Kaveri leikkii sivistinyttä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ella_Milla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja harvoin pääsee;23237755:
tai edes halusin sanoa... Mutta sinä, ap, olet juntti!

Ai mä oon juntti ? Voin kertoo et oon käynyt lukion ja nyt opiskelen AMK:s ja että jos näkisit mut et TODELLAKAAN sanois et oon juntti. Pukeudun tyylikkäästi ja en suostuis esim. ajaa millään junttiautolla. Ja mieheltä vaadin kans ettei se oo mikään juntti. Ei heti oo juntti jos ei piittaa jostain joka leuhkii jollain aatelisjutuilla.

Siis se mitä käsitin tosta aatelistekstistä, oli niin bore etten jaksanu kokonaan lukee, oli se et toi niinku peritään. No mitä ansioo sit on itel ? Ja ne tulee ruotsin kuninkaalta. Hei haloo! Tää on kai Suomi eikä RUotti. Mitä tommosil sit tekee ?

Kyl mä osaan ite tosi hyvin englantia ja jopa jonkun verran ruottia mut emmö niit väenvängällä rupee puhuu jos on suomalaisii messiss.

Ai mä oon juntti ? Voin kertoo et oon käynyt lukion ja nyt opiskelen AMK:s ja että jos näkisit mut et TODELLAKAAN sanois et oon juntti. Pukeudun tyylikkäästi ja en suostuis esim. ajaa millään junttiautolla. Ja mieheltä vaadin kans ettei se oo mikään juntti. Ei heti oo juntti jos ei piittaa jostain joka leuhkii jollain aatelisjutuilla.

Siis se mitä käsitin tosta aatelistekstistä, oli niin bore etten jaksanu kokonaan lukee, oli se et toi niinku peritään. No mitä ansioo sit on itel ? Ja ne tulee ruotsin kuninkaalta. Hei haloo! Tää on kai Suomi eikä RUotti. Mitä tommosil sit tekee ?

Kyl mä osaan ite tosi hyvin englantia ja jopa jonkun verran ruottia mut emmö niit väenvängällä rupee puhuu jos on suomalaisii messiss.
Jos joku puhuu puhelimeen saksaa ja sinulle tulee mieleen vittuilla Lapin polttamisesta.. Joo, se on junttia. Oletko harkinnut suomileijonakorua?

.

Hei haloo. Jos olisit lukiossa ollut hereillä, niin ymmärtäisit, että aatelissukuun kuuluminen oli aika kova juttu ruotsinvallan aikana. Mm. verovapaus ja läänitykset. Mutta olethan ilmeisen ahkera opiskelija nykyäänkin, koskapa et muutamaa hassua riviä jaksa lukea. Tässä kuitenkin lisää.

Aateli (aatelisto) on eurooppalaiseen sääty-yhteiskuntaan kuuluva käsite. Se tarkoittaa syntyperänsä, maaomistuksensa ja osin myös ansioidensa perusteella etuoikeutettua yhteiskunnan kerrosta, jolla on oma säädynmukainen eetoksensa. Aateliuden kaltaisia ilmiöitä, aristokratiaa, on esiintynyt monissa muissakin kulttuureissa. Keskiajalla ja varhaisella uudella ajalla aateli oli ennen kaikkea maanomistaja- ja sotilassääty, ja sittemmin myös ylempi virkamiessääty.

Aateli nautti aiemmin lain tai perinnäisoikeuden määräämiä, tavallisesti perinnöllisiä erioikeuksia. Uudenaikainen aateli sai alkunsa keskiajalla läänityslaitoksen yhteydessä. Aateli syntyi hallitsijalle uskollisista alamaisista, jotka saivat palkkiokseen verovapauksia ja läänityksiä. Aluksi aateluus oli henkilökohtainen arvo ja verovapaus, mutta sittemmin siitä kehittyi perinnöllinen, ja näin syntyi aatelissääty.

Useimmissa maissa aateli on menettänyt valistusajan aatteiden vaikutuksesta erioikeutensa yhteiskunnan siirtyessä monarkiasta demokratiaan. Saksassa muutos tapahtui Weimarin tasavallan myötä 1919, Itävallassa aatelisto menetti etuoikeutensa 1920, Italiassa 1946, Puolassa 1918 (ja uudestaan 1945) ja Venäjällä 1917. Norjassa aatelisto lakkautettiin 1815, ja Tanskan aatelisto menetti erioikeutensa 1849. Tämän jälkeen aateluus on ollut luonteeltaan lähinnä symbolista.

Suomessa ei aatelistoa tasavaltaisesta hallitusmuodosta huolimatta ole lakkautettu, joskin se on menettänyt kaikki erioikeutensa. (Katso Suomen kuningaskuntahanke) Suomen aatelistoon kuuluvat suvut ja henkilöt on lueteltu aateliskalenterissa. Tämän lisäksi Suomessa asuu useita eurooppalaisia aatelissukuja, joita ei ole rekisteröity Suomen Ritarihuoneeseen. Ruotsissa ja Suomessa aateliston esimies ja puheenjohtaja on ollut maamarsalkka.

:D

Mahtavaa!

Tän täytyy olla jo provo!
Juuri tuli tunne, että jos näkisin sinut, niin liittäisin juntin eteen vielä sanan pissis.. Ajatusmaailmasi kuulostaa niin ahtaalta että melkein sääliksi käy.
Ja tuliko mieleesi, että mies puheli ruotsia ehkä niinkin erikoisesta syystä, että keskustelukumppani oli ruotsinkielinen. Harva se siinnikkäästi puhuu suomea jos toinen ei sitä ymmärrä. Mutta tässä taisi tulla jo niin paljon asiaa, että sinä et ymmärrä..

Jos joku puhuu puhelimeen saksaa ja sinulle tulee mieleen vittuilla Lapin polttamisesta.. Joo, se on junttia. Oletko harkinnut suomileijonakorua?

En todellakaan hankkis semmosta korua se on tosi junttia sama kuin tribaalitatskat. Ja kyllä mä tiedän että saksalaiset poltti Lapin eikä sitä korvanneet. Ja on ne muutenkin tehnyt todella pahaa maailmalle, on ehkä maailman pahin kansa. Vaikkei tietty enää samalla tavalla.

Mulla on vähän koruja, mutta ne on tyylikkäitä, ei mitään juntteja. Vaatteissa sama, suosin laatumerkkejä, toki HM:stä saa kans hyvii arkikledjuja. Auton pitää olla laatua ja aika uusi, ei mikään junttimerkki (kuten Tojota, Skoda tai Kia) vaan esim. BMW, Audi tai Alfa Romeo. Mersu, Lexus tai Ferrari jos ois tosi paljon rahaa.

Pitää varmaan tulevaisuudessa kertoa et mies on putkimies, ettei kukaan vedä hernettä nenään sen ammatista tai epäile et meillä menee avioliitossa huonosti.
Tää on niin tätä, aina vaan.

En todellakaan hankkis semmosta korua se on tosi junttia sama kuin tribaalitatskat. Ja kyllä mä tiedän että saksalaiset poltti Lapin eikä sitä korvanneet. Ja on ne muutenkin tehnyt todella pahaa maailmalle, on ehkä maailman pahin kansa. Vaikkei tietty enää samalla tavalla.

Mulla on vähän koruja, mutta ne on tyylikkäitä, ei mitään juntteja. Vaatteissa sama, suosin laatumerkkejä, toki HM:stä saa kans hyvii arkikledjuja. Auton pitää olla laatua ja aika uusi, ei mikään junttimerkki (kuten Tojota, Skoda tai Kia) vaan esim. BMW, Audi tai Alfa Romeo. Mersu, Lexus tai Ferrari jos ois tosi paljon rahaa.

:laugh:
Joo! Kannattaa ottaa mahdollisimman isot velat, että saa hienon ja kalliin auton. Ettei vaan kukaan pidä junttina. :whistle:

icon_smiley_thumbs_up.gif

[QUOTE="kkk";23237971]Buahahaa! Ei voi olla enää totta. Paha kansa... Heh.[/QUOTE]

No en tarkoita että olis paha kansa, mut ei kyllä kannattais leuhkiakkaan. Ootteko muuten huomannu että leffoissakin usein saksalaiset on pahiksia. No tää nyt on pikkujuttu, hiukan keskustelu karannut raiteilta. Tarttee lähtee mut kirjotan myöhemmin mitä oikeesti tapahtu illan aikana niin porukka tajuu paremmin.

[QUOTE="kkk";23238007]Audihan on vanha Auto Union. Valmisti mm. NSU:ta. Ja kukkuu, Lexus on sama kuin Toyota. Myyvät ns. premium autojaan Lexus-nimellä. Ja Ferrari on Fiatin omistuksessa. :)[/QUOTE]

Ai niin. Skoda ja Audikin kootaan samoissa osissa. TT-Audikin kootaan muuten Unkarissa, vanhassa itäblokin maassa...

Minä kyllä tavallaan ymmärrän ap:ta. Onhan se ärsyttävää, jos kaveri muuttuu yhtäkkiä toiseksi vain sen takia, että sillä on tietynlainen mies. Se ruotsin puhuminen yms. on ehkä vaan lisää pökköä pesässä. Mutta voishan sen kaverin antaa vaan olla, ei kannata niin ärsyyntyä =).

Yhteistyössä