Kaveri lapsineen tulee kylään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kilttien pilttien mami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kilttien pilttien mami

Vieras
Minulla on todella hyvä ystävä josta pidän paljon ja olemme tunteneet vauvasta saakka. Tunnin päästä tuo ystävä tulee kylään ja mulla särkee jo nyt pää!

Omani ja ystävän lapsi ovat molemmat 3v ja tämä ystävän lapsi on kamala. Hän riehuu, mankuu karkkia, mehua, sipsiä yms, lyö omaa lastani, potkii, hyppii päällä, vie kaikki lelut kädestä ja sotkee kaikki paikat. Omani on liian kiltti ja alkaa tietenkin itkeä ja pelästyy tosissaan tuollaista käytöstä. Ystäväni ei kiellä lastaan lainkaan, vaan sulkee kokonaan silmänsä ja minua tuo kauhukakara ei usko, kun ei häntä ole koskaan kielletty.

Miten saan sen lapsen käyttäytymään? Oma lapseni pelkää jo valmiiksi kun kerroin että he tulevat kylään ja hokee " * on tuhma"... Olen sanonut omalleni että hän voi lyödä takaisin, mutta ei se ole ihan oikein sekään. Kun ei ole sekään oikein että omani joutuu pelkäämään omassa kodissaan... Ystäväni saa suuret ongelmat vielä tuon lapsen kanssa. :( Ystävällä on myös alle kuukauden ikäinen vauva ja pelkään miten esikoinen häntä kohtelee, kun äiti ei välitä...

meidän serkku tuli kakaroittensa (kaks ikävä kyllä) ja kaatoivat mm. hyllyn ja heittelevät kaukosäätimiä! suutuin ja ajoin koko hurrikaanisakin ulos. miksi tuollaiset suoltaa kakaroita kun ei viitsitä opettaa edes käytöstapoja?

Sinun koti,sinun säännöt.Sinä pidät kurin ja jos ei tepsi,laitat niin äidin kuin lapsenkin ruotuun.Kerrot miltä sinusta tuntuu ja sen että lapsesi pelkää tuota "riiviötä".Asiat asioiden oikeilla nimillä.

Mulla on ihana ystävä, joka on mulle tosi rakas. Mutta lastaan hän ei osaa kasvattaa. Olen laittanut meillä rajat: vauvan yli ei lattialla hypitä, jos vauva siinä matolla loikoilee. Sohvallakaan ei hypitä, eikä meidän kaappeja availla ja sieltä revitä tavaraa pois. Eikä meidän jääkaapillakaan käydä ja sitten tulla kertomaan äidille että täällä ei oo cokista.

Ajattelin, että parempi ratkaisu on että minä kyläilen heillä, mutta yksi päivä ja yö oli jo niin kamalaa sen kakaran takia, että en kyllä ihan toiste mene.

Jos se lapsi tällä kertaa alkaa riehumaan, otat hänet kiinni menet silmien tasolle ja sanot ettei tuota käytöstä hyväksytä.

Eipä siinä muu auta. Ja olet koko ajan lasten lähellä ettei mitään pahempaa pääse tapahtumaan.

Moi!
Koittaisin noin yleensä sopia treffit muualle kun omaan kotiini, vaikka puistoon tms. Joskus voisit koittaa saada treffit myös "aikuisten" kesken. Vaikea muuten asiaan puuttua, paitsi siten kuten täällä sanottukin että kerrot MITKÄ ON SÄÄNNÖT teidän kodissa, omassaan saa sitten tehdä miten vaan. Ehkä koittaisin pitää koko porukan yhdessä, kahdessa huoneessa että samalla näkisin mitä tapahtuu eikä koko taloa räjähtäisi.

Jos ei tottele sinua sinun kodissasi ja äitinsä ei ymmärrä pitää kurissa, niin on parempi ettet ota heitä kylään.
Ehdota jatkossa että tapaatte muualla kahdestaan, ja kerro rehellisesti todellinen syy.Tilanne ei nimittäin parane, vaan pahenee.

Tuo äiti on kai sitten niitä tapauksia jotka sitten ihmettelee "miksei meitä koskaan pyydetä kylään?"

kaveri tiedostaa että lapseni pelkää, näkee hän itsekin että lapseni ihan tärisee samalla kun itkee... kaveri sanoi lapselleen että omaani pelottaa, muttei kieltänyt. viimeksi suutuin sille kakaralle, muttei se ollut moksiskaan vaikka lopulta jo huusin hänelle. ?? oman vauvani laitan lukkojen taakse nukkumaan ettei se häneen käy käsiksi... Luulen että jos se lapsi on aivan mahdoton tällä kertaa niin en halua enää heitä nähdä... en jaksa tuollaisia lapsia ja kyllä ymmärrän että toiset on vilkkaampia kuin omani, mutta tuo lapsi on suorastaan paha! Tai no vanhempien vika se on. :(

[QUOTE="vieras";23378793]hiukan on liioittelun makua, sinun lapsessasi ei ole tietenkään mitään vikaa. ei varmaan ole eläissään ottanut lelua toiselta kädestä tai mankunut karkkia...[/QUOTE]

Usko pois, on olemassa ihan oikeasti huonokäytöksisiä, ärsyttäviä kakaroita. Kuten meidän perhekerhoon eksynyt tapaus. *puistatus* Varmaan kaikki lapset on sellaisia, että ne heittelee vauvoja palloilla, vie keksit toisten kädestä ja muutenkin tulee keskelle toisten leikkiä, rikkoo sen ja vaihtaa maisemaa. *puistatus*

Mä olen ratkaissut vastaavan ongelman siten, että tavataan vain aikuisten kesken nykyään.

Mä en jaksa ja mun ei tarvitse olla alituiseen komentamassa toisten lapsia, jotka ei kuitenkaan edes tottele, eikä mun tai mun lasten tarvitse siivota toisten lasten jälkiä tai kuunnella kun ne haukkuu, tai ottaa iskuja vastaan.

Vanhemmat ihania, lapset perseestä, en tajua miksi näin mutta näin vaan on.

[QUOTE="vieras";23378784]voivoi lässyn lässyn, millanen mamo sun lapsesta kasvaa jo jos nyt jo pelkää toista lasta...hohhoijjaaa[/QUOTE]

Jaaha kauhukakaran äiti tuli palstailee. ;)

Kyllä lasta pelottaa kun lyödään mailalla päähän, potkitaan, tönitään, hypitään niskaan yms. Sun lapsi taitaa olla tälläinen ko kakara mille et mitään mahda. Mä voi ainakin ylpeänä sanoa että mun lapsi on kiltti muille ja empaattinen, tottelevainen, ei tuollainen tunnekylmä niinkuin sinä ja lapsesi. Mutta mitäpä muuta sossumutsin pennuista voi odottaa. :D

Vähän samanlainen tapaus meilläkin lähipiirissä, oma lapseni on tosiaan se kiltti ja kaverin lapsi se joka lyö, tönii yms. Lapseni oli mummollensa sanonut muutama päivä sitten että " xx tönii", lapset ovat vähän aikaa sitten täyttäneet 2v.
Ennen otin paljon kaverin lasta hoitoon, nyt en enää ota ollenkaan. Sovin tapaamiset yleensä ulos, puistoon, avoimeen kerhoon tms.
Tätä lasta ei myös komenneta ollenkaan, saa töniä yms.

hmm. uhmaiässä kyllä lapsi voi koetella rajojaan jopa muiden lasten kanssa, eli voi ottaa leluja kädestä tai jopa töniä. tietenkään sitä ei voi sallia ja lapselle opetettava että se on väärin...mutta ei se tarkoita sitä että lapsi olisi automaattisesti kauhukakara!
Ja kyllä aikuisen ihmisen pitää osata komentaa myös muiden lapsia.

Jaaha kauhukakaran äiti tuli palstailee. ;)

Kyllä lasta pelottaa kun lyödään mailalla päähän, potkitaan, tönitään, hypitään niskaan yms. Sun lapsi taitaa olla tälläinen ko kakara mille et mitään mahda. Mä voi ainakin ylpeänä sanoa että mun lapsi on kiltti muille ja empaattinen, tottelevainen, ei tuollainen tunnekylmä niinkuin sinä ja lapsesi. Mutta mitäpä muuta sossumutsin pennuista voi odottaa. :D

niinhän sä kuvittelet, vanhemmat eivät näe omin lapsien vikoja.mun lapsi ei kiusaa toisia eikä lyö, mutta osaa pitää puolensa, eikä heti juokse mamin syliin turvaan. sä taidat olla niitä äitejä, jotka antavat lapselle vielä tuttia.
ja onhan kumma jos et osaa komentaa kaverin lasta jos lyö mailalla muita...kumma että silloin edes pitää tällainen aloitus tehdä. selvähän se on että jos on vaarallista touhua, niin turha olla tekemisissä.

Sympatiat täältä! Minulla on myös tosi läheinen ja ihana ystävä, jonka viisivuotias esikoinen on aivan mahdoton, ei tottele mitään ja on suorastaan väkivaltainen. Aina kostamassa ja antamassa takaisin, haukkumassa, potkimassa ja lyömässä. Meidän esikoisemme ovat hyviä ystäviä, mutta minun keskimmäinen (nyt 3v.) ei millään mahdu mukaan leikkeihin ja on siis tämän kiusanteon kohteena. Hän on onneksi sen verran täpäkkä poika, että antaa kyllä takaisin, mutta tämä käytös on silti ihan hirveää.

Pahinta tässä on se, että kolmivuotiaani katsoo tältä isommalta pojalta mallia ja minulla menee aina monta päivää huonon käytöksen poiskitkemiseen. Ystäväni poika mm. lyö äitiään, puhuu tosi rumasti äidilleen, ei kuuntele eikä kunnioita aikuisia, käyttäytyy rumasti ruokapöydässä, riehuu ja rellestää kaiken aikaa ja tosiaan puhuu rumasti (haukkuu mm. paskaksi) ja pahoinpitelee muita lapsia. Ja äitinsä kovin harvoin puuttuu asiaan.

Toisinaan leikit sujuvat ihan kohtalaisesti, mutta usein olen jo aivan uupunut pelkästä kyläilyajatuksesta. Pidän kahta kauheampaa jöötä omille lapsilleni ollessamme heillä kylässä tai heidän kyläillessä meillä. Olen vannottanut lapsiani tulemaan heti kertomaan jos/kun huonoa käytöstä tapahtuu, mutta esikoiseni on jo sen verran fiksu että tietää siitä seuraavan toimenpiteitä mm. kotiin lähtemisen, ettei hän tule kertomaan ettei leikit keskeytyisi.

En osaa kertoa mitään neuvoja, mutta mielestäni tuo teidän koti ja teidän säännöt on hyvä juttu. Minä meinaan myös seuraavaksi sanoa, että minun lapseni kulkevat paketissa nyt kun olemme kaikki kotona ja ellei tämä keskimmäinen pääse mukaan leikkeihin ja häntä kiusataan toistuvasti, ei voi myöskään leikkiä esikoiseni kanssa.

Mutta kaiken kaikkiaan tämä on todella kurja tilanne. Miten tällaisen asian otat puheeksi ystävän kanssa loukkaamatta häntä syvällisesti? Minun ystäväni jollain tasolla jopa tiedostaa tämän ongelman mutta vähättelee sitä.

Hankala tilanne. Lapset ovat kuitenkin niin pieniä, että mitä jos leikkisitte yhdessä heidän kanssaan? Jos kaveria ei kiinnosta eikä varmaan vauvalta ehdi, ainakin sinä voit leikkiä. Silloin pystyt vähän hallitsemaan toimia. Ulkoilua voisi kokeilla myös, vaikka ensin olisitte pihalla ja sit sisälle kahville. Sulla on myös oikeus kieltää kaverin lasta esim. lyömästä ja ottaa vaikka kädestä kiinni, jos kielloista huolimatta niin tekee.

Mites noi karkit ja sipsit, onko sulla niitä esillä vai pyytääkö lapsi niitä muuten vaan? Tietysti pois lapsen silmistä herkut, joita ei hänelle ole tarkoitettu. Jos niitä ei ole esillä, riittää kun sanot, ettei teillä ole niitä.

No kuulostaa kieltämättä kamalalta kauhukakaralta, mutta ajattele se niinpäin, että ihan hyvä, että arka lapsesi vähän totuttautuu rajumpaankin menoon. Et voi joka tapauksessa lastasi pumpulissa kasvattaa, joten hyvä että oppii pitämään puoliaan vanhempien valvovien silmien alla kuin jossain muualla.

Onkohan tämä taas sellainen tapaus jossa toinen lapsi leikkii jotain leikkiä, esim. aavetta ja toinen lapsi pelkää ja itkee. itkevän lapsen äiti sitten ihan kauhuissaan, kun hänen lastaan kiusataan...

Toi käytös on kyllä ihan seurausta siitä, ettei lasta kasvateta, vaan se saa kasvaa ihan itsekseen eikä komenneta/kielletä ettei hänelle tule paha mieli.

Olkaa te onnellisia, jotka ette tällaisia lapsia tunne ja tällaisten lasten vanhemmat saisi hävetä!