vetikö kaveri herneet nenään turhaan vai olenko mä vaan paska ihminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
kaveri, ei mikään kovin läheinen nykypäivänä, veti armottomat herneet nenään syystä että:

kaveri seurusteli joskus vuosia sitten lukioaikoina muutaman vuoden sellaisen jätkän kanssa, joka loppuvaiheessa löi sitä ja valehteli monesta asiasta. he ovat siis eronneet jo pari vuotta sitten, ero oli riitaisa niinkun kuvitella saattaa ja kaveria saatiin tukea paljon kun toisaalta hän ei olisi kuitenkaan halunnut erota.
nyt ollaan reilusti yli parikymppisiä ja tämä mies oli liittynyt facebookiin ja pyytänyt mua kaverikseen, niinkun montaa muutakin siitä vanhasta lukioporukasta. hyväksyin sitten kutsun ajattelematta asiaa sen suuremmin, on lähes kaikki muutkin vanhat lukioluokkalaiset kavereina. nyt sitten tämä naispuolinen kaverini suuttui mulle siitä aivan silmittömästi että miten mä kehtaan alkaa tollasen ihmisen kaveriksi. olen kuulemma kylmä ihminen enkä ajattele kenenkään muun tunteita. pari muutakin siitä meidän ydinporukasta oli hyväksynyt kaveripyynnön ja sama juttu heidän kanssa, ovat ilmeisesti kamalia ihmisiä.

ylireagoiko tämä meidän naispuolinen kaveri vai oliko oikeutettua suuttua tuosta?

Sä olit ehkä ajattelematon. On ymmärrettävää, ettet sitä tyypin paskamaisuutta muistanut, kun kerran itse et ollut kohteena. Mutta en mäkään kenenkään naisten lyöjän kaverina olisi. ETtä pyytäisin kyllä kaverilta anteeksi.

No en mä tietenkään tiedä mikä teidän tilanne oli ja kuinka paljon sun kaverisi joutui kokemaan väkivaltaa, mutta kyllä mä kokisin hyvin loukkaavana tilanteen, jossa joku kaverini hyväksyisi ex-mieheni kaverikseen vaikka tietää kuinka väkivaltainen tämä oli minua kohtaan.

kyllä mä muistin jätkän paskamaisuuden mutta mulle naamakirja on vähän sellainen hälläväliä paikka. hyväksyn kaikki ketkä tunnen. itse en olis sitä pyytäny kaveriks mut ei siitä oo mun mielestä kenellekään haittaa että se siellä kaverina on. oon kuitenkin tuntenut sen monta, monta vuotta joten kaverihan se mulle on vaikka toiselle kaverille tekikin paskamaisesti. tätä naista oon vaan nähnyt enemmän lukion jälkeen koska asutaan samassa kaupungissa, mies taas muutti opiskelemaan toiselle paikkakunnalle..

olenko mä sitten ihan oikeasti todella paha ihminen jos haluan tietää kaverin kuulumiset vaikka se toiselle kaverille olikin kamala?

Elämä menee aika vaikeaksi, jos joka käänteessä pitää miettiä, tykkääkö toi tosta vai ei ja jos ei tykkää niin pitääkö munkin olla tykkäämättä ja saanko mä moikata sellaista joka 15 vuotta sitten sanoi mun kaveria tyhmäksi ja..... Mun mielestä jokainen valitsee kaverinsa - niin irl kuin naamakirjassakin - ihan itse. Ja joo, mulla on naamakirjassa kaverina henkilö, joka on lyönyt mua. Olen antanut sen lyönnin anteeksi, joten miksi en voisi kirjoitella hänen kanssaan naamiksessa?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;21974971 begin_of_the_skype_highlighting**************21974971******end_of_the_skype_highlighting:
Elämä menee aika vaikeaksi, jos joka käänteessä pitää miettiä, tykkääkö toi tosta vai ei ja jos ei tykkää niin pitääkö munkin olla tykkäämättä ja saanko mä moikata sellaista joka 15 vuotta sitten sanoi mun kaveria tyhmäksi ja..... Mun mielestä jokainen valitsee kaverinsa - niin irl kuin naamakirjassakin - ihan itse. Ja joo, mulla on naamakirjassa kaverina henkilö, joka on lyönyt mua. Olen antanut sen lyönnin anteeksi, joten miksi en voisi kirjoitella hänen kanssaan naamiksessa?

tätä mäkin just ajattelin. että se on jokaisen oma asia eikä toinen voi oikein suuttua sellaisesta mikä ei toisaalta koske kyseistä henkilöä. se on jokaisen oma asia kenen kanssa juttelee ja kenen ei.

Naamakirja ei minun mielestäni ole hälläväliä paikka, vaikka sitä kai aika monet sellaisena pitääkin. Pitää muistaa että asetuksista riippuen kaikki näkevät ketä on kavereina ja kaikki kaverit näkevät päivitykset, usein jopa kavereiden kaverit. Toisaalta en ainakaan itse seuraa aktiivisesti kuka kenenkin kaveri on saatikka suuttuisin siitä että jollakin on kaverina minun mielestäni epämiellyttävä henkilö.

Itse en vastaavassa tilanteessa nyt mitään hirveitä herneitä nenääni vetäisi. Saattaisn kyllä vaan kaverilleni ihmetellä, että kuinka sinä olet sen listallesi hyväksynyt. Siis en nyt ihan hyvillänikään olisi. Naamakirja on minustakin "vain" naamakirja, mutta itse en ko. kaveripyyntöä hyväksyisi.

Mä en kyllä puolestani oikein ymmärrä ap:n ystävää. Ymmärrän jos hän ei itse halua pitää kyseiseen tyyppiin yhteyttä, mutta miksi ap:n pitäisi häneltä kysyä lupa kenet saa hyväksyä fb-kaverikseen ja ketä ei? Mä en kyllä tykkäisi tuollaisesta "jos leikin ton kanssa et leiki mun kanssa" -meiningistä.

tätä mäkin just ajattelin. että se on jokaisen oma asia eikä toinen voi oikein suuttua sellaisesta mikä ei toisaalta koske kyseistä henkilöä. se on jokaisen oma asia kenen kanssa juttelee ja kenen ei.
Mä ymmärrän vielä ala-asteikäisiltä ja joissain tapauksissa yläasteikäisiltäkin tän "mä en oo sun kaveri, jos sä oot ton kaveri" -jutun, mutta aikuisten ihmisten pitäisi osata jo ajatella toisin. Jos jostain ei tykkää, niin sen kanssa ei tarvitse olla kaveri, mutta ei pidä vaatia muiltakin samaa.

Enpä tiedä voiko tässä(kään) tilanteessa nyt näin suuria sanoja käyttää kuin "todella kamala ihminen".Tuskin.Mun oma periaatteeni on se,että en ota kaverikseni (naamassa tai irl) ketään,joka on mun läheiselle tai mulle itselleni ollut väkivaltainen.

MInusta vain liian moni ottaa tuon fb:n liian tosissaan.. se on yhteyde pitopaikka siinä missä muutkin yhteyden pitopaikat.. ei se et on jonku "kaveri" fb:ssä vielä merkitse mitään sen ihmeempää.. fb "kaveruus" ei ainakaan minulle merkitse OIKEAA kaveruutta!

mä otan tässä kohdassa nyt huomioon myös sen että ollaan oltu aika kakaroita sillon. ei se millään tavalla hyvitä sitä lyömistä mutta jotenkin tilanne on jo niin kaukaisessa historiassa mun mielestä. niin paljon kaikkea on tapahtunut tässä välissä. ja tosiaan väkivaltaisuutta on ollut yhdellä kerralla, että ei se ole ollut toistuvaa. eikä sitä voi sanoa yksipuoliseksikaan.

mun mielestä on loukkaavampaa kuitenkin se mitä seurasi siitä. mut on haukuttu kylmäksi ihmiseksi ja samalla mulle todettiin että mä en voi koskaan pärjätä omassa ammatissani (valmistun kätilöksi jouluna) koska en välitä kenenkään tunteista. mä olen kyllä oikeasti todella tunteellinen ihminen ja varmasti juurikin hoitoala on mun juttu mutta se että kaveri pystyy haukkumaan mut huonoksi hoitajaksi ihan vaan sen perusteella että hyväksyn naamakirjassa jonkun kaveriksi on jo mielestäni aika väärin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;21975052:
Mä ymmärrän vielä ala-asteikäisiltä ja joissain tapauksissa yläasteikäisiltäkin tän "mä en oo sun kaveri, jos sä oot ton kaveri" -jutun, mutta aikuisten ihmisten pitäisi osata jo ajatella toisin. Jos jostain ei tykkää, niin sen kanssa ei tarvitse olla kaveri, mutta ei pidä vaatia muiltakin samaa.

Mulla ei ainakaan ole kyse mistään ala-astemeiningistä, vaan ihan siitäkin, että väkivaltaisen ex-puolison näkeminen ja hänen juttujensa kuuleminen on mulle henkisesti hyvin ahdistavaa. Lisäksi tyyppi muodostaa mun hengelleni ja terveydelleni ihan aidon uhan, jos hän on mun jonkun kaverin kaveri naamakirjassa, niin mä en voi enää olla hänen kaverinsa, koska hän ihan oikeasti aidosti on vaarallinen ja mun olinpaikkani ei missään tapauksessa saa paljastua hänelle mitään kautta. Tietenkään kaikilla ei näin ole mutta minulla on, eikä siis tosiaan aina vastaavissa tilanteissa ole kyse lapsellisesta kiukuttelusta kuten joku tuntuu luulevan.

Viimeksi muokattu:
No okei, voit miettiä, että kumpi sulle on tärkeämpää.

1.Tämän väkivaltaisen miehen kaveruus facebookissa?
2.vai vanhan REAL ystäväsi/kaverisi tunteet?

Jommankumman tulet menettämään. Itse en vaivaantuisi vanhoja kavereitani menettää jonkun ääliö väkivaltaisen äijän takia, jonka kanssa sulla ei ole mitään muuta "sidettä" kuin "vanha lukioluokkalainen". Minusta on hyvin loukkaavaa, että mun ystävä/kaveri valitsisi väkivaltaisen miehen, joka olisi mua satuttanut pahasti, eikä suostuisi sitä ottamaan kaverilistaltaan edes pois, vaikka asiasta ilmoittaisinkin ystävälleni/kaverilleni. Se, että väkivaltaisuus on tapahtunut joskus nuoruudessa tekee asiasta vielä pahemman, siksi, koska nuoruudessa on niin helppo saada kaikista pahimmat miessuhteet, mikä voi vaikuttaa vielä tänäpäivänäkin suhteisiin. Eli en tosiaankaan pitäisi väkivaltaisuutta "no, se nyt tapahtui vain joskus aikoinaan -nuorena" eli hälläväliä tyylillä -kuten sinä.

Tuleekin siis mieleen. MIKSI haluat ehdontahdoin loukata kaveriasi mitäänsanomattoman miehen facebook kaveruuden takia, mikä muutenkin on sulle "hälläväliä" paikka??

mä otan tässä kohdassa nyt huomioon myös sen että ollaan oltu aika kakaroita sillon. ei se millään tavalla hyvitä sitä lyömistä mutta jotenkin tilanne on jo niin kaukaisessa historiassa mun mielestä. niin paljon kaikkea on tapahtunut tässä välissä. ja tosiaan väkivaltaisuutta on ollut yhdellä kerralla, että ei se ole ollut toistuvaa. eikä sitä voi sanoa yksipuoliseksikaan.

Ollaan oltu kakaroita silloin
kaukaisessa historiassa SUN mielestä
Kaikkea on tapahtunut tässä välissä
Yksi kerta väkivaltaisuutta, ei toistuvaa...

Eli toisinsanoen väheksyt sitä, että kaverisi koki väkivaltaisuutta nuoruudessaan.

Ei kaverisi sunlaisella kaverilla tee mitään. Parempi on, että pääsee susta vallan eroon. Eli vastaus sun kysymykseen. Kaverisi ei vetänyt turhaan hernettä nenään; olet vain paska ihminen.

Ollaan oltu kakaroita silloin
kaukaisessa historiassa SUN mielestä
Kaikkea on tapahtunut tässä välissä
Yksi kerta väkivaltaisuutta, ei toistuvaa...

Eli toisinsanoen väheksyt sitä, että kaverisi koki väkivaltaisuutta nuoruudessaan.

Ei kaverisi sunlaisella kaverilla tee mitään. Parempi on, että pääsee susta vallan eroon. Eli vastaus sun kysymykseen. Kaverisi ei vetänyt turhaan hernettä nenään; olet vain paska ihminen.

onneksi sekin tuli selväksi :)

[QUOTE="vieras";21974800]
ylireagoiko tämä meidän naispuolinen kaveri vai oliko oikeutettua suuttua tuosta?[/QUOTE]

Musta teit tosi typerästi, eli jos et ymmärrä miksi sulle suututtiin, niin taidat olla yhtä kaveria köyhempi nyt. Ja vielä jos koko facebook sulle on hälläväliämesta, niin mitä vittua sen takia menet pilaamaan yhden ihmissuhteen. En tajua tollasta ollenkaan.

No okei, voit miettiä, että kumpi sulle on tärkeämpää.

1.Tämän väkivaltaisen miehen kaveruus facebookissa?
2.vai vanhan REAL ystäväsi/kaverisi tunteet?

Jommankumman tulet menettämään. Itse en vaivaantuisi vanhoja kavereitani menettää jonkun ääliö väkivaltaisen äijän takia, jonka kanssa sulla ei ole mitään muuta "sidettä" kuin "vanha lukioluokkalainen". Minusta on hyvin loukkaavaa, että mun ystävä/kaveri valitsisi väkivaltaisen miehen, joka olisi mua satuttanut pahasti, eikä suostuisi sitä ottamaan kaverilistaltaan edes pois, vaikka asiasta ilmoittaisinkin ystävälleni/kaverilleni. Se, että väkivaltaisuus on tapahtunut joskus nuoruudessa tekee asiasta vielä pahemman, siksi, koska nuoruudessa on niin helppo saada kaikista pahimmat miessuhteet, mikä voi vaikuttaa vielä tänäpäivänäkin suhteisiin. Eli en tosiaankaan pitäisi väkivaltaisuutta "no, se nyt tapahtui vain joskus aikoinaan -nuorena" eli hälläväliä tyylillä -kuten sinä.

Tuleekin siis mieleen. MIKSI haluat ehdontahdoin loukata kaveriasi mitäänsanomattoman miehen facebook kaveruuden takia, mikä muutenkin on sulle "hälläväliä" paikka??

Mä niin peesailen sua. Ja mä olen oikeasti järkyttynyt että ap:n lailla ajattelevia naikkosia on ja paljon, sillä mä olen tollasia kuspäitä tavannut, muka-ystäviä, ja sellaset eivät ole ystäviä todellakaan.

Mulla ei ainakaan ole kyse mistään ala-astemeiningistä, vaan ihan siitäkin, että väkivaltaisen ex-puolison näkeminen ja hänen juttujensa kuuleminen on mulle henkisesti hyvin ahdistavaa. Lisäksi tyyppi muodostaa mun hengelleni ja terveydelleni ihan aidon uhan, jos hän on mun jonkun kaverin kaveri naamakirjassa, niin mä en voi enää olla hänen kaverinsa, koska hän ihan oikeasti aidosti on vaarallinen ja mun olinpaikkani ei missään tapauksessa saa paljastua hänelle mitään kautta. Tietenkään kaikilla ei näin ole mutta minulla on, eikä siis tosiaan aina vastaavissa tilanteissa ole kyse lapsellisesta kiukuttelusta kuten joku tuntuu luulevan.
Mun mielestä sun tilanteesi on ihan erilainen, koska olet edelleenkin uhan ja vaaran alaisena. Ap:n kertomuksesta sain kuitenkin aivan toisenlaisen käsityksen eli kyse oli lukioaikaisesta heilasta, josta on erottu jo vuosia sitten. Ihmisellä on ihan täysi oikeus olla pitkävihainen ja vihata jotain ihmistä vaikka koko lopun elämäänsä, mutta ei pidä edellyttää, että myös ystävät vihaisivat tätä henkilöä koko lopun elämäänsä. Jos ei pysty jatkamaan elämäänsä ilman, että sitoo ystävänsäkin menneisyytensä ikäviin kokemuksiin, niin silloin on ihan hyvä päästää näistä ystävistään irti ja antaa edes heidän jatkaa elämäänsä. Mutta noh, kukin tavallaan. Mä päivä päivältä hämmästelen yhä vähemmän sitä, minkä takia nykyisin tuntuu ihmisillä olevan niin vähän ystäviä ja kavereita.

Yhteistyössä