Kaveri tupakoi ja on RASKAANA :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sääliksi käy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sääliksi käy

Vieras
Niin, kaverini on toisella kuulla raskaana ja tupakoi. Kertoi vasta ylpeänä että on onnistunut vähentämään, mutta silti polttaa kahden tunnin välein... Pidempään ei kuulemma pysty ilman olemaan. Ja mitään nikotiinikorvaushoitoja ei ala kuulemma käyttämään. Minusta tuntuu todella pahalle, miten joku voi tehdä lapselleen noin?? :( Miten kenelläkään on oikeus vanhingoittaa toista ihmistä noin? :(

En ymmärrä. Ja tämä lapsi on vielä suunniteltu ja sitä yrittivätkin reilun vuoden. Ei tullut mieleen silloin lopettaa... Vihjasin tästä vähän eilen ja kaveri suuttui ihan silmittömästi. Ei ole kuulema minun asiani mitä hän tekee.

Miten tässä osaisi toimia? Toivoisin niin että hän lopettaisi... :(

No eipä noille mitään voi, jos on niin pölö ettei tajua niin tuskin tajuaa vaikka sinä tekisit mitä.
Mun mielestä kaikissa neuvoloissa sais olla tiukempi suhtautuminen äitien tupakointiin, eikä mitään hyvä jos edes vähän vähennät-lässytyksiä. Eikä sitä iänikuista tekosyytä että tupakoinnin lopettamisesta tuleva stressi on pahempi vauvalle kuin säännöllinen tupakointi, hohhoijakkaa.

Hän ei varmaankaan ole ajatellut, että nikotiinokorvaustuotteissa on ainoa myrkky nikotiini joka ei ole mikään hirmuinen myrkky tupakan muihin myrkkyihin verrattuna, eli kannattais vaihtaa niihin jos nikotiinituskan takia ei voi olla polttamatta.

Nikotiinissa on lähinnä se paha, että se koukuttaa pahemmin kuin monet huumeet; uskonkin, että tupakkitehtaat vois tehdä nikotiinitonta tupakkaa, mutta menekki jäi vähäiseksi, kun tää huumaava elementti jäis pois.

Kaveriasi on turha kiusata asialla, kerran nisti aina nisti. Harmi vaan, että lapsi saa kärsiä äitinsä riippuvuudesta.

Neuvolassa on kuulemma jo kerran käynytkin... Tässä tapauksessa valistamiset ei vaan taida auttaa kun hänellä on jo yksi lapsi ja silloinkin tupakoi raskausaikana. :(

Ja minulle selitteli juurikin tuolla "stressillä" sitä miksi vieläkin polttaa... Oli neuvolatätikin (muka?) sanonut että parempi vaikka vähän polttaa kun kärsiä kovasta stressistä. :(

Tupakoivat raskaana olevat naiset on todella hot!

pregnant-woman-smoking.jpg

joo mun kaveri kanssa poltti koko raskaus ajan ja kyllä mä sille siitä sanoin.. mut ihan turhaa se on, nyt hän yrittää toista ja varmasti polttaa taas koko ajan.. se sano et eiköhän se haittaa enemmän lasta jos äiti stressaa koko ajan siitä tupakasta jne..jepjep..:/

Kaikista koomisinta tässä on vielä se että tämä kaveri väittää ettei siihen tupakkaan itsessään ole niin koukussa vaan siihen, että saa välillä käydä pihalla heiluttelemassa kättään.... :/ Luulisi silloin, että voisi kokeilla vaikka sitä inhalaattoria jos ei muuta.

Että pistää vihaksi!

Aina tota stressiä veetään syyks ettei voi lopettaa. Itse lopetin raskauden alkaessa heti eikä ollut mitään stressiä. Myöhemmin aloitin kyllä uudelleen mutta lopetin taas. Ei mitään stressiä. Ennen luulin että olin kiukkuinen ilman tupakkaa mutta todellisuudessa olin kiukkuinen koska poltin.
Onhan se kiva sitten tukea lastaan lapsettomuudessa ja sanoa että sori vaan kun en viitsinyt vähän stressata sinua odottaessa niin sinä et ikinä saakkaan odottaa.

minä tupakoin pitkälle raskautta, ja mulle nauvolan täti sanoi ihan samaa.. että kova stressi on pahempi, ja pääasia että edes vähentää.. kyllä mä sitä häpesin ihan tosissaan. en kehdannut polttaa muualla kun omalla parvekkeella, ja silloinki hävetti, et jos joku näkee mut.

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;25115173:
Professori: Tupakkariippuvuus on kuin huume - Kotimaa - Savon Sanomat

Viisi vuotta askin päivässä tupakkaa polttavan riippuvuus on vahva. Professori Kari Reijulan mukaan riippuvuus on voimakkuudeltaan jopa huumeriippuvuuden kaltainen.

On vahva tai voi olla. Itse lopetin 6:n vuoden tupakoinnin (0,5-2askia päivässä) kerrasta laastareiden avulla. Ei mitään ongelmaa. Toisella kertaa tupakoin melkein 2,5vuotta 0,5-1askia päivässä, lopetin kerralla ilman nikotiinikorvaushoitoja ja oloni parani heti ja on pysynyt hyvänä. Ei stressiä, ei hermoromahduksia ei unettomuutta tms. Tuntuu että hyvinkin usein liioitellaan näissä fyysisissä oireissa (ei sillä etteikö jollakin voisi rankat ollakin, mutta kun yleistetään) vaikka suurin kynnys on se henkinen.

Mä tulin raskaaksi teininä ja voin suoraan sanoa, etten ollut mitenkään fiksu. Olin polttanut jo vuosia, eli riippuvuus oli olemassa. Raskauden alussa poltin, mutta vain siksi, koska olin jo varannut aborttiajan. Hieman ennen aborttiaikaa kuitenkin vähensin tupakointia reilusti eli korkeintaan yksi päivässä. Sen jälkeen kun tein päätöksen pitää lapsen, lopetin tupakoinnin. Olin vielä imettämisen ajan tupakoimatta, mutta sen jälkeen aloitin. Mutta nykyään olen ihan savuton.

Laitan siis tyhmyyden piikkiin, että poltin raskauden alussa. Nykyään vähän fiksumpana en voisi mitenkään polttaa jos olen raskaana. Enpä kyllä halua enää myrkyttää edes itseäni. Mutta kyllä se tupakka koukuttaa oikeasti, mutta ei se tarkoita ettei sitä voisi mitenkään lopettaa, varsinkin kun on kyseessä lapsen terveys, niin aika hyvä syy lopettaa.

tuttuni oli suorastaan saanut lääkärin siunauksen tupakan polttoon raskausaikana,sikiö kuulemma voi paremmin siitä kuin että äiti stressaa,kun ei voi vetää röökiä :rolleyes:

ja kummallakin lapsella on vaikka ja mitä sairauksia ja erityislapsiakin he ovat,olisikohan toisin,jos äiti ei olisi polttanut?

Viimeksi muokattu:
Jos tupakointia raskausaikana aletaan puolustelemaan lopettamisen vaikeudella niin puolustelijat varmaan hyväksyy myös alkoholin, huumeiden ja lääkkeiden (väärin-)käytön raskauden aikana mutisematta?
Se että tupakoi odotusaikana on ihan pelkkää typeryyttä IMHO.

Niin, riippuvuus kuin riippuvuus, siihen pitäisi saada apua, esimerkiksi tukiryhmiä, alkoholisteillekin tarjotaan Minnesotaa ja AA:ryhmiä, ihan hyvin voisi toimia tupakoijillekin. Vastaavia taitaa olla myös narkomaaneille?

On silti typerää sanoa, että tupakoiminen olisi vain itsestä kiinni, ei se ole. Tuskin alkoholistikaan huvikseen juo tai narkomaani ilokseen aineita käyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;25115277:
On silti typerää sanoa, että tupakoiminen olisi vain itsestä kiinni, ei se ole. Tuskin alkoholistikaan huvikseen juo tai narkomaani ilokseen aineita käyttää.

Olen eri mieltä. Kukaan harvemmin sitä röökiä on väkisin suuhun tunkemassa (tai pullon korkkia avaamassa). Kyllä se ihan omasta tahdosta on kiinni.

• Tykkää
Reactions: fortunate
tuttuni oli suorastaan saanut lääkärin siunauksen tupakan polttoon raskausaikana,sikiö kuulemma voi paremmin siitä kuin että äiti stressaa,kun ei voi vetää röökiä :rolleyes:

ja kummallakin lapsella on vaikka ja mitä sairauksia ja erityislapsiakin he ovat,olisikohan toisin,jos äiti ei olisi polttanut?

Joo samaan oon kuullu vaikka kuinka monelta raskausaikana polttavalta. Mä haluan julki ne terveydenhoitajat tai lääkärit jotka tällaista paskaa puhuu, tutkittua tietoa asiasta tännepäin, kiitos. Luulenpa että tämä on syy millä halutaan edes vähän hyväksyntää tupakoinnille, kun muutenkin huono omatunto soimaa.

Jos tupakointia raskausaikana aletaan puolustelemaan lopettamisen vaikeudella niin puolustelijat varmaan hyväksyy myös alkoholin, huumeiden ja lääkkeiden (väärin-)käytön raskauden aikana mutisematta?
Se että tupakoi odotusaikana on ihan pelkkää typeryyttä IMHO.

Pannaas viä samaan syssyyn läski-äidit jotka hankkiutuvat raskaaksi vaikka ovat törkeän ylipainoisia ja tietävät ettei se ole sikiölle hyväksi. Tuskin sitä ihan ilman syytä on BMI-raja että saa lapselle ennen syntymää vakuutuksen..

minä tupakoin pitkälle raskautta, ja mulle nauvolan täti sanoi ihan samaa.. että kova stressi on pahempi, ja pääasia että edes vähentää..

Herätkää pahvit! Sillä kovalla stressillä tarkoitetaan todellakin kovaa stressiä, jonka aiheuttaa esim. läheisen kuolema, tulipalo tai vakava onnettomuus. Raskaanaolevia on selvinnyt maanjäristyksistä ja tsunameista ja täällä vingutaan sikiön oikeuksista stressittömään tupakantäyteiseen odotusaikaan... Hävetkää, kermaperseet! Ja kyllä, olen itsekin tupakoinut, mutta lopettanut aikoja sitten.

• Tykkää
Reactions: Tepadj ja Triinu
[QUOTE="palma";25115480]Herätkää pahvit! Sillä kovalla stressillä tarkoitetaan todellakin kovaa stressiä, jonka aiheuttaa esim. läheisen kuolema, tulipalo tai vakava onnettomuus. Raskaanaolevia on selvinnyt maanjäristyksistä ja tsunameista ja täällä vingutaan sikiön oikeuksista stressittömään tupakantäyteiseen odotusaikaan... Hävetkää, kermaperseet! Ja kyllä, olen itsekin tupakoinut, mutta lopettanut aikoja sitten.[/QUOTE]

Juuri näin! Yhdyn tähän täysin. :)

Kannattaa puhua suoraan, minä olen jälkikäteen tajunnut että olisi kannattanut aikoinaan sanoa suoraan se oma mielipide. Nyt kun nimittäin ajattelee, niin yksi syy miksi kaveri ei lopettanut tupakointia raskaana ollessaan oli se kun kukaan ei sitä ääneen viitsinyt paheksua :/ oli siis alaikäinen silloin, sekin varmasti vaikutti kuinka varovaisesti lähipiiri puhui hänelle.

Minun ymmärrys loppuu näissä raskaana tupakointi jutuissa siihen kun joku on vieläpä yrittämällä yrittänyt lasta. Jotenkin miellän helpommin tupakoinnin sellaisille jotka ovat vanhigossa raskaaksi tulleet, ja näin ollen tupakoinnin lopettamiseen ei ole keretty vielä suhtautua :(

Minä itse lopetin aikoinaan tupakoinnin sen takia, koska tiesin jonain päivänä haluavani äidiksi (en siis edes yrittänyt vielä) ja päätin että helpompi se on nyt lopettaa kuin sillon kun muutenkin stressaa raskautumista jne. Minulla oli myös vahva käsitys siitä että jos en tupakointia edes pysty lopettamaan, niin miten minulla voisi millään olla luonnetta luopua ns "täydellisestä vapaudesta" elämässä.

Todellakin siis ymmärrän sinua ap

Yhteistyössä