... Pidempään ei kuulemma pysty ilman olemaan. Ja mitään nikotiinikorvaushoitoja ei ala kuulemma käyttämään. Minusta tuntuu todella pahalle, miten joku voi tehdä lapselleen noin?? :( Miten kenelläkään on oikeus vanhingoittaa toista ihmistä noin? :(

En ymmärrä. Ja tämä lapsi on vielä suunniteltu ja sitä yrittivätkin reilun vuoden. Ei tullut mieleen silloin lopettaa... Vihjasin tästä vähän eilen ja kaveri suuttui ihan silmittömästi. Ei ole kuulema minun asiani mitä hän tekee.

Miten tässä osaisi toimia? Toivoisin niin että hän lopettaisi... :(

Ei se oo sun lapses, eikä sun paikkas toimia. Piste ja aamen, vaikka kuinka vituttais, jokainen valitsee itse.

Mutta tuo ei saisi olla oma valinta. Kun siinä on kyse siitä lapsesta. Pahoinpitetyyn pitäisi verrata. Joku sakkorangaistus vähintään, rankempaakaan rangaistusta en pitäisi liiotteluna. Jos muu ei auta niin sitten otetaan vauva pois kun syntyy. Miten voi odottaa että laittaa lapsen hyvin voinnin oman itsekyytensä edelle lapsen synnyttyäkään jos sitä ei voi tehdä raskausaikanakaan.

[QUOTE="jaa";25115704]Mutta tuo ei saisi olla oma valinta. Kun siinä on kyse siitä lapsesta. Pahoinpitetyyn pitäisi verrata. Joku sakkorangaistus vähintään, rankempaakaan rangaistusta en pitäisi liiotteluna. Jos muu ei auta niin sitten otetaan vauva pois kun syntyy. Miten voi odottaa että laittaa lapsen hyvin voinnin oman itsekyytensä edelle lapsen synnyttyäkään jos sitä ei voi tehdä raskausaikanakaan.[/QUOTE]

Ahaa. Eli kun mä en pystynyt heti lopettamaan tupakointia, vaan vasta saatuani tukea ja ohjausta neuvolasta (ekan kolmanneksen aikana kuitenkin), niin pitäisi jaella rangaistuksia ja lapsi ottaa huostaan? Joo-o. En nyt oikein ymmärrä, miten sikiötä olisi palvellut se, että kun halusin apua neuvolasta pahaan, vahingolliseen ongelmaani, niin sieltä olisikin tullut sakkolappuja ja uhka huostaanotosta?

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;25115712:
Mä en polta, ja en jaksa ressata muiden polttamisilla, ihan sama mulle.
Sama täällä. En polta, enkä jaksa ottaa ressiä siitä jos joku toinen polttaa.

Mutten jakele sympatiaakaan kun vauva sairastaa viidettä keuhkoputkentulehdustaan, ja äiti on rättiväsynyt vetää posket lommolla röökiä & miettii että mistäköhän ne tulehdukset voisi johtua. Olen ihan vaan että jaa-a, en tiiä.

Voisihan niitä valistaa, mutta se on turhaa, koska ei ne tajua kuitenkaan, eikä helmiä sovi sioille jaella.

Ahaa. Eli kun mä en pystynyt heti lopettamaan tupakointia, vaan vasta saatuani tukea ja ohjausta neuvolasta (ekan kolmanneksen aikana kuitenkin), niin pitäisi jaella rangaistuksia ja lapsi ottaa huostaan? Joo-o. En nyt oikein ymmärrä, miten sikiötä olisi palvellut se, että kun halusin apua neuvolasta pahaan, vahingolliseen ongelmaani, niin sieltä olisikin tullut sakkolappuja ja uhka huostaanotosta?
Olis ollu ihan oikein sulle. Mitäs tupakoit raskauden aikana, idiootti. Ois varmaan ihan mukavaa sulla jos aivan omasta syystä lapses olis kehitysvammainen pässi.

Et siis puutu, jos joku iso kaksimetrinen mies hakkaa naista kadulla, kun on "ihan sama mulle". Samalla tavalla et myöskään välitä, jos joku ämmä pahoinpitelee kemiallisesti puolustuskyvytöntä lasta.

En oo niin tyhmä, että hyökkäisin jonku kaksmetrisen korston eteen, saamaan itse turpaani, poliisit voisin kyllä soittaa. Ja ei, en katso olevani velvollinen, saati oikeutettu puuttumaan jonkun raskaustupakointiin, heti jos tulee joku päivystysnumero, mihin voi käräyttää polttavia/päihteitä käyttäviä äitejä, rupeen soitteleen siihen, sitä ennen hankala tuohon on paljain käsin puuttua.

• Tykkää
Reactions: idunnor ja nuusa
Anteeksi, mikä siinä että olet omasta lapsesta välittämätön kusipää, on epäasiallista? Sanoin vain miten asiat ovat.
Kusipää kusipään tunnistaa, sanoisin.

Riippuvuudet on hankalia asioita, ja vaikka en mitenkään raskausajan tupakointia puolustakaan, niin toteaisin sen olevan kuitenkin vain yksi asia vanhempana olon suurensuuressa kokonaisuudessa.

• Tykkää
Reactions: idunnor
Kusipää kusipään tunnistaa, sanoisin.

Riippuvuudet on hankalia asioita, ja vaikka en mitenkään raskausajan tupakointia puolustakaan, niin toteaisin sen olevan kuitenkin vain yksi asia vanhempana olon suurensuuressa kokonaisuudessa.
Eiköhän vanhemmuuden perusperiaatteet lähde ihan siitä, ettei nyt ainakaan pahoinpitele lastaan kemiallisesti tai muutenkaan. Jos pahoinpitelee lastaan tupakalla ja mahdollisesti pilaa hänen elämänsä sillä, niin on aivan todella huono ja välinpitämätön äiti.

Eiköhän vanhemmuuden perusperiaatteet lähde ihan siitä, ettei nyt ainakaan pahoinpitele lastaan kemiallisesti tai muutenkaan. Jos pahoinpitelee lastaan tupakalla ja mahdollisesti pilaa hänen elämänsä sillä, niin on aivan todella huono ja välinpitämätön äiti.

Ei se ole noin mustavalkoista. Mielestäni jopa henkilö, joka on päässyt huumeista eroon raskausaikana, voi olla hyvä äiti.

Osa vastaajista vaan nauttii kun pääsee aukomaan päätä. Asiallinen keskustelu näyttää olevan mahdotonta.

Lopetin, kun plussa pärähti raskaustestiin. Tosin vähensin jo, kun epäilin raskautta (joka alkoi pillereistä huolimatta). Ja sen jälkeen en ole polttanut. En saa siitä mitään iloa itselleni, että tupakoivat äidit joskus ihan suorastaan vituttaa. En tunne paremmuutta vaan, jos en nyt sääliä, niin ainakin olen vihainen lapsen puolesta, että äitinsä ei sen vertaa viitsi tehdä, että lopettaisi. Kun auttaahan se lopettaminen naistakin.

Sohaisen vielä muurahaispesää, mutta en voi ymmärtää sitäkään, että ollaan lapsettomuushoidoissa mutta ei voida lopettaa tupakanpolttoa. "Yritän tässä vähentää" - juu niin varmaan. Samoin myös yrität muutenkin elää terveellisesti ja vähän laihtuakin, sen sijaan että vedät herneen nenään kun lääkärisetä kehottaa miettimään elämäntapojaan ennen hoitojen aloittamista?

• Tykkää
Reactions: Susimieli
Anteeksi, mikä siinä että olet omasta lapsesta välittämätön kusipää, on epäasiallista? Sanoin vain miten asiat ovat.

Niin no, lapseni takia mä tupakoinnin halusin lopettaa ja onnistuinkin siinä sitten kun sain apua.

Jos en olisi välittänyt, en olisi edes yrittänyt lopettaa. Mutta mulle on aivan sama, mitä selvästi joku vihanhallintaongelmainen täällä räyhää. Hanki säkin apua, ennen kuin saat lapsia, ettei tosta sun aggressiivisuudesta koidu haittaa <3 !

Yhteistyössä