Kaveri tupakoi ja on RASKAANA :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sääliksi käy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin no, lapseni takia mä tupakoinnin halusin lopettaa ja onnistuinkin siinä sitten kun sain apua.

Jos en olisi välittänyt, en olisi edes yrittänyt lopettaa. Mutta mulle on aivan sama, mitä selvästi joku vihanhallintaongelmainen täällä räyhää. Hanki säkin apua, ennen kuin saat lapsia, ettei tosta sun aggressiivisuudesta koidu haittaa <3 !
Mutta kun se yksikin tupakka on lapsen kemiallista pahoinpitelyä. Pitäisköhän sunkin lapset ottaa huostaan. :rolleyes:

Varmaan annat myös luunappeja lapsillesi, ja lopetat, kun saat jostain tukea.

Mutta kun se yksikin tupakka on lapsen kemiallista pahoinpitelyä. Pitäisköhän sunkin lapset ottaa huostaan. :rolleyes:

Onko tuo mesominen, kiroilu, uhkailu ja riehuminen todellakin sinun ainoa keino tuoda mielipiteesi esille? Ihan vain tiedoksi että tuollaisella käyttäytymisellä saatat saada joskus aika ikävästi omaan nilkkaasi. Kaikki ei ole noin yksinkertaista, jopa harmaita alueita on olemassa...

• Tykkää
Reactions: idunnor
Onko tuo mesominen, kiroilu, uhkailu ja riehuminen todellakin sinun ainoa keino tuoda mielipiteesi esille? Ihan vain tiedoksi että tuollaisella käyttäytymisellä saatat saada joskus aika ikävästi omaan nilkkaasi. Kaikki ei ole noin yksinkertaista, jopa harmaita alueita on olemassa...
Eikö sitä saa nykyään enää tuoda universaalia faktaa esille ilman että syytetään mesoamisesta?

Eikö sitä saa nykyään enää tuoda universaalia faktaa esille ilman että syytetään mesoamisesta?

Toki saa tuoda. On vain olemassa erilaisia tapoja tuoda niitä universaaleja faktoja esille. Asiallisella kommentoinnilla saatat saada jopa vaikuttavuutta mielipiteillesi. Mutta ei ole minun ongelma jos et sitä osaa, eikä myöskään ole se jos raskausaikana tupakoi. Surullista kyllä, mutta jokainen meistä tekee omat valintansa.

• Tykkää
Reactions: idunnor
Toki saa tuoda. On vain olemassa erilaisia tapoja tuoda niitä universaaleja faktoja esille. Asiallisella kommentoinnilla saatat saada jopa vaikuttavuutta mielipiteillesi. Mutta ei ole minun ongelma jos et sitä osaa, eikä myöskään ole se jos raskausaikana tupakoi. Surullista kyllä, mutta jokainen meistä tekee omat valintansa.
Voitko perustella miten kommentoinini on epäasiallista? En ymmärrä logiikkaasi.

Ahaa. Eli kun mä en pystynyt heti lopettamaan tupakointia, vaan vasta saatuani tukea ja ohjausta neuvolasta (ekan kolmanneksen aikana kuitenkin), niin pitäisi jaella rangaistuksia ja lapsi ottaa huostaan? Joo-o. En nyt oikein ymmärrä, miten sikiötä olisi palvellut se, että kun halusin apua neuvolasta pahaan, vahingolliseen ongelmaani, niin sieltä olisikin tullut sakkolappuja ja uhka huostaanotosta?

Ei vaan kun se uhka olisi olemassa, voisi sen tupakan polton lopettaa ennen kun raskautuu. Vois sitten rauhassa hakea ja saada siihen tarvittavan avun.

No voi! Lopettaminen on....joskus niin kovin vaikeaa. Itse tulin raskaaksi pillereistä huolimatta. Poltin, koko raskausajan. Tunnen vieläkin tuosta syyllisyyttä, vaikka aikaa on kulunut liki kaksi vuosikymmentä. Lapsi onneksi on, ainakin vielä, terve ja normaali. Ei onnekseni sairastellut pienenä, ei nytkaan, ei ole ollut koulussa levoton taiu huonosti menestyvä. Ei ollut syntyessään pieni, yli nelikiloinen oli. En tarkoita, että olisi hyväksyttävää polttaa raskausaikana.
Mutta kuka tahansa lapsistani (noita on aika monta) on sitä mieltä, että olen hyvä äiti, erittäin hyvä. Olen itsekin sitä mieltä. Jopa tuo "myrkyttämäni" lapsi on samaa mieltä, tietäen mitä olen hänelle aikanaan tehnyt. Sitä ei yksikään randomin nettikirjoittajan mielipide poista.
Pystyisitkö mitenkään tukemaan ystävääsi lopetuksessa? Oletko oikeasti yrittänyt puhua hänen kanssaan asiallisesti, syyllistämättä? En tiedä auttaako, minulla ei ollut silloin ystävää tai kaveria kannustamassa. :(

Kyllä se riippuvuus on voimakasta, sitä en kiistä. Olen itsekin taas jälleen kerran langennut polttamaan. Mutta raskaana ja imetysaikana en ole polttanut. Se tunne, kun lapsi on mahassa ja ajatus polttaa tupakka, ei kertakaikkiaan käy yksiin. Mulle se mielikuva hapensaannista taistelevasta sikiöstä oli vaan liikaa. Se auttoi vieroitusoireisiin. En mä ainakaan olis voinu nauttia siitä tupakasta tietäen että se mun lapsi ihan oikeasti kärsii siellä mahassa.

Se on tosi surullista, että ei voi lopettaa tupakanpolttoa.

Kaikki on kuitenkin vain kiinni siitä omasta halusta polttaa. Tupakka aiheuttaa riippuvuutta, mutta se ei todellakaan ole mikään sellainen este lopettamiselle, etteikö tupakanpolttoa voisi lopettaa ihan tuosta noin vaan.

nimimerkillä monta kertaa täydestä vauhdista lopettanut
- no, tähän tietysti täytyy lisätä se, että aiemmin en ole sitä käsittänyt, mutta yhtä tupakkaa ei ole olemassa.
Sen vuoksi olen joutunut lopettamaan monta kertaa.
Nyt onneksi viimeisen kerran.

Toivottavasti kaikki raskaanaolevat ymmärtävät kuinka suuri lahja se lapsi on ja kuinka väärin se on sitä omaa, rakasta lasta kohtaan myrkyttää sillä nikotiinilla..

Tsempatkaa tupakoivia, raskaanaolevia ystäviänne lopettamaan...

Ei se ole noin mustavalkoista. Mielestäni jopa henkilö, joka on päässyt huumeista eroon raskausaikana, voi olla hyvä äiti.

Olen samaa mieltä.

Mutta mielestäni se ei kuitenkaan poissulje sitä, että raskausaikana tupakoinut (tms. muita päihteitä käyttänyt) äiti syyllistyy vauvansa törkeään pahoinpitelyyn. Ja tähän pitäisi voida puuttua.
Virossa ajettiin hiljattain lakia, jolla kriminalisoitaisiin odottavien äitien tupakointi. En kyllä tiedä miten tuossa on käynyt mutta mielestäni se olisi oikea suunta.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;25117666:
Olen samaa mieltä.

Mutta mielestäni se ei kuitenkaan poissulje sitä, että raskausaikana tupakoinut (tms. muita päihteitä käyttänyt) äiti syyllistyy vauvansa törkeään pahoinpitelyyn. Ja tähän pitäisi voida puuttua.
Virossa ajettiin hiljattain lakia, jolla kriminalisoitaisiin odottavien äitien tupakointi. En kyllä tiedä miten tuossa on käynyt mutta mielestäni se olisi oikea suunta.

Siis aika moni ensin vähentää ja sitten lopettaa. Mitä ihmettä se hyödyttäisi jos äideistä tehtäisiin rikollisia? Aika moni varmaan sitten salaisi ongelmansa neuvolassa. Oikeasti, musta tuntuu että tuollaisten mielipiteiden takana on ihminen, jolla ei ole mitään aavistusta riippuvuuksista ja niiden hoidosta. Se, että jo alkujaan leimaa ihmisen pahaksi ja "törkeäksi pahoinpitelijäksi" estää mahdollisesti jopa avun hakemista.

Kaksi aiempaa raskautta kun oli niin lopetin polttamisen kun seinään ja nyt oon muuten vaan ollut kohta vuoden polttamatta ja nyt raskaana 21+5.

Mun on pakko sanoa etten usko pätkääkään et omaa lastansa rakastaa jos ei voi lopettaa polttamista odotusajaksi. Tiedän ettei lopetus ole mitään helppoa mut mä en hyväksy itse mitään tekosyitä olla lopettamatta. Kamalaa katsoa kun odottavat äidit polttaa ja käy sääliksi vauvoja jotka on sellasille äideille suotu :( No onneksi itse voin sanoa hyvällä omalla tunnolla etten ole lapsiani myrkyttänyt!

Itse toki noudatat orjallisesti ruoka ohjeistuksia ja et juo kahvi kuin teetäkään ollenkaan :)
Sokerikin on pahasta jopa terveellä odottajalla kun sitten ihmetellään miksi vauvani oli 5kg kun joinhan koko raskausajan vain mehua ruokajuomanani.

joo mun kaveri kanssa poltti koko raskaus ajan ja kyllä mä sille siitä sanoin.. mut ihan turhaa se on, nyt hän yrittää toista ja varmasti polttaa taas koko ajan.. se sano et eiköhän se haittaa enemmän lasta jos äiti stressaa koko ajan siitä tupakasta jne..jepjep..:/

Mua sit raivostuttaa toi stressiin vetoaminen. mun keskenmenopelkostressillä olis vauva jo kuollu moneen kertaan joten ihan hölynpölyä toi et muka stressi pahempi kun röökin poltto ettei edes kantsi lopettaa :headwall:

[QUOTE="vieras";25118652]Äitini poltti kun odotti minua ja sen vuoksi olen kärsinyt keskittymis ja oppimisvaikeuksista. Ikää nyt jo 31v. mutta edelleen on vaikea keskittyä.[/QUOTE]

Mitähän minun kaverin lapsi syyttää aikuisena kun hänen äitinsä ei ole polttanut koskaan eikä juonutkaan ja hänen lapsella diagnosoitiin nuo ja minulla on terve lapsi.
Annetaan jokaisten kukkien kukkia ja lopetetaan se typerä syyttäminen mistä mikäkin johtuu.
Samalla tavallahan tässä voisi alkaa vaatimaan pakkosterilisaatiota läskien vanhemmille.

Mun on pakko sanoa etten usko pätkääkään et omaa lastansa rakastaa jos ei voi lopettaa polttamista odotusajaksi.

Oletko tosissasi?

Tulin raskaaksi vahingossa vain puoli vuotta kestäneestä suhteesta. Samaan aikaan sairastin masennusta/ahdistuneisuutta. Päätin kuitenkin pitää vauvan. Tupakoin ennen raskautta runsaasti. Vähensin huomattavasti, mutta en pystynyt heti lopettamaan. Kun olin polttamatta pari päivää, ahdistus kasvoi ihan sietämättömäksi. Lähipiirissäni ei ollut ketään, joka olisi tukenut minua asiassa. En pystynyt menemään töihin, itkin kotona ja olin syyllisyydestä, pahasta olosta ja ahdistuksesta sekaisin.

Pääsin irti kun raskaus tuntui todellisemmalta, sain tukea neuvolasta ja asioita muutenkin kuntoon. Myönnän, etten odotusaikana kyennyt rakastamaan lasta, mutta hyvänen aika, kyllä hän mulle nyt on tärkeintä maailmassa ja aivan varmasti häntä rakastan.

Miksi edes kirjoitan tänne, en tiedä, mutta jotenkin tuntuu hirveältä että joku noin sanoo, sillä mä olen ponnistellut kovasti ollakseni hyvä äiti, siis todella todella kovasti.

Lisään vielä että tuon tupakoinnista aiheutuneen syyllisyyden takia olen hautonut itsemurhaa niin raskausaikana kuin toisinaan sen jälkeenkin.

Kun lapsi oli vuoden ihan tosissani suunnittelin tappavani itseni, koska mun oli vaikea elää asian kanssa. Samoin nyt kun luen noita kommentteja, niin tärisen ja jähmetyn ja itkettää ja alkaa taas vanhat ajatukset tulla mieleen. Virhe on tehty, en voi sitä mitenkään sovittaa paitsi ehkä kuolemalla.

Alkuperäinen kirjoittaja röökihuuli;25118663:
Mitähän minun kaverin lapsi syyttää aikuisena kun hänen äitinsä ei ole polttanut koskaan eikä juonutkaan ja hänen lapsella diagnosoitiin nuo ja minulla on terve lapsi.
Annetaan jokaisten kukkien kukkia ja lopetetaan se typerä syyttäminen mistä mikäkin johtuu.
Samalla tavallahan tässä voisi alkaa vaatimaan pakkosterilisaatiota läskien vanhemmille.

No mä en syytä äitiäni siitä että poltti, kunhan totesin. Tiedän että samat ongelmat voi tulla ilmankin, mutta olen lukenut että tupakoiminen raskausaikana aiheuttaa lapselle myöhemmin keskittymisvaikeuksia ym.

Noin yleisesti ottaen kyllä halveksin äitejä jotka polttaa raskausaikana, itsekin lopetin jo siinä vaiheessa kun raskautta suunniteltiin. Jos ei ole sen verran munaa, että lopettaa röökaamisen kun tulee raskaaksi, niin ei pitäis tehdä niitä lapsia lainkaan.

• Tykkää
Reactions: Champion
[QUOTE="vieras";25118694]No mä en syytä äitiäni siitä että poltti, kunhan totesin. Tiedän että samat ongelmat voi tulla ilmankin, mutta olen lukenut että tupakoiminen raskausaikana aiheuttaa lapselle myöhemmin keskittymisvaikeuksia ym.

Noin yleisesti ottaen kyllä halveksin äitejä jotka polttaa raskausaikana, itsekin lopetin jo siinä vaiheessa kun raskautta suunniteltiin. Jos ei ole sen verran munaa, että lopettaa röökaamisen kun tulee raskaaksi, niin ei pitäis tehdä niitä lapsia lainkaan.[/QUOTE]

ET vai ? ;)

[QUOTE="vieras";25118652]Äitini poltti kun odotti minua ja sen vuoksi olen kärsinyt keskittymis ja oppimisvaikeuksista. Ikää nyt jo 31v. mutta edelleen on vaikea keskittyä.[/QUOTE]

mutta olen lukenut että tupakoiminen raskausaikana SAATTAA aiheuttaa lapselle myöhemmin keskittymisvaikeuksia ym.

Unohdit ihan muuten vaan sanan SAATTAA.

Mua ei niin ärsytä elämää järisyttävästi tuo äidin tupakointi..Toki eihän se lapsen kannalta parasta ole, mutta pahempiakin voi lapselleen tehdä. En menis sanomaan että äiti eirakasta lastaan tai lapsi ole toivottu jos äiti tupakoi raskauden aikana.

Ja ei, en ole itse tupakoinut raskauksieni aikana koskaan!

Miten niin sunkin ? onkos sun lapset jo otettu huostaan ?
Varmaan sulla on jotain ongelmia pääkopassa.. enkä just nyt tiedä kumpi on pahempi se, ettei äiti osaa hallita vihaansa vai se että äiti polttaa muutamat savut raskaudenaikana :)

Yhteistyössä